Primaluna

Gestart door SmauG, november 23, 2012, 11:50:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SmauG

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de buizenversterkers van primaluna, en dan specifiek de ProLogue serie?
Ik heb mijn oog laten vallen op de Classic die op mp staat momenteel, deze past qua uiterlijk prima in mijn set.

Ik heb buizenversterkers altijd tot de verbeelding laten spreken en voor mij doet alleen het uiterlijk van een buizenversterker als iets speciaals. Het doet me denken aan een "fabriekje" waar geluid uitkomt (nadat het erin gestopt is  :angel: )

Ik zou wel eens willen weten hoe de mensen hier de versterkers van primaluna inschalen. en hoe deze zich verhouden tegenover een transistorversterker als de PM7001 die ik momenteel bezit.

Daarbij heb ik begrepen dat buizen over het algemeen met frisse hoogrendementspeakers worden gematcht (triangle is een hele populaire) maar dat de primaluna versterkers juist niet dat typische warme buizengeluid hebben.

Wie kan hier iets meer over vertellen?  HLP

JohnWx

Citaat van: SmauG op november 23, 2012, 11:50:26
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de buizenversterkers van primaluna, en dan specifiek de ProLogue serie?
Ik heb mijn oog laten vallen op de Classic die op mp staat momenteel, deze past qua uiterlijk prima in mijn set.

Ik heb buizenversterkers altijd tot de verbeelding laten spreken en voor mij doet alleen het uiterlijk van een buizenversterker als iets speciaals. Het doet me denken aan een "fabriekje" waar geluid uitkomt (nadat het erin gestopt is  :angel: )

Ik zou wel eens willen weten hoe de mensen hier de versterkers van primaluna inschalen. en hoe deze zich verhouden tegenover een transistorversterker als de PM7001 die ik momenteel bezit.

Daarbij heb ik begrepen dat buizen over het algemeen met frisse hoogrendementspeakers worden gematcht (triangle is een hele populaire) maar dat de primaluna versterkers juist niet dat typische warme buizengeluid hebben.

Wie kan hier iets meer over vertellen?  HLP

Qua prijs kwaliteit werden/worden ze perfet getest neem anders even contact op met

http://www.primaluna.nl/
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

#2
Ik heb ze wel eens beluisterd en ben ze niet meer vergeten. Schitterende versterkers met dito geluid. Ben zelf aan het sparen (maar dat lukt niet echt...) voor de nieuwe Dialogue Premium. Het is een "buizengeluid", maar niet zoals de oudere buizenversterkers die echt teveel vervorming in het geluidsbeeld introduceerden. Gewoon lekker warm, maar wel stevig en strak, en ja, met lucht. De Prologue Classic doet 2x35 Watt, dus je hebt niet perse hoogrendementspeakers nodig. Ze kunnen gewoon knallen als je dat wilt. Houd wel rekening ermee dat de Prologue Classic geen remote heeft, en dat gaat mij in de praktijk echt irriteren op den duur. volume iets lager? Opstaan. Volume weer wat harder? Weer opstaan. En hij heeft geen HT-input, vanaf de Prologue Premium heb je wel remotes en HT-inputs.

In de vergelijking met een PM7001? Niet aan beginnen, andere wereld, andere klasse, andere emotie. Ik geloof niet dat de PM7001 echt in de schaduw van de Primaluna staat, maar daar zullen hier vast wel reacties op komen  :evil: Voor EUR850 heb je een mooie versterker die zijn waarde wel behoudt, maar natuurlijk moet het wel matchen met je speakers; welke heb je? EDIT: zie het al: Driade D95, wat is hun rendement?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: pameijer op november 23, 2012, 12:17:21
Ik heb ze wel eens beluisterd en ben ze niet meer vergeten. Schitterende versterkers met dito geluid. Ben zelf aan het sparen (maar dat lukt niet echt...) voor de nieuwe Dialogue Premium. Het is een "buizengeluid", maar niet zoals de oudere buizenversterkers die echt teveel vervorming in het geluidsbeeld introduceerden. Gewoon lekker warm, maar wel stevig en strak, en ja, met lucht. De Prologue Classic doet 2x35 Watt, dus je hebt niet perse hoogrendementspeakers nodig. Ze kunnen gewoon knallen als je dat wilt. Houd wel rekening ermee dat de Prologue Classic geen remote heeft, en dat gaat mij in de praktijk echt irriteren op den duur. volume iets lager? Opstaan. Volume weer wat harder? Weer opstaan. En hij heeft geen HT-input, vanaf de Prologue Premium heb je wel remotes en HT-inputs.

In de vergelijking met een PM7001? Niet aan beginnen, andere wereld, andere klasse, andere emotie. Ik geloof niet dat de PM7001 echt in de schaduw van de Primaluna staat, maar daar zullen hier vast wel reacties op komen  :evil: Voor EUR850 heb je een mooie versterker die zijn waarde wel behoudt, maar natuurlijk moet het wel matchen met je speakers; welke heb je?

Jij kan ook druk schrijven hoor  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Citaat van: John Wx op november 23, 2012, 12:24:03
Jij kan ook druk schrijven hoor  :-P
... èn met interpunctie  :-P :-P :-P
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

SmauG

Citaat van: pameijer op november 23, 2012, 12:17:21
Ik heb ze wel eens beluisterd en ben ze niet meer vergeten. Schitterende versterkers met dito geluid. Ben zelf aan het sparen (maar dat lukt niet echt...) voor de nieuwe Dialogue Premium. Het is een "buizengeluid", maar niet zoals de oudere buizenversterkers die echt teveel vervorming in het geluidsbeeld introduceerden. Gewoon lekker warm, maar wel stevig en strak, en ja, met lucht. De Prologue Classic doet 2x35 Watt, dus je hebt niet perse hoogrendementspeakers nodig. Ze kunnen gewoon knallen als je dat wilt. Houd wel rekening ermee dat de Prologue Classic geen remote heeft, en dat gaat mij in de praktijk echt irriteren op den duur. volume iets lager? Opstaan. Volume weer wat harder? Weer opstaan. En hij heeft geen HT-input, vanaf de Prologue Premium heb je wel remotes en HT-inputs.

In de vergelijking met een PM7001? Niet aan beginnen, andere wereld, andere klasse, andere emotie. Ik geloof niet dat de PM7001 echt in de schaduw van de Primaluna staat, maar daar zullen hier vast wel reacties op komen  :evil: Voor EUR850 heb je een mooie versterker die zijn waarde wel behoudt, maar natuurlijk moet het wel matchen met je speakers; welke heb je? EDIT: zie het al: Driade D95, wat is hun rendement?

Mooi stukje.
Wat ik eruit kan opmaken is dat in vergelijking met een PM7001 de primaluna niet te kloppen is, dat is goed nieuws  pompom
Van de Driades kan ik niets zeggen over het rendement helaas. Wel weet ik dat ze door de PM7001 moeiteloos worden aangedreven en dat daze nooit ver open staat (9u) om de muziek tot leven te brengen op een lekker volume.
ik schat dat 88/89db wel in de buurd komt, maar dit is verder ongegrond.

JohnWx

Citaat van: SmauG op november 23, 2012, 12:58:01
Mooi stukje.
Wat ik eruit kan opmaken is dat in vergelijking met een PM7001 de primaluna niet te kloppen is, dat is goed nieuws  pompom
Van de Driades kan ik niets zeggen over het rendement helaas. Wel weet ik dat ze door de PM7001 moeiteloos worden aangedreven en dat daze nooit ver open staat (9u) om de muziek tot leven te brengen op een lekker volume.
ik schat dat 88/89db wel in de buurd komt, maar dit is verder ongegrond.

virus dus  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Citaat van: SmauG op november 23, 2012, 12:58:01
Wat ik eruit kan opmaken is dat in vergelijking met een PM7001 de primaluna niet te kloppen is, dat is goed nieuws  pompom

Is mijn mening hè! Ben niet aansprakelijk voor een eventuele miskoop/mismatch/mispoes/missworld  :no:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

KayaRahnee

Citaat van: SmauG op november 23, 2012, 11:50:26
maar dat de primaluna versterkers juist niet dat typische warme buizengeluid hebben.
Wie kan hier iets meer over vertellen?  HLP
Hier zit volgens mijn (geringe) ervaring wel waarheid in.
Precies daarom is het belangrijk op zoek te gaan naar geschikte speakers om alzo de gewenste klank te verkrijgen.
Zo klonk de combi PrimaLuna-GamuT totaal anders dan PrimaLuna-ProaC, die ik erg mooi vond.

Buizengeluid moet je aanspreken en daar kom je pas achter door zelf te luisteren/beoordelen.
Moest je niet van plan zijn om op korte termijn over te gaan tot aankoop mag je hier altijd eens komen luisteren naar een PrimaLuna Dialogue Two, maar dan moet je nog wel even geduld hebben.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Zoldar

De prima lune prologue one staat bij een vriend van mij en we hebben er al aardig wat avondjes van muziek zitten genieten.

Denk dat hij hierboven goed is omschreven. Een lekker levendige versterker, met een ietwat forward midden. Iets afgeroomd hoog en geeft je nooit het gevoel met maar 35 watt te spelen. En hij doet de buizen magie zoals de beteren uit buizenland: een vloeibaar midden met mooie 3d plaatsing en raakt nooit de kluts kwijt in het hoog, wordt niet hard zoals sommige transistors doen.

Je kun je met de speakers redelijk laten gaan zolang je niet een te grote kamer hebt en ze niet te diep dippen qua weerstand. Ik heb ook een dialogue kompleet futloos horen spelen in een te grote kamer met een setje master speakers.

Buizengeluid raakt je of meteen of niet. Dus ga het horen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

KayaRahnee

Citaat van: Zoldar op november 23, 2012, 15:16:19
raakt nooit de kluts kwijt in het hoog, wordt niet hard zoals sommige transistors doen.

Buizen, het ideale medicijn tegen m'n siiiiiiiissssssssss allergie   :-).

Citaat van: Zoldar op november 23, 2012, 15:16:19
De prima lune prologue one staat bij een vriend van mij en we hebben er al aardig wat avondjes van muziek zitten genieten.
Denk dat hij hierboven goed is omschreven. Een lekker levendige versterker, met een ietwat forward midden. Iets afgeroomd hoog en geeft je nooit het gevoel met maar 35 watt te spelen. En hij doet de buizen magie zoals de beteren uit buizenland: een vloeibaar midden met mooie 3d plaatsing en raakt nooit de kluts kwijt in het hoog, wordt niet hard zoals sommige transistors doen.

Zo ervaarde ik het ongeveer ook telkens weer......maar jij kan het dan ook nog eens mooi verwoorden/omschrijven.
Vooral het nimmer opdringerige hoog viel me direct op.........omdat het niet opviel :yes:.

Citaat van: Zoldar op november 23, 2012, 15:16:19
Buizengeluid raakt je of meteen of niet. Dus ga het horen.

Ik moest er de eerste keer echt niet lang naar luisteren......wist het bijna direct......zoiets word het hier ooit.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Zoldar

Citaat van: KayaRahnee op november 23, 2012, 15:59:03

Ik moest er de eerste keer echt niet lang naar luisteren......wist het bijna direct......zoiets word het hier ooit.

Dat had ik ook. Zitten  :-o en meteen verpest. 2 vrienden hadden hetzelfde nadat ze in de winkel of bij mij op de bank zaten. Een heeft nu een Prima Luna, de ander draaid met een soort Frankenstein: Een Yamaha receiver met daarachter een Audio Research VS80 eind bak. Hij gaat nu ook een onkyo tx-nrX009 kopen als prepro/HT bak.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

KayaRahnee

Wat ik als beginneling ook wel een + vind is PrimaLuna autobias ...... maakt het misschien wat makkelijker om "te spelen" met verschillende buisjes.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

SmauG

Naar het schijnt, heb ik naast de primaluna gegrepen.
Erg jammer, want dit was een mooi exemplaar.

Misschien is het maar beter ook  nopompom Zo houd ik mn geld weer in de zak. Want eerlijk is eerlijk, ik heb nog lang geen genoeg van mijn eigenste setje.

Wel bedankt voor alle positieve reacties, en ik hou me zeker aanbevolen om eens een mooie buizencombi te beluisteren.

KayaRahnee

Citaat van: SmauG op november 24, 2012, 09:14:07
Naar het schijnt, heb ik naast de primaluna gegrepen.
Erg jammer, want dit was een mooi exemplaar.
Misschien is het maar beter ook  nopompom Zo houd ik mn geld weer in de zak. Want eerlijk is eerlijk, ik heb nog lang geen genoeg van mijn eigenste setje.
Wel bedankt voor alle positieve reacties, en ik hou me zeker aanbevolen om eens een mooie buizencombi te beluisteren.

Dus, mogen we besluiten dat je niet meer op zoek bent naar een Buizen(PrimaLuna) versterker?
Zelf heb ik er tijdens mijn zoektocht een aantal aan mijn neus zien voorbijgaan, maar ik heb uiteindelijk zelf een "zoekertje" geplaatst en toen was het vrij snel "bingo" en zo een demo PL gescoord.
Geduld heeft al veel centjes in mijn geldbeugel gehouden.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.