Citaat van: cz79 op januari 16, 2013, 10:24:41
Gaat dus totaal niet op hier, XLR is een andere verbdining dan RCA (mits echt gebalanceerd intern), en dat kan verschillen opleveren.
Chris, ik doel niet op de technische feitelijkheden, maar meer op de subjectieve waarneming. Een XLR-verbinding kan inderdaad een verbetering geven t.o.v. een RCA-verbinding. Wat mij opvalt zijn de vage en clichématige bewoordingen waarmee de verschillen c.q. verbeteringen worden om- en beschreven. Ik geloof niet alleen in hardwarematige verschillen, ik heb ze zelfs "gehoord", maar ik vraag mij nu af ze niet mede waren ingegeven door wat zag en voelde op dat moment. Zoals merk, uiterlijk, prijskaartjes, stemming enzovoort.
De mens is, objectief vastgesteld, gevoelig voor (auto)suggestie. En zeker als het gaat om het eigen bezit, is men daarvoor extra gevoelig. Dat kan negatief uitpakken, maar ook positief, vooral men het zelf iets bewerkstelligd heeft. Ik spreek uit eigen, 40 jarige, ervaring in home audiohobby. Maar mijn motto is nog steeds: meten is weten, gissen is missen. En als verschillen meetbaar zijn, ga ik daar in mee. Niet eerder. Akoestiek is hoorbaar én meetbaar. Maar lucht om de instrumenten niet. Dan haak ik af. Mijn huidige speler, de SA8003, werd door een rescensent geroemd om zijn 'blackness', lucht om de instrumenten, ik heb dat echter nog steeds niet kunnen waarnemen en ik heb heel wat spinners versleten. Zo zie je maar, er wordt vaak maar wat gedelibereerd zonder feitelijk technische onderbouwing. Ook gaat om het rescenseren van (klassieke) muziek is het vaak niet anders. Er heerst een geweldige inflatie wat betreft het gebruik van superlatieven om maar dat ene album de hemel in te prijzen. En mocht het desbetreffende elders een mindere rescensie krijgen, dan heeft of de rescensent een mindere dag of de interpretatie is niet zijn of haar kopje thee. Persoonlijke voorkeur (en belang) is vaak doorslaggevend. En daarbij komt nog, dat rescenten ook aan kuddegedrag onderhavig zijn en aan kluitjesvoetbal doen. Onbekend maakt onbemind en dat blijft zo, zolang men niet door een major promotiecampagne onder aandacht wordt gebracht. Dat geldt voor audio, maar ook voor muziek. Philips en Sony maken vaak inferieure consumentenproducten, maar stoppen zoveel geld in de marketing daarvan dat dat toch zijn beoogde afzet vindt.
Imago is alles. Imago=suggestie. En daarmee zijn we weer terug bij het begin van het verhaal en dit topic.
Groetjes, Cor.