Versterker

Gestart door erik1950, maart 25, 2012, 13:53:39

Vorige topic - Volgende topic

erik1950

Gelukkig zijn de meeste speakers 8ohm

Marvin

Hoezo gelukkig?

4ohm nominaal mag gewoon geen probleem zijn voor een degelijke versterker.
Ook vraag ik me af of de meeste wel 8 ohm zijn.
Maar meer ook niet, want het maakt me werkelijk niets uit.
Geluid goed? Marvin blij. 

JohnWx

ik heb ook 4 ohm  :oops:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Paul

Citaat van: erik1950 op maart 25, 2012, 15:31:06
Ach natuurlijk met andere speakers , nooit aan gedacht,  dus hier mag je  wel lager  gaan met je ohm , dat kan ook bepaald worden door de soort schakeling van de speakers line of serie
En leer de juiste bewoordingen  / termen in je postings, is ook een stukje duidelijker voor diegene die mee leest.   :roll:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Citaat van: erik1950 op maart 25, 2012, 18:26:23
Gelukkig zijn de meeste speakers 8ohm

Je begrijpt het nog niet?
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

erik1950

Er heeft nog niemand geklaagd  die me al raad gegeven heeft

SB_Marantz

Mij hoor je niet klagen hoor.

Ik probeer graag iets uit te leggen.

Al ik iets niet weet zeg ik het ook.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

erik1950

Marvin

Dan is je manier van communiceren op z'n minst 'omslachtig' te noemen..... :-D

Don Logan

Citaat van: SB_Marantz op maart 25, 2012, 18:08:13
Je gaat weer de fout in.
Geeft niet, leg ik het nog een keer uit.

De opgegeven impedantie ( nu dus 4 Ohm) is nominaal, een gemiddelde dus.

Het wordt pas ''link'' wanneer deze onder de pak hem beet 2 Ohm duikt.

Het max vermogen wordt inderdaad wat hoger maar dat ga je niet waarnemen.

Je gaat het wel waarnemen wanneer je van een speaker met een gevoeligheid van 86 dB naar een speaker met een gevoeligheid van 90 of hoger gaat.
dat is correct!!!

Marantz 81

Er zijn ook maar weinig speaker leveranciers die het Impedantie verloop opgeven ,slechts de gemiddelde Impedantie 4/6/8 Ohm

Zoals eerder aangegeven krijgt de versterker het moeilijk als de Impedantie heel laag gaat ,maar ook een speaker met een heel grillig impedantie verloop moet de versterker harder werken

Het aantal DB bij 1 Watt zegt ook niet alles is mijn ervaring  byebye

SB_Marantz

Citaat van: Marantz 81 op maart 25, 2012, 22:33:41

Zoals eerder aangegeven krijgt de versterker het moeilijk als de Impedantie heel laag gaat ,maar ook een speaker met een heel grillig impedantie verloop moet de versterker harder werken

Leg dat eens uit aub.

Citeer

Het aantal DB bij 1 Watt zegt ook niet alles is mijn ervaring  byebye

Idem
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

211

Simpel verwoord : de versterker is in staat bij een belasting/weerstand van 8ohm (de luidspreker impendantie) een vermogen te leveren van 80 watt..

Als de versterker volstrekt lineair zou zijn, zou deze bij een verdubbeling van de belasting (4 ohm) 2x het vermogen leveren, ergo 160watt. En 320 watt bij een belasting van 2 ohm

De praktijk is anders: zowel de elecronica als ook de voeding haakt ergens af.... meer vermogen kan vaak niet geleverd worden en hele grote belasting (lage impendatie/ohm) word voor een versterker meer als een een kortsluiting gezien waar hij slecht tegen kan.

Hou het lekker bij wat hij continue kan leveren bij 8 ohm... (dus geen piek/muziek vermogen).

De belasting wordt dus gevormd door de luidspreker... deze belasting is echter niet altijd gelijk maar verschilt afhankelijk van de frequentie. Wat de leveranciers opgeven is dus een gemiddelde. Sommige luidsprekers hebben een heel grillig verloop, wordt de impendantie bij bepaalde frequentie laag heb je dus, wat men noemt, een lastig aan te sturen speaker.

Dit alles zegt nog heel weinig over wat je hoort qua geluidsdruk... dit is immers afhankelijk van het rendement van de luidspreker. Met andere woorden: hoeveel electrische energie die door de versterker/luidspreker wordt aangeboden/gebruikt wordt feitelijk omgezet in luchtdruk...

Waar waren we... oh ja, selecteer een setje wat kwam specs overeenkomt... de rest is voorkeur & budget..
Zolang je maar geniet....

211

Citaat van: 211 op maart 29, 2012, 20:29:43
Simpel verwoord : de versterker is in staat bij een belasting/weerstand van 8ohm (de luidspreker impendantie) een vermogen te leveren van 80 watt..

Als de versterker volstrekt lineair zou zijn, zou deze bij een verdubbeling van de belasting (4 ohm) 2x het vermogen leveren, ergo 160watt. En 320 watt bij een belasting van 2 ohm

De praktijk is anders: zowel de elecronica als ook de voeding haakt ergens af.... meer vermogen kan vaak niet geleverd worden en hele grote belasting (lage impendatie/ohm) wordt door een versterker meer als een een kortsluiting gezien waar hij slecht tegen kan.

Hou het lekker bij wat hij continue kan leveren bij 8 ohm... (dus geen piek/muziek vermogen).

De belasting wordt dus gevormd door de luidspreker... deze belasting is echter niet altijd gelijk maar verschilt afhankelijk van de frequentie. Wat de leveranciers opgeven is dus een gemiddelde. Sommige luidsprekers hebben een heel grillig verloop, wordt de impendantie bij bepaalde frequentie laag heb je dus, wat men noemt, een lastig aan te sturen speaker.

Dit alles zegt nog heel weinig over wat je hoort qua geluidsdruk... dit is immers afhankelijk van het rendement van de luidspreker. Met andere woorden: hoeveel electrische energie die door de versterker/luidspreker wordt aangeboden/gebruikt wordt feitelijk omgezet in luchtdruk...

Waar waren we... oh ja, selecteer een setje wat kwam specs overeenkomt... de rest is voorkeur & budget..
Zolang je maar geniet....

erik1950

Dus als ik het goed begrijp moet je je  van die technische fiche bv. Dynamische kracht    240W +240 W (2 Ohm)
180W +180 W (4 ohm)
140W +140 W (6ohms)
niets van aan trekken  en met speakers van 8 ohm zit je altijd goed