Versterker

Gestart door erik1950, maart 25, 2012, 13:53:39

Vorige topic - Volgende topic

JohnWx

Citaat van: erik1950 op maart 30, 2012, 07:38:30
Dus als ik het goed begrijp moet je je  van die technische fiche bv. Dynamische kracht    240W +240 W (2 Ohm)
180W +180 W (4 ohm)
140W +140 W (6ohms)
niets van aan trekken  en met speakers van 8 ohm zit je altijd goed

niks van aantrekken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SB_Marantz

Citaat van: erik1950 op maart 30, 2012, 07:38:30
Dus als ik het goed begrijp moet je je  van die technische fiche bv. Dynamische kracht    240W +240 W (2 Ohm)
180W +180 W (4 ohm)
140W +140 W (6ohms)
niets van aan trekken  en met speakers van 8 ohm zit je altijd goed

Hmmmz eens denken hoe we dit simpel uit kunnen leggen...

Je kunt met ELKE versterker zo goed als ELKE luidspreker aansturen.

Ik geloof niet dat je op een Scintilla of Kappa 9 zult gaan stuiten.

Dus met jou model 1072 welke 2 x 36 Watt levert kun je gerust luidsprekers aansturen welke met 200 Watt belastbaar zijn en laat je niet wijsmaken dat het niet kan.

In de praktijk gebruik je vaak niet meer dan een paar Watt.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op maart 30, 2012, 09:33:16

Hmmmz eens denken hoe we dit simpel uit kunnen leggen...

Ik geloof niet dat je op een Scintilla of Kappa 9 zult gaan stuiten.

Dus met jou model 1072 welke 2 x 36 Watt levert kun je gerust luidsprekers aansturen welke met 200 Watt belastbaar zijn en laat je niet wijsmaken dat het niet kan.

In de praktijk gebruik je vaak niet meer dan een paar Watt.

zie je wel je kan wel simpel antwoorden  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SB_Marantz

Ben net een oude diesel.  :-P
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrm

ugh, ughe, ughe, wat een walm  :-D

SB_Marantz

Ook weer onder je steentje uit?  :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrm

Komt er meteen een dieseltje voorbij :-o

erik1950

Maar in ieder geval is het zo als je  twee speakers van 8 ohm parralel aan elkaar sluit dat je  4 ohm krijgt en als je ze in serie aan elkaar sluit  je 16 ohm krijgt

211

Citaat van: SB_Marantz op maart 30, 2012, 09:33:16
Niet helemaal waar...
- Als luidsprekers bij bepaalde frequenties onder de 4 ohm duiken... is dat niet voor elke versterker een pretje en wordt dan als 'bijna" kortsluiting gezien
- Stel je hebt een setje (hele grote) luidspreker met een laag rendement en een eigenaar die van lekker hard houdt... Stel dat je een kleine versterker hebt die je dus maximaal moet uitsturen om toch nog een beetje geluidsdruk te produceren. Niet fijn voor versterker noch voor luidspreker...
Zolang je maar geniet....

211

Citaat van: erik1950 op maart 31, 2012, 22:44:29
Maar in ieder geval is het zo als je  twee speakers van 8 ohm parralel aan elkaar sluit dat je  4 ohm krijgt en als je ze in serie aan elkaar sluit  je 16 ohm krijgt
Dat wordt in alle gevallen een drama...

SB_Marantz

Citaat van: 211 op april 02, 2012, 22:51:23
Niet helemaal waar...
- Als luidsprekers bij bepaalde frequenties onder de 4 ohm duiken... is dat niet voor elke versterker een pretje en wordt dan als 'bijna" kortsluiting gezien

Kennelijk ervaar ik het net iets anders.
Onder de 4 Ohm is een ruim begrip.

Een fatsoenlijk ontwerp zal dipjes tot een 2,5 Ohm niet als onprettig ervaren.

I'm not talking about youre average HT receiver dat zul je begrijpen...

Citeer

- Stel je hebt een setje (hele grote) luidspreker met een laag rendement en een eigenaar die van lekker hard houdt... Stel dat je een kleine versterker hebt die je dus maximaal moet uitsturen om toch nog een beetje geluidsdruk te produceren. Niet fijn voor versterker noch voor luidspreker...

Stel je hebt de Magnepan SMGA.
Nu niet bepaald een gevoelige luidspreker maar wel uiterst lineair in de reactieve belasting voor de versterker.

Kaarsrecht 4 Ohm met een klein piekje naar 10

Uiteraard moet je een versterker niet continu tegen de voedingspanning laten lopen, desalniettemin zal een goed ontwerp daar best wel tegen kunnen mits in orde, dus geen achterstallig onderhoudt if you catch my drift?  :wink:

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

211

Natuurlijk, natuurlijk.... maar omdat vele mensen beschikken over een "average HT receiver " kan je niet zonder meer stellen dat je met elke versterker elke luidspreker kunt aansturen... vandaar de nuancering :wink:

SB_Marantz

Ah zo.  :-D

Bij de weg: jij real Marantz guy?
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

211

Citaat van: SB_Marantz op april 02, 2012, 23:42:10
Bij de weg: jij real Marantz guy?
Ik niet goed weten wat de definitie is van "real Marantz guy", maar in mijn woonkamer is het op dit moment wel Marantz wat de klok slaat. Dat is echter sinds kort (2-3 jaar) en vast niet voor eeuwig... :wink:

SB_Marantz

Iets uit een nieuwe lijn of van de oude garde?

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM