Marantz versterkers, zijn er een paar modellen die ontweken moeten worden?

Gestart door Jantje, oktober 14, 2007, 22:44:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maurice

Citaat van: WYWH op oktober 31, 2007, 10:44:08
Just my 2-cents ;-)
Nee hoor, ook de mijne  :mrgreen:
Eindelijk een medestander die hetzelfde verkondigt!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Kijk dat een audio apparaat lang mee gaat is een bonus.
Als iets harstikke goed klinkt en speelt, en iets minder lang mee gaat. is dat ook geen schande.
Maar dit topic is bedoel om mensen die een 2e hands versterker willen komen. een beetje advies te geven welke wel en welke niet.

Ik heb dat set van marantz ook beluiterd Bij mijn werk.
Daar stonden ze op die legendarische klipsch hoorn speakers.
Ik vind de klipsch hoorn best leuk (juxbox geluid op alle versterkers), Hoog zijn ze niet zo.
Maar Ik moet zeggen dat de MA9 overpriced is.
Mensen, dezelfde printen zitten er al in een Pm4001
Dezelfde componten alleen meer.
ringkerntrafo is iets groter.

Als daar op de versterker Sanghai had gestaan, was het een sanhai
9000,- euro per stuk voor een eindversterker, verwacht ik toch wel iets indrukwekkends.
Dat is dit niet. Terwijl de mchintosh amps er naast stonden.
wegen minimaal(lichtste model) 26.8kilo.
zwaarste model weegt 53.3Kilo.

Dual power supply....heeft de marantz niet
traditionele bouw.....marantz gebruikt hier en daar Ic's (eindversterker)
uiterlijk is en blijft smaak.
kwaliteit... ik weet wel zeker..
prijs stereo eindversterker 6.700,-
compleet set  +- 11.500,-

marantz bijna 15000,- euro.

Ik neem vintage spul,
1 omdat het uiterlijk mij bevalt.
2 de technisch bouw en specificaties
3 de degelijkheid
4 de klank. bijna altijd vol en ruimtelijk met een mooie bass.

wat mis ik in et meeste nieuwe spul

1 uiterlijk, allemaal een metale plaat met 3 knopjes and that's it
2 klank???  bijna alles klinkt schel en hoog. laat staan hoe lichter het gewicht van hoe scheller die amp klinkt.
3 bouw?? er zit niks meer in.. is dat dan technische voorruitgang?? het eenigste technische voorruitgang tot nu toe is dat alles nu geintregeerd kan.. Nu moet je jezelf afvragen als dat gunstig is voor het geluid..
STK modules, klasse D geintregeerde amps, Powerpacks,
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

WYWH

Beste Maurice,
Citaat van: Maurice op oktober 31, 2007, 11:03:20
Nee hoor, ook de mijne  :mrgreen:
Eindelijk een medestander die hetzelfde verkondigt!
Dan hebben wel al 4 cents; nog net niet genoeg voor leuke vintage bak ;-)

Beste Hal,

De vergelijking met een pm4001 gaat natuurlijk geheel mank!
Dezelfde componenten worden er niet in gebruikt en tevens is het ontwerp geheel anders.
Ik vind persoonlijk het uiterlijk heel erg mooi, past goed bij mijn cd speler.
Maar dat is 'Gesmacksache'. Ik denk juist bij een groot concern als Marantz dat de prijs kwaliteit verhouding veel beter is bij de high-end lijn, dan bij een kleine toko die slechts 'high-end' maakt.
Vergelijk het eens met bijv. het Volkswagen concern. Zij produceren geloof ik de Bugatti Veyron. Ze maken per auto er zelfs verlies op; ze doen dit slechts om hun technisch capaciteiten te tonen.
Een merk als McIntosh of dat soort leeft slechts van de high-end en moet daar dus ook dik op verdienen.

Resumerend zou ik willen stellen dat de MA9 nooit overpriced kan zijn.

HAL9000

Citaat van: WYWH op oktober 31, 2007, 11:44:14
Beste Maurice,Dan hebben wel al 4 cents; nog net niet genoeg voor leuke vintage bak ;-)

Beste Hal,

De vergelijking met een pm4001 gaat natuurlijk geheel mank!
Dezelfde componenten worden er niet in gebruikt en tevens is het ontwerp geheel anders.
Ik vind persoonlijk het uiterlijk heel erg mooi, past goed bij mijn cd speler.
Maar dat is 'Gesmacksache'. Ik denk juist bij een groot concern als Marantz dat de prijs kwaliteit verhouding veel beter is bij de high-end lijn, dan bij een kleine toko die slechts 'high-end' maakt.
Vergelijk het eens met bijv. het Volkswagen concern. Zij produceren geloof ik de Bugatti Veyron. Ze maken per auto er zelfs verlies op; ze doen dit slechts om hun technisch capaciteiten te tonen.
Een merk als McIntosh of dat soort leeft slechts van de high-end en moet daar dus ook dik op verdienen.

Resumerend zou ik willen stellen dat de MA9 nooit overpriced kan zijn.


Ik vergelijk de Pm4001 niet met de Ma9
Ik meld alleen dat hetzelfde print principe en componenten keuze is in verwerkt.
uiteraard is de Ma9 anders gebouwd.
maar niet spectaculair voor het geld.

Kwalitatief is marantz nu niet echt WOW meer. het zijn geen robuuste machines die jaren lang kunnen presteren.
Alhoewel de PM14 16 best goed doen. na +10 jaar

een merk als mchintosh bestaat net zo lang als marantz MAAR, er zit een addertje onder het gras, marantz is nu al 3 keer overgenomen. waarvan de laatste twee niet goed voor het product zijn geweest dat marantz altijd heeft geleverd.
Kijk Verkopers bij een audiozaak weten wel wat goed is wat minder en wat baggar is.
En uiteraard wat voor hun rendabel is om te verkopen
De 30+ jaar werkende verkopers bij correct vraag ik wel eens.
joh wat vond jij van merk X etc..
marantz kwam altijd heel goed uit de bus. laat staan dat een verkoper beter kan verkopen als hij daadwerkelijk iets heeft om over te vertellen.
als je nu vraagt aan de 30+ wat ze nu van marantz vinden. Zeggen ze allemaal hetzelfde. bagger...
Je wilt niet weten hoeveel van dat spul bij de TD staat..
omdat het al niet meer werkt binnen het garantie termijn.

Nu is natuurlijk een ding van 8000,- niet de bedoeling dat die binnen het garantie termijn kapot gaat.
Maar verwacht geen wonderen.

Ik heb trouwens een paar consumenten boekjes van die tijden.
En je merkt dat marantz langzaam lagere cijfers krijgt.
nooit heel laag of slecht maar, wel laag.

Wat is er mis met high-end???
kwalitatief??
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

WYWH

Verkopers geloof ik per definitie al niet.  clown1

En dat er meer Marantz bij de TD staat, kan ook komen omdat er gewoon meer verkocht is.
Percentueel blijft de uitval dus hetzelfde. Tevens denk ik dat je niet kan zeggen dat de apparatuur
minder lang meegaat. Waarop baseer je dit dan? Of heb je al een blik in de toekomst kunnen werpen?

En wat zijn precies de criteria die de gemiddelde consument hanteert? Cijfertjes in testen en consumentengidsen
hebben natuurlijk een extreem subjectief gehalte. Vergeet ook niet dat de meeste merken in de begin jaren slechts produceerden voor de audiofiel/hifi-liefhebber; nu maken ze ook spul voor de wegwerpconsument (goedkope dvd-spelers; goedkope cd-spelers; mp3-spelers, etc.) Dus er is een kompleet andere publiek bij de beoordeling betrokken geraakt.

HAL9000

Klopt, mee eens ik negeer verkopers ook.  clown1

Wie zegt dat marantz meer word verkocht??
Wat dacht je van sony, cambridge,rotel,yamaha e.d Die verkopen net zo goed.
Sony zie niet veel van defect,  de rest weet ik niet.

Ik heb een nieuwe receiver van marantz gehad de sr4021.
stereo 2x85watt. woog maarliefst 4 kilo. misschien minder.
een printig apparaat, heleboel ic's.

ik gok nog steeds dat discrete bouwen beter is dan een ic'tje ergens in frotten.
Het blijft elektronica, je moet er altijd geluk mee hebben.


Hoe vind je m'n marantz 2270 uit 1973, nog nooit wat aangedaan  :-D  :-D  :mrgreen:  byebye
Ik heb er ook nog een schitterende rosehout Woodcase bij. (nieuw in verpakking)





ik heb hem net binnen...
klank is naar mijn mening subliem.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#66
Je had toch al een 2270 of staat die weer een straat verder ondertussen?

De term ''high-end'' vind ik klinken als gebakken lucht!

Bovendien hangt tegenwoordig iedereen deze term aan spotgoedkope apparaten dus waar hebben we het over?

Wat betreft het uitval percentage kun je niet veel zeggen omdat je het slechts in 1 winkel kunt bekijken.

Ik hoor wel veel verhalen (landelijk) over het grote uitval percentage van nad receivers.
Persoonlijk vind ik hun midrange lijn compleet bagger.
Toplijn ziet er 3 slagen beter uit en ook kwa afwerking is er niets op aan te merken.
Klankmatig anders dan wat ik gewend ben maar slecht is het niet.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Snow

Toch maar even reageren. Mijn bedoeling was niet om de vintage-clan op de kast te krijgen. Daar ik overweeg een nieuwe luisterset aan te schaffen, bezoek ik dit forum regelmatig, om wijzer te worden. Mijn insteek is: ik wil muziek luisteren. Op marktplaats een versterker te kopen, open te schroeven en me te verkneukelen aan printen,elcos, fotos maken is voor mij geen optie. De afgelopen weken heb ik naar verschillende sets uit het ietwat duurdere segment geluisterd. Dat er tussen een MP3 320K of lossless flac verschil te horen is heb ik altijd betwijfeld. Daar ben ik inmiddels van terug. Van de RedGum versterker RGI120ENR en de eerdergenoemde Marantzset was ik zeer van onder de indruk, vooral bij laag volume. Of het geluid beter of mooier is als bv de 40 jaar oude Marantz 500 kan ik niet over oordelen. Zal wel een smaakkwestie zijn.

Gegroet - Snow

Maurice

Hee Snow,

Jij bent op zoek naar een nieuwe set en dan in het segment van de SC7 en MA9?
Ik heb op de VAD deze set gehoord op helaas niet passende speakers. Ben wel benieuwd wat deze zouden doen op fatsoenlijke speakers. Zelf ben ik ook niet gecharmeerd van B&W, maar denk wel dat een Dali op deze set erg goed zou staan.

Wat heb je beluisterd en waar ben je naar op zoek?
Open hiervoor eens een nieuw onderwerp, kunnen we je misschien gericht helpen!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

joep

Ik heb de SC7 en MA9 mogen beluisteren op een set met B&W 800 speakers.
Was niks mis mee...

Hanszl2001

Citaat van: marantzlover op oktober 18, 2007, 21:00:24
Ik heb zelf een PM80, geluid vind ik nog steeds tegek, levendig en noem maar op, maar dat levendige is echt Marantz. Het enigste merk dat er dicht in de buurt komt is een Harman Kandon.

Over die STK's is waar, na meer dan 12 jaar was mijn PM80 wellicht overleden :cry:......nee hoor nonono....ik heb gewoon die STK3102IV vervangen voor een (jawel, u leest het goed) nieuwe STK3102IV :lol:.
Deze zijn misschien niet meer zo gemakkelijk te vinden, hoewel ik er snel één te pakken had, maar de STK3102 type 1 t/m 3 is absoluut al geen probleem om te krijgen.
Als je er echt niet één kunt vinden, is er de vervanger STK3152III. notworthy
Mijn PM80 doet het weer prima en ik ben blij dat ik em nog niet weg hoef te doen notworthy pompom.

Ik overwoog bijna na het overlijden van die vorige STK een nieuwe Advance te kopen, model MAP305 DA voor 680 euro, was natuurlijk erg interessant :roll:. Deze versterkers hebben een ongelofelijke diepte. Ik weet niet of een Advance beter is dan een Marantz, maar een kennis van me, heeft misschien al langer dan 20 jaar dezelfde Advance en is nog nooit een reparatie aan uitgevoerd. Hij zet zijn versterker niet aan of uit, hij staat altijd aan!

Ik ken trouwens iemand die een Marantz PM80 te koop heeft staan waar geen krasje op te bespeuren is en is helemaal nagekeken en goed onderhouden. Hij wil er 180 euro voor hebben. Een oom van me had er één op marktplaats gezet en vroeg er 250 euro voor (ook geen krasje op te vinden) en was binnen nood time verkocht.

Ik kan me voorstellen dat een beetje nieuwe versterker te duur is voor sommige mensen en dus gaan kijken voor een 2e hands en daar is niets mis mee :wink:.

Ik heb zelf nog een reserve STK3102 mkIV liggen voor het geval de oude kapot gaat, dus in "theorie" kan ik nog 28 jaar genieten van mijn PM-80 en de STK3102 MKIII koop je voor €5,95 bij Radio Centrum in Utrecht.
Ik heb deze in de PM-64 MKII vervangen en hij speelt weer perfect...

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

#72
 :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :-) :-) :-) :-) :-) :-) En mijn bijna 9 jaar oude, 1× (door HAL) geservicede, 13,8kg zware PM7200 speelt nog steeds de sterren van de hemel en is klankmatig dan wel niet subliem maar toch bovengemiddeld goed voor een versterker die ik in 2003, nieuw in doos, voor €499,00 heb gekocht.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM