Marantz PM-15s2 Limited Edition en B&W PM1

Gestart door japan78, april 01, 2012, 22:14:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

japan78

Beste leden,

Sinds 2 weken heb ik de stereo versterker Marantz PM-152 Limited Edition icm de speakers B&W PM1, B&W stands en bekabeling AudioQuest Rocket 44.

http://www.marantz.nl/nl/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=HiFi&SubCatId=Amplifier&ProductId=PM15S2LimitedEdition

http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Home_Audio/PM1/overview.html

Rationale van vervanging:
Deze set heeft een 15 jaar oude Dolby Pro-Logic Sony versterker vervangen inclusief 2 front speakers, 1 center speaker, 2 surround speakers en 1 passieve woofer eveneens van Sony. Ik vervang luxe goederen niet snel, maar ik wilde graag minder speakers in huis en weer in stereo genieten van films en muziek.

Set-up & gebruik:
De nieuwe set is aangesloten op een Sony CD wisselaar, een Sony tuner, een Sony cassettedeck. Voornoemde componenten zijn ook 15 jaar oud, maar goed bruikbaar. Verder is de nieuwe set ook aangesloten op een Playstation 3 en een Pioneer plasma scherm.

Ik gebruik de set 50/50 voor muziek en film.Toon & bass instellingen van de versterker worden niet gebruikt.
De set-up staat in een woonkamer van totaal 40 m2, maar staat in een deel hiervan wat ongeveer 16 m2 is.

Ervaringen muziek:
Ik heb diverse muzieksoorten uitgeprobeerd (o.a. Jazz, Pop, R&B, Reggae) en wat mij meteen opviel is de luchtigheid van de speakers. Ze klinken open zonder schel te worden. In diverse nummers zijn bijvoorbeeld instrumenten zuiver en gebalanceerd te horen. Ik kan makkelijk een hele avond luisteren zonder luistermoe te worden. De hoge en midtonen komen heerlijk over, maar de speakers lijken de weg kwijt te zijn bij lagere bass en dan met name R&B nummers waar lage bass de boventoon voeren. Ik krijg dan een rommelig  geluidsbeeld in de bass. Echter bij Jazz en Pop komen muzieknummers goed tot uitdrukking.

Wat betreft het beluisteren van MP3 nummers: daar vallen de meeste MP3 nummers door de mand bij deze speakers. De speakers lijken mij neutraal/open van aard en bij MP3 nummers van onder de 320 Kbps is het een rommeltje. Een aantal nummers van 320 Kbps lijkt wel goed over te komen door de speakers.

Ervaringen films:
Naast muziek heb ik ook een aantal blu-ray films uitgeprobeerd. Filmeffecten zijn gescheiden hoorbaar door de speakers en loepzuiver. Achtergrond muziek in films komt mooi naar voren en geeft films een indrukwekkende ondersteuning.De bass is voor mij voldoende in films. Ik heb niet het gevoel dat de bass in films rommelig overkomt. De speakers geven een strak en voldoende diepe weergave bij films.

De versterker zelf voelt in fysieke zin gedegen aan. Dit komt duidelijk naar voren wanneer je bijvoorbeeld aan de volumeknop draait. Dit voelt heel zwaar aan. Ook het gewicht (bijna 19 kg) geeft een gevoel van gedegenheid. De blauwe verlichting van de versterker kan irritant overkomen in het donker, maar dit is uit te zetten.

Pluspunten
- Hoge en midtonen komen bij mij zuiver en gebalanceerd over zonder luistermoeheid te veroorzaken

- Versterker is simpel zowel in gebruik als uiterlijk, maar hoe simpeler hoe beter naar mijn mening

- De speakers inclusief stands hebben een mooi donker bruin dik gelakte vernislaag

Minpunten:
- De lage basstonen lijken soms de weg kwijt te zijn en geeft soms een rommelig geluidsbeeld in het lagere bass gebied

- 2 weg speakers van 1250 euro per stuk laat mijn omgeving van mensen lachen onder het mom "waarom 2 weg speakers van 1250 euro als je 3 weg speakers voor hetzelfde bedrag danwel minder kan krijgen"

Conclusie: ik heb zeker geen spijt van deze aankoop en ik geniet er elke dag van bij zowel muziek als films. Ik hoop van de set de komende 15 jaar of zelfs langer te mogen genieten. Ik begrijp dat de speakers, bedrading en versterker ingespeeld moeten worden, maar ik verwacht dat het geluidsbeeld niet drastisch zal veranderen in de komende tijd.

Ik wil iedereen graag bedanken voor de support op dit forum sinds vorig zomer op mijn vragen.

Dit was mijn eerste officiële recensie, mocht ik nog iets gemist hebben, dan hoor ik dit graag.

bramdg

Mooi verslag maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar

TTIWWP
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

jrm

 stupid

Daar sluit ik mij graag bij aan, en fijn om te horen dat je overgaat op Marantz i.p.v. Sony :yes:

Cornelis1921

#3
Citaat van: jrm op april 01, 2012, 22:51:14
stupid

Daar sluit ik mij graag bij aan, en fijn om te horen dat je overgaat op Marantz i.p.v. Sony :yes:
SONY = PHONY :no: clown1; marantz is miraculeus! :yes: pompom. En ik ben echt objectief. Want ik kan het weten: zie mijn signature. :lol: Groeten van Cor.

P.S. Die PM1's moeten heel goed zijn volgens de kritieken in de vakpers. Die "rommelige bass" kan ook een kwestie van akoestiek zijn. Ook mijn Harbeths van €750,- de stuk (ook 2-weg) presteren nu beter sinds a) de akoestiek verbeterd is b) de versterker is gereviseerd. Daar jouw versterker nagelnieuw is zal akoestiek weleens (deels) verantwoordelijk kunnen zijn voor de wat rommelige laag-afwikkeling. Misschien is dit een nieuw topic waardig onderwerp in de betreffende rubriek. Beeld is dan essentieel.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SB_Marantz

Euh.............sinds 1968 is het slechts de naam Marantz die de apparaten dragen.   nonono

Marantz, Smith en Sequerra waren toen einde bericht.

Ik heb slechts 3 echte Marantzen in de verzameling.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

QuattroNL

Leuke set.
Hoe speel je je audio cd's af, via de Sony wisselaar of de PS3?
De Sony is ook alweer 15 jaar oud en de PS3 is nou niet echt een high-end apparaat, zeker in verhouding tot je versterker en speakers.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik eens een mooie cd speler uitproberen/lenen en luisteren hoe het geluid dan is. Ik vermoed een heel stuk beter.

(slechte) mp3's zullen op zo'n mooie set makkelijk door de mand vallen.

Maar laat de nieuwe spulletjes eerst eens rustig inspelen; het geluid zal daarna nóg beter zijn en wellicht al goed genoeg voor jou.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

japan78

Akoestiek kan een reden zijn dat de bass rommelig klinkt. Overigens staan de speakers recht opgesteld en dus niet ingedraaid naar de luister positie. Ik heb een avond met ingedraaide speakers geluisterd en het geluidsbeeld was anders. Je merkt dat de hoge tonen zich dan verzamelen op de luisterpositie en daardoor klinken stemmen helderder (misschien iets te helder).

Ik heb CD's zowel via de PS3 als de Sony wisselaar gespeeld. Er is duidelijk verschil. De CD's op de PS3 lijken iets 'donkerder' te klinken. Op de Sony wisselaar lijken CD's meer neutraal. Maar inspelen heeft even prioriteit en daarna kan ik nog kijken naar eventuele nieuwe CD speler en/of netwerk audio speler.

Bijgevoegd stuur ik een aantal foto's mee:
http://img804.imageshack.us/img804/7402/img0539wp.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/5122/img0540y.jpg
http://img444.imageshack.us/img444/9574/img0541ox.jpg
http://img26.imageshack.us/img26/4377/img0544mw.jpg
http://imageshack.us/f/42/img0543la.jpg/

Whisper.nl

Mooie set hoor.  pompom

Veel plezier ermee  hello

groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Cornelis1921

 :yes: :yes: :yes: Nice set and nice pics dude.
@Wilfried, ik zal jou noooooit tegenspreken als het hierom gaat.
Groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

Mooie set en zeker mooie speakers. De kosten daarover kun je alleen zelf oordelen of dat gerechtvaardigd is. De een vind alles wat meer is dan een midi setje weggegooid geld, de ander kijkt niet op van een high-end set.

Speel ook de komende tijd met de plaatsing en toe-in van je speakers. 

Je speelt nu met speakers die voor B&W begrippen wat opener en feller zijn. Daar gaan mindere opnames opvallen als slecht maar de mooiere juist nog beter klinken.

Veel luister plezier  pompom pompom
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Cornelis1921

#10
Citaat van: Zoldar op april 02, 2012, 23:48:58
 

Je speelt nu met speakers die voor B&W begrippen wat opener en feller zijn. Daar gaan mindere opnames opvallen als slecht maar de mooiere juist nog beter klinken.

Veel luister plezier  pompom pompom
Bij Harbeth en alle andere betere speakers doet zich datzelfde voor. Het is eigenlijk een luxe-probleem maar storend genoeg. Vooral oudere en slecht ge(re)masterde CDs vallen genadeloos door de mand, dat vaak tot ergenis van de luisteraar. Maar kop op, die PM1 is waarschijnlijk een dijk van luidspreker, zeker i.c.m. de PM15S2. Dan zou ik dat euvel voor lief nemen. Doe ik ook met de Harbeths, al zijn die neutraler, dus terughoudender. Toch doet zich hier dat "probleem" ook voor, alleen dus in mindere mate.
Groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

japan78

Citaat van: Zoldar op april 02, 2012, 23:48:58
Mooie set en zeker mooie speakers. De kosten daarover kun je alleen zelf oordelen of dat gerechtvaardigd is. De een vind alles wat meer is dan een midi setje weggegooid geld, de ander kijkt niet op van een high-end set.

Speel ook de komende tijd met de plaatsing en toe-in van je speakers. 

Je speelt nu met speakers die voor B&W begrippen wat opener en feller zijn. Daar gaan mindere opnames opvallen als slecht maar de mooiere juist nog beter klinken.

Veel luister plezier  pompom pompom

Thanks! Ik probeer een van de 2 speakers in te draaien om te bezien of dan de rommelige bas weg te krijgen is. Ik vermoed namelijk dat het veroorzaakt wordt door staande golven.

En voor B&W begrippen zijn de speakers zeker meer open/feller van aard. Ik heb ooit B&W speakers getest en daar leek een soort deken over de speakers te zitten. Maar dat is bij deze speakers zeker niet het geval.

Maar goed tot op heden zeer happy.

SB_Marantz

Elke woonkamer heeft wel in meer of mindere mate last van een staande golf.

Om deze te ''detecteren'' is erg simpel, loop maar eens door de kamer tijdens een muziekje.

Toe-in heeft geen enkele zin en het verkleind zelfs in lichte mate de ruimtelijk weergave en dus ook de dieptewerking.


Foto'tje van je opstelling nu misschien?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM