Jumper tuss LF en HF connector van luidspreker of biwiring voor dezelfde prijs

Gestart door bramdg, juni 06, 2012, 20:12:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Citaat van: Zoldar op juni 13, 2012, 15:09:18
Vriend van mij heeft een prima luna prologue  one en die heb ik mijn jumpers (4mm koper van de rol) gegeven. Hij ondervind er wat opener hoog en wat meer detail van tov van het standaart bruggetje. (wharfedale diamond 10.1)
Ik vond het zelf ook wat uitmaken maar werd er niet vrolijk van (te veel hoog).

Een paar jumpers maken kost je nog geen 10 euro en is makkelijk uit te proberen. Lekker luisteren zou ik zeggen dan merk je vanzelf of het iets oplevert.

Nu heb ik redelijk wat versterkers met glas erin mogen beluisteren, maar een warm wollig geluidje kwam er niet altijd uit. Cary Audio Design, Audio Research, Graaf, Prima Luna, KR kronzilla, Synthesis, Unision Research. 2 van de 7 waren inderdaad wat mild in het hoog en wat warm in het middengebied. De rest klonk gewoon erg clean in het hoog en het midden. Qua dynamiek moet je erg opletten met wat je aan zo'n glazen bak hangt want dat gaat al snel naar het flauwe (4 van de 7) met de verkeerde speaker of te grote ruimte.

Wat dat kan ik me helemaal vinden in de uitspraak van joep. Met 450W heb je altijd surplus. Wil dat ook wel keer meemaken.

Teveel hoog door een kabel?
Kan absoluut niet!
Je bewering wil dus zeggen dat de kennelijk erg goed hoorbare hooglift ergens in de trant van + XX dB moet liggen.
Nogmaals: een kabel kan ONMOGELIJK iets toevoegen.
Weg laten kan wel wanneer de R te hoog wordt maar dat is bij geen enkele kabel met wat voor legering gemaakt het geval.

Tevens wordt het vermogen of althans het beschikbare vermogen aan de dynamiek omvang gehangen.
Ook dit is je reinste kolder...WANT:

A)  Dynamiek en de mate daarvan zit in de MUZIEK.
B)  De rise time van een versterker om tot zijn volle vermogen te komen is zo snel dat deze door ons gehoor onmogelijk bij te houden is. ( In uS)
C) Geen enkele goed ontworpen versterker zal een afwijking in het frequentieverloop laten zien >0,5 dB uiteraard wel aangesloten op een capacitieve weerstand met fasedraai. ( het speakertje dus)
D) Om 2 x zo hard te kunnen spelen mits de luidspreker het continu kan verwerken heb je een factor 10 aan versterker vermogen nodig.
Dus van 100 Watt naar 1 KW!



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Zoldar

ik heb er geen verklaring voor. dat maakt de observatie er niet minder waar door. het enige wat ik kan doen is je uit te nodigen om het een keer te proberen te kijken of jij hetzelfde waarneemt.

Toch zijn dit van die cirkel discussies waar je niet uit komt. ik ben er ook niet meer op uit om mensen te overtuigen van datgene wat ik hoor (of me inbeeld).

toch kriebelt er ook bij wat. ik hoor geen verschil in digitale kabels, he-le-maal niets. 5 van de 10 IC klinken voor mijn oren exact hetzelfde. (budget koper tot peperdure audioquest). Maar ik heb hier een IC liggen die als een soort hoogfilter werkt voor het gehoor.

zou het niet een idee zijn om een REW meting te doen met een gekalibreerde microfoon? als de spectra niet 100% exact hetzelfde zijn (eerst 10 sweeps om reproduceerbaarheid te testen) hebben we objectievere waarneming.


verder lees ik in een recent artikel van een setje monoblokken (dartzeel) met max 2Kw dyn vermogen, dat die krengen ook echt bij tijden in de 1Kw leveren. als dat waar is bij normale muziek, waarom zou je dan niets horen van een bak die maar 50w kan leveren? wet van newton verteld iets over energie die niet vergaat.....

Hieronder wat data

Dynamic Output Profile into 2ohm re. 1000Hz =

1.0W @ 1.042%   1.1W @ 1.101%   1.3W @ 1.127%   1.4W @ 1.125%
1.5W @ 1.101%   1.7W @ 1.063%   1.9W @ 1.017%   2.1W @ 0.967%
2.3W @ 0.916%   2.6W @ 0.867%   2.8W @ 0.823%   3.1W @ 0.782%
3.4W @ 0.747%   3.8W @ 0.716%   4.2W @ 0.690%   4.7W @ 0.667%
5.1W @ 0.649%   5.7W @ 0.633%   6.3W @ 0.620%   6.9W @ 0.609%
7.7W @ 0.599%   8.5W @ 0.590%   8.9W @ 0.581%   9.9W @ 0.572%
10.9W @ 0.562%   12.1W @ 0.551%   13.3W @ 0.539%   14.7W @ 0.524%
16.2W @ 0.508%   17.9W @ 0.490%   19.8W @ 0.469%   21.9W @ 0.448%
24.1W @ 0.424%   26.7W @ 0.400%   29.4W @ 0.375%   32.5W @ 0.350%
35.9W @ 0.325%   39.6W @ 0.301%   43.8W @ 0.278%   48.3W @ 0.257%
53.3W @ 0.236%   58.8W @ 0.218%   64.9W @ 0.201%   71.7W @ 0.187%
79.1W @ 0.174%   87.3W @ 0.163%   96.3W @ 0.154%   116.7W @ 0.147%
141.6W @ 0.142%   171.5W @ 0.139%   207.8W @ 0.138%   251.6W @ 0.139%
304.9W @ 0.143%   369.1W @ 0.149%   446.6W @ 0.159%   539.5W @ 0.172%
652.2W @ 0.190%   718.5W @ 0.215%   791.4W @ 0.247%   871.1W @ 0.289%
958.5W @ 0.344%   1054.2W @ 0.416%   1158.5W @ 0.508%   1272.1W @ 0.626%
1454.5W @ 0.775%   1592.3W @ 0.958%   1738.2W @ 1.178%   1888.7W @ 1.428%
1919.6W @ 1.697%   1950.4W @ 1.957%   1981.0W @ 2.169%   2011.0W @ 2.286%








Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SB_Marantz

De gevoelsmatige aspecten hiervan kan ik WEL begrijpen zoldar!  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Zoldar

meteen een psychiater erbij en een cat scan  :angel:

gaat het nog een beetje, meneer de audiofiel?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SB_Marantz

Come again?

Dat audiofiele geneuzel heb ik reeds een aantal jaren geleden achter me gelaten.  :schater: :wink:


Helaas, de wet van Ohm is hard.  clown1
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

joep

Niet alle geleiders voldoen aan de wet van Ohm. Bij een diode of transistor, maar ook bij een gasontlading (bij hoge spanning) is de stroomsterkte van andere factoren afhankelijk. Dergelijke niet-ohmse geleiders hebben wel een weerstand (R = U/I) maar die is afhankelijk van de spanning.
De weerstand van een geleider is afhankelijk van de temperatuur, in de meeste materialen neemt de weerstand toe (het elektrisch geleidingsvermogen neemt af) bij toenemende temperatuur. Omdat een elektrische stroom warmte opwekt is een dunne geleider (b.v. een gloeidraad) niet ohms tenzij de temperatuur voldoende constant wordt gehouden (dat is het geval bij een keramische weerstand).
Isolatoren en halfgeleiders vertonen op zich ohms gedrag maar de contacten met deze materialen doen dat niet altijd. Zo is het contactvlak tussen een p-type en een n-type halfgeleider niet ohms, maar heeft het gelijkrichtende eigenschappen. Het laat stroom maar in één richting door.
In het geval van supergeleiders is er althans voor stromen van beperkte grootte geen weerstand. Hier is dus de weerstand nul.

lo

Wist niet dat jij ook een elektrotechnische achtergrond hebt... :-D notworthy
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op juni 13, 2012, 17:25:49
Come again?

Dat audiofiele geneuzel heb ik reeds een aantal jaren geleden achter me gelaten.  :schater: :wink:


Helaas, de wet van Ohm is hard.  clown1

er is maar 1 ding met gevoel en hard  :evil:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

Wat mij een tijdje geleden - nog in de periode van de Arro - opviel was het volgende.
De Set Accuphase E 305 en een cd 11 le cd speler.
Het Snoer Diy Zilversnoer. 10 draden. Aangeschaft via Maarten Smits , de bouwer van de Final speakers.

Bij de Taiko drums wordt in een bepaald liedje een kleine fluit gebruikt.
Met het zilversnoer deed dat pijn aan mijn oren.

Hierna het Van Damme snoer erop gehad. Geen probleem.
Hierna het ls snoer Nordost flatline. Geen probleem.

Per saldo zuiver zilver als ls snoer past niet op mijn set.

De conclusie ........................

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

i-DSI

Citaat van: joep op juni 13, 2012, 18:55:02
Niet alle geleiders voldoen aan de wet van Ohm. ...De weerstand van een geleider is afhankelijk van de temperatuur, in de meeste materialen neemt de weerstand toe (het elektrisch geleidingsvermogen neemt af) bij toenemende temperatuur. Omdat een elektrische stroom warmte opwekt is een dunne geleider (b.v. een gloeidraad) niet ohms tenzij de temperatuur voldoende constant wordt gehouden (dat is het geval bij een keramische weerstand).
Dag Joep,
Hier moet ik toch even op reageren. We mogen de wetenschap niet op zijn kop zetten.  Een dunne gloeidraad van een lamp is uiteraard wel 100% onderhevig aan de wet van Ohm !  De temperatuur die invloed heeft op de stroom zit toch gewoon in de wet inbegrepen: bij een dalende I zal R stijgen voor gelijkblijvend spanning (zoals in een gloeidraad). En dat is toch net de wet van Ohm? Geen speld tussen te krijgen als je 't mij vraagt. 
Hoe bedoel jij dat de wet van Ohm daar niet op van toepassing is?
En wat bedoel je met 'niet Ohms' zijn?  Ohm is de éénheid voor elektrische weerstand. En als je eerlijk bent: ELK materiaal op onze aarde is 'Ohms' want het heeft een weerstand.  En supergeleiders, tja, dat is iets wat je enkel bij extreem lage temperaturen kunt verkrijgen/waarnemen en bij kamertemperatuur hebben die materialen ook een elektrische weerstand, uitgedrukt in Ohm.
Groeten
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Slashhead

Bij geluid gaat het ook niet om de R maar om de Z (Impedantie). Impedantie is frequentie afhankelijk en niet elke versterker kan daar even goed mee omgaan. Frequenties trekken zich niet zoveel aan van een (R) weerstand, er vanuit gaande dat het natuurlijk wel een geleider is. Materiaal (overgangs-)eigenschappen en gevoeligheden voor externe storingsbronnen spelen een grotere rol. Mogelijk dat daarom de voorkeur wordt gegeven aan dezelfde bedrading doorlussen bij de speaker terminals.

i-DSI

Citaat van: Slashhead op juni 17, 2012, 13:19:24
Bij geluid gaat het ook niet om de R maar om de Z (Impedantie). Impedantie is frequentie afhankelijk en niet elke versterker kan daar even goed mee omgaan. Frequenties trekken zich niet zoveel aan van een (R) weerstand, er vanuit gaande dat het natuurlijk wel een geleider is. Materiaal (overgangs-)eigenschappen en gevoeligheden voor externe storingsbronnen spelen een grotere rol. Mogelijk dat daarom de voorkeur wordt gegeven aan dezelfde bedrading doorlussen bij de speaker terminals.
Hoi Slashhead,
Dat stukje draad of metalen plaatje of ik weet niet wat allemaal... is toch gewoon een 'weerstand' (R). En voor zover ik weet is Zr=R (de impedantie in een weerstand is gelijk aan de R-waarde zoals in de wet van Ohm). Impedantie (Z) is van belang bij spoelen of condensatoren.
En als/mocht/zou... op dat kleine stukje metaal(draad) de impedantie al een (theoretische) rol spelen, dan zal je gegarandeerd het verschil niet horen tussen wat er nu zit of door wat je 't ook zal vervangen. Daar zou ik zelfs geen luistertest aan verdoen.  Het signaal is al door heel die draad gepasseerd en er is altijd een overgangsweerstand als het signaal uit de versterker komt en dan terug in de luidsprekers.
Luidsprekerspoelen, ja, daar is het woord 'impedantie' op zijn plaats, of bij transfo's, ELCO's...
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Slashhead

Een R veroorzaakt een spanningsverlies. In geval van geluid is dat een afname van de amplitude, maar geen invloed op het frequentie spectrum. Tenzij de R zo hoog is dat lage amplitudes verdwijnen (denk aan eenvoudige audio mixers). De R van een koperstripje en de overgang is normaliter ~0 Ohm. (oxiderende overgangen en niet goed bevestigde overgangen buiten beschouwing gelaten).

Voor de goede orde, ik zie het stukje koper niet als een impedantie. De speaker is de impedantie en afhankelijk van het type kan dit soms naar een kortsluiting neigen (elektrostaat) of iets dat maar met 4 +/-2 Ohm varieert. Naar mijn mening zijn de overgangen van invloed maar niet m.b.t. de R. Hoe makkelijk kunnen de frequenties van A naar B overgedragen worden en hoeveel vervorming treedt hierbij op. Zelf ben ik erg benieuwd of iemand daar ooit eens naar heeft zitten kijken. Het doorlussen, dus dezelfde kabel in een keer met beide terminals HF/LF te verbinden, is dan beter. Of je dit hoort weet ik niet, ik probeer het gewoon te beredeneren.

Marvin

Prachtige verhalen allemaal hoor.
Maar is er nu een (positief) effect in de weergave met een 'jumper' of niet?