Waarom is Totem zo duur ?

Gestart door Marantz 81, januari 21, 2014, 22:20:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81

Ik vraag me af waarom Speakers van Totem Acoustic zo duur zijn  :roll:

Als voorbeeld de Hawk  3800 euro voor een 2 weg zuiltje ,met slechts 1 x 14 cm woofer

Nou heb je natuurlijk nog veel duurdere speakers ,maar waar gaat al dat geld inzitten dan ?

The forest is een voor het oog zelfde woofer als dynaudio gebruikt ,een 2 weg systeem en 5000 euro voor 2 zuilen  :-o

QuattroNL

Het zijn dan ook niet zomaar een set zuiltjes met slechts 2 units.
Dat is dus wat de doorsnee mens ziet. Totdat ze ze een keer gehoord hebben, dan vallen de monden open (eigen ervaring).

Het geheim van de smid wordt natuurlijk niet uit de doeken gedaan maar er zit nogal wat research in (letterlijk).
Zo is de binnenkant ook bekleed met hetzelfde fineer als de buitenkant en zit er tevens een speciale coating op (die de NASA ook gebruikt, aldus de marketingmachine van Totem  :lol: ). Dit alles om zoveel mogelijk te dempen.

Maar je moet ze dus een keer gehoord hebben om te ervaren hoe ze klinken. Dan snap je het denk ik beter.
Nogmaals: je bent hier welkom (al heb ik 'slechts' de Arro's, hele ranke zuiltjes waar toch zeker geen normaal geluid uit kan komen  clown1). Neem wel je eigen muziek mee want ik geloof niet dat ik veel van je genre heb  :-D
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Marantz 81

Daarom ook de vraag wat ze zo duur maakt ,Dynaudio zijn ook dure speakers maar omdat ik me daar zo in verdiept heb weet ik waarom en ze zelfs een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding hebben

Heb de Staff en Hawk gehoord

Hawk was helaas op een Ht set i.p.v echte stereo set  nopompom

Ja ze geven de muziek in zijn volledigheid weer dat is zeker   pompom en nu weet ik alweer wat meer  :wink:




lo

Ben je al een keer bij @whisper.nl geweest?
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

xander32

Arjan, waarom maak jij jou "druk" over de prijs-kwaliteit tijdens jouw zoektocht naar nieuwe speakers? Dat betreft toch veel meer een emotionele aankoop dan een rationele?

Is prijs-kwaliteit voor jou een serieus argument om een speaker welke jij geweldig vindt klinken, maar bedenkingen bij hebt betreft diens prijs, te laten staan?

Meer logisch is het m.i. om vooraf een budget te bepalen en dan te gaan luisteren en te vergelijken naar welke speaker jou het meest weet te raken en welke het best bij jouw situatie past.

Cornelis1921

#5
 stupid Helemaal mee eens Robert. Laat het budget i.c.m. met de smaak de keuze bepalen i.p.v. het beste voor zo weinig mogelijk geld.
Ik heb trouwens mijn huidige luidsprekers ook in niet-thuissituatie kunnen met in acht neming van het financieel haalbare gekozen. Ik geef toe, ik heb hen mede gekozen omdat de filosofie van ontwerper/bouwer Alan Walker mij dusdanig aanstond dat ik "de gok" na twee keer luisteren bij de dealer thuis in een overvolle huiskamer wel durfde te wagen. En het resultaat mag er wezen: Prima luidspreker voor mij luistersituatie en muzieksmaak, al heb ik moeten wennen aan de nieuwe luisteromstandigheden na de verhuizing; ze klonken ineens een stuk "warmer" en "donkerder", zodanig dat ik zelfs ander luidsprekers overwoog. Gelukkig zijn mijn oortjes weer zodanig gewend aan het "nieuwe" geluid, dat ik geen andere meer wens. Dit is geschreven door een gelukkige muziekliefhebber. pompom :yes: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

audiof. zonder budget

#6
Het mechanisme van prijsstelling is best een complexe zaak. Het meest eenvoudige is om te zeggen dat de prijs van een product kan worden beschouwd als een compromis tussen aanbieder en afnemer. Een producent of leverancier streeft naar een hoge verkoopprijs. En de afnemer probeert tegen lage kosten in te kopen. Zo, en hier is de kous mee af, zou je zeggen echter niets is minder waar.....

De meeste bepalen een prijs en leunen sterk op de drie oermethoden:
- de 'kostprijs plus methode',
- de 'concurrentie georiënteerde prijsstelling'
- de 'klant georiënteerde prijsstelling'.

De audio-markt is niet noodzakelijk een concurrentiemarkt en daar spelen andere mechanismen mee om tot een prijs te komen. De term exclusiviteit weten bij sommige mensen een gevoelige snaar te raken en hebben (emotioneel) daar meer geld voor over. Zo zijn er nog meer mechanismen die meespelen tot de totstandkoming van een prijs.

Zie het als een auto; iedereen weet dat een Rolls-Royce duur is.....los van de prestaties ervan (en los van de overwegingen die hebben meegespeeld om deze aan te schaffen).
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

xander32

#7
... aanschaf van een luxe artikel waaronder ik alles rondom hifi en ht schaar, betreft voor mij vooral een emotionele aankoop. Het bereid zijn om voor een stukje exclusitviteit wat extra`s te betalen past daar prima bij.

Ik bepaal in eerste instantie deze keuzes op vooral "mijn ervaren van", wanneer ik dan tot een keuze ben gekomen ga ik vervolgens natuurlijk wel als echte Hollander op zoek waar ik deze het meest voordelig weg kan halen 8-).

bas focal marantz

Citaat van: Marantz 81 op januari 21, 2014, 22:20:19
Ik vraag me af waarom Speakers van Totem Acoustic zo duur zijn  :roll:

Als voorbeeld de Hawk  3800 euro voor een 2 weg zuiltje ,met slechts 1 x 14 cm woofer

Nou heb je natuurlijk nog veel duurdere speakers ,maar waar gaat al dat geld inzitten dan ?

The forest is een voor het oog zelfde woofer als dynaudio gebruikt ,een 2 weg systeem en 5000 euro voor 2 zuilen  :-o
In iemands portomonee  :yes:
Antwoordt hieronder incl antwoord meneer zonder budget  :wink:

Dynaudio ? , ik denk audiotechnology units , die fabrikant levert units met specifiekaties naar wens van de klant .

Citeer
Het geheim van de smid wordt natuurlijk niet uit de doeken gedaan maar er zit nogal wat research in (letterlijk).
Zo is de binnenkant ook bekleed met hetzelfde fineer als de buitenkant en zit er tevens een speciale coating op (die de NASA ook gebruikt, aldus de marketingmachine van Totem  :lol: ). Dit alles om zoveel mogelijk te dempen.
:schater:  sorry ik  kon het even niet droog houden .
Ik zal niet zeggen dat het een slechte speaker is , maar voor dat bedrag vindt ik hem heel erg duur .
De Scan speak basmid unit kost €189 per stuk , een afname van 1000 of meer zal een korting opleveren van 25-50% .

Het zelfde fineer aan de binnenkant en dan dempings matriaal erop dan heeft dat fineren aan de binnenkant geen enkele zin , klinkt wel leuk maar nutteloos .
Er zijn tal van dempingsmatrialen die erg goed zijn  stel dat het ''NASA'' product een fractie beter zou zijn is dat verschil in je eigen luisterkamer niet hoorbaar .
Ik heb voldoende metingen gezien waar ''normaal'' dempings matriaal gewoon zijn werk deed zoals bedoelt is .

CiteerDit alles om zoveel mogelijk te dempen.
Het gaat juist niet om zoveel mogenlijk te dempen , maar juist om heel effectief te dempen .




Citaat van: audiof. zonder budget op januari 22, 2014, 08:03:41

De meeste bepalen een prijs en leunen sterk op de drie oermethoden:
- de 'kostprijs plus methode',
- de 'concurrentie georiënteerde prijsstelling'
- de 'klant georiënteerde prijsstelling'.

De audio-markt is niet noodzakelijk een concurrentiemarkt en daar spelen andere mechanismen mee om tot een prijs te komen. De term exclusiviteit weten bij sommige mensen een gevoelige snaar te raken en hebben (emotioneel) daar meer geld voor over. Zo zijn er nog meer mechanismen die meespelen tot de totstandkoming van een prijs.
Ik sluit me bij je aan en vul even aan , wie ben ik om te zeggen dat je die speakers net moet kopen ze zullen ongetwijfelt goed klinken .
Ik zal iemand wel sterk aanraden om ook eens verder te kijken wat er nog meer in die prijsklasse te koop is .

xander32

Ik vind dat jij nogal behoorlijke uitspraken doet zonder enige onderbouwing. Direct contact met de Nasa en Totem gehad soms :wink:.

Betreft de inkoopprijs van units/drivers en de inzet van materialen; ik denk dat menigeen verbaasd zal zijn wat men aan cheap-ass units en materialen aantreft, indien men sommige bekende speakers van bekende merken zou openschroeven, ook uit hun "hogere series".

Als je een beetje op onderzoek gaat op het www kom je legio voorbeelden tegen.

mountainbiker

Citaat van: xander32 op januari 23, 2014, 07:02:29
Ik vind dat jij nogal behoorlijke uitspraken doet zonder enige onderbouwing. Direct contact met de Nasa en Totem gehad soms :wink:.

Betreft de inkoopprijs van units/drivers en de inzet van materialen; ik denk dat menigeen verbaasd zal zijn wat men aan cheap-ass units en materialen aantreft, indien men sommige bekende speakers van bekende merken zou openschroeven, ook uit hun "hogere series".

Als je een beetje op onderzoek gaat op het www kom je legio voorbeelden tegen.
kijk maar eens goed rond op de zelfbouwsites.Dan weet je ongeveer wat de prijzen zijn!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

QuattroNL

Ik was ook even lekker aan het copy-pasten van de Totem-site. Verzin het niet zelf hoor. Heb ook niet aan de binnenkant gekeken of het inderdaad zo is  byebye

En duur. Tsja, wat is duur. Ik koop zoiets sowieso 2e hands, dan is het te doen.
O, en de bass/mid unit is er een van Peerless. Wel aangepast naar de specs van Totem (volgens diezelfde site). Geen idee wat ze er aan kunnen aanpassen maargoed.

Bottom line is wel dat ze, volgens mijn oren en grijze massa, gewoon heel goed klinken en daar gaat het uiteindelijk om  :yes:
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

bas focal marantz

Citaat van: QuattroNL op januari 23, 2014, 09:43:23

O, en de bass/mid unit is er een van Peerless. Wel aangepast naar de specs van Totem (volgens diezelfde site). Geen idee wat ze er aan kunnen aanpassen maargoed.


Staat dat er echt Peerless ?
De tweeter zou kunnen maar de bass-mid is 100% scan speak uit de revelator serie 15Wxxxx .
Een driver na specs aanpassen is niet zo moeilijk , zeker als er 1000 inkoopt doet een fabrikant dat wel .
En de coating op membraam zouden ze bij Totem ook zelf weleens gedaan kunnen hebben .

CiteerEn duur. Tsja, wat is duur. Ik koop zoiets sowieso 2e hands, dan is het te doen.
Als de prijs 2de hands netjes is lijkt me dat geen verkeerde speaker .

De units die er inzitten zijn gewoon goed is echt geen budget modelletje .

Whisper.nl

Wat ik lees is dat men ervan uit gaat dat een speaker dat moet kosten wat er aan materiaal aan wordt gebruikt.
Dat kan m.i. niet. Aan het ontwikkelen van een Speaker gaat een hele zoektocht aan vooraf enz.

De Totem Arro. Prima speaker heel mooi 3d plaatje.
De Totam Sttaf. Ook een fijne speaker (toch Rob  HB)
Nog net even een mooier geheel omdat ie lager kan.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

QuattroNL

Citaat van: bas focal marantz op januari 23, 2014, 20:12:42
Staat dat er echt Peerless ?
De tweeter zou kunnen maar de bass-mid is 100% scan speak uit de revelator serie 15Wxxxx .
100% Peerless. Google maar eens op 'totem arro peerless'. De eerste paar hits bevestigen dit.
Maargoed, maakt ook niet uit welk merk erin zit, ik vind ze meer dan prima klinken  :wink:
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB