Marantz DA-12 onderhoud

Gestart door SB_Marantz, mei 06, 2014, 23:47:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

SB_Marantz

Deze dure jongen op de ok gehad , de CD 12 volgt nog:




Zwaar overbodige en op termijn schadelijke modificatie verwijderd.
Origineel per kanaal 6800 uF.......er was 5 x 2200 uF per kanaal bijgeplakt!






onderzijde:Bypassed en wat nog erger is, vast gekit en wel dusdanig dat je het never nooit niet meer los gaat krijgen.......












De rommel gedesoldeerd en schoongemaakt:
Tevens zie je dat de banen groter gemaakt zijn.....m.i. was dat al niet nodig.







Verder alle boards compleet opnieuw doorgesoldeerd en van een beschermende laag voorzien....
Het resultaat mag er wezen:
Uiteraard ook elco's vervangen en de gelijkrichters van oxidatie ontdaan.











Verder deze oude lampjes vervangen:



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Schitterd een echte vintage DAC .

De voeding van de dac is zo overbemeten daar hoeft geen batterij aan elco's bij .

Al dat nieuwe spul wat 24bits aankan heb je totaal niets aan als je 16bit erin duwt, gewoon een TDA1541S2 en je zit goed.

Cdm1 loopwerk erbij en gaan met die cd's.

Cornelis1921

 stupid Goed werk, SB! hello notworthy byebye 
En wat betreft modificatie: If it aint broke, don't fix it! nonono
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

i2Paq

#3
Mooiste combi die ik ooit gezien (gehad) heb.

Speel nu met een Philips DAC960 en een CDD882, de TDA1541 is gewoon fantastisch.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

WilliamB

Mooi werk.
Heeft de eigenaar toen de modificatie zelf gedaan ?
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Prachtig component :yes:.

Echter of deze ook beter zal presteren dan een recent model is maar zeer de vraag. Op andere fora zijn er genoeg liefhebbers van dit soort über dac's uit vervlogen tijden te vinden, vintage liefhebbers die genieten van de robuuste bouw. Maar daar is een forse ontwikkeling geweest in deze, de tijd heeft niet stil gestaan. De huidige dac's hebben een fractie van de nieuwprijs van deze vintage varianten en kennen vaak een veel grotere resolutie. Of ze daarmee ook even muzikaal klinken, daar durf ik mijn vingers niet aan te branden.

jrm

Maar of het wel of niet beter klinkt, het ziet er in ieder geval heel mooi uit.

TOP weer Wilfred!

i2Paq

Citaat van: xander32 op mei 07, 2014, 08:23:11
Prachtig component :yes:.

Echter of deze ook beter zal presteren dan een recent model is maar zeer de vraag. Op andere fora zijn er genoeg liefhebbers van dit soort über dac's uit vervlogen tijden te vinden, vintage liefhebbers die genieten van de robuuste bouw. Maar daar is een forse ontwikkeling geweest in deze, de tijd heeft niet stil gestaan. De huidige dac's hebben een fractie van de nieuwprijs van deze vintage varianten en kennen vaak een veel grotere resolutie. Of ze daarmee ook even muzikaal klinken, daar durf ik mijn vingers niet aan te branden.

De huidige dacs schieten hun doel voorbij merk ik.

Te-veel bijkomende zaken "moeten" er in waardoor de basis verloren gaat: een analoge weergave.

Ik heb sinds kort twee dacs gebaseerd op de TDA1541 en dat is een wereld van verschil.

De vorige eigenaar van mijn DAC960 heeft heel veel geld uit moeten geven om dat geluid te evenaren.

De DA-12 klinkt achteraf velen malen beter dan ik ooit dacht.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

ll0ll

Citaat van: xander32 op mei 07, 2014, 08:23:11
Prachtig component :yes:.

Echter of deze ook beter zal presteren dan een recent model is maar zeer de vraag. Op andere fora zijn er genoeg liefhebbers van dit soort über dac's uit vervlogen tijden te vinden, vintage liefhebbers die genieten van de robuuste bouw. Maar daar is een forse ontwikkeling geweest in deze, de tijd heeft niet stil gestaan. De huidige dac's hebben een fractie van de nieuwprijs van deze vintage varianten en kennen vaak een veel grotere resolutie. Of ze daarmee ook even muzikaal klinken, daar durf ik mijn vingers niet aan te branden.

Lees dit bv:
http://www.adventuresinhifiaudio.com/28/06/2010/is-the-tda-1541-dac-still-relevant-today-the-amr-cd-77-compared/

De vraag naar TDA1541 dacs is (internationaal gezien) nog steeds erg groot, ik verstuur regelmatig 1541's naar azie, VS en voormalig oostbloklanden.
Maar er zijn ook nog zat Nederlanders die in de 1541 geinteresseerd zijn. Nietwaar, Norman? :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

i2Paq

Citaat van: ll0ll op mei 07, 2014, 11:07:25
Maar er zijn ook nog zat Nederlanders die in de 1541 geinteresseerd zijn. Nietwaar, Norman? :)

:angel:

Die 1541 is onwaarschijnlijk mooi.

Grappig dat "kenners" hem afdoen als oud en achterhaald terwijl als je goed luistert je merkt dat een dergelijk "oude" DAC gewoon beter klinkt.

Maar ja, men wil "nieuw", de "laatste" technologie, lees: je betaald veel voor veel wat je niet/nooit nodig hebt.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

xander32

Bij Wim heb ik destijds het kunnen van een bijna vintage Meridian dac mogen ervaren; dat was erg fraai. Die deed heel veel goeds in zijn set aangaande het stereo :yes:.
Geen flauw idee wat voor een componenten er in zat. Volgens mij was het de 562  :roll:.

Zoldar

Ben nooit in de gelegenheid geweest er een te beluisteren. Waar zou dit kunnen?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SB_Marantz

Citaat van: Cornelis1921 op mei 07, 2014, 02:58:02
stupid Goed werk, SB! hello notworthy byebye 
En wat betreft modificatie: If it aint broke, don't fix it! nonono

Precies, en dat hebben de heren in kwestie vrij standaard gedaan...........heb er al meerdere zo gezien.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jowa

#13
Was dit die "beroemde" Siltech mod?
Ziet er niet uit en dan die batterij aan elko's.
Goed dat je die hebt verwijderd.

SB_Marantz

Jij gaat door voor de koelkast!  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM