Marantz 4300 - Stereo 2 + Quadradial 4

Gestart door Sebastiaan88, oktober 09, 2012, 20:42:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

bas focal marantz

Citaat van: Sebastiaan88 op december 10, 2012, 16:49:49
Echt? Gewoon de poort dicht stoppen met een stuk schuim of zo?
Klopt , echt luchtdichtmaken .


Citaat van: marvin op december 10, 2012, 16:50:41
Wat is er tegen een bassreflex?
Dus, wat heb jij er zelf op tegen?
Klinkt heel anders dan gesloten .
Een bassreflex loopt diep door in het laag en valt dan heel stijl af , klinkt voller maar ook langer door in het laag , ga maar in de hoek van je kamer staan en je hoort duidelijk dat de impuls in het laag heel lang doorgaat .

Gesloten valt eerder maar gelijdelijk af in het laag , kan de basimpulsen wat beter volgen .
Zeker als je bassreflex tegen de muur plaatst kan het laag gaan overheersen en de gesloten speaker doet dat niet , of minder .

Is een kwestie van smaak wat je beter (prettiger) vindt klinken , gesloten of bassreflex , of open baffle zeer nouwkeurig in het volgen van lagetonen .

Ik heb bij een winkel dat zelf kunnen testen , de subwoofers waren steeds met dezelfde driver en dezelfde versterker , 1 gesloten , 1 bassreflex , 1 met passievmembraam .
Door de tulpstekker in de andere subwoofer te steken kon je wisselen van subwoofer , dus snel te doen om goed te kunnen vergelijken .
Uiteraard geluisterd op meerdere plekken in de luisterruimte met steeds de zelfde muziek .
Concliesie alle drie de systemen klinken echt anders  , wat je voorkeur is kan ik niet zeggen .

Je moet wel rekening houden waar je luistert in de kamer en waar de speaker/subwoofer staat .
Dan Is mijn ervaring dat de een weer pretigger klinkt dan de ander .

Marvin

#76
Citaat van: Frits op december 09, 2012, 22:04:43
Jouw oren in jouw luisterruimte zijn bepalend. Ben zelf niet zo`n voorstander van basreflex. De receiver heeft vermogen zat om een gesloten systeem zeer goed uit te kunnen sturen, maar gratis proberen is natuurlijk wel interessant.


Sorry Bas, de vraag was voor Frits en Sebastiaan.
De theorie achter een luidspreker princiepe is mij allemaal wel duidelijk, jouw mening ook.  :-)

Maar er wordt nu gedacht door te sparen voor een duurdere gesloten kast, waarom niet een duurdere bassreflex?
Of een heel ander concept?

Gaat me om de persoonlijke overweging.

Paul

@ Marvin, het juiste woord is principe. :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Marvin

Snel tikken tijdens je werk schiet ook niet op...  clown1

Paul

Citaat van: marvin op december 10, 2012, 18:12:53
Snel tikken tijdens je werk schiet ook niet op...  clown1
Kijk maar uit dadelijk loopt er weer een ketting vast in een of ander vaartuig.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Marvin

Ja je hebt helemaal gelijk, levensgevaarlijk....  :-o

bas focal marantz

Citaat van: marvin op december 10, 2012, 17:18:12

Sorry Bas, de vraag was voor Frits en Sebastiaan.

Oh zo , ik heb voor mijn beurt gesproken . redface

Sebastiaan88

Tja wat is mijn smaak... beetje bass mag er wezen, en ook meer die je voelt dan je hoort (zo omschrijf ik het maar), mijn huidige sub bij mijn harman kardon geeft best een zware en lage bass door, maar zoals hierboven werd omschreven hoor je in verschillende hoeken van de kamer een verschil doordat de basspoort dus de lucht langs de muren blaast... eigenlijk wil ik dit niet dus... maar ik weet niet waar nou meer "zware" bass uit komt uit een gesloten of open systeem???

en met zwaar bedoel ik dus niet keihard maar dat er dus wel kracht achter zit een geen "poefje" is xD
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

Marvin

15 inch subwoofer met een dubbele poort, daar moet ik me mee behelpen.
Dat is zeer zeker geen 'poefje', daarbij 2x 15 inch woofers in de frontsspeakers.
Hier poeft het niet, hier blaast het.

Maar gesloten, gepoort of wat dan ook.
Goed ontworpen en in elkaar geknutseld blaast het allemaal.

Marvin

Denk trouwens niet dat het gebrek aan laag verdeeld in de ruimte komt doordat je poort langs de muur blaast, maar dat dat gewoon een akoestisch probleem is die velen met de lage tonen hebben.
Probeer eens een andere subwoofer thuis te krijgen en zet hem op dezelfde plek neer, zelfde probleem.

Marvin

Gebrek zal wel verkeerd omschreven zijn, maar ik heb een aantal nachtdiensten gehad en ben net wakker.
Beetje suf dus...  :-D

Sebastiaan88

Ja in het nieuwe huis gaat alles naar de bovenste verdieping. Ruim 5x5m stuk beter dan de L vormige kamer van nu...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

Frits Denon

Denk erover om de 4300 met 2 Tannoy sixes 613 en B&W acoustic subwoofer in een kamer van ca. 60 m2. neer te zetten. Zou dit gaan werken?

Staat nu op een zolderkamer met schuine wanden voor en achter de speakers.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Sebastiaan88

we leven nog. En de versterker ook. Ben verhuisd en heb eindelijk weer even tijd hiervoor gehad :]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

HAL9000

nog  een wonder  en fantastisch  dat  die het nog  doen.   Mag  natuurlijk wel een opknap beurt  gebruiken. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!