De Sony DVP-N900V dvd/sacd speler vs Moon 300D DAC (gevoed door Sony loopwerk).
Qua kosten is de IC (vd Hul the Rock) aan de Moon duurder dan wat ik voor de Sony heb betaald inclusief IC van WM (zegge minder dan 150 euri bij elkaar).
Level Matchen
Ik heb steeds de level aan elkaar gelijk gesteld binnen een marge van ongeveer 0,3 DB met een test CD en een db meter. Er zijn mensen die helelmaal tot achter de komma gaan maar aangezien de omgevings noise al +/- 23 db is lijkt me mieren op 0,01 DB tamelijk overbodig. Ik draai voor mijn gevoel hard zat en kom zo rond de 80-83 db uit.
Steeds 1 nummer 2x op de Moon en 2x op de Sony.
Sony DVP-N900V
Verhip! Die Sony doet het zo slecht nog niet. Nee gewoon goed zeg maar. Zou ik zo prima mee kunnen leven. Niet schreeuwerig of schel. Zou hier en daar wat transparenter kunnen maar weinig op aan te merken.
Moon 300D (Sony als loopwerk)
Zo op het eerste gezicht iets smoother in het hoog. Ss en en T's iets minder benadrukt. De verschillen opembaren zich gaandegweg het nummer. Moon is nooit een "he kijk nou eens wat ik hier van die CD peuter!" geluid geweest. Maar het valt wel op. Kleine details die bij de Sony niet opvielen, het hoog wat schoner is. Met name percusiie is schoner. Iets meer lucht of galm rondom gitaren ook. De bass is duidelijker dikker aangezet, gaat wat lager door. De verschillen zijn vrij klein maar wel waarneembaar.
Moon 300D met Squeezebox als loopwerk
Dezelfde nummers als op CD staan hier ook op de server. Level matched met programma. Zo. Daar zit weer een redelijke stap in de goede richting. Minder smooth, ss en tt's hebben hebben meer edge. Belangrijker nog het stereobeeld is een heel stuk breder en komt nu beter los van de speakers. Instrumenten beter te onderscheiden van elkaar.
Aangezien ik sommige nummers ook op vinyl heb ook geprobeerd te lvl matchen met de SRM. Niet accuraat zonder test LP maar ik denk dat ik rond de 1 db wel in de buurt zat.
SRM Tech Arezzo met Ortofon 2M Black
Jalapeno pepper, on a stick! Detail en bite in het hoog in overvloed. Soms te. Geen muurbloem die LP weergave, meer detail en behoorlijk in your face. Stereobeeld nu echt lekker los van de speakers. Percussie spat de kamer in. Laag iets minder aanwezig. Zou ook aan de mastering kunnen liggen en het feit dat dit een 5 euro 2de hands plaatje is.
Muziek
CD en Stream
Jason Mraz - Beatifull mess Live on Earth
Crowded House - Woodface
Tears For Fears - songs from the big chair [mobile fidelity sound labs CD en 5 euri LP]