Citaat van: mars op maart 10, 2008, 11:06:32
oi oi
Nou, net weer ff aan het wisselen geweest tussen "siltech spo12m" op gebouwd uit een koper zilver combinatie van 3x2.5 mm met een dunne afscherming, en een huismerk kabel van rik stoet op gebouwd uit een olflex ( met twee puntjes op de o ) van 3x2.5 mm koper met een heeeeele dikke afsherming.
verschil; en ik kan er echt niks anders van maken!!!
SILTECH>>>>>>>: meer detail ,iets scherper in het hoog! wat dunner geluid wel mooi ook.
RIK STOET KABEL>>; erg vol tot wollig geluid ( klinkt wel weer erg goed als ik mijn denon tuner heb aan staan) en wat minder detail. ik weet het ook allemaal niet meer hoor
@ leonneke , heb ik ook dat het s'avonds mooier klinkt En al de dingen die jij opnoemt heb ik gisteravond in de gaten gehouden, ik er echt niks anders van maken dat ik verschil hoor , maar ik sta ook nog steeds open voor de mogelijkheid dat het in mijn kop zit ( daarom de topic titel)
O ja en ik heb die al kabels niet van die verkopers meegekregen om ze kopen , maar echt eens om te kijken of het bij wat doet ''voor de gein zeg maar'' hahaha Niek zei zelfs , toen ik vroeg moet je geen geld hebben dan; ja dan betaal je nu, en dan moet ik je toch weer terug betalen , dus laat maar. Hier maak ik wel op uit, dat ook Niek niet zo'n gelover is wordt vervolgd grtz mars
Hoi Mars en andere "replyers" .......
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat jij verschil hoort. Eventjes voor de goede orde. Ik ben zeker niet sceptisch en heel stilletjes HOOP ik zelfs een beetje dat er verschillen zijn. Ik heb namelijk weer last van het "bouwvirus" en ik denk dat het wel leuk is om een DIY kabeltjes in elkaar te knopen.
Regelmatig zie ik de opmerking voorbij komen dat er geen verschil gemaakt kan worden omdat de stroomkabel niet in de signaalweg zit. Dit noem ik op zijn minst "kort door de bocht"...........
Laten we voor de gein eens een testopstelling maken waarbij de stroomkabel in het stopcontact zit en daarna NIET in het stopcontact. Gegarandeerd dat er verschillen waarneembaar zijn. De stroomkabel is namelijk onontbeerlijk voor het signaal. Maar even wat dieper uitgewerkt.
Laten we eens een stroomkabel nemen van, zeg maar, 200 meter lengte. Deze stroomkabel rollen we vervolgens op, op een houten balk, dus tal van "windingen"................ Ik ben geen techneut, maar ik weet redelijk zeker dat dit een invloed zal hebben op het geluidsbeeld. Een vette brom, een hoop gesuis en geruis ..........
Nemen we de stroomkabel van de tuner ............ Laten we eens een zeer slecht afgeschermde kabel nemen. Ik denk wederom dat er "geruis" waarneembaar zal zijn. De stroomkabel van de tuner werkt namelijk eender als een antenne. Of als laatste voorbeeldje: Laten we 7 apparaten nemen en alle 7 apparaten voorzien van een stroomkabel van 4 meter. Al deze kabels vlechten we lekker strak in elkaar, of we rollen ze in elkaar op. Ik denk dat er wederom van alles waarneembaar zal zijn.
Natuurlijk zit een stroomkabel niet in het signaalpad. Maar een stroomkabel kan wel zaken toevoegen aan het signaal. Een krachtige TIK van het aanspringen van de koelkast, is duidelijk waarneembaar in je stereoset als alles op dezelfde groep hangt.
Ik ben dus de bescheiden mening toegedaan dat de stroomkabel wel degelijk kan bijdragen aan "storingen" in het geluid. In een aantal gevallen zelfs zeer krachtige storingen. Enige tijd terug hing mijn t.v. nog op dezelfde groep als de koelkast. Telkens als de koelkast aansprong, flikkerde het beeld eventjes. In dat geval zit wederom de stroomkabel niet in de signaalweg, maar kan de kabel wel storingen doorgeven aan de signaalbron.
Ik denk dat afscherming invloed heeft. Positief of zelfs negatief.
Als laatste een complimentje voor Vielzweck. Inderdaad. Wetenschap is slechts wat op "dit moment" het meest aannemelijk kan worden gemaakt, totdat ..............
Er zijn een aantal fora ( ik noem geen namen ), waar een aantal mensen "wetenschap" verwarren met:
"Het is zo want het is bewezen en dus staat het vast" of "Het valt niet te bewijzen dus bestaat het niet".
Wat dit betreft schaar ik mij graag achter de uitspraak van Dreistein ( broer van de bekende Einstein ):
De mens die zich omringt met feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel.