Low Budget v.s. niet zo low budget

Gestart door Zoldar, januari 04, 2012, 23:08:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Zoldar

De Sony DVP-N900V dvd/sacd speler vs Moon 300D DAC (gevoed door Sony loopwerk).



Qua kosten is de IC (vd Hul the Rock) aan de Moon duurder dan wat ik voor de Sony heb betaald inclusief IC van WM (zegge minder dan 150 euri bij elkaar).

Level Matchen
Ik heb steeds de level aan elkaar gelijk gesteld binnen een marge van ongeveer 0,3 DB met een test CD en een db meter. Er zijn mensen die helelmaal tot achter de komma gaan maar aangezien de omgevings noise al +/- 23 db is lijkt me mieren op 0,01 DB tamelijk overbodig. Ik draai voor mijn gevoel hard zat en kom zo rond de 80-83 db uit.

Steeds 1 nummer 2x op de Moon en 2x op de Sony.

Sony DVP-N900V
Verhip! Die Sony doet het zo slecht nog niet. Nee gewoon goed zeg maar. Zou ik zo prima mee kunnen leven. Niet schreeuwerig of schel. Zou hier en daar wat transparenter kunnen maar weinig op aan te merken.

Moon 300D (Sony als loopwerk)
Zo op het eerste gezicht iets smoother in het hoog. Ss en en T's iets minder benadrukt. De verschillen opembaren zich gaandegweg het nummer. Moon is nooit een "he kijk nou eens wat ik hier van die CD peuter!" geluid geweest. Maar het valt wel op. Kleine details die bij de Sony niet opvielen, het hoog wat schoner is. Met name percusiie is schoner. Iets meer lucht of galm rondom gitaren ook. De bass is duidelijker dikker aangezet, gaat wat lager door. De verschillen zijn vrij klein maar wel waarneembaar.

Moon 300D met Squeezebox als loopwerk
Dezelfde nummers als op CD staan hier ook op de server. Level matched met programma. Zo. Daar zit weer een redelijke stap in de goede richting. Minder smooth, ss en tt's hebben hebben meer edge. Belangrijker nog het stereobeeld is een heel stuk breder en komt nu beter los van de speakers. Instrumenten beter te onderscheiden van elkaar.

Aangezien ik sommige nummers ook op vinyl heb ook geprobeerd te lvl matchen met de SRM. Niet accuraat zonder test LP maar ik denk dat ik rond de 1 db wel in de buurt zat.

SRM Tech Arezzo met Ortofon 2M Black
Jalapeno pepper, on a stick! Detail en bite in het hoog in overvloed. Soms te. Geen muurbloem die LP weergave, meer detail en behoorlijk in your face. Stereobeeld nu echt lekker los van de speakers. Percussie spat de kamer in. Laag iets minder aanwezig. Zou ook aan de mastering kunnen liggen en het feit dat dit een 5 euro 2de hands plaatje is.

Muziek
CD en Stream
Jason Mraz - Beatifull mess Live on Earth
Crowded House - Woodface
Tears For Fears - songs from the big chair [mobile fidelity sound labs CD en 5 euri LP]
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

TurboMarco

De uitgangsniveaus testen dmv een spl meter is wel leuk maar verder totaal zinloos vanwege het feit dat een spl met daar niet voor gemaakt is .

SPL staat immers voor Sound Pressure Level ,dat wil dus zeggen als je die gaat gebruiken om een uitgangsniveau van een cd speler en/of dac tot een gelijke output in volts te meten een scheet de meting al kan verzieken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zoldar

Is ook niet de doelstelling om het op de mm uit te lijnen. Wel om het verschil in niveau wat binnen de perken te houden en zeker nauwkeuriger dan op het gehoor een beetje aanklooien.

Voor de mannen die het allemaal op de milivolt nauwkeurig willen niet goed. But that's not me.
Voor mij in de huiskamer wel was het prima te doen. Die scheet moet ik nog een keer meten.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

TurboMarco

Het geeft niks hoor ,alleen lijkt het voor sommigen dat er nauwkeurig gemeten word en dat kan de indruk wekken dat er objectief getest is .

In mijn vak ga je immers ook geen twee pakken zout van elk 1Kg controleren door ze op de vloer te lazeren en met de spl meter in de hand het geluid te meten of ze daadwerkelijk even zwaar zijn  :-D ,daar gebruik je een geijkte weegschaal voor .

Verder ..... keep up the good work  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zoldar

#4
Er is niets objectiefs aan mijn bevindingen. Ik heb hooguit getracht het verschil in volume wat die 2 machines aan elkaar gelijk te stellen zoals ze door de speakers tot mij komen. Dit is denk ik door aantal terecht aangeraden op hififorum.

De spl stond op een tripod van de camera in nearfield. Van een afstand aflezen. Niet goed genoeg om op CERN de relativiteits theorie te ontkrachten. WEL beter dan gewoon van de ene naar de ander ingang switchen en verder nergens rekening mee te houden.

Moet zeggen dat het prima bevallen is. Helaas geen tijd gehad om de Graaf en de Yamaha nast elkaar te zetten maar dat komt nog.

Eind jan komen er 2 paar speakers bezoek. Tips?
Ik heb 2 handen, 2 oren en een spl meter.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

TurboMarco

Ik weet niet wie je het advies gegeven heeft op het hififorum om een spl meter daarvoor te gebruiken ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zoldar

Het advies was vele malen gecompliceerder en totaal onhaalbaar voor iemand zonder een lab en meters. Hoe goed en hoe mooi zo'n test omgeving ook is. Het is in de dagelijks praktijk voor velen niet toe te passen. Bovendien ben ik van mening dat als je alles gaat levellen op de mv inclusief gelijk trekken van kanaal verschillen je resultaten krijgt waar je in de praktijk niets aan hebt.

Next best thing is dit.

Anders gewoon weer op het gehoor natuurlijk. Dat kan ook :)

Suggesties zijn altijd welkom.  :lol:

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Voor 75/100 euro koop je een hele mooie cd/sacd/dvd speler in huis  :yes:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Zoldar

Very true! De Sony gaat uiteindelijk naar zolder om daar lekker muziek te maken en af een toe een DVD'tje te kijken.

Ben nu wel wat sneller de hele CD collectie door EAC aan het halen. Weinig zin om de CD's bij de stereo te houden nu.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Paul

Citaat van: John Wx op januari 05, 2012, 00:58:09
Voor 75/100 euro koop je een hele mooie cd/sacd/dvd speler in huis  :yes:
Graag een voorbeeld, ben benieuwd.  :-)
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Zoldar

John waar wacht je op? Een uitnodiging?  :gaap:
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op januari 05, 2012, 21:44:42
John waar wacht je op? Een uitnodiging?  :gaap:
Nee dank je wil een zwarte dan
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Paul

Citaat van: John Wx op januari 05, 2012, 21:33:41
Citaat van: Paul op januari 05, 2012, 20:29:20
Citaat van: John Wx op januari 05, 2012, 00:58:09
Voor 75/100 euro koop je een hele mooie cd/sacd/dvd speler in huis  :yes:
Graag een voorbeeld, ben benieuwd.  :-)

Marktplaats  byebye


http://link.marktplaats.nl/516889764
Dan ga ik toch maar voor een blu ray speler, deze heeft geen HDMI en heb maar 1 SACD.
Maar goed ook daar zie ik de bomen niet meer door het bos, dat heb je als je in vintage  ben blijven hangen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

JohnWx

Citaat van: Paul op januari 05, 2012, 22:02:44
Citaat van: John Wx op januari 05, 2012, 21:33:41
Citaat van: Paul op januari 05, 2012, 20:29:20
Citaat van: John Wx op januari 05, 2012, 00:58:09
Voor 75/100 euro koop je een hele mooie cd/sacd/dvd speler in huis  :yes:
Graag een voorbeeld, ben benieuwd.  :-)

Marktplaats  byebye


http://link.marktplaats.nl/516889764
Dan ga ik toch maar voor een blu ray speler, deze heeft geen HDMI en heb maar 1 SACD.
Maar goed ook daar zie ik de bomen niet meer door het bos, dat heb je als je in vintage  ben blijven hangen.

BR ? ben je zo een film kijker  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject