Zo de dynamic is vorige week binnen gekomen. Had het even erg druk en zal hier even mijn bevindingen posten.
Ik heb de cd geluisterd en ik moet zeggen dat ik het een geweldige cd vind. Er is een nummer wat ik zelf niet leuk vindt om te luisteren en dat is nummer 8. Dat ligt aan het nummer zelf,
De rest van de nummers zijn gewoon geweldig om te horen. Je voelt de kracht van de gitaren, drums en alle andere instrumenten. Zeker nummer 14 is echt een nummer om je bass speakers te testen.
Ik begrijp erg goed waarom sommige mensen veel kritiek uiten over deze cd. Mensen die zeggen van veel te veel laag en onplezierig om te luisteren. Dit had ik gisteren namelijk ook. Zelfs toen de set op zacht volume speelde was het overkill. Dat lag absoluut niet aan de speakers want waar ik aan het luisteren was daar staan mijn oude speakers en die klonken bij mij echt geweldig goed. Ook lag het niet helemaal aan de aansturing omdat op zo'n zacht luisterniveau volgen de kenners geen verschil zit in versterker
. Nu ben ik het daar niet helemaal over eens maar goed dat in het midden gelaten.
Wat ik merk bij Wim en zowel bij mijn goede vriendin (die mijn oude speakers heeft gekocht) dat ze de opstelling aan de lange zijde van de kamer hebben staan en dat geeft enorm veel laag. Wim heeft de aansturing goed en genoeg demping dus dat is allemaal best te doen. Mijn vriendin heeft het nog wat harder in huis en dus nog veel meer last van de bass.
De dynamic is dus voor een opstelling zoals boven beschreven erg lastig. Je hebt snel last van ophoping van de bass in de ruimte.
Zelf luister ik in de lengte richting van de kamer met de speakers redelijk ver van de wand, dat is echt een heel ander verhaal. Ik hoor de bass soms haast niet meer maar zit wel te trillen op de stoel. Dit zonder ook maar enige ophoping van bass. Het gaat echt heel laag en zo spat zuiver dat van mij echt ieder label hun muziek op deze wijze op cd mogen zetten.
Er komt vaak veel commentaar op de cd's van fritz. Soms ben ik het er mee eens, (echo iets te veel op marantz 13th editie bij sommige nummers naar mijn smaak) maar dat is persoonlijk. De dynamic cd is wat mij betreft echt op het hoogste niveau van wat ik ooit gehoord heb.
Nogmaals begrijp ik heel goed dat er genoeg mensen zijn die het te veel vinden maar ik denk dat het meer met de ruimte en plaatsing van de speakers te maken heeft. Als de plaatsing goed is en de speakers in verhouding zijn met de ruimte klinkt het als een klok,
Ik hoop dat er nog veel meer delen komen van de dynamic serie want het is mooie muziek, en oh zo mooi gemasterd.
Ronald