DVD's slaan soms over

Gestart door SmauG, maart 30, 2012, 15:04:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SmauG

Vandaag een DVD spelertje binnen gekregen welke ik op tijdelijke basis wil gebruiken.
Ik heb hier niet al TE hoge eisen aan gesteld omdat het me dat niet echt waard is, hij moest alleen goed passen bij de set en niet te duur zijn.

Dit is aardig gelukt en via MP heb ik een DV3001 laten bezorgen voor het luttele bedrag van 40,-
Uiterlijk in onberispelijke staat, en tevens functioneerd het apparaat bijna helmaal naar behoren.
Namelijk, op onregelmatige basis en met elke (schone, krasloze) DVD die ik tot nu toe geprobeerd heb, slaat de speler geheel at random over naar de volgende scene.
CD's slaan ook over naar het volgende nummer.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Ik heb de speler al open gehad, en de lens voorzichtig met een wattenstokje en alcohol gereinigd. Apparaat zag er verder van binnen heel schoon uit.

Alle tips zijn welkom  HLP

SmauG

Ok, schijnbaar geen of te weinig ervaring met soortgelijke problematiek.
Status nu: Lens meermalen goed gereinigd met lenscleaner op alcoholbasis. Het is wel iets beter geworden, maar het probleem is niet verholpen. Hetgeen mij signalen geeft dat het toch echt aan de laser ligt.

Dat brengt mij bij het volgende:
Welke vervangende laser zou erin passen (naast de DV3001 uiteraard) en in welke marantz dvd spelers is het aannemelijk of zeker dat deze zijn toegepast?
Misschien kan ik langs deze weg afwegen of het het waard is het spelertje op te lappen daar ik het best een prettig en mooi machientje vind.  violent1

jrm

Helaas kan ik je niet helpen qua techniek, maar ik heb een vermoeden dat het mogelijk ook in de afstelling van de lens iets niet goed zit.

Ik hoop voor je dat iemand je hier kan helpen, anders mogelijk deze vraag stellen op ht-forum?

Whisper.nl

De techneuten weten hier wel raad mee.

Zoek eens contact met Hal9000 of SB- Marantz.

Een van de twee zou je op weg moeten kunnen helpen.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

SmauG

Ik had ook de hoop dat de heren met de technische kennis hier op zouden reageren  :roll:

Ik heb via ebay een complete pickup gevonden voor de DV3001, maar alvorens ik deze bestel zou ik willen weten of ik dat, met toch wel wat technische kennis en vaardigheden zelf kan inbouwen.
Heb het loopwerk al uit elkaar gehaald, en het lijkt erop dat ik de oude slede voor de nieuwe kan uitwisselen.
Als iemand dit kan bevestigen, en kan vertellen of er eventueel nog meer bij komt kijken, kan ik gaan everwegen of ik het financieel waard vind. (68,- incl verzending)  redface
Het DVD spelertje is dan ineens kostbaarder dan ik in eerste instantie voor ogen had.

SB_Marantz

Citaat van: SmauG op maart 31, 2012, 17:19:46
Ok, schijnbaar geen of te weinig ervaring met soortgelijke problematiek.
Status nu: Lens meermalen goed gereinigd met lenscleaner op alcoholbasis. Het is wel iets beter geworden, maar het probleem is niet verholpen. Hetgeen mij signalen geeft dat het toch echt aan de laser ligt.




Kunststof lensjes NOOIT met alcohol reinigen!

Droog wattenstaafje gebruiken.

Lijkt me sterk dat de laser nu al op is.

Kwestie van afregelen. (als dat mogelijk is)
Zo niet, dan het hele loopwerkje vervangen.

Suc7
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SmauG

#6
Citaat van: SB_Marantz op april 02, 2012, 13:59:22

Kunststof lensjes NOOIT met alcohol reinigen!
.......

Oh  redface en wat voor gevolgen kan dat dan hebben? Er vanuit gaande dat er een kunststof lensje inzit.

Citaat van: SB_Marantz op april 02, 2012, 13:59:22
Lijkt me sterk dat de laser nu al op is.

Kwestie van afregelen. (als dat mogelijk is)
Zo niet, dan het hele loopwerkje vervangen.

Suc7

Ik heb in het apparaat gezocht naar een instelpotje, maar deze is volgens mij niet aanwezig.
Enige plek waar ik nog niet heb gekeken is onder de sticker onderop de laserunit.

Zijn er nog andere oorzaken mogelijk, transport gerelateerd misschien?
De verkoper stelt dat hij nooit last heeft gehad van een soortgelijk probleem (speelde audio CD's)

Edit: Kan het hiermee iets te maken hebben?
Laser beweegt nog wel op en neer en vlnr.

Citaat van: Ander forum
Probleem is dat de focus- en tracking spoelen door 1 van deze drivers worden gestuurd, als die het begeeft gaan die spoelen er ook aan.
Dan is de laser zelf nog goed maar kan die niet focuseren en spoorvolgen.......erg zonde

Zit de aansturing van focus en tracking ook in een complete unit? of wordt dit vanuit het PCB van de speler gestuurd?

still life

Citaat van: SmauG op april 02, 2012, 16:12:38
Oh  redface en wat voor gevolgen kan dat dan hebben? Er vanuit gaande dat er een kunststof lensje inzit.

plastic kan dan de neiging krijgen om te gaan herbronnen  :evil:
lees: wegsmelten of terug olie worden..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Citaat van: still life op april 02, 2012, 17:31:00
plastic kan dan de neiging krijgen om te gaan herbronnen  :evil:
lees: wegsmelten of terug olie worden..

of toevallig weer scherp worden  :evil:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SmauG

De DVD speler werkt weer!  HB
Na een aantal keren goed reinigen, geen bevredigend resultaat. maar naar diverse malen gelezen en gehoord te hebben over het afstellen van de laser, ben ik het apparaat nog maar eens ingedoken.
Onderop het loopwerk vond ik inderdaad een tweetal instelpotjes, helaas zonder bijschrift, dus het moest even op de gok (voorzichtig)
Na een ochtendje "tunen" heb ik het voor elkaar dat elke DVD probleemloos wordt afgespeeld zonder skippen of leesfouten!

Het vreemde is echter, dat hij nogsteeds problemen heeft met CD's
Nu is dat voor mij niet zon probleem omdat ik een dedicated CD speler heb, Maar ben toch wel benieuwd of iemand hier iets op weer!

Verder heb ik voor weinig een mooi spelertje dat prima bij mn setje past zodat ik zo nu en dan eens een filmpje kan kijken.
Met mijn vrouwtje heb ik afgesproken dat als het huis klaar is dat we gaan kijken voor een mooi flatscreen en Blu-ray speler (ps3 ws)  pompom

still life

Citaat van: SmauG op april 04, 2012, 09:45:20
Onderop het loopwerk vond ik inderdaad een tweetal instelpotjes, helaas zonder bijschrift, dus het moest even op de gok (voorzichtig)
Na een ochtendje "tunen" heb ik het voor elkaar dat elke DVD probleemloos wordt afgespeeld zonder skippen of leesfouten!

Het vreemde is echter, dat hij nogsteeds problemen heeft met CD's

het is niet de bedoeling om daar met de natte vinger wat aan te draaien
even correct laten afregelen & je zult er wat langer genot van hebben (& ook cd's kunnen afspelen)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

SmauG

Citaat van: still life op april 04, 2012, 16:47:41
het is niet de bedoeling om daar met de natte vinger wat aan te draaien
even correct laten afregelen & je zult er wat langer genot van hebben (& ook cd's kunnen afspelen)

Dat weet ik.
Echter is er hier niet gereageerd met informatie waar ik iets mee zou kunnen doen.
En het apparaat naar een proffesional sturen voor een "tune-up" was het mij financieel niet waard, evenals het vervangen van het loopwerk, moge dat duidelijk zijn.
Ik beschik over de apparatuur en kennis om dit soort werkzaamheden uit te voeren, echter niet over de methodiek en service data.
In mijn zoektocht online ben ik niet verder gekomen als "fiddling a bit" op een engelstalige blog.
Feit blijft dat, voor zolang, het probleem is verholpen.

SB_Marantz

Citaat van: SmauG op april 04, 2012, 17:37:49

Echter is er hier niet gereageerd met informatie waar ik iets mee zou kunnen doen.
En het apparaat naar een proffesional sturen voor een "tune-up" was het mij financieel niet waard, evenals het vervangen van het loopwerk, moge dat duidelijk zijn.

Citeer
Ik beschik over de apparatuur en kennis om dit soort werkzaamheden uit te voeren, echter niet over de methodiek en service data.


Beetje vaag vind je niet?


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: SB_Marantz op april 04, 2012, 17:49:27
Beetje vaag vind je niet?
Met andere woorden: Je vraagt iets waar je zelf het antwoord al op weet.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SmauG

sorry, ik volg het niet.  :cry: