Wat voor geluidsverbetering geeft XLR?

Gestart door ll0ll, juli 21, 2007, 09:04:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Marvin

#15
Citaat van: mars op juli 24, 2007, 11:17:25
nou ik begrijp dat ie een kabel met xlr aansluiting heeft en dat ie niet in zijn receiver kan ( of lees ik het verkeerd?)  maar met een verloopje kan die z'n ouwe kabel gewoon gebruiken

mars

goed gelezen hoor! ik las het en dacht, hey...! die heb ik ook op die sub.
maar als ik het zo verder lees hier dan laat ik het wel acherwegen...
vind zelf dat een verloopje om een andere stekker in die sub te kunnen proppen, eigenlijk alleen maar signaal verlies met zich mee zou kunnen brengen. in ieder geval geen minder verlies lijkt me (verbeter me aub als ik het fout heb)
ik hou het bij de amsterdamse rode en witte tulpen!!

groet!!

ll0ll

Van de wikipedia site:

Citeer
XLR
De in de audiovisuele techniek veel gebruikte XLR plug komt het meeste voor in de 3-polige uitvoering. Voor het voeden van o.a. videocamera's (12 volt gelijkspanning) wordt vaak de 4 polige versie gebruikt. De 5-polige versie wordt gebruikt voor het via ??n XLR plug "vervoeren" van een stereo geluidssignaal.

Veruit het meest komt de 3-polige XLR plug voor. Deze 3 polige XLR plug wordt vrijwel altijd gebruikt om gebalanceerde microfoon- of lijnsignalen door te geven. Professionele microfoons en microfoonkabels zijn vrijwel altijd voorzien van XLR pluggen. Op een microfoon zit altijd een male (mannelijke) aansluiting die te herkennen is aan de pinnen (zie foto). Hierin steek je de female (vrouwelijke) uitvoering die te herkennen is aan de gaatjes (zie foto ).

Een microfoonkabel heeft altijd een male en een female kant waardoor je makkelijk kabels aan elkaar kan koppelen en je nooit 2 ingangen of 2 uitgangen met elkaar kan verbinden. Bij de omroep zijn als variant op dit principe ook dubbel female snoeren in omloop. Deze worden door het gebruik van dubbel male "koppelbussen" aan elkaar verlengd. Het voordeel hiervan is dat bij het uitleggen van kabels ze altijd "goed om" liggen. De pinnen van een XLR-plug zijn genummerd van 1 t/m 3 waarbij 1 voor ground gebruikt wordt, 2 voor het + signaal en 3 voor het min-signaal. Je kunt van een gebalanceerd een ongebalanceerd signaal maken door - en ground met elkaar te verbinden (bij een XLR-plug dus pinnen 1 en 3).In de USA is deze situatie net anders, daar wordt pin 1 met pin 2 verbonden om een symmetrisch signaal a-symmetrisch te maken ! Worden "Europese" en "Amerikaanse" snoeren door elkaar heen gebruikt dan treedt dus sluiting op!

http://wiki.hd-tv.nl/nl/index.php/XLR


En de engelstalige: http://en.wikipedia.org/wiki/XLR_connector
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

daf46

Ergens heel ver in mijn memorie geloof ik dat je met een gebalanceerde verbinding naar bvb een (symmetrische)eindversterker, je de fasedraaier kan laten vallen.

mahansz

Citaat van: mars op juli 24, 2007, 11:17:25
nou ik begrijp dat ie een kabel met xlr aansluiting heeft en dat ie niet in zijn receiver kan ( of lees ik het verkeerd?)  maar met een verloopje kan die z'n ouwe kabel gewoon gebruiken

mars


volgens mij bedoelt marco dat het XLR verhaal dan geen zin meer heeft. Die engelse wikipedia uitleg is trouwens beter, daar wordt tenminste uitgelegd wat de werking is.
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Nicowico

Volgens mij geeft het bij normaal huiskamergebruik helemaal geen voordeel. Gewoon een verkooptruc van de hifi verkoopboeren.
Sansui X-1 X-treme, CD12/DA12, Genesis Digital Lens, Vifa Vivace.

SoundZ

#20
NB: XLR-kabels worden ook gebruikt voor digitale AES/EBU signalen, waarbij 110 ohm kabel wordt gebruikt. (SPDIF-kabel is 75 ohm). Het gaat in dit topic uitsluitend om analoge XLR-aansluitingen.

Ik had verwacht dat er op de wikipedia wel een vollediger en kloppender beschrijving zou zijn. Moet nodig eens geupdate. Of was het een klein stukje ge-copy/paste? Zo is zijn de pinout verschillen tussen EU en USA wel een wijd verbreid verhaal, maar in de 17 jaar dat ik geluidstechnicus ben, ben ik er nog steeds geen USA-variant tegen gekomen. Maar goed, als je met apparatuur van de jaren 70 en daarvoor werkt, zou je er inderdaad nog wel eens mee te maken kunnen krijgen. Inmiddels heeft de AES (audio engineering society) pen1=massa pen 2 =+signaal pen3=-signaal per 1995 als standaard aangeduid. Fabrikanten dienen zich hier sindsdien aan te houden.

XLR is de aanduiding voor een type connector dat het mogelijk maakt om een zogenaamde gebalanceerde verbinding te leggen tussen een audiobron en andere apparatuur. Hiervoor dienen beide apparaten te beschikken over een gebalanceerde aansluiting. Dit kan met XLR, maar ook 3-polige jack-connectoren komen voor.

De verbinding maakt gebruik van noise-cancelling middels tegenfase. Dat houdt in dat op pen 2 het signaal loopt, pen 1 de massa voert en pen 3 alle stoorsignalen en ruis die op pen 2 zit, maar dan in tegenfase. Het resultaat is een signaaloverdracht met minimale ruis en vervorming. Het resultaat resulteert in een groter dynamisch bereik dat zo goed als vrij van ruis is. Dit wordt ook wel omschreven als een "lagere ruisvloer".

Op zich is deze methode de beste manier om apparatuur met elkaar te verbinden, mits de gebruikte schakelingen  goed zijn ontworpen/uitgevoerd. De beste gebalanceerde schakelingen maken gebruik van een balanceertrafo. Kosten van zo'n schakeling zijn ongeveer € 50 euro per apparaat. Dit is dan ook de reden dat dit bij de meeste consumentenapparaten niet is ingebouwd, m.u.v. enkele high-end apparaten. Professionele apparaten zijn bijna altijd met gebalanceerde aansluitingen uitgerust om altijd met een zo hoog mogelijke signaalkwaliteit te kunnen werken. Dit geldt voor zowel korte verbindingen in een rack, als lange verbindingen. In een goeie balanceerschakeling wordt ook de impendantie gestandariseerd. Dure interlinks worden door gebalanceerde aansluitingen in de schaduw gezet.

Maar let op: Ook hier wordt weleens bezuinigd op de schakeling. I.p.v. van een balanceertrafo worden dan slechts 1 of 2 IC's gebruikt. Resultaat is dan wel ruisarm, maar niet lineair. Dit kan een reden zijn voor een 'kil geluid' zoals iemands ervaring hierboven. Er is de laatste jaren overigens hard gewerkt aan balanceerschakelingen zonder trafo die net zo goed zijn of beter. En er zijn er die ontzettend goed zijn. Goed genoeg om toe te passen, daar ze nog steeds beter presteren dan een ongebalanceerde variant. Ik vind dit een positieve ontwikkeling, omdat door de lagere kosten hiervan t.o.v. de trafoversie gebalanceerde aansluitingen wellicht nog eens doordringen in de home-audio. Obstakel blijft dan nog de XLR-connector die, vanwege zijn afmetingen, niet altijd op de achterkant van de behuizing een plekje kan krijgen.

Let op 2: Als je ergens in je keten van gebalanceerd naar ongebalanceerd gaat zijn de pennen anders aan gesloten dan wanneer je de andere richting opgaat. Voor een betrouwbare signaaloverdracht met een minimum aan kwaliteitsvermindering/storing is dit cruciaal. De manier waarop dit moet gebeuren is afhankelijk van de manier waarop de massa (op beide apparaten afzonderlijk) door de fabrikant in de schakeling is opgenomen.

Ik zal later eens wat schema's posten voor mensen die in- en/of uitgangen zelf zouden willen balanceren en ook de correcte aansluitschema's voor bal->unbal en vice versa.

jeewee

Citaat van: mars op juli 24, 2007, 10:15:07
nou gewoon een verloopje kopen toch?

mars

Ik heb ook eens een set eindversterkers gehad die een XLR ingang hadden, terwijl de voorversterker alleen maar cinch had.
Ik heb toen een heel mooi verloopje van Electrocompaniet gekocht, hartstikke duur vanwege de naam alleen al natuurlijk, maar het ding veroorzaakte wel een brom vanuit de speakers.
De oplossing was toen om aan de ene kant van de interlink een cinch- en aan de andere kant een XLR stekker te fabrieken. De brom die met het verloopje hoorbaar was, was toen verdwenen. Kijk dus uit met verloopjes.

Maurice

Citaat van: jeewee op november 07, 2007, 20:19:44
Ik heb ook eens een set eindversterkers gehad die een XLR ingang hadden, terwijl de voorversterker alleen maar cinch had.
Ik heb toen een heel mooi verloopje van Electrocompaniet gekocht, hartstikke duur vanwege de naam alleen al natuurlijk, maar het ding veroorzaakte wel een brom vanuit de speakers.
De oplossing was toen om aan de ene kant van de interlink een cinch- en aan de andere kant een XLR stekker te fabrieken. De brom die met het verloopje hoorbaar was, was toen verdwenen. Kijk dus uit met verloopjes.
stupid
Des te minder verbindingen, des te beter!
Dit is trouwens ook niet eens zo heel moeilijk te maken met zelfbouw. Gewoon een paar mooie Intertechniks of Neutrik pluggen nemen met een mooi stukje microfoonkabel!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

WYWH

Het zelf fabrieken van een kabel is erg aan te raden ;-) Zeker als je die mooie Neutrikken gaat gebruiken.
Van cinch naar XLR is wel jammer, want zo gebruik je dus niet de voordelen van true XLR.

Ik ben wel benieuwd naar de schema's om zelf een volwaardige (true) balanced ombouw te maken van een apparaat.
Dus mocht je tijd en zin hebben Soundz, om eens een posting hieraan te wijden?
Thanks.

SoundZ

Wat een te gekke avatar heb jij!

Ik geef vast bijgaande link van een tweetal goede zelfbouwopties om zelf apparatuur te voorzien van gebalanceerde  I/O's: http://sound.westhost.com/balance.htm (de moeder-site bevat trouwens een schat aan technische informatie - en verhalen over waarheid en leugens)

Het is engelstalig, dus voor alle zekerheid plaats ik de volgende toelichting. Een Balanced Line Driver betreft de uitgang, een Balanced Line Reciever betreft de input. Ik raad aan om de hele pagina goed door te lezen en de verschillende projecten (lees: versies van de schakeling) te bestuderen. Bij het bouwen is het belangrijk om de aanbevelingen betreft de type onderdelen en toleranties goed op te volgen voor het optimale resultaat.

Als je de schakeling na het opbouwen in een van je aparaten in gaat bouwen, let dan goed op. De manier van opname van de schakeling in de schakeling van je apparaat is afhankelijk van de manier van aarden van het betreffende apparaat. Als je machine zgn. 'dubbel geisoleerd' is mag bijvoorbeeld de aarde/massa van de schakeling NOOIT aan de behuizing van je machine worden aangesloten.

Op deze site http://www.rane.com/note151.html van een producent van studio- en PA-apparatuur staat een overzicht van alle mogelijke situaties die je tegen kunt komen. Het betreft hier weliswaar bekabeling van apparaten onderling, maar dit kan geheel worden doorgetrokken naar de integratie van schakelingen in je apparatuur.

Als het je op enig moment begint te duizelen, post of PB dan even jouw specifiek situatie. Dan help ik je graag verder.

Audiotic

Heb sinds gisteren de streamer (LinnAkurate DS/1) via XLR aangesloten, i.p.v. RCA. Ik kan rustig zeggen: de grootste verbetering in het geluid en het geluidsbeeld die ik met een kabel heb bereikt! Breder, dieper, en vooral: veel rustiger. De verbetering is echt veel groter dan ik had verwacht.

Ik heb even  's avonds rustig geluisterd naar mij zeer bekende muziek: Dark Side of the Moon in HiRes 88.2/24, Eagles' Hotel California 192/24, Keith Jarrett's Köln Concert (96/24), en ook Adele, Live BBc (48/24). Wat een genot, allemaal! Die laatste komt nog veel meer tot leven. Hoewel het stereo is, geen sureound, is het beeld een stuk diepwr, het is kennelik een zeer goede opname, maar dat zal de BBC wel toevertouwd zijn.

Ik kan alleen maar zeggen: aanrader!

De kabel die ik gebruik is een 60 cm zilverer van Jan Swijgman, van Pro-Line. Mooi handgemaakt: http://prolinehighendproducts.nl/webshop/nl/56-xlr-luxe-zilver-zwart.html
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Maus

Ben benieuwd hoe een standaard xlr zich hiertoe verhoud :)

JohnWx

Citaat van: Audiotic op januari 12, 2013, 19:08:30
Heb sinds gisteren de streamer (LinnAkurate DS/1) via XLR aangesloten, i.p.v. RCA. Ik kan rustig zeggen: de grootste verbetering in het geluid en het geluidsbeeld die ik met een kabel heb bereikt! Breder, dieper, en vooral: veel rustiger. De verbetering is echt veel groter dan ik had verwacht.

Ik heb even  's avonds rustig geluisterd naar mij zeer bekende muziek: Dark Side of the Moon in HiRes 88.2/24, Eagles' Hotel California 192/24, Keith Jarrett's Köln Concert (96/24), en ook Adele, Live BBc (48/24). Wat een genot, allemaal! Die laatste komt nog veel meer tot leven. Hoewel het stereo is, geen sureound, is het beeld een stuk diepwr, het is kennelik een zeer goede opname, maar dat zal de BBC wel toevertouwd zijn.

Ik kan alleen maar zeggen: aanrader!

De kabel die ik gebruik is een 60 cm zilverer van Jan Swijgman, van Pro-Line. Mooi handgemaakt: http://prolinehighendproducts.nl/webshop/nl/56-xlr-luxe-zilver-zwart.html

maar is het ook beter ? of laat ik het anders zeggen zo dicht mogelijk bij de bron ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Als Audiotic het beter vind klinken dan IS het beter (voor hem) en dat is toch het enige dat telt

JohnWx

Citaat van: cz79 op januari 13, 2013, 09:28:37
Als Audiotic het beter vind klinken dan IS het beter (voor hem) en dat is toch het enige dat telt

nou ligt eraan wat het uitgangs criteria is :-P

you are right
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.