Metrum DAC + UD5005 versus SA-11/15Sx

Gestart door pameijer, mei 29, 2012, 13:30:59

Vorige topic - Volgende topic

JohnWx

Citaat van: WimPeu op juli 15, 2012, 10:39:29
Deze naim is een stuk duurder dan de nieuwe PM11s3.  :wink:

ja maar dan heb je weer zo een doorsnee merk  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marantz 81

Dan wordt het naar mijn mening tijd voor een betere versterker ,laat je een hoop liggen met zo,n goede bron

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

joep

Citaat van: WimPeu op juli 15, 2012, 10:36:29
Ik lees eigenlijk nogal wat nadelen...of lees ik het niet goed?

Dat de versterker beter zou zijn dan de PM11 is zonder een direct vergelijk natuurlijk nooit zo te maken. Je hebt net eeen duur apparaat gekocht...wat denk je wat dat met je psyche doet.. :wink:

Dan dat de UD eigenlijk bijna net zo goed klinkt dan de Naim Dac? :-o dat vind ik op zijn minst erg frappant. Het streamen loopt niet echt vloeiend  :-o...ook dat is gewoon een must voor een goede streamer in deze prijsklasse. Anders erger je je elke keer kapot. Dat hij dan iets beter klinkt dan de Airport Express moet natuurlijk ook wel hoewel ik geen Wow facor bespeur in je verhaal. Zou dus ook best voor een groot gedeelte tussen je oren kunnen zitten en in een blind vergelijk al niet meer aan te wijzen zijn.

Ik heb ook aan deze Naim zitten denken maar zoals ik het zie is het gewoon een geintegreerde versterker met een goede digitale board en met een nog lang niet uitgekristaliseerde stream mogelijkheid.

Voor mijn gevoel ben je beter af met een bijna nieuwe PM11s2-Metrum-SB combi. Hou je nog een bom duiten in je zak.

Sorry voor mijn kritische noot  hoor Paul, ik probeer gewoon ook voor mijzelf bepaalde zaken op een rijtje te zetten.

Pijnlijk? Misschien maar er staan hier wel een paar waarheden als koeien in.
Ik hou me bij een paar eenvoudige opmerkingen.

De PM-11s1 of 2 hebben hun hoge kwaliteiten allang bewezen.
Een UD moet wel van hele goede huize komen willen ze een SA speler uit het zelfde huis kunnen evenaren.
Het meeste verschil merk je in je set aan je voorversterker al dan niet ingebouwd, bij voorkeur niet.
Niam is niet de eerste de beste maar gewoon ook een kwaliteitsmerk. Maar probeer het bij één merk te houden.
Een dac is een leuk ding maar staat nog in de kinderschoenen. Daar bedoel ik mee dat we er straks allemaal een hebben staan maar ook dat er nog veel uitgeselecteerd moet worden. Ik vraag me dan ook af wat de prijzen doen.
Je koopt er een voor 250 euro maar ook een voor 5000 euro. Voor mij nog onbekend gebied.
Komt bij mij in het rijtje interlinks en speakerkabels voor. Veel luisteren en een beetje geloven.
Een SR is voor HT en niet voor stereo gebouwd. Je kunt er alleen maar stereo mee spelen.
Ik hoor te weinig over speakers hier. Je wil toch een totaal plaatje.

Dus maak eerst je keuze. Wil je HT of stereo.
Ga je voor deze SR weet dan dan stereo op de tweede plaats komt.
Ga bij forum leden luisteren om te horen hoe HT en hoe stereo echt moet klinken.

Veel plezier met de leuke zoektocht.

VANZOMERENG

Is het duitse merk T&A wellicht iets voor jouw...
en dan denk ik met name aan de T&A E-SERIE MUSIC RECEIVER 

http://www.taelektroakustik.de/index.php?id=62

Is DAC, Receiver, streamer, versterker,tuner en een zeer goede CD-speler in 1.
Made in Germany....
Zeer veel lovende recensies en een prijs/kwaliteitsverhouding die ongekend is...

De T&A E-SERIE MUSIC RECEIVER  kost meen ik 2.700 euro
- en heeft meer als voldoende power
  (2x100 Watt continu/20-20.000/8 Ohm/beide kanalen uitgest --> bij 4 ohm 2 x 160 Watt/continu)
- gapless streaming (T&A was 1 van de eerste pioneers op streaming gebied binnen de audiobranche)
- zeer vele aansluitmogelijkheden (ook dig.tal in  3x coax, 2 x optic., 2x USB 1x LAN + WLAN
- Apps beschikbaar

WimPeu

@ Joep.
Een Dac staat niet meer in de kinderschoenen hoor. Mijn Meridian is al bijna 20 jaar oud maar speelt alles weg wat ik aan recente Dac's in huis heb gehad.
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Oh ja, ook met een surround geval is het meer dan prima stereo luisteren. Ook zo'n hardnekkig onzin verhaal dat dat niet mogelijk zou zijn. nonono

VANZOMERENG

Citaat van: WimPeu op juli 15, 2012, 11:51:44
@ Joep.
Een Dac staat niet meer in de kinderschoenen hoor. Mijn Meridian is al bijna 20 jaar oud maar speelt alles weg wat ik aan recente Dac's in huis heb gehad.

De Dac staat blijkbaar volgens jouw nog wel in de kinderschoenen en is het vooralsnog alleen Meridian
die het kunstje verstaat, hoe je een Dac moet bouwen, getuige je opmerking, dat jouw Meridian,
andere DAC's weg speelt    :no:

joep

Citaat van: WimPeu op juli 15, 2012, 11:51:44
@ Joep.

Weet ik, maar ik bedoel de toepassing ervan.
Met de komst van de digitale uitgang, de iPod, de digitale radio het streamen etc.
Maar ook de mogelijkheid van het gebruik van de dac welke in de cd speler zit.
Allemaal nog niet vanzelfsprekend, de SA11s3 is de eerste van de SA-11jes met een digitale ingang. En die is zelfs nog niet op de markt.

Citaat van: WimPeu op juli 15, 2012, 11:55:50
Oh ja, ook met een surround geval is het meer dan prima stereo luisteren. Ook zo'n hardnekkig onzin verhaal dat dat niet mogelijk zou zijn. nonono

Ik heb het nog nooit gehoord. Op één uitzondering na. Maar daar hadden ze o.a. 4 x SM-11s1 in de set zitten.
Het was dan ook een setje van snel 40.000 euro. Hoorde dat ze er later een bouwden met 7 x SM-11s1 (Mono) erin.

Maar misschien is dat wel omdat ik nog nooit bij jou heb kunnen luisteren. Wie weet, misschien ook niet.

WimPeu

Citaat van: VANZOMERENG op juli 15, 2012, 12:01:42
De Dac staat blijkbaar volgens jouw nog wel in de kinderschoenen en is het vooralsnog alleen Meridian
die het kunstje verstaat, hoe je een Dac moet bouwen, getuige je opmerking, dat jouw Meridian,
andere DAC's weg speelt    :no:

Als Meridian al meer dan 20 jaar Dac's bouwt dan bestaat het fenomeen dus al meer dan 20 jaar. Ook CA doet het al jaren. En ja de Meridian doet het gewoon in mijn oren beter dan de Metrum, CA II & III en de MF M1 die ik recent hier allemaal heb gehad. Kan er ook niks aan doen. Als jij wat anders mooier vind heb ik daar echter geen enkel probleem mee. :-)

Citaat van: joep op juli 15, 2012, 12:06:24
Weet ik, maar ik bedoel de toepassing ervan.
Met de komst van de digitale uitgang, de iPod, de digitale radio ent streamen etc.
Maar ook de mogelijkheid van het gebruik van de dac welke in de cd speler zit.
Allemaal nog niet vanzelfsprekend, de SA11s3 is de eerste met een digitale ingang. En die is zelfs nog niet op de markt.

Ik heb het nog nooit gehoord. Op één uitzondering na. Maar daar hadden ze o.a. 4 x SM-11s1 in de set zitten.
Het was dan ook een setje van snel 40.000 euro. Hoorde dat ze er later een bouwden met 7 x SM-11s1 (Mono) erin.

Maar misschien is dat wel omdat ik nog nooit bij jou heb kunnen luisteren. Wie weet, misschien ook niet.

Je bent welkom Joep!

joep

Wat heb ik dan toch een eenvoudige set met één cd speler, één voorversterker en twee eindversterkers.
2 Luidsprekers en wat draadjes. En toch ben ik super dik tevreden over het geluid.
En, o ja sind kort een squeezebox als radio.

WimPeu

Citaat van: joep op juli 15, 2012, 12:13:52
Wat heb ik dan toch een eenvoudige set met één cd speler, één voorversterker en twee eindversterkers.
2 Luidsprekers en wat draadjes. En toch ben ik super dik tevreden over het geluid.
En, o ja sind kort een squeezebox als radio.

Dat is alleen voor muziek. Als je ook nog een beetje fatsoenlijk een fim wilt kijken en horen dan begint de ellende pas....

VANZOMERENG

Citaat van: WimPeu op juli 15, 2012, 12:09:00
Als Meridian al meer dan 20 jaar Dac's bouwt dan bestaat het fenomeen dus al meer dan 20 jaar. Ook CA doet het al jaren. En ja de Meridian doet het gewoon in mijn oren beter dan de Metrum, CA II & III en de MF M1 die ik recent hier allemaal heb gehad. Kan er ook niks aan doen. Als jij wat anders mooier vind heb ik daar echter geen enkel probleem mee. :-)
Wat ik wel/niet mooier vind klinken is niet relevant..
Het issue is, het gebruik v/d term "wegspelen"   

"Wegspelen" wekt de suggestie van:
- 1 grote hoorbare verschillen
- 2 die reproduceerbaar zijn
- 3 die verklaarbaar zijn
- 4 door meerdere luisteraars waargenomen kunnen worden

Dit zou m.i.z. het Hifi-leven wel veel gemakkelijker maken en zouden we verlost zijn van
al het mierengeneuk en geneuzel over kleine verschillen, nuances, smaak, matching etc...   

Echter de werkelijkheid is anders.....

Janver

Maar weer een stuk goedkoper dan PM11 & NA11!

Het verbaast mij dat streamen op de Naim traag is. Stream je draadloos of bedraad? Met draadloos kan nogal wat vertraging oplopen, dat is met de meeste streamers zo! Daarnaast maar eens kijken hoe je bij je muziek komt of hoeveel apparaten erop aangesloten zijn. Sommige opties(bijv. Squeezeserver) kunnen ook vertragend werken.

Daarnaast; waar ben je op zoek naar? Meer detail, warmer geluid, stevigere bas?
Hier kan uw reclame staan!

WimPeu

Citaat van: VANZOMERENG op juli 15, 2012, 12:28:53
Wat ik wel/niet mooier vind klinken is niet relevant..
Het issue is, het gebruik v/d term "wegspelen"   

"Wegspelen" wekt de suggestie van:
- 1 grote hoorbare verschillen
- 2 die reproduceerbaar zijn
- 3 die verklaarbaar zijn
- 4 door meerdere luisteraars waargenomen kunnen worden

Dit zou m.i.z. het Hifi-leven wel veel gemakkelijker maken en zouden we verlost zijn van
al het mierengeneuk en geneuzel over kleine verschillen, nuances, smaak, matching etc...   

Echter de werkelijkheid is anders.....

Wat is de reden dan dat je een Premium set heb staan? Ik neem aan dat jij al die door opgenoemde aspecten ook ervaren,gemeten of verklaard hebt. En toen besloten hebt dat de Premium set al die voordelen wel in huis heeft tov andere ( goedkopere) modellen. Zelfde heb ik met de Meridan tov de door mij beluisterde Dac's