Leuke discussies altijd over versterkers, of dat nu wel of niet uitmaakt. Ik geloofde er ook niet in, tot iemand me ergens op wees, verandering in het geluid. Niet makkelijk in tekst om te zetten.
Ervanuitgaande dat een paar watt meestal voldoende is in een woonkamer, zou iedere versterker tot 20w per kant wel goed zijn. Immers draagbare radio met 2x2w kan ook flink schreeuwen, toch?
Ik heb een 'versterkercrisis' gehad hier, en toen heb ik een ouwe, ongereviseerde, Pioneer SA-5300 neergezet. Volgens de specificaties zou ie in 1976 15w per kanaal geleverd moeten hebben. Het kon nog best hard, op een set Mordaunt Short Avant 906i's. Geen hele kleine speakertjes.
Toch was het geluid niet compleet. Alles zat er wel in, hoog, mid, laag, en het klonk niet eens zo beroerd.
Maar ik werk als geluidstechnicus en hoor veel instrumenten onversterkt live, dan 'wen' je aan het geluid van een drumstel, een gitaar, een zanger die voor je staat. Thuis klopte de set niet, een slag op een snare klonk als een setje speakers die stonden te spelen, de 'attack' om het zo maar even te noemen was volledig weg.
Een kick moet klinken als een slag op een grote trommel, niet als een slap 'Blub' achtig iets. Raar, want 45hz haalde ik met de toongenerator nog goed hoorbaar...
Ik heb de versterker omgewisseld voor iets zwaarders, een Proton eindtrap met 2x50w, en toen kwam dat 'complete' beeld toch wel aardig terug. Never zoals live, ook niet zoals de Audio Analoque van een vriend van me.