Marantz 4300 - Stereo 2 + Quadradial 4

Gestart door Sebastiaan88, oktober 09, 2012, 20:42:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Citaat van: Sebastiaan88 op november 20, 2012, 19:13:43
Is het erg als ik er niks van snap?

een  normale  versterker met  4  speaker aansluitingen  deelt per  mono L en R  kanaal  dan  de  speakers.  Jij hebt een  versterker (met tuner)  die   4xmono(35watt) heeft, dat is uniek.   Per mono  kanaal  mag er 4  tot  16 aangehangen  worden.

Echter  als jij de   versterkers  samenvoegt (bridged)  dan  worden L front L rear samen gevoegd  en  R front  en R Rear  samen gevoegd  in  L + R  2x100Watt.  Wanneer je  dat doet moet je  liever  kijken vanaf  6 ohm  tot  8 ohm.

Is heel  simpel,  maar zoek gewoon iets moois   rond  8 ohm.  Zijn ZAT  speakers. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: marvin op november 20, 2012, 19:59:28
Je maakt het jezelf ook onnodig moeilijk.
Gewoon een paar leuke luidsprekers eraan en rammen.


--Verstuurd zonder netwerk--


Heerlijk die subtiliteit.  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Ja ik ben over het algemeen niet zo gecompliceerd van aard als het om een degelijk geluidje gaat. 

Zo werkt het potloodje eigenlijk ook al tijden naar behoren. :-D
Al is de reden van geen reparatie laten ondergaan van andere aard.
M'n hoofd stond er nog niet naar.  ;)


--Verstuurd zonder netwerk--

SB_Marantz

Citaat van: Sebastiaan88 op november 20, 2012, 19:13:43
Is het erg als ik er niks van snap?


Feitelijk niet.

Gewoon naar Marvin luisteren.  :schater: :wink:

Het impedantie verloop van een zogenaamde 8 Ohm speaker fluctueert nogal.
Namelijk gemiddeld tussen de 3 en 40 Ohm dus van 8 Ohm is geen sprake, behalve bij een kale load.

Is het nu iets duidelijker?
Zo niet pak je de trein maar even.....
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: HAL9000 op november 21, 2012, 08:41:02
een  normale  versterker met  4  speaker aansluitingen  deelt per  mono L en R  kanaal  dan  de  speakers.  Jij hebt een  versterker (met tuner)  die   4xmono(35watt) heeft, dat is uniek.   Per mono  kanaal  mag er 4  tot  16 aangehangen  worden.

Echter  als jij de   versterkers  samenvoegt (bridged)  dan  worden L front L rear samen gevoegd  en  R front  en R Rear  samen gevoegd  in  L + R  2x100Watt.  Wanneer je  dat doet moet je  liever  kijken vanaf  6 ohm  tot  8 ohm.

Is heel  simpel,  maar zoek gewoon iets moois   rond  8 ohm.  Zijn ZAT  speakers.
Nu is het duidelijk voor mij .

Het mooiste wat je kan doen met deze versterker is bij 3-weg speaker ermee bi-ampen op je speakers .
front uitgangen op mid-hoog en laag op rear , je hebt dan de mogenlijkheid met de fader het laag wat luider of zachter te laten spelen tegenover de mid-hoog .

Dus staan je speakers tegen de muur of juist midden in de kamer dan is het wenselijk om het laag juist wat te verzwakken of te versterken over een groter gebied .

Marvin

Dan moet je wel een Bi-ampable 3-weg luidspreker terminal hebben en een hekel aan het geluid van je gekozen luidspreker.

Maak het allemaal niet zo ingewikkeld.

Sebastiaan88

Citaat van: HAL9000 op november 21, 2012, 08:41:02
een  normale  versterker met  4  speaker aansluitingen  deelt per  mono L en R  kanaal  dan  de  speakers.  Jij hebt een  versterker (met tuner)  die   4xmono(35watt) heeft, dat is uniek.   Per mono  kanaal  mag er 4  tot  16 aangehangen  worden.

Echter  als jij de   versterkers  samenvoegt (bridged)  dan  worden L front L rear samen gevoegd  en  R front  en R Rear  samen gevoegd  in  L + R  2x100Watt.  Wanneer je  dat doet moet je  liever  kijken vanaf  6 ohm  tot  8 ohm.

Is heel  simpel,  maar zoek gewoon iets moois   rond  8 ohm.  Zijn ZAT  speakers.

Duidelijk, en de andere reacties ook wat duidelijker ja.

Hij staat nog steeds op mijn buro hoor, te wachten op een plan (en geld natuurlijk) want ik wil hem wel heel graag gaan gebruiken maar heb dus nog geen speakers of LP speler
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

bas focal marantz

Citaat van: Sebastiaan88 op november 28, 2012, 18:44:24
Duidelijk, en de andere reacties ook wat duidelijker ja.

Hij staat nog steeds op mijn buro hoor, te wachten op een plan (en geld natuurlijk) want ik wil hem wel heel graag gaan gebruiken maar heb dus nog geen speakers of LP speler
het belangrijkste heb je , de receiver daar kom je niet snel aan .
speakers en lp tuner cd en wat dan ook ZAT te krijgen .

Frits Denon

Dag jongens, een tijdje niet meer hier geweest.  pompom

Er is weinig veranderd heb ik gezien in dit topic. violent1

Hier een (oude) marantzofiel met een 4300..... HB
Wintertijd breekt aan en weer tijd om op mijn zolderkamer de 4300 weer tot leven te roepen.

Voor de topic starter: Gewoon een paar grote oude Engelse speakers erop: Tannoy, Celestion bv en blazen en genieten met die handel.... hello

Marantz vintage is the best!!  :kwijl: En ik kan het weten..... Al jaaaaaaaren fan....Maar ja, ik ben ook al oud en heb destijds van mijn bij elkaar geschraapte spaargeld (na het kopen van een Puch) een voor-en eindtrap (2300-140) van Marantz aangeschaft en ben nu bij een 4300 van 26 kg aangekomen. KG = Power!!!! Dat vind je niet meer tegenwoordig..... :angel:


Aan de praat maken dat ding, is het meer dan waard.. Geniet ze!

Frits
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Sebastiaan88

Haha ja komt goed :)) Hij staat nou weer even opgeborgen veilig ergens.

Ik kwam op het forum deze speakers tegen als nieuw model van een populair oud model, en ik lees er wel goeie reviews over (als in goeie prijs/kwaliteit), ook op hifi websites. Het is ook eigenlijk wel aan de top van mijn budget (moet ook nog een LP speler kopen), en ik zie dat je ze gratis op proef kan hebben kostenloos... Is dit wat voor mijn marantz denk je?

http://www.teufelaudio.nl/stereo/ultima-40-mk2-p10246.html

Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

Frits Denon

Jouw oren in jouw luisterruimte zijn bepalend. Ben zelf niet zo`n voorstander van basreflex. De receiver heeft vermogen zat om een gesloten systeem zeer goed uit te kunnen sturen, maar gratis proberen is natuurlijk wel interessant.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Sebastiaan88

Ik weet niet of er in mijn budget wat te vinden is met een gesloten systeem. Heb heel wat sites afgezocht en dan gaat het toch weer boven budget helaas. Maar bedankt voor de tip :)

Misschien moet ik dan toch wat door sparen voor een betere set speakers...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

bas focal marantz

Citaat van: Sebastiaan88 op december 10, 2012, 09:14:23
Ik weet niet of er in mijn budget wat te vinden is met een gesloten systeem. Heb heel wat sites afgezocht en dan gaat het toch weer boven budget helaas. Maar bedankt voor de tip :)

Misschien moet ik dan toch wat door sparen voor een betere set speakers...


Sent from my iPhone using Tapatalk
doorsparen kan zeker geen kwaad .

Maar een bassreflex speaker mag je de poort ook van dicht stoppen .

Maar anders om niet , een poort in de kast maken .
Dan moet je een hele nieuwe kast maken , en dan nog is de vraag of het goed klinkt want dat ligt weer aan de parameters van de driver .

Sebastiaan88

Echt? Gewoon de poort dicht stoppen met een stuk schuim of zo?
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

Marvin

Wat is er tegen een bassreflex?
Dus, wat heb jij er zelf op tegen?