[Netkabels] niet te geloven en toch waar!!!

Gestart door mars, maart 08, 2008, 11:51:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Leonneke

Citaat van: MadVillain op maart 09, 2008, 23:02:17
Zodat ik mezelf niet voor de gek kan houden.

Ja, okay, je strekking is duidelijk. Maar je raakt direct ook de kern. Het gaat er niet om dat jij jezelf voor de gek houdt......... Dat is een beredenering die je maakt vanuit je ratio, je verstand. Dat neem ik mezelf ook altijd voor. Natuurlijk wil ik mezelf niet voor de gek houden. Ik denk dat niemand dit doet.

Maar het probleem speelt zich niet af in je gedachten, maar in de connectie oren - bewustzijn - onderbewustzijn.
Veel mensen maken de denkfout dat het gehoor geheel objectief registreert en vastlegt. Het gehoor neemt de geluiden slechts waar en het brein maakt er vervolgens iets "logisch" van.

Mogelijk ken je de tekening van het gezicht van een zeer oude vrouw. Als je "anders" kijkt, zie je ineens een hele mooie slanke vrouw met een prachtige borst. Het lastige voor je brein is, dat je brein de beide afbeeldingen niet tegelijk kan waarnemen. Terwijl ze toch echt allebei zichtbaar zijn.

Het gehoor werkt idem dito. Het brein maakt een 'passend' en 'logisch' geheel van een muziekstuk. Daarom is het onmogelijk jezelf 'niet' voor de gek te houden. Een zeer complex muziekstuk, kun je de eerste keer nooit volgen. Na vele malen luisteren herkent je brein de structuur pas. Pas dan kun je op details gaan letten. Elke keer als je dit beluisterd, zul je nieuwe dingen horen. Toch is er aan het muziekstuk niets veranderd. Wat er veranderd is de verwerking van die hoorbare informatie. Surf eens naar de onderstaande link. Voer de 3 audio opdrachten uit met een hoofdtelefoon op je knar. Daarna mag je mij nog eens vertellen dat je jezelf niet voor de gek houdt :-D :-D
http://www.boingboing.net/2007/04/17/three-interesting-au.html

Ik houd mezelf nooit voor de gek. Maar ik hoor toch dingen die er echt helemaal niet zijn. Probeer het eens.
Groetjes Leonneke .  . ...

Leonneke

Deze zijn nog veel en veel meer overtuigend:

Je gelooft je oren niet bij deze:  ( koptelefoon en ogen dicht )


http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Echt, wij zijn als mensen zo eigenwijs dat we denken dat we weten wat we horen.
Groetjes Leonneke .  . ...

vielzweck

#17
De titel die de topicstarter voor dit draadje gebruikt geeft het spanningsgebied wel een beetje weer.

Ik persoonlijk kies liever voor het begrip luisterbeleving.
Die beleving is er en voor iedereen anders.
Welke verklaring we elkaar ook aanreiken; de verklaring kan de luisterbeleving niet 1 op 1 afbeelden.
De beleving is te totaal en ligt buiten ons taalbereik. Op z'n best kan de ene mens de andere mens aanvoelen, hetzij door gelijke luisterervaringen of door het vermogen om je in de ander in te leven (emphatie genoemd in de psychologie)

Dat impliceert dat je wanneer de ervaring van de ander niemand schaadt en de persoon in kwestie er alleen maar door groeit je andermans ervaring in zijn waarde moet laten te meer daar elk mens op allerlei gebieden soortgelijke ervaring opdoet die niet eenduidig te verklaren zijn.

Nog een woordje over de wetenschap.
De stand van de wetenschap is de beste die we hebben totdat we een betere verkrijgen.
Een aantal verklaringen lijken onverwoestbaar mogelijk tot nader order.

Het is goed rekening te houden met wat we hebben en wat we weten. Dat zorgt ervoor dat je niet geblindoekt op de autoweg gaat wandelen en voorkomt dat je verongelukt.

En wat we niet weten daar ligt de verklaring van in de toekomst hetzij wetenschappelijk het zij buiten de wetenschap om (methafysisch).

Ik begrijp de natuurkundige verklaring van warmte. Ik geniet van het menselijk intellect om dit soort zaken te onderzoeken en als de informatie tot mij toe komt middels een begaafde wetenschapsjournalist voel ik zelf iets van de beleving van de onderzoekers toen ze hun ontdekking deden.

Als het 7 graden is en het waait en ik doe mijn trui en hemd uit en ga buiten in de wind staan dan ben ik een al 'wind-koude-tintelbeleving.... de natuurkundige beleving is er dan even niet.
2 van zulke zaken tegenlijkertijd kan ik niet hendelen. Als de verklaring opspeelt is de ervaring geweken.

en ja, koude is relatief   :wink:



Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

mars

#18
oi oi

Nou, net weer ff aan het wisselen geweest tussen "siltech spo12m" op gebouwd uit een koper zilver combinatie van 3x2.5 mm met een dunne afscherming, en een huismerk kabel van rik stoet op gebouwd uit een olflex ( met twee puntjes op de o :wink:) van 3x2.5 mm koper met een heeeeele dikke afsherming.

verschil; en ik kan er echt niks anders van maken!!!

SILTECH>>>>>>>: meer detail ,iets scherper in het hoog! wat dunner geluid wel mooi ook.

RIK STOET KABEL>>;  erg vol tot wollig geluid ( klinkt wel weer erg goed als ik mijn denon tuner heb aan staan) en wat minder detail.

ik weet het ook allemaal niet meer hoor :?

@ leonneke , heb ik ook dat het s'avonds mooier klinkt :yes:
En al de dingen die jij opnoemt heb ik gisteravond in de gaten gehouden, ik er echt niks anders van maken dat ik verschil hoor , maar ik sta ook nog steeds open voor de mogelijkheid dat het in mijn kop zit ( daarom de topic titel)
O ja en ik heb die al kabels niet van die verkopers meegekregen om ze kopen , maar echt eens om te kijken of het bij wat doet  :?''voor de gein zeg maar''
hahaha Niek zei zelfs , toen ik vroeg moet je geen geld hebben dan; ja dan betaal je nu, en dan moet ik je toch weer terug betalen , dus laat maar.
Hier maak ik wel op uit, dat ook Niek niet zo'n gelover is

wordt vervolgd

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

TurboMarco

Het betoog van vielzweck vind heel bewonderingswaardig ,je zegt het op een manier zoals ik denk maar ik niet onder woorden kan brengen.

@mers,
kan je die kabels ook lenen als je de luidsprekers die je al een tijdje op het oog hebt thuis hebt staan dan moet je dat zeker doen,al doende word men wijzer heh  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

vielzweck

Citaat van: Marco op maart 10, 2008, 12:03:30
Het betoog van vielzweck vind heel bewonderingswaardig ,je zegt het op een manier zoals ik denk maar ik niet onder woorden kan brengen.

8><


Dankjewel Marco :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

mars

margco

Ja dat kan ik ook doen ( zit nu ff in de kabel trip ) Ik ga dadelijk de kabel van mijn pc in de classé prikken ( is ook een hele dikke :-D)!
Hahaha en dan doe ik die siltech in de pc :schater:

@ vielzweck
    Ben het helemaal met Marco eens over jouw betoog , vind dat jij de dingen goed onder woorden kan brengen

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Maurice

Ik ben zelf een kabel scepticus, aangezien ik de pure wetenschappelijke onderbouwing mis. Zeker voor netkabels, aangezien deze niet in de signaalweg zitten.
Ik heb echter wel verschil gehoord tussen interlinks en LS-kabels, en dat kan ik wetenschappelijk een klein beetje onderbouwen. (ben ook blij met mijn siltecht interlink).

Ben echter wel een keer benieuwd om verschillende netkabels te beluisteren, alleen kan ik in mijn set deze niet wisselen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

sm8rules

Heb zelf dikkere voedings kabels gesoldeerd aan voor en eind versterker plus cd speler, en ECHT waar ,toch verschil
iets meer hoog .
Marantz Sc-8  Sm-8  Cd17
Hepta Mk Four Tune
Van de Hull kabels
Monitor cobra silverline speaker kabels 2keer 4mm
sm-8 met screened supra LoRad 3keer2.5 mm netstroomkabel.
sc-8 2keer1.5 mm dubbel shield netstroomkabel
cd-17 2keer1.5 mm dubbel shield

mars

@ maurice

ben zelf ook een scepticus wat netkabels betreft , maar ik kan er niet om heen!
Maar weet je wat moeilijk is :? frusty frusty  Eventjes de fijnste er tussen uit halen frusty.
Verschil is alleen te horen direct na het wisselen , of zou ik mezelf gek lopen maken :? :? kan ook :yes:

lijkt wel of met de siltech het hoog scherper wordt

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

sm8rules

Heb zelf niet te dure kabels gekocht maar wel  VEEL dikker iets van 4mm
Oja de netstekkervoeding is een vergulde
Probeer gewoon , hier gaat het om wat jij wilt , en leuk om te doen
Marantz Sc-8  Sm-8  Cd17
Hepta Mk Four Tune
Van de Hull kabels
Monitor cobra silverline speaker kabels 2keer 4mm
sm-8 met screened supra LoRad 3keer2.5 mm netstroomkabel.
sc-8 2keer1.5 mm dubbel shield netstroomkabel
cd-17 2keer1.5 mm dubbel shield

MadVillain

Het is een hobby. Beetje aankloten met wat kabeltjes. En luisteren wat lekkerder klinkt....
Klinkt het na een aantal keren switchen nog steeds goed. Dan kopen maar :D

Simpel en lomp gezegt dan  :lol:


Dit was iig op mij van toepassing

sm8rules

Heel goed. logisch nadenken helpt ook heel veel,maar geld speelt ook een rol
experimenteren is een leuk tijdsbesteding, toch?
Op internet zat stereosets gezien die ik nooit kan betalen maar wat is dat beter ?
Ik blijf proberen en luisteren.(geweldig)
Marantz Sc-8  Sm-8  Cd17
Hepta Mk Four Tune
Van de Hull kabels
Monitor cobra silverline speaker kabels 2keer 4mm
sm-8 met screened supra LoRad 3keer2.5 mm netstroomkabel.
sc-8 2keer1.5 mm dubbel shield netstroomkabel
cd-17 2keer1.5 mm dubbel shield

Leonneke

Citaat van: mars op maart 10, 2008, 11:06:32
oi oi
Nou, net weer ff aan het wisselen geweest tussen "siltech spo12m" op gebouwd uit een koper zilver combinatie van 3x2.5 mm met een dunne afscherming, en een huismerk kabel van rik stoet op gebouwd uit een olflex ( met twee puntjes op de o :wink:) van 3x2.5 mm koper met een heeeeele dikke afsherming.
verschil; en ik kan er echt niks anders van maken!!!
SILTECH>>>>>>>: meer detail ,iets scherper in het hoog! wat dunner geluid wel mooi ook.
RIK STOET KABEL>>;  erg vol tot wollig geluid ( klinkt wel weer erg goed als ik mijn denon tuner heb aan staan) en wat minder detail. ik weet het ook allemaal niet meer hoor :?
@ leonneke , heb ik ook dat het s'avonds mooier klinkt :yes: En al de dingen die jij opnoemt heb ik gisteravond in de gaten gehouden, ik er echt niks anders van maken dat ik verschil hoor , maar ik sta ook nog steeds open voor de mogelijkheid dat het in mijn kop zit ( daarom de topic titel)
O ja en ik heb die al kabels niet van die verkopers meegekregen om ze kopen , maar echt eens om te kijken of het bij wat doet  :?''voor de gein zeg maar'' hahaha Niek zei zelfs , toen ik vroeg moet je geen geld hebben dan; ja dan betaal je nu, en dan moet ik je toch weer terug betalen , dus laat maar. Hier maak ik wel op uit, dat ook Niek niet zo'n gelover is wordt vervolgd grtz mars

Hoi Mars en andere "replyers" .......

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat jij verschil hoort. Eventjes voor de goede orde. Ik ben zeker niet sceptisch en heel stilletjes HOOP ik zelfs een beetje dat er verschillen zijn. Ik heb namelijk weer last van het "bouwvirus" en ik denk dat het wel leuk is om een DIY kabeltjes in elkaar te knopen.

Regelmatig zie ik de opmerking voorbij komen dat er geen verschil gemaakt kan worden omdat de stroomkabel niet in de signaalweg zit. Dit noem ik op zijn minst "kort door de bocht"...........

Laten we voor de gein eens een testopstelling maken waarbij de stroomkabel in het stopcontact zit en daarna NIET in het stopcontact.  Gegarandeerd dat er verschillen waarneembaar zijn. De stroomkabel is namelijk onontbeerlijk voor het signaal. Maar even wat dieper uitgewerkt.
Laten we eens een stroomkabel nemen van, zeg maar, 200 meter lengte. Deze stroomkabel rollen we vervolgens op, op een houten balk, dus tal van "windingen"................  Ik ben geen techneut, maar ik weet redelijk zeker dat dit een invloed zal hebben op het geluidsbeeld. Een vette brom, een hoop gesuis en geruis ..........

Nemen we de stroomkabel van de tuner ............  Laten we eens een zeer slecht afgeschermde kabel nemen. Ik denk wederom dat er "geruis" waarneembaar zal zijn.  De stroomkabel van de tuner werkt namelijk eender als een antenne.   Of als laatste voorbeeldje:  Laten we 7 apparaten nemen en alle 7 apparaten voorzien van een stroomkabel van 4 meter. Al deze kabels vlechten we lekker strak in elkaar, of we rollen ze in elkaar op. Ik denk dat er wederom van alles waarneembaar zal zijn.

Natuurlijk zit een stroomkabel niet in het signaalpad. Maar een stroomkabel kan wel zaken toevoegen aan het signaal.  Een krachtige TIK van het aanspringen van de koelkast, is duidelijk waarneembaar in je stereoset als alles op dezelfde groep hangt.

Ik ben dus de bescheiden mening toegedaan dat de stroomkabel wel degelijk kan bijdragen aan "storingen" in het geluid. In een aantal gevallen zelfs zeer krachtige storingen.  Enige tijd terug hing mijn t.v. nog op dezelfde groep als de koelkast. Telkens als de koelkast aansprong, flikkerde het beeld eventjes. In dat geval zit wederom de stroomkabel niet in de signaalweg, maar kan de kabel wel storingen doorgeven aan de signaalbron.

Ik denk dat afscherming invloed heeft. Positief of zelfs negatief.

Als laatste een complimentje voor Vielzweck. Inderdaad. Wetenschap is slechts wat op "dit moment" het meest aannemelijk kan worden gemaakt, totdat ..............

Er zijn een aantal fora ( ik noem geen namen ), waar een aantal mensen "wetenschap" verwarren met:
"Het is zo want het is bewezen en dus staat het vast" of "Het valt niet te bewijzen dus bestaat het niet".
Wat dit betreft schaar ik mij graag achter de uitspraak van Dreistein ( broer van de bekende Einstein ):

De mens die zich omringt met feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel.
Groetjes Leonneke .  . ...

vielzweck

mars schreef:

<@ vielzweck
    Ben het helemaal met Marco eens over jouw betoog , vind dat jij de dingen goed onder woorden kan brengen>

Dank mars :-)

Leonneke schreef:

<Als laatste een complimentje voor Vielzweck. >

8><

dankjewel :-)


Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte