Low Budget v.s. niet zo low budget

Gestart door Zoldar, januari 04, 2012, 23:08:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Janver

Citaat van: Marco op januari 05, 2012, 00:10:52
Ik weet niet wie je het advies gegeven heeft op het hififorum om een spl meter daarvoor te gebruiken ?

Marco, kun jij eens uitleggen hoe je wel een vergelijk kunt maken tussen verschillende bronnen op een set?

Hier kan uw reclame staan!

QuattroNL

#16
Citaat van: John Wx op januari 05, 2012, 21:55:14
Citaat van: Zoldar op januari 05, 2012, 21:44:42
John waar wacht je op? Een uitnodiging?  :gaap:
Nee dank je wil een zwarte dan
Dit niks voor je dan?  shutup
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

TurboMarco

Citaat van: Janver op januari 06, 2012, 06:37:16
Citaat van: Marco op januari 05, 2012, 00:10:52
Ik weet niet wie je het advies gegeven heeft op het hififorum om een spl meter daarvoor te gebruiken ?

Marco, kun jij eens uitleggen hoe je wel een vergelijk kunt maken tussen verschillende bronnen op een set?
Ik heb geen idee en bovendien geen middelen daartoe hoe je de uitgangsniveaus van cd spelers gelijk moet trekken ,ik luister dan ook bij voorkeur blind naar 2 verschillende cd spelers die ik laat bedienen door iemand anders .
Maar ik besef mij wel terdege dat de verschillen die ik hoor te maken hebben met de verschil in uitgangsniveau en niet zozeer de kwaliteitsverschillen ,de cd speler is namelijk zo goed als perfect gebouwd en de verschillen die er dan zijn vallen achter de komma in de vorm van 0,003 bijvoorbeeld ,een verschil in onbalans aan de uitgang is wel te horen .....hoewel dit blind moeilijk aanwijsbaar is .

Vergelijk het maar eens met twee dezelfde versterkers met de volumeknop op het zelfde standje en verdraai bij de ene versterker lichtjes de balansknop ,dan hoor je al een duidelijk verschil en als je dan blind gaat luisteren denk je dat er twee verschillende versterkers hun werk aan het doen zijn .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Hier wat plaatjes van de calibratie kastjes van Jacco Dekkers die ik zojuist terug gevonden heb ,vooraf worden de uitgangsniveaus gemeten dmv een multimeter en daarna met de kastjes rechtgetrokken .

Citeerhet kloppend hart van de calibratiekastjes is een weerstand:



en dan de 5 kOhm versie. Voldoet aan een militaire standaard en heel gemakkelijk in te bouwen.


De cinch chassisdelen zijn deze:

Verder zit er niets in.





(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Paul

Citaat van: John Wx op januari 05, 2012, 22:53:09
Citaat van: Paul op januari 05, 2012, 22:02:44
Citaat van: John Wx op januari 05, 2012, 21:33:41
Citaat van: Paul op januari 05, 2012, 20:29:20
Citaat van: John Wx op januari 05, 2012, 00:58:09
Voor 75/100 euro koop je een hele mooie cd/sacd/dvd speler in huis  :yes:
Graag een voorbeeld, ben benieuwd.  :-)

Marktplaats  byebye


http://link.marktplaats.nl/516889764
Dan ga ik toch maar voor een blu ray speler, deze heeft geen HDMI en heb maar 1 SACD.
Maar goed ook daar zie ik de bomen niet meer door het bos, dat heb je als je in vintage  ben blijven hangen.

BR ? ben je zo een film kijker  :wink:
John straks komen die lange koude winter avonden er weer aan.  :-D :roll:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Zoldar

De Sony stond overigens single ended aangesloten. De Moon gebalanceerd.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Janver

Citaat van: Marco op januari 06, 2012, 11:59:47
Citaat van: Janver op januari 06, 2012, 06:37:16
Citaat van: Marco op januari 05, 2012, 00:10:52
Ik weet niet wie je het advies gegeven heeft op het hififorum om een spl meter daarvoor te gebruiken ?

Marco, kun jij eens uitleggen hoe je wel een vergelijk kunt maken tussen verschillende bronnen op een set?
Ik heb geen idee en bovendien geen middelen daartoe hoe je de uitgangsniveaus van cd spelers gelijk moet trekken ,ik luister dan ook bij voorkeur blind naar 2 verschillende cd spelers die ik laat bedienen door iemand anders .
Maar ik besef mij wel terdege dat de verschillen die ik hoor te maken hebben met de verschil in uitgangsniveau en niet zozeer de kwaliteitsverschillen ,de cd speler is namelijk zo goed als perfect gebouwd en de verschillen die er dan zijn vallen achter de komma in de vorm van 0,003 bijvoorbeeld ,een verschil in onbalans aan de uitgang is wel te horen .....hoewel dit blind moeilijk aanwijsbaar is .

Vergelijk het maar eens met twee dezelfde versterkers met de volumeknop op het zelfde standje en verdraai bij de ene versterker lichtjes de balansknop ,dan hoor je al een duidelijk verschil en als je dan blind gaat luisteren denk je dat er twee verschillende versterkers hun werk aan het doen zijn .

Bedankt voor je antwoord! Ik ben ook van mening dat het menselijk gehoor en de hersenen niet echt goede meetinstrumenten zijn. elke 'meting' die men met de oren maakt, is weer anders. De oren zijn wel gevoelig voor geluidsniveau en daarom vind ik de meting van Zoldar niet zo gek. zeker niet met beperkte middelen.

Om aan de zelfde SPL te komen kan natuurlijk het uitgangssignaal gelijkgetrokken worden of de versterker harder of zachter gezet worden. Beiden zijn even goed en even slecht. Waarom ga je iets perfect gelijktrekken terwijl het meetinstrument(= de oren) niet nauwkeurig is, de meting wordt er niet nauwkeuriger van.

Zou trouwens een bepaalde uitgangsspanning een positieve danwel negatieve invloed hebben op de versterker. Er zijn ook transistorversterkers die anders reageren bij verschillende voedingsspanningen.
Hier kan uw reclame staan!

TurboMarco

Nogmaals een spl meter is te onnauwkeurig om uitgangsniveaus van cd spelers gelijk te trekken  ,ieder bijgeluid zal door de spl meter geregistreerd worden ,waarom denk je dat een meting om Audyssey te kalibreren zo  verkeerd kan uitpakken ....de reden is omgevingsgeluiden ,voor een goede meting moet het muisstil zijn en als je dan een spl meter gaat gebruiken ben je wel goed bezig .

Dat onze oren niet perfect zijn is een feit ,ook onze brein is gevoelig voor allerlei zaken zoals gemoedstoestand  ,ik hoor zo vaak verschillen terwijl er echt niets is veranderd .
CiteerZou trouwens een bepaalde uitgangsspanning een positieve danwel negatieve invloed hebben op de versterker
Ja , in ieder geval is het bekend dat bepaalde cd spelers een relatief hoge output hebben en met name receivers dit notificeren als zijnde een te hoge input spanning ,daar zijn uitgangsverzwakkers voor te krijgen ,maar om dit op een juiste manier toe te passen zou je met een multimeter eerst moeten meten welke weerstandswaarde je nodig hebt om het signaal te verzwakken .


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Zoldar op januari 06, 2012, 12:34:52
aha. en voor de amps?
Uiteraard ,de schakelkast van diezelfde Jacco is daar een voorbeeld van .

Je gaat dan natuurlijk aan de LS klemmen vd versterker meten en gelijktrekken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

#25
 stupid Als men de onderlinge verschillen toch moeilijk tot niet hoort en onderling vergelijken een hachelijke zaak is, waarom zich dan bekommeren om de setup w.b. de keuze der componenten? byebye, Cor.
Ik denk dat smaak onbetwistbaar ook hier het verschil maakt. Ennn budget natuurlijk.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

Citaat van: Marco op januari 07, 2012, 00:51:32
Citaat van: Zoldar op januari 06, 2012, 12:34:52
aha. en voor de amps?
Uiteraard ,de schakelkast van diezelfde Jacco is daar een voorbeeld van .

Je gaat dan natuurlijk aan de LS klemmen vd versterker meten en gelijktrekken .

Kijk zo komen we ergens. Graag een praktisch voorbeeld hiervan. Ik zie hier en daar wel videos van gain matching bij auto versterkers. Maar ik ga niet zo maar wat aan de ls uiygangan van de graaf hangen natuurlijk.

De spl meting hadden een variatie van rond de 0.3 db bij adem inhouden.  En dat tereijl het buiten windkracht 8. En regen tegen de ramen. Dat lijkt me nog redelijk netjes. Elke meting duurde minimaal 2 min.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

TurboMarco

Citaat van: Cornelis1921 op januari 07, 2012, 04:38:08
stupid Als men de onderlinge verschillen toch moeilijk tot niet hoort en onderling vergelijken een hachelijke zaak is, waarom zich dan bekommeren om de setup w.b. de keuze der componenten? byebye, Cor.
Ik denk dat smaak onbetwistbaar ook hier het verschil maakt. Ennn budget natuurlijk.
Uiterlijk.
Verwachte levensduur .
Aantal in/uitgangen .

Zomaar een paar voorbeelden om tot een keuze te komen .

De ene vind een zwarte mooi ,en de ander houd meer van zilver ,vaak moet het ook bij de rest van de apparatuur passen .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zoldar

En geluidskwaliteit zoals jij het ervaart en waardeerd.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

TurboMarco

Ik waardeer een Marantz CD75 net zoveel als een Marantz CD11le ,beiden zijn prima gebouwd en klinken prima  HB

Ik ben zowiezo meer een fan van oudere cd spelers vanwege de robuuste loopwerken ,denk daarbij aan de CDM4 en de legendarische CDM1  :kwijl:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)