Versterker

Gestart door erik1950, maart 25, 2012, 13:53:39

Vorige topic - Volgende topic

erik1950

Ik sta op het punt  om een  marantz versterker te kopen,  een PM 50 is die zo goed als dat ie eruit ziet
hoe werkt dat met die                                                                                                                                        Uitgangsvermogen
(20Hz - 20kHz, beide kanalen tegelijk rijden)     120W +120 W (4 ohm)
100W +100 W (6ohms)
80W +80 W (8 ohm)
Dynamische kracht    240W +240 W (2 Ohm)
180W +180 W (4 ohm)
140W +140 W (6ohms)

hoe  kan  je die ohm dan veranderen

ReVision

Het is inderdaad een mooie versterker, hij lijkt wel een beetje op mijn Pioneer A-447.
Volgens de specs is het 2x 80 Watt (8ohms) al weet ik niet hoe hoeveel het uiteindelijk in het echt zal zijn.

Als je de kans hebt om hem te beluisteren zou ik dat natuurlijk eerst doen.
Marantz PM6010 Ose KI, Marantz CD6000, Marantz ST6000, Marantz DV6200, CEC BD-7000

Marvin

Andere luidsprekers.

SB_Marantz

De wet van Ohm eens googlen of versterker vermogen.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Heb zelf ook een PM50 deze is wel door SB_Marantz nagezien, zat een weerstand achter het frontpaneel die loei heet werd en is vervangen.
Weet niet of dat een standaard probleem is want door de hitte waren de soldeer bindingen ook los gegaan kan nooit geen kwaad om dat na te lopen en de PM50 heeft de bekende STK module.

Verder een prima versterker.  :yes:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Met de topologie an sich is niet veel mis nee.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

erik1950

Ach natuurlijk met andere speakers , nooit aan gedacht,  dus hier mag je  wel lager  gaan met je ohm , dat kan ook bepaald worden door de soort schakeling van de speakers line of serie

SB_Marantz

Ik kan hier geen kaas van maken.
Wat bedoel je?
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Ik vermoed dat Erik de impedantie van de luidsprekers bedoelt.

Zie de specs van de PM50.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

erik1950

Wel ik heb vroeger nog gehoord als je 2 speakers aan elkaar schakeld , de ene paralel en de andere in serie dat de ohm veranderd en dat een versterker van 8 ohm  je daar geen 4 omh aan mag leggen , maar ik ben geen kenner hoor

Marvin

Dat laatste is duidelijk... :-D ;)

Komt vanzelf goed, blijven vragen en veel bijleren van Google en dergelijke.

erik1950

dus dan ga ik er maar van uit dat het niet zo is.
Maar ik bedoelde er dit mee. Hierbij is er een groot verschil tussen buizenversterkers en transistorversterkers. Als je bij een transistorversterker een 4 Ohm spaker op een 8 Ohm versterkeruitgang aansluit, wil de versterker 2x zo veel vermogen gaan geven omdat de weerstand verlaagd is en raakt waarschijnlijk oververhit en gaat stuk. Als je geluk hebt zit er een beveiliging in die op tijd aanslaat... Bij aansluiten van een 8 Ohm speaker op een 4 Ohm uitgang kan de versterker niet zijn maximale stroomsterkte leveren, het vermogen wordt dus niet gehaald, maar er gaat niets stuk.

SB_Marantz

Een versterker heeft geen 16 / 8 of 4 Ohm SP terminal uitgang.
Sommige mensen bestempelen een versterker alszijnde een 8 Ohm versterker, ook dat is fout.

A: Een luidspreker vormt een belasting voor een versterker.
B: De impedantie van een luidspreker schommelt gemiddeld tussen de 3 en 40 Ohm.

Vragen? shoot!
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

erik1950

Dus mag ik gerust op mijn marantz 1040 4ohm speakers aansluiten en zal de watt dan verhogen en de versterker meer power krijgen

SB_Marantz

Je gaat weer de fout in.
Geeft niet, leg ik het nog een keer uit.

De opgegeven impedantie ( nu dus 4 Ohm) is nominaal, een gemiddelde dus.

Het wordt pas ''link'' wanneer deze onder de pak hem beet 2 Ohm duikt.

Het max vermogen wordt inderdaad wat hoger maar dat ga je niet waarnemen.

Je gaat het wel waarnemen wanneer je van een speaker met een gevoeligheid van 86 dB naar een speaker met een gevoeligheid van 90 of hoger gaat.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM