Marantz versterkers, zijn er een paar modellen die ontweken moeten worden?

Gestart door Jantje, oktober 14, 2007, 22:44:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jantje

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, ik ben een zeer korte tijd eigenaar geweest van een PM66 SE KI, die vervolgens kapot ging, en niet meer te repareren viel.

Inmiddels ben ik druk op zoek naar een nieuwe (tweedehands) versterker, op marktplaats kom ik veelal PM80's tegen, in al zijn incarnaties. Echter meen ik hier ergens op het forum te hebben gelezen dat de PM80 nogal eens last had van defecten.

Daarom vraag ik me af, zijn er bepaalde modellen die ik absoluut uit de weg moet gaan? Ik heb een relatief klein budget, en hoop voor ongeveer 200 tot 300 euro een fatsoenlijke versterker te kopen die lekker klinkt in samen werking met mijn B&W 601 S3 luidsprekers. Hebben jullie suggesties voor me, alvast hartelijk dank!
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

HAL9000

Hoi,

met een budget van 200/300 kom je best ver hoor.
Er zijn inderdaad modellen die een beetje veel problemen aan hun broek hebben hangen.

Type's die je nu echt moet vermijden,
Pm80(alle edities)
Sm80/
sc80(best leuk ding mag nog wel)
Pm84 normaal en de MKII editie
Pm64 (alle edities)
PM72
PM50
esotec serie is nu ook niet het top....

Waarom zou je deze modellen nu vermijden.
Nou, de meeste hebben een STK module (soort geintregeerde super IC ) die meestal niet meer te bestellen valt.
De kans is dan nog steeds groot dat zo'n ic  na vervangen binnen 5 tot 10 jaar weer defect gaat.

andere modellen maken gebruik van MOSFet transistoren in de eindtrappen.
Wanneer een MOSFet transistor niet 100% stabiel kan zijn. Knalt deze er meestal gelijk uit.
Soms is dit een heel heftig verschijnsel.
maar soms zie je helemaal niets aan de hand, vervolegens meet je........'dood' geen reactie op meters.
Deze MOSFet transistoren zijn ontzettend moeilijk te krijgen.
alleen de hele zware types voor Computer schakel voedingen zijn leverbaar.
een paar kleintjes.
maar that's it....
Je moet iemand zien te vinden met een NOS (NEW OLD STOCK) voorraad.


Mijn advies zou zijn (puur technisch gezien) neem een wat oudere marantz tot 1985.
Of kijk voor een betaalbare PM17 16 14(zal niet) deze zijn goed ontworpen (goh voor een keer) en presteren best leuk.

Laat ook de modellen PM4000 7000 8000 etc te wege, deze zijn klankmatig niet mooi(smaak) maar bouwtechnisch gewoonweg armoedig.

leuk modellen die ik aanraad in het domein 200/300euro
Pm700
1150 ("d" versie kan ook)
3200/140 voor eind
3250 170DC voor eind
1200(zul je niet vinden maar zijn best gave versterkers)
1122DC
1152DC
1180DC (hebben wat licht onderhoud nodig maar, klankmatig een zeer aantrekkelijk geluid! )

eventueel kan heel de lijn receivers wel van marantz...
tot 1984



1122dc en 1180dc onder


1200B met woodcase.

PM700 met scope ST600L (en normaal) tuner. Ik heb er al twee gehad...


Dit spul kom je zelden tegen. Mijn broer en ik hebben al 3 complete sets bijelkaar zien te sprokkelen.
Dit klinkt zeer fel hoog, fel midden. en een strakke gedempte bass.
modellen 3300  250eind.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MadVillain

 hello notworthy

Kijk dit is een uitleg!

de 1060 zal toch ook wel een aanrader zijn?

Austin Powers

Citaat van: HAL9000 op oktober 15, 2007, 11:43:48
Hoi,

met een budget van 200/300 kom je best ver hoor.
Er zijn inderdaad modellen die een beetje veel problemen aan hun broek hebben hangen.

Type's die je nu echt moet vermijden,
Pm80(alle edities)
Sm80/
sc80(best leuk ding mag nog wel)
Pm84 normaal en de MKII editie
Pm64 (alle edities)
PM72
PM50
esotec serie is nu ook niet het top....

Waarom zou je deze modellen nu vermijden.
Nou, de meeste hebben een STK module (soort geintregeerde super IC ) die meestal niet meer te bestellen valt.
De kans is dan nog steeds groot dat zo'n ic  na vervangen binnen 5 tot 10 jaar weer defect gaat.

andere modellen maken gebruik van MOSFet transistoren in de eindtrappen.
Wanneer een MOSFet transistor niet 100% stabiel kan zijn. Knalt deze er meestal gelijk uit.
Soms is dit een heel heftig verschijnsel.
maar soms zie je helemaal niets aan de hand, vervolegens meet je........'dood' geen reactie op meters.
Deze MOSFet transistoren zijn ontzettend moeilijk te krijgen.
alleen de hele zware types voor Computer schakel voedingen zijn leverbaar.
een paar kleintjes.
maar that's it....
Je moet iemand zien te vinden met een NOS (NEW OLD STOCK) voorraad.


Mijn advies zou zijn (puur technisch gezien) neem een wat oudere marantz tot 1985.
Of kijk voor een betaalbare PM17 16 14(zal niet) deze zijn goed ontworpen (goh voor een keer) en presteren best leuk.

Laat ook de modellen PM4000 7000 8000 etc te wege, deze zijn klankmatig niet mooi(smaak) maar bouwtechnisch gewoonweg armoedig.

leuk modellen die ik aanraad in het domein 200/300euro
Pm700
1150 ("d" versie kan ook)
3200/140 voor eind
3250 170DC voor eind
1200(zul je niet vinden maar zijn best gave versterkers)
1122DC
1152DC
1180DC (hebben wat licht onderhoud nodig maar, klankmatig een zeer aantrekkelijk geluid! )

eventueel kan heel de lijn receivers wel van marantz...
tot 1984



1122dc en 1180dc onder


1200B met woodcase.

PM700 met scope ST600L (en normaal) tuner. Ik heb er al twee gehad...


Dit spul kom je zelden tegen. Mijn broer en ik hebben al 3 complete sets bijelkaar zien te sprokkelen.
Dit klinkt zeer fel hoog, fel midden. en een strakke gedempte bass.
modellen 3300  250eind.

Wat je ook kunt doen is domweg niet aan Marantz beginnen? Schilt je een hoop ellende en geld........... :-D

Paul

Citaat van: Austin Powers op oktober 15, 2007, 14:36:31
Wat je ook kunt doen is domweg niet aan Marantz beginnen? Schilt je een hoop ellende en geld........... :-D

En waar onderbouw je deze bewering op ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

mahansz

idd onzin! stupid

makkelijkere vraag: waarom zou je geen nieuwer model nemen? Neem bijvoorbeeld de pm7200, daar is echt helemaal niks mis mee!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Jan

Citaat van: Austin Powers op oktober 15, 2007, 14:36:31
Wat je ook kunt doen is domweg niet aan Marantz beginnen? Schilt je een hoop ellende en geld........... :-D

Dat is gewoon flauwekul wat je schrijft. Andere merken hebben ook hun sterke en zwakke kanten.

TurboMarco

Rustig maar!  :-D

A-P heeft enige moeite met het onderbouwen van zijn standpunten,laat hem maar even gaan en trek je vooral niet teveel van het gebral aan  :lol:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thom

Citaat van: Marco op oktober 15, 2007, 15:57:19
Rustig maar!  :-D

A-P heeft enige moeite met het onderbouwen van zijn standpunten,laat hem maar even gaan en trek je vooral niet teveel van het gebral aan  :lol:
maar het klopt gewoon niet frusty

TurboMarco

Citaat van: thom op oktober 15, 2007, 16:30:40
maar het klopt gewoon niet frusty
trek je eigen conclusies,ga luisteren en laat iets door iemand bekijken die er sjoege van heeft,simpel zat.



(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mischa

STEL: je komt tot de conclusie dat je geen Marantz wil, zijn er hier dan ook mensen die positieve ervaringen hebben met andere merken zoals bijvoorbeeld Denon, Rotel enz? Wellicht zitten er daar ook zwarte schapen tussen. Kan daar iemand iets over zeggen?

HLP Ja, ik weet dat dit een Marantz-forum is  HLP

Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Austin Powers

Citaat van: Marco op oktober 15, 2007, 15:57:19
Rustig maar!  :-D

A-P heeft enige moeite met het onderbouwen van zijn standpunten,laat hem maar even gaan en trek je vooral niet teveel van het gebral aan  :lol:
Onderbouwen is een leuk speels woord hier op het forum  :-D Als iemand even niet weet waar die het over moet hebben, "onderbouw het is dan"?

Vintage Marantz apparatuur behoeft een restauratie, die vaak in de papieren gaat lopen. Niet aan beginnen als je niet met de soldeerbout kunt omgaan of er totaal geen verstand van hebt.

Koop dan liever een 2e hands Marantz PM16, als je beslist geen ander merk wilt hebben. Is volgens vele een goede versterker waar je geen miskoop aan kunt hebben.

ll0ll

http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Austin Powers

Citaat van: ll0ll op oktober 15, 2007, 19:11:21
Een pm16 van 200-300 euro? Waar??
Het was maar een voorbeeld  :-D Maar wel een zeer goede keuze wat mij betreft.  :mrgreen:

ll0ll

http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen