Ik heb en de loop der jaren een hoop marantz apparatuur onder handen genomen. Ik kom overal in Nederland(soms Belgie) om apparatuur op te kopen. Op te knappen en dan te verkopen of te houden. De mooiste stukken die ik wil zijn de 2500 of 2600 en 4400. Eventueel nog een model 18 of 19. Ik heb de grootste van marantz wel. De 18 19 nog niet. Ik krijg ook een heleboel apparatuur mee voor een habbekrats. Zwaar beschadigd en defect apparatuur dat eigenlijk niet rendabel meer is om te restaureren.
Ik heb al een tijdje een marantz 170dc in de kast staan. Beschadigd Front, beide eindversterkers defect en miste een printje. Ik heb na 2.5 jaar het relais printje kunnen vinden. helaas was het front zwaar beschadigd en1 VU kapje gescheurd. Ik ben met het idee gekomen om alles zwart te spuiten en te restaureren.
En dat is me aardig gelukt. beide eindversterkers miste weerstanden, transistoren, alle eindtransistoren schroeven. En sommige c'tjes waren verbrand. Dit exemplaar heeft brand schade door een ander apparaat dat eronder stond. Waardoor essentiële onderdelen te warm zijn geworden en zodoende alles is geknald.
Ik heb alle twee de eindversterker helemaal symmetrisch opgeknapt, het relais board voorzien van nieuwe transistoren en relais. Nieuwe mono potmeters aan de voorkant, En nieuwe lampjes. Ik moet de dikke combo elko nog vervangen door 2 nieuwe 12000µF elko's. Deze combo is nog redelijk, maar gaat er wel uit.
allemaal nieuwe elko's, klein signaal transistoren,pre drivers. Driver van ISO type gebruikt en veel zwaarder dan de standaar a913 c1956 (ouwe troep). Nieuwe weerstanden op cruciale punten, en nieuwe 100nF c'tjes.
Bias afgesteld met weerstanden modificatie tot 10mV ± loopt wat op.
Nog de combo elk vervangen en de rackhandles erop! dan is die 19'' !!
leuk of niet leuk?