Mijn reis door Roomcorrection-land, deel3
Na afloop van zo'n meet-en inregelsessie ga ik een paar weken tot zelfs maanden lang luisteren.
Je moet er goed de tijd voor nemen en niet te snel oordelen anders blijf je schuiven. Mijn vrouw werkt 3x per jaar een maand in NL. Dat is voor mij DE tijd om weer verder te experimenten. Zo heb ik nu n stuk of 5 sessies gehad in de afgelopen 4 jaar dat ik het apparaat heb. En ik ben absoluut fan geworden van roomEQ. Je moet er alleen dus wel de tijd voor nemen en niet onrustig van aard zijn; in dat geval is een luxe volautomaat beter geschikt voor je (met uiteraard een ander prijskaartje).
De settings in mijn set bij muziek en bij film:
-Verzwakking van de staande golven (basbulten) in het laag, oa bij 31hz bv -9db, alles via de 31-bands Graphic Equalizer (GEQ).
-vanaf ca. 5 kHz licht aflopend tot -4,5 dB bij 20kHz ook via de GEQ,
-milde bbc-dip daaroverheen, verdwijnt dus gedeeltelijk in de afloop (GEQ).
-via de parametrische equalizer (PEQ) enkele smalbandige dipjes bij 115hz, 135hz 160hz en 7,78khz
-bij film (dat ik dus gewoon in stereo kijk, niet in HT) nog extra maatregelen bovenop de "muziek'-maatregelen: iets sterkere basreductie om die te vette Hollywood-bas wat realistischer te laten klinken. Naast bovenstaande maatregelen nog een kleine panoramaverbreding in het gebied van 400hz en lager
-bij film zeer milde dynamiekcompressie in het gebied rond 6khz boven een bepaald niveau via DYN; de Ultracurve kan multiband-compressie en dat kan je met geen enkele akoestische aanpassing bewerkstelligen! Rond 6kHz wordt er dus mild gecompressed boven een bepaald volume (daar waar metaalscherp filmgeluid op z'n ergst is) terwijl de overige frequentiebanden ongemoeid blijven.
Wat de settings doen met het geluid in mijn set (resultaten) bij muziek en bij filmAls je bovenstaande settings doorneemt, krijg je wellicht het idee dat het geluid wel heel kunstmatig moet klinken, zo grondig dat er op diverse vlakken wordt ingegrepen, scheefgeduwd, ingedeukt, uitgetrokken en neurolinguistisch geherprogrammeerd. Dit moet puristen een gruwel zijn; audiofiel onwaardig! (Maarja, ik ben dan ook geen audiofiel...)
Nou, in de praktijk klinkt het juist totaal relaxed. Je vergeet heel snel dat er gecorrigeerd wordt; die correcties zelf "hoor" je namelijk helemaal niet. Het geluid klinkt gebalanceerd, met meer rust en tegelijkertijd detail, meer diepte, strakkere bas, en stemmen zijn (nog) makkelijker te verstaan. Het karakter van de set en de opname blijven behouden (voorzover je die er niet uitgeregeld hebt), maar alle nare uithalen en over-the-top geluidseffecten zijn ingedamd tot realistische waarden.
Ik vind het een gigantische vooruitgang. Mijn speakers, die ik al 19 jaar heb, blijven me verbazen; opnames die ik ook al minstens zo lang heb laten dingen horen die mij nooit eerder waren opgevallen. En daar hoef je niet oorverstuikend ingespannen voor te gaan zitten luisteren. De verschillen/verbeteringen zijn niet subtiel (wel-subtiele verbeteringen zijn er natuurlijk ook), en op geen enkele andere wijze te bereiken, behalve dan met een akoestische mega-verbouwing van je woonkamer. En dan te bedenken dat ik uitsluitend vezwakking heb toegepast; er wordt nergens geboost.
Ook met volgepropte klassieke muziek, de electro-pulsjes van Kraftwerks "Die Roboter" of evergreens uit de jaren 50: het is gewoon feest! Slechts heel af en toe blijkt dat een enkel nummer (vrijwel altijd electro) wat minder vet en minder indrukwekkend te klinken (Chemical Brothers, Orbital), maar daar wen je snel aan. Bovendien is de vooruitgang vele malen groter dan de incidentele "achteruitgang".
Ongecorrigeerd klinken de T+A speakers een beetje "Duits" jaren 80, dwz strak en diep laag en een ver doorlopend, helder hoog (maar niet scherp, tenzij het in de opname zit). Een "open" karakter. Dit effect maakte dat deze speakers op zeer zacht niveau uiterst goed klonken, omdat ze compenseerden voor de laag- en hoogafval die je krijgt bij zacht volume (het menselijk gehoor is nu eenmaal het meest gevoelig voor de hoge middentonen van 2-4kHz). Dit effect maakte ook dat een aantal opnames uit de jaren 50 enorm goed klonken, het leek wel of de opnames van veel recentere datum waren. Gecorrigeerd zijn beide verschijnselen wel wat minder geworden; op zeer laag niveau klinken de speakers wat middentoneriger dan daarvoor, en oude opnamen klinken soms iets ouder dan eerst. Desondanks wel gedetailleerder en, volgens mij, realistischer.
Ik kan me nog de equalizers uit de jaren 80 herinneren, van Kenwood, Technics, Akai, Pioneer en Marantz met name. Zette je zo'n apparaat ertussen, werd het geluid gelijk doods en ruisig. Transiënten werden vakkundig de nek omgedraaid. Niet met de Ultracurve. Het doet wat je invoert, de rest blijft ongemoeid. Transiënten blijven volledig behouden (tenzij je dus voor compressie kiest, maar dan nog...). Geen spoor van pompen en zuchten van de compressie. Geen toegevoegde ruis.***zie verderop.
En wat ik nog het belangrijkste vind; vrijwel ALLE opnamen gaan er op vooruit. Minder scherpte, meer detail EN tegelijkertijd meer vergevingsgezindheid (een uiterst zeldzame combinatie). Niet alleen bij goede opnames, maar ook bij de mindere. De eerste keer dat ik zoiets ervoer was toen ik overstapte van mijn ouwe dac (PS Audio SLIII) naar de Apogee minidac. En nu met de Ultramatch nog méér. Vandaar dat ik elk apparaat of speaker die "goede opnames des de beter laat klinken, maar mindere opnames genadeloos door de mand laat vallen" als zijnde waardeloos terzijde schuif, ongeacht de prijs. Daar heb ik niks aan, dan moet ik mijn muziekkeuze aanpassen aan de speakers, en dat wil ik niet. Ik heb veel oude muziek (jaren 40, 50, 60, 70 en zelfs een enkele jaren 30) en andere minder goed opgenomen tracks, en die wil ik gewoon kunnen genieten.
Filmgeluid is nu uitstekend, zonder kopsplijtende metaalscherpe geluiden als brekend glas, bliksem, regen e.d. Wel helder, gedetailleerd, dynamisch en strak, niet meer oorverdovend scherp met vadsige irritante Hollywood-bas. Naar mijn mening realistischer dus! De bij film toegepaste milde compressie is "onhoorbaar". Je hoort niet wanneer hij in werking komt. Pas als je terugschakelt naar ongecomprimeerd zijn ineens de te harde scherpe effecten weer terug in het geluidsbeeld (vooral bij de latere Harry Potter films ergerde ik me mateloos). Ik vind het beter dan in de bioscoop, maar misschien zijn de Portugese bioscopen niet denderend qua audio...
Thans heb ik de speakers wat slanker afgestemd, mijn smaak is met de jaren iets veranderd. Iets minder bas (maar wel gewoon strak tot 20hz), meer detail. Dus dezer dagen passeert een gevarieerd palet aan muziek de revue (pop, rock, electro, klassiek, filmmuziek, jazz, big band, deep space) om te bepalen of ik het zo laat. Als mijn vrouw eind juli weer naar NL gaat zal ik ws weer een nieuwe eq-sessie doen, tenzij het me al zodanig bevalt dat dat niet meer nodig is.
***Ik heb op diverse fora gelezen dat sommigen vinden dat de Behringer Ultracurve ruis toevoegt, de muziek verder naar achteren plaatst of anderszins iets met het geluid doet. Dat is mijn ervaring dus absoluut NIET. In mijn beleving is het apparaat volledig transparant, verandert NIETS aan het geluid dat je niet zelf hebt ingesteld. Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat ik het apparaat inzet op de m.i. theoretisch beste manier:
-volledig digitaal (dus geen extra AD/DA-omzettingen)
- in 24bit/96kHz, waardoor er theoretisch meer headroom voorhanden is voor digitale bewerkingen (bitrates en samplefrequenties hoger dan 24/96 kan het apparaat niet aan).
-vervolgens digitaal naar een externe dac (de Apogee dus).
Ik heb de Ultracurve nu ruim 4 jaar en luister nooit meer zonder. Op het apparaat heb ik nu 5 presets ingevoerd:
-music
-film
-premusic
-prefilm
-uncorrected.
De beide "pre's" gebruik ik om eventuele wijzigingen in de eq in te voeren. Daar luister ik een tijdje naar. Als ze bevallen blijven ze, anders niet. Om de zoveel tijd, na veranderingen die blijvertjes blijken, kopieër ik de pre-presets naar de echte (dus pre-film naar film; pre-music naar music).
De "uncorrected" preset is voor luisteren met koptelefoon. Moet zeggen dat ik regelmatig vergeet om bij koptelefoon de corresponderende preset te kiezen, omdat het toch al goed klinkt.
Tot zover. Volgende post: waarom zou je wel/niet aan room correction beginnen...
Groet van Evert