Wel dat kabels verschil geven heb ik een toch héél duidelijk voorbeeld.
Ik heb zelf een component kabel gemaakt van UTP (netwerk kabel) de 2 aders die ik over had heb ik gebruikt voor het digitaal geluid. Ok dit is duidelijk niet de beste oplossing, maar is wel gemakkellijk op te bergen na gebruik (is zo'n meter of 10 en dient om de PC aan te sluiten op de receiver).
Ik merk aan het beeld dat het toch beter kan, maar allé ik kan gamen op de plasma.
Nu wanneer het licht in de gang ernaast aan of uit gaat, krijg ik storing in het video signaal. De receiver zet het beeld om naar HDMi en zo naar de plasma, het indicatie ledje gaat uit op de receiver, en ik verlies het beeld even.
Dus de stroomkabels in de muur versturen duidelijk storende elementen. Een slecht signaal kabel vangt die dus zeer goed op. Nu in mijn voorbeeld ligt de signaal kabel in de woonkamer, en wordt het signaal uit de ruimte ernaast opgevangen, nu kan zijn dat er kabels in de muur lopen, maar dit is toch snel 75 tot 100 cm van mijn signaal kabel en er steekt nog een stuk muur tussen.
Als we nu kijken achterin onze sets, dan liggen stroom en signaal kabels wel heel dicht op elkaar, om niet te zeggen op elkaar. Dus kan ik erin komen dat hoe beter je ze afschermt hoe beter dit kan klinken. Ik denk eerlijk gezegd niet dat die stroomkabels zorgen voor een mooiere stroom aan je set, maar dat deze voorkomt dat je signaal kabels allerlei rotzooi opvangen van je stroomkabels, en hoe beter deze afgeschermd zijn, hoe minder je signaal kabels opvangen.
Ik ben wel akkoord dat een schoone stroom de klank verbeterd, maar dan zal je ofwel een netfilter moeten plaasten aan het begin van je goed afgeschermde stroomkabels. Of een eigen groep hebben, vanwaar je met goed afgescermde kabels vertrekt, die 1 of 2 meter stroomkabel van goeie kwaliteit, zal het signaal niet verbeteren.