Marantz versterkers, zijn er een paar modellen die ontweken moeten worden?

Gestart door Jantje, oktober 14, 2007, 22:44:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

CiteerHet valt me echter wel op dat je geen andere modellen aanbeveelt, zoals de PM66, 68, 75, 78. Zijn deze modellen de moeite niet waard, want klankmatig vond ik mijn de PM66 KI erg goed klinken. Heb je ook ervaring met de betrouwbaarheid van deze modellen?

Het feit dat ik dit vraag is dat het ik deze versterkers (voornamelijk in zwarte kleur) er erg mooi uit vindt zien, en ze mooi bij mijn CD5000 en ST59 tuner passen

mijn voorkeur zou uit gaan naar de Pm78.
die was ook een stuk duurder, tevens duurzamer dan de Pm80 opvolger.
overigens vind ik de PM80SE (ringkern en blauwe printen) niet eens zo slecht.

je hebt de 1090 ook in het zwart en de  receiver lijn ook in het zwart.
maar dit is weer vintage.

wil je een beetje betrouwbare amp.
dan zit je toch richting de PM17 (MKI of MKII) black edition.
PM94 (werkend!!)

Ik zie dat marantz inc nu bezig is zijn verslechterde imago op aan het vijzelen is.
met die PM6002 introductie over hoe geweldig het apparaat is.
Ik moet zeggen dat, veel was ontzettende commerciële nonsens.
maar die voeding en heldere opbouw was wel netjes.
en prijs kwaliteit zou ik zeggen; '' ja doe maar''.
klinkt de amp niet.... verkopen....

Ik zou zeggen orïenteer goed. Kijk uit wat je koopt.
beluister het!! als je het 2e hands gaat kopen
test alles.  EN ook echt ALLES!!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

En bij twijfel vraag het aan onze willy wortels hier op het forum, .......en die weten echt veel. hello byebye
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Jantje

Citaat van: HAL9000 op oktober 16, 2007, 21:01:15
mijn voorkeur zou uit gaan naar de Pm78.
die was ook een stuk duurder, tevens duurzamer dan de Pm80 opvolger.
overigens vind ik de PM80SE (ringkern en blauwe printen) niet eens zo slecht.

je hebt de 1090 ook in het zwart en de  receiver lijn ook in het zwart.
maar dit is weer vintage. :-Dp.
dan zit je toch richting de PM17 (MKI of MKII) black edition.
PM94 (werkend!!)

Ik zie dat marantz inc nu bezig is zijn verslechterde imago op aan het vijzelen is.
met die PM6002 introductie over hoe geweldig het apparaat is.
Ik moet zeggen dat, veel was ontzettende commerciële nonsens.
maar die voeding en heldere opbouw was wel netjes.
en prijs kwaliteit zou ik zeggen; '' ja doe maar''.
klinkt de amp niet.... verkopen....

Ik zou zeggen orïenteer goed. Kijk uit wat je koopt.
beluister het!! als je het 2e hands gaat kopen
test alles.  EN ook echt ALLES!!

Op mijn werk heb ik de SR4021 en PM4001 (zowel normaal als OSE) verkocht en deze vond ik redelijk klinken. Sinds kort hebben we een PM7001KI staan, die fantastisch klinkt. Als er ruimte voor is in het assortiment komt er een PM6002 binnen, en wanneer dit gebeurt zal ik deze ook uit den treure testen.

Feit is echter dat voor mijn gevoel ik een kwalitatief veel betere versterker kan vinden tweedehands, en mogelijk ook voor een lagere prijs. En tsja, ik zou graag een PM17 hebben, maar ik ben bang dat niemand die voor ongeveer 300 euro voor de hand zal willen doen. Als je er echter eentje weet, dan hou ik me aanbevolen.  :-D

Hartelijk dank voor je overduidelijke advies, ik hou rustig mijn ogen en oren open, en zal waarschijnlijk niet overhaast een versterker op de kop tikken.
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

HAL9000

#33


Het kan het wel zijn maar sorry de meeste nieuwe versterkers staan ook bij de TD afentoe,
(wel onder garantie.) maar je hebt er ellende mee dat niet gewild is.

als deze netjes werk. is een revisie alleen nodig van de elko's
misschien hier en daar wat tin verbindingen.

Ik ben er zelf ook voor om vermoeide componenten te verwijderen en nieuwe in plaats te zetten.

wat kost een revisie onderdeel gewijs.
+- 35 euro.....misschien ietjes meer als er grotere waarders in bevinden.
maar geen 100 euro aan onderdelen kosten.

Kom je bij een defect apparaat, ja dan kunnen de onderdelen kosten sky high worden.

laat staan werloon.
Ik vraag er 25 euro voor per uur.
maar meestal zeg ik van; Joh ik reviseer/service het apparaat voor 70,-....
dek ik mijn kosten en ik heb weer winst.
laat staan dat een mooi audio apparaat weer verder kan zonder moeite.

dus nieuw of oud,
je moet een beetje geluk hebben.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

joep

Vintage is iets waar je van moet houden. Heb je geen verstand van electonika en ga je voor het geluid wat eruit komt en niet voor de doos waar het uitkomt koop dan nieuw. Met garantie. Een PM-4001 zal zeker een goede keuze zijn (ook tweedehands). Een PM-17 zal zeker beter klinken een PM-14 nog beter en zelf heb ik ondervonden dat een PM-15-S1 nog beter is en een PM-11S1 daar weer boven uitkomt etc. etc etc. Heb je 300 euro uit te geven ga dan voor een 4001 of kijk even rond. Met de nieuwe versterkers die er nu zijn, zijn er mensen die hun oude wegdoen. Hou de te koop rubriek hier op het forum ook goed in de gaten!

SB_Marantz

Ik heb ook geen verstand van electronica maar zweer wel bij vintage apparaten.

Waarom?

Veel betrouwbaarder dan die nieuwe meuk en dan heb ik het niet alleen over Marantz!

Bovendien klinkt het vaak nog een slag beter ook.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

joep

Als dat zo zou zijn was er de laatste 10 of 20 jaar niets meer nieuws verkocht.
Ik heb alleen ervaren dat die oude zooi kraakt als een oude fiets, die gaat toch ook op de schroot.
Ik kan je wel vertellen dat als je de PM-11S1 naast iets vintage zet je denk dat je op een andere planeet zit.
Gelukkig gaat alles wel vooruit, stel je voor een tandarts die met een nijptang kiezen trekt!

Ik zeg niet dat vintage geen mooie hobby kan zijn maar met goed geluid heeft het echt niets te maken.

thom

Citaat van: joep op oktober 18, 2007, 16:32:20
Als dat zo zou zijn was er de laatste 10 of 20 jaar niets meer nieuws verkocht.
Ik heb alleen ervaren dat die oude zooi kraakt als een oude fiets, die gaat toch ook op de schroot.
Ik kan je wel vertellen dat als je de PM-11S1 naast iets vintage zet je denk dat je op een andere planeet zit.
Gelukkig gaat alles wel vooruit, stel je voor een tandarts die met een nijptang kiezen trekt!

Ik zeg niet dat vintage geen mooie hobby kan zijn maar met goed geluid heeft het echt niets te maken.

vinatge is ander geluid dan die nieuwe dingen, het heeft allerbij een anderen klank, en het is dat ook maar wat je mooi vin natuurlijk.

SB_Marantz

#38
Dat is nogal gewaagt wat je daar zegt.
En ik weet haast wel zeker dat jij nooit geen totl vintage gehoord hebt.

Tevens ben ik er erg bang voor dat je PM-11 het zwaar gaat afleggen........en niet alleen in levensduur.

Ik heb de SC-7s1 en de MA-9s1 al thuis gehad dus ik weet hoe die klinken.

Neem je een middenmoter zoals de PM-8000 is het helemaal janken met de pet op.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

joep

Jij hebt gelijk van een totl vintage heb ik nog nooit gehoord, laat staan dat ik hem of haar gehoord heb.

SB_Marantz

Ik denk dat je de afkorting niet begrijpt.

TOTL = top of the line.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Joep:

Jij melde:
CiteerAls dat zo zou zijn was er de laatste 10 of 20 jaar niets meer nieuws verkocht.
Ik heb alleen ervaren dat die oude zooi kraakt als een oude fiets, die gaat toch ook op de schroot

Dat is niet helemaal waar. Tuurlijk word er nieuw gekocht.
tevens staat het binnen een maand op een 2e hands site omdat mensen ontevreden zijn met een 2 kilo wegende versterker van 799,- inc BTW

De meeste spullen nu zijn technisch gewoon afgeragt. het moet Simpel en goedkoop.

Het eenigste merk dat het nog een beetje leuk houdt is ROTEL.
Strak gebouwd niet te duur, en best duurzaam.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

marantzlover

Ik heb zelf een PM80, geluid vind ik nog steeds tegek, levendig en noem maar op, maar dat levendige is echt Marantz. Het enigste merk dat er dicht in de buurt komt is een Harman Kandon.

Over die STK's is waar, na meer dan 12 jaar was mijn PM80 wellicht overleden :cry:......nee hoor nonono....ik heb gewoon die STK3102IV vervangen voor een (jawel, u leest het goed) nieuwe STK3102IV :lol:.
Deze zijn misschien niet meer zo gemakkelijk te vinden, hoewel ik er snel één te pakken had, maar de STK3102 type 1 t/m 3 is absoluut al geen probleem om te krijgen.
Als je er echt niet één kunt vinden, is er de vervanger STK3152III. notworthy
Mijn PM80 doet het weer prima en ik ben blij dat ik em nog niet weg hoef te doen notworthy pompom.

Ik overwoog bijna na het overlijden van die vorige STK een nieuwe Advance te kopen, model MAP305 DA voor 680 euro, was natuurlijk erg interessant :roll:. Deze versterkers hebben een ongelofelijke diepte. Ik weet niet of een Advance beter is dan een Marantz, maar een kennis van me, heeft misschien al langer dan 20 jaar dezelfde Advance en is nog nooit een reparatie aan uitgevoerd. Hij zet zijn versterker niet aan of uit, hij staat altijd aan!

Ik ken trouwens iemand die een Marantz PM80 te koop heeft staan waar geen krasje op te bespeuren is en is helemaal nagekeken en goed onderhouden. Hij wil er 180 euro voor hebben. Een oom van me had er één op marktplaats gezet en vroeg er 250 euro voor (ook geen krasje op te vinden) en was binnen nood time verkocht.

Ik kan me voorstellen dat een beetje nieuwe versterker te duur is voor sommige mensen en dus gaan kijken voor een 2e hands en daar is niets mis mee :wink:.

Paul

Citaat van: marantzlover op oktober 18, 2007, 21:00:24

Ik kan me voorstellen dat een beetje nieuwe versterker te duur is voor sommige mensen en dus gaan kijken voor een 2e hands en daar is niets mis mee :wink:.


Je mening over de PM80 deel ik niet met je, maar das puur persoonlijk.
Wat betreft de keuze voor een 2e hands: als je weet waar deze vandaan komt en je kent de historie van het apparaat dan kan je hier een voordeel mee hebben maar is geen garantie voor de toekomst.

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site