Ik heb zelf een PM80, geluid vind ik nog steeds tegek, levendig en noem maar op, maar dat levendige is echt Marantz. Het enigste merk dat er dicht in de buurt komt is een Harman Kandon.
Over die STK's is waar, na meer dan 12 jaar was mijn PM80 wellicht overleden
......nee hoor
....ik heb gewoon die STK3102IV vervangen voor een (jawel, u leest het goed) nieuwe STK3102IV
.
Deze zijn misschien niet meer zo gemakkelijk te vinden, hoewel ik er snel één te pakken had, maar de STK3102 type 1 t/m 3 is absoluut al geen probleem om te krijgen.
Als je er echt niet één kunt vinden, is er de vervanger STK3152III.
Mijn PM80 doet het weer prima en ik ben blij dat ik em nog niet weg hoef te doen
.
Ik overwoog bijna na het overlijden van die vorige STK een nieuwe Advance te kopen, model MAP305 DA voor 680 euro, was natuurlijk erg interessant
. Deze versterkers hebben een ongelofelijke diepte. Ik weet niet of een Advance beter is dan een Marantz, maar een kennis van me, heeft misschien al langer dan 20 jaar dezelfde Advance en is nog nooit een reparatie aan uitgevoerd. Hij zet zijn versterker niet aan of uit, hij staat altijd aan!
Ik ken trouwens iemand die een Marantz PM80 te koop heeft staan waar geen krasje op te bespeuren is en is helemaal nagekeken en goed onderhouden. Hij wil er 180 euro voor hebben. Een oom van me had er één op marktplaats gezet en vroeg er 250 euro voor (ook geen krasje op te vinden) en was binnen nood time verkocht.
Ik kan me voorstellen dat een beetje nieuwe versterker te duur is voor sommige mensen en dus gaan kijken voor een 2e hands en daar is niets mis mee
.