Citaat van: Marco op juli 24, 2007, 11:02:26
wat een manier om een goede vraag te ontwijken zeg
Ik zal een andere vraag stellen:
wat maakt het verschil dat de ene wel duidelijke verschil hoort tussen verschillende cd spelers en de ander niet?
Ik heb de verkoper erover gesproken, die knakker is een oud marantz medewerker.
Hij geeft aan dat destijds rainer finck en ishiwata achter oa de ontwikkelingen van de cd10, cd16 en cd11 (LE) zaten.
In een duits blad lees ik in een test van de cd16 dat rainer finck het uitganggedeelte van heeft aangepakt. Dat is bv al een technisch verschil tov de cd10. Ik zal die test eens inscannen.
Daarnaast geeft die knakker van wie ik de cd11LE heb gekocht aan dat er in de cd11LE tov bv de cd10 en cd16 speciaal geselecteerde componenten zitten.
Daarnaast heb ik user genesis gemaild en hem gevraagd wat hij weet van de cd11LE. Hij gaf namelijk in een eerdere topic aan dat een kennis van hem achter de LE upgrade van de cd11 zit. (wat er van waar is weet ik verder niet). Hij geeft aan dat de cd10 en cd16 midfi is en de cd11LE high end.
Dat duitse audioblad schaart de cd16 weer in een net iets hogere klasse dan de cd10.
Ik ken de muziek die ik al jaren draai. Vroeger had ik een cd951, daarna een dvd963sa. Die vond ik al goed klinken. Maar met de aankoop van de cd10 ging er al een wereld open. De cd16 die ik daarna kocht was anders, niet beter of slechter, maar in het mid wat sneller/opener.
De cd11LE die ik nu heb klinkt in mijn ogen(oren
) een stuk gedetailleerder. Ik ben niet gek, ik ken de muziek. Ik geloof er niet zo in dat het tussen je oren zit. Het luisteren van muziek is een ervaring, je weet hoe klanken klinken. Vooral als ik met de koptelefoon luister kan ik met de cd11LE details horen die ik bij de cd16 niet hoor.
Wat het verschil maakt weet ik niet, wel vraag ik me af waarom er op de tda1547's in de cd11LE een 'x'je staat en op de tda1547's in de cd10 en cd16 niet. Ook in m'n vorige cd951 stond geen 'x'je op de tda1547. Op een foto van een lhh700 op internet zie ik een 'y'tje.
De dac960 die ik gisteren heb gekocht staat een 'y'tje op de tda1541. Je hebt ook tda1541's zonder de 'y'.
Op het
mfbfreaks.nl forum lees ik dat je tda1541's hebt die silver crown zijn maar het stempeltje missen. Daar wordt gesuggereerd dat philips een periode geen stempels heeft gebruikt. Het zou best kunnen dat de 'y' of 'x' een geselecteerde tda aangeeft. (
http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?p=22408#22408 )
Grappig daarbij: