Marantz versterkers, zijn er een paar modellen die ontweken moeten worden?

Gestart door Jantje, oktober 14, 2007, 22:44:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Citaat van: Austin Powers op oktober 15, 2007, 18:59:53
Onderbouwen is een leuk speels woord hier op het forum 
wij verlangen hier een goede onderbouwing om zodoende een goede informatieve forum/site te zijn/blijven,heb je daar een probleem mee wees dan zo vrij om evt feedback in de juiste topic te plaatsen.

on topic nu!

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Jantje

Citaat van: HAL9000 op oktober 15, 2007, 11:43:48
Hoi,

met een budget van 200/300 kom je best ver hoor.
Er zijn inderdaad modellen die een beetje veel problemen aan hun broek hebben hangen.

Type's die je nu echt moet vermijden,
Pm80(alle edities)
Sm80/
sc80(best leuk ding mag nog wel)
Pm84 normaal en de MKII editie
Pm64 (alle edities)
PM72
PM50
esotec serie is nu ook niet het top....

Waarom zou je deze modellen nu vermijden.
Nou, de meeste hebben een STK module (soort geintregeerde super IC ) die meestal niet meer te bestellen valt.
De kans is dan nog steeds groot dat zo'n ic  na vervangen binnen 5 tot 10 jaar weer defect gaat.

andere modellen maken gebruik van MOSFet transistoren in de eindtrappen.
Wanneer een MOSFet transistor niet 100% stabiel kan zijn. Knalt deze er meestal gelijk uit.
Soms is dit een heel heftig verschijnsel.
maar soms zie je helemaal niets aan de hand, vervolegens meet je........'dood' geen reactie op meters.
Deze MOSFet transistoren zijn ontzettend moeilijk te krijgen.
alleen de hele zware types voor Computer schakel voedingen zijn leverbaar.
een paar kleintjes.
maar that's it....
Je moet iemand zien te vinden met een NOS (NEW OLD STOCK) voorraad.


Mijn advies zou zijn (puur technisch gezien) neem een wat oudere marantz tot 1985.
Of kijk voor een betaalbare PM17 16 14(zal niet) deze zijn goed ontworpen (goh voor een keer) en presteren best leuk.

Laat ook de modellen PM4000 7000 8000 etc te wege, deze zijn klankmatig niet mooi(smaak) maar bouwtechnisch gewoonweg armoedig.

leuk modellen die ik aanraad in het domein 200/300euro
Pm700
1150 ("d" versie kan ook)
3200/140 voor eind
3250 170DC voor eind
1200(zul je niet vinden maar zijn best gave versterkers)
1122DC
1152DC
1180DC (hebben wat licht onderhoud nodig maar, klankmatig een zeer aantrekkelijk geluid! )

eventueel kan heel de lijn receivers wel van marantz...
tot 1984



1122dc en 1180dc onder


1200B met woodcase.

PM700 met scope ST600L (en normaal) tuner. Ik heb er al twee gehad...


Dit spul kom je zelden tegen. Mijn broer en ik hebben al 3 complete sets bijelkaar zien te sprokkelen.
Dit klinkt zeer fel hoog, fel midden. en een strakke gedempte bass.
modellen 3300  250eind.


Hartelijk dank voor deze zeer uitgebreide en nuttige informatie, hier kan ik iets mee! Ik zal eens goed op marktplaats zoeken of ik een van de volgende modellen voor een aantrekkelijk bedrag kan zien te vinden.

Het valt me echter wel op dat je geen andere modellen aanbeveelt, zoals de PM66, 68, 75, 78. Zijn deze modellen de moeite niet waard, want klankmatig vond ik mijn de PM66 KI erg goed klinken. Heb je ook ervaring met de betrouwbaarheid van deze modellen?

Het feit dat ik dit vraag is dat het ik deze versterkers (voornamelijk in zwarte kleur) er erg mooi uit vindt zien, en ze mooi bij mijn CD5000 en ST59 tuner passen.
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

Paul

Citaat van: Austin Powers op oktober 15, 2007, 18:59:53

Vintage Marantz apparatuur behoeft een restauratie, die vaak in de papieren gaat lopen. Niet aan beginnen als je niet met de soldeerbout kunt omgaan of er totaal geen verstand van hebt.


Ben ik het weer niet met je eens.
Heb dit jaar van een forumlid een Vintage 1070 versterker en 104 tuner gekocht.
Verkeerd in uitstekende conditie en zonder technische problemen, alleen je moet je wel goed orienteren wat je koopt en bij wie en daar kan dit forum in bijdragen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

thom

Citaat van: Paul op oktober 15, 2007, 21:43:31
Ben ik het weer niet met je eens.
Heb dit jaar van een forumlid een Vintage 1070 versterker en 104 tuner gekocht.
Verkeerd in uitstekende conditie en zonder technische problemen, alleen je moet je wel goed orienteren wat je koopt en bij wie en daar kan dit forum in bijdragen.
percies, ik heb ook een geweldige eindbak uit 1979 nog geen enkel probleem gehad. zolang je maar weet bij wie je moet zijn :-D

mahansz

Citaat van: Austin Powers op oktober 15, 2007, 18:59:53

Koop dan liever een 2e hands Marantz PM16, als je beslist geen ander merk wilt hebben. Is volgens vele een goede versterker waar je geen miskoop aan kunt hebben.

pm17 beats de pm16 qua muzikaliteit (niet qua vermogen helaas).
Maar je houdt het forum wel wakker hier 
mahansz, Paul, thom, Jantje, bramdg, dmeerpa, Austin Powers en 1 gast bekijken dit board.

:wink: :wink:
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

MadVillain

Citaat van: mahansz op oktober 15, 2007, 21:56:34
pm17 beats de pm16 qua muzikaliteit (niet qua vermogen helaas).
Maar je houdt het forum wel wakker hier 
mahansz, Paul, thom, Jantje, bramdg, dmeerpa, Austin Powers en 1 gast bekijken dit board.

:wink: :wink:


en ik  :lol:

De pm17 in al zijn varianten is het overwegen iig wel waard

TurboMarco

Speculeren over welke Marantzen je moet laten staan zonder enige onderbouwing schiet niet echt op,dus graag zien wij goede onderbouwd argumentatie graag tegemoet

off topic berichten worden verwijderd!!
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

Citaat van: mischa op oktober 15, 2007, 18:10:21
STEL: je komt tot de conclusie dat je geen Marantz wil, zijn er hier dan ook mensen die positieve ervaringen hebben met andere merken zoals bijvoorbeeld Denon, Rotel enz? Wellicht zitten er daar ook zwarte schapen tussen. Kan daar iemand iets over zeggen?

HLP Ja, ik weet dat dit een Marantz-forum is  HLP

Mischa

Kan je een nieuw topic voor openen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mischa

Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Austin Powers

Citaat van: Marco op oktober 15, 2007, 22:14:26
en die regel gaat nu in !
Ik mag iets persoonlijk vinden en ik vind dat vintage vaak gerestaureerd moet worden. Dat kan dus in de papieren gaan lopen als je zelf niet handig bent. Het is dus geluk hebben als iets geheel nog intact is en orgineel en 100% werkend is.

TurboMarco

Citaat van: Austin Powers op oktober 16, 2007, 01:00:31
Ik mag iets persoonlijk vinden en ik vind dat vintage vaak gerestaureerd moet worden. Dat kan dus in de papieren gaan lopen als je zelf niet handig bent. Het is dus geluk hebben als iets geheel nog intact is en orgineel en 100% werkend is.
Ja en ik vind dat de aarde een geel vierkantje is,er word hier gevraagd of je een eerdere stelling kan onderbouwen en voorals nog heb je dat niet gedaan.

berichten die de intensie hebben tot stemmingmakerij worden verwijderd,laat ik daar heel duidelijk in zijn
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#29
Citaat van: Austin Powers op oktober 16, 2007, 01:00:31
Ik mag iets persoonlijk vinden en ik vind dat vintage vaak gerestaureerd moet worden. Dat kan dus in de papieren gaan lopen als je zelf niet handig bent. Het is dus geluk hebben als iets geheel nog intact is en orgineel en 100% werkend is.

Natuurlijk moeten oudere tot zeer oude apparaten van welk merk dan ook onderhouden worden.
Wie dat niet snapt kan beter gaan dammen ofzo.

Bedrijven beginnen daar niet eens aan.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die hart voor de mooie oude grootheden hebben.  :wink:


Modellen die ik persoonlijk zou ontwijken zijn; PM-80 / sc-80 / sm-80 / PM-84 mk2 / PM-94 / PM-95.

Alle genoemde modellen om andere redenen maar dit is al eens eerder besproken.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM