even voorstellen

Gestart door MW, januari 17, 2012, 09:55:35

Vorige topic - Volgende topic

MW

Hallo leden.

Na jaren fan te zijn van Marantz-apparatuur, werd het natuurlijk toch eens tijd om mij aan te melden op die prachtige forum.

Ik ben Mark, 33 jaar en woon in het noorden des lands. Als set had ik staan een Marantz PM7200 en CD7300. Dit alles draait op Canton CT800 speakers, welke gemodificeerd zijn.

Afgelopen zaterdag heb ik me een PM6010OSE versterker gekocht met een ST4000 tuner. Wat een prachtige versterker is dit t.o.v. de PM7200.

Nu ben ik eigenlijk ook op zoek (net als Smaug in een ander bericht) over meer info omtrent de PM8200. Want die heb ik ook op het oog en vertrekt de 6010 OSE naar de slaapkamer(indien meerwaarde). Heeft iemand tips/tricks?

Is er nog iemand die een ST6000 tuner heeft staan? Tevens heb ik een ST4000 over (vind deze minder mooi). Laat maar wat horen.

Zweef

Citaat van: MW op januari 17, 2012, 09:55:35
8<------
Afgelopen zaterdag heb ik me een PM6010OSE versterker gekocht met een ST4000 tuner. Wat een prachtige versterker is dit t.o.v. de PM7200.

Nu ben ik eigenlijk ook op zoek (net als Smaug in een ander bericht) over meer info omtrent de PM8200.
8<----
Welkom hier!!!

Kun je aangeven wat er zo prachtig is aan de PM6010OSE t.o.v. de PM7200? Bij mij klonk de 6010 destijds wat "dunner" dan de 7200 (die misschien ook gewoon beter bij mijn luidsprekers past). Gezien de prijsklasse lijken grote verschillen mij vrij onwaarschijnlijk.

Die PM8200 is al helemaal geen upgrade t.o.v. de eerde genoemde machines. Is al veel over geschreven op het forum, dus ik zou zeggen, gebruik die zoekknop rechtsboven  :wink:
Stoc:  Marantz NR1506, PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit:CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM80

JohnWx

Welkom MW hier

Wat doet de nieuwe meer dan de oude versterker ?

Als het goed is moet er haast geen verschil in zitten tussen de PM7200 en de PM8200 en ook de PM6010ose qua klank als dat er al zou zijn

De pm6010ose gemaakt voor de puristen die geen bass en treble willen hebben en een koper chassis
De pm8200 heeft een pre-out dat je er een eindversterker op kan doen 
De pm7200 heeft het meeste vermogen en semi klasse A of klasse AB

dus 3 verschillende type versterkers qua mogelijkheden en dan is het net wat je wil
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

MW

Heren, dank voor de reactie.

Zweef: ik vind de 6010 ose wat 'soepeler en meer open' klinken en was echt onder de indruk. Bij de pm7200 vind ik dat de muziek echt in de luidspreker klinkt en dat alles er wat geforceerd uitkomt. Maar zoiets kan natuurlijk prima aan mijn luidsprekers liggen. Op advies van de winkel heb ik destijds eerst een pm7000 gehad. Het klinkt allemaal erg mooi, maar de echte 'wow' ontbrak. Die is er nu wel weer.

De PM8200 heb ik al wat op proberen te zoeken, maar kwam nog weinig tegen. Kan aan mij liggen, want moet 'de weg' nog even zien te vinden hier.

John Wx: de omschrijving klopt helemaal. Ik ben meer purist en vandaar de keuze voor de 6010 ose.

Weet iemand van welk bouwjaar deze is? Volgens mij stamt de pm7200 namelijk uit 2007.

SmauG

Hallo MW en welkom!

Zoals je misschien gelezen hebt is ook mij de PM8200 afgeraden, nieuwsgierig als ik was ben ik toch naar de betreffende verkoper gereden om hem te beluisteren (ik neem aan dat jij op dezelfde 8200 doelt) mijn bevindingen van die middag zijn in hetzelfde toppic terug te lezen  nopompom

Ik heb de pm6010ose onlangs vervangen voor een pm7001 (wel i.c.m. nieuwe cd speler) en het totaal klinkt toch echt wat overtuigender dan de pm6010ose. ondanks dat er "maar" 20watt verschil zou zijn klinkt deze gewoon alsof hij meer de baas is over de luidsprekers.
Nu ben ik bezig de boel wat te fine-tunen met andere bekabeling maar dat terzijde.
Dit neemt echter niet weg dat de pm6010ose geen hele mooie versterker is! hij is lekker puur en schitterend om te zien.

jrm

Normaal gesproken moeten versterkers gewoon doen waaroor ze gebouwd zijn en dat is het aanbod van geluid goed doorgeven aan luidsprekers.

De door je aangehaalde Marantz versterkers zijn stuk voor stuk goed en zullen nagenoeg niet verschillen als je ze op dezelfde luidheid en kracht laat spelen.

Wil je echt verschil dan zal je naar de pm15 of pm11 moeten gaan, maar dan nog zal het geluid nagenoeg hetzelfde blijven, alleen merk je dan dat die versterkers meer reserve kracht hebben.

Ik bedoel hiermee dat een auto van hetzelfde merk en type maar alleen afwijkende cilinder inhoud heeft, hetzelfde aanvoelt met rijden alleen als je even het gaspedaal intrapt dat je dan verschil merkt.

JohnWx

Citaat van: MW op januari 17, 2012, 13:59:25
Heren, dank voor de reactie.

Zweef: ik vind de 6010 ose wat 'soepeler en meer open' klinken en was echt onder de indruk. Bij de pm7200 vind ik dat de muziek echt in de luidspreker klinkt en dat alles er wat geforceerd uitkomt. Maar zoiets kan natuurlijk prima aan mijn luidsprekers liggen. Op advies van de winkel heb ik destijds eerst een pm7000 gehad. Het klinkt allemaal erg mooi, maar de echte 'wow' ontbrak. Die is er nu wel weer.

De PM8200 heb ik al wat op proberen te zoeken, maar kwam nog weinig tegen. Kan aan mij liggen, want moet 'de weg' nog even zien te vinden hier.

John Wx: de omschrijving klopt helemaal. Ik ben meer purist en vandaar de keuze voor de 6010 ose.

Weet iemand van welk bouwjaar deze is? Volgens mij stamt de pm7200 namelijk uit 2007.

De PM7200 is precies 10 jaar oud

Kan ook zijn dat deze wel een service beurtje mag gebruiken want in mijn ogen mag er nooit zoveel verschil zijn en misschien dat mensen daarom wel veel verschil horen in wat oudere versterkers dat er iets niet meer 100% is
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

:yes: Geluid via de pm7200 klinkt inderdaad wat 'opgesloten', maar indien men dit niet al te bewaarlijk vindt, heeft men er een fijne versterker aan die mooi 'rond' en 'warm' aandoet. Geen super versterker, maar wat wil voor zo'n prijs. Ik vind het i.i.g. een hele fijne versterker en laat hem ook t.z.t., door HAL9000, reviseren i.p.v. te sparen voor een andere.
Overigens Mark, van harte welkom hier, ook namens mij. Groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: Cornelis1921 op januari 17, 2012, 19:24:17
:yes: Geluid via de pm7200 klinkt inderdaad wat 'opgesloten', maar indien men dit niet al te bewaarlijk vindt, heeft men er een fijne versterker aan die mooi rond en warm aandoet. Geen super versterker, maar wat wil voor zo'n prijs. Ik vind het i.i.g. een hele fijne versterker en laat hem ook t.z.t., door HAL9000, reviseren i.p.v. te sparen voor een andere.
Overigens Mark, van harte welkom hier, ook namens mij. Groetjes, Cor.
Voor de prijs nieuw Cor is het een versterker die gerust met duurdere vergeleken kan worden en dus SUPER

MW

Smaug: het gaat inderdaad om diezelfde versterker bij die zaak. Ik heb hem laten reserveren vorige week en na het lezen van jouw topic geannuleerd. Dank voor je topic dus  hello Ik kreeg wel een heel keurig berichtje terug van die zaak moet ik zeggen.
De 7001 is ook erg mooi en zeker icm die speler. Ideaal dat je zo een mooie stap vooruit bent gegaan! Geniet ervan.

jrm: ik snap waar je op doelt. Maar als het om het 'gaspedaal' gaat; die pm 7200 heeft voldoende reserve en zou dus een veel duurdere serie overbodig en niet meer verkoopbaar maken. Waar zit hem dan dat verschil? Die pm8200 heeft duidelijk minder vermogen en kost meer? Why? Vanwege die ringkern en mooiere uitgangen? Dat verschil is me niet helemaal duidelijk.

John Wx: kijk daar heb ik wat aan. Ik meende namelijk dat de 7200 van 2007 was en de 6010 ose van 2002. Maar even oud dus. De pm7200 van mij heeft destijds een beurtje gehad. Mijn buurman is zeer fervent liefhebber en vertelde me dat de ruststroom verkeerd stond. Na dat afgesteld te hebben klonk hij beter!Die beurt daarvoor was door een speciaalzaak (!) dus zeer slecht of niet uitgevoerd.

Cornelis1921: Dank! Dat bedoelde ik dus ook. Het is een prima apparaat met een zeer mooie klank, maar ik hoor echt wel verschil. Ik vind het geluid echt heel mooi. Helaas heeft de 6010 ose een klein kraakje aan het linkerkanaal als hij 'koud' is. Soms valt hij zelfs even weg. Is zoiets wel op te lossen met het eerder genoemde 'beurtje'?

Ik hoor ook weleens van mensen, dat apparatuur van voor bouwjaar 1995 beter zou moeten zijn kwalitatief. Ondervinden jullie dat ook? Hoe staat het dan met de kwaliteit van de nieuwere apparatuur??

Overigens dank voor de reacties. Leuk om te lezen.

JohnWx

met een service beurt bedoel ik meer dat er het een en ander vernieuwd is en de printplaten opnieuw doorgesoldeerd

MW

Dat stond wel op de bon inderdaad :wink: Maar of het echt gebeurd is...geen idee en kon het verschil niet horen.
Vanavond ga ik kijken naar een setje MB Quart 980S serie......iemand ervaringen mee??

jrm

Citaat van: MW op januari 18, 2012, 10:08:43

jrm: ik snap waar je op doelt. Maar als het om het 'gaspedaal' gaat; die pm 7200 heeft voldoende reserve en zou dus een veel duurdere serie overbodig en niet meer verkoopbaar maken. Waar zit hem dan dat verschil? Die pm8200 heeft duidelijk minder vermogen en kost meer? Why? Vanwege die ringkern en mooiere uitgangen? Dat verschil is me niet helemaal duidelijk.

Tsja, waarom kopen mensen toch duurdere spullen  :roll:

Enerzijds mogelijk vanwege de 'looks' (Ik heb een pm15S1 en een pm68, ondanks het leeftijdsverschil hoor ik weinig verschil op normaal afspeel niveau) en anderzijds horen andere mensen 'anders' :-D vanwege de 'voorkennis'.

Bij een ander forum mocht ik getuige zijn van een versterker vergelijk waar een zeer fors prijsverschil leidde tot een minimaal luisterverschil....... :yes:

JohnWx

Citaat van: MW op januari 18, 2012, 14:40:05
Dat stond wel op de bon inderdaad :wink: Maar of het echt gebeurd is...geen idee en kon het verschil niet horen.
Vanavond ga ik kijken naar een setje MB Quart 980S serie......iemand ervaringen mee??

zou je blind kunnen kopen heb ze gehad en ooit aan een ander forumlid hier door verkocht (SB Marantz) spijt van

http://www.hifi-wiki.de/index.php/MB_Quart_980_S

Whisper.nl

Citaat van: jrm op januari 18, 2012, 15:26:42
Citaat van: MW op januari 18, 2012, 10:08:43

Tsja, waarom kopen mensen toch duurdere spullen  :roll:

Enerzijds mogelijk vanwege de 'looks' (Ik heb een pm15S1 en een pm68, ondanks het leeftijdsverschil hoor ik weinig verschil op normaal afspeel niveau) en anderzijds horen andere mensen 'anders' :-D vanwege de 'voorkennis'.

Bij een ander forum mocht ik getuige zijn van een versterker vergelijk waar een zeer fors prijsverschil leidde tot een minimaal luisterverschil....... :yes:

Hi,

Ik denk dat er hier een musicale voorkeur aanwezig is.
De een wordt hele maal dol van een bepaalde speaker soort.
De ander leuk maar veel te duur. Met de helft van de prijs ben ik dik  tevreden.

De opmerking "gezien het leeftijds verschil" moest ik meerdere keren overlezen.
Mijn amp is op leeftijd maar wil 'm echt niet ruilen voor een jonger type.
Hier weer een persoonlijk voorkeur.

Nog een paar dagen  HLP

Groet Whisper  byebye

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet