Citaat van: Marantz 81 op januari 23, 2014, 23:38:03
Wat ik me vooral afvraag is waarin gaan die hoge kosten zitten ? kabinet/R&D/Kleine oplage,s /Marketing gebakken lucht Provisie / enzv
In filter opbouw kan als je zou willen heeeel erg veeeel tijd gaan zitten , je kan als je zou willen eindeloos bezig zijn met overgangs gebied met maar 50hz verleggen bepaald gebied 0,5 db verhogen/verlagen ander soort condensatortjes spoeltjes weerstanden proberen etc etc etc .
Zelfs is het mogenlijk om daar niet uit te komen omdat een ander muziek genre weer een andere modificatie beter klinkt .
Kast opbouw is simpel maar kan je ook eindeloos mee gaan zitten spelen met litertje meer of minder , poortje cm langer korter .
Niet dat ik denk dat het zo ver wordt doorgedreven en mocht dat toch zo zijn kom je dus uit op een speaker die 100% smaak ontwikkelaar is .
Terwijl diezelfde speaker net zo gelieft zou kunnen zijn met de helft aan ingestopte tijd .
Voorbeeld , een speaker die ik aandachtig beluisterd heb waarbij alleen het soort condensator werdt gewisselt filter waardes bleven gelijk dat gaf een enorm verschil kwa klank , de meeste vinden condensator X mooier op die speaker maar ik vindt toevallig condensator Y mooier klinken .
Al inversteer je net zo veel tijd wat jouw smaak is is mischien niet de mijne .
Maar hoe lang een fabrikant ook bezig is om een miniem verschil te beoordelen en daaruit voor zijn gevoel het optimalen eruit te halen voor de uiteindelijke speaker die te koop wordt aangeboden JE EIGEN ruimte heeft veel meer invloed en kan dat minieme verschil niet ten gehoren brengen .