Set van CZ79

Gestart door cz79, december 01, 2011, 22:10:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

cz79

Heb ik gezien. Maar heb een prima apogee, ook een xlo al geprobeerd maar de apogee doet het fijner. Wellicht nog een keer een mogami proberen. Die harmonic tech die ze te koop hebben is ook wel mooi

cz79

Al een tijdje niet geupdate in dit topic, maar dat wil niet zeggen dat er thuis niet geupdate is  :D

- MIT Shotgun S3 verkocht, draai nu met AntiCable luidsprekerkabel....erg goede match, sprankelend, meer muziek
- MIT MI330 XLR en RCA ook verkocht, AudioQuest XLR kabels ervoor in de plaats, ook weer een goede match.
- Voor het geld heel veel CD's en nieuwe, (voor mij) onbekende muziek gekocht

Solid core lijkt 'the trick' te doen, heb nu van begin tot eind alles solid core (behalve de netkabels  :D) en dat geeft het geluid wat ik wil, dat deed de MIT ook echter de AQ net zo goed dus, na de verkoop van de MIT's, had ik leuk wat geld voor CD's en muziek en daar genieten we nu dagelijks van.

Ik heb ook nog een Sony XA20ES kunnen kopen en deze staat nu aan de Meridian 566 DAC gekoppeld, iets minder warm maar wat gedetailleerder dan de Meridian 500 transport (gebruik hem dus puur als loopwerk).
Die laatste doet momenteel erg moeilijk met het afspelen van CD's dus ik ga deze terug brengen naar Audio Artistiek en dan mogen zij er eens naar kijken, wellicht wordt die gerepareerd en wellicht niet (hangt af van de prijs).

Een CD met een stofje hapert en ik krijg een TOC Error ervoor terug, ook licht krajses op de CD (normaal geen issue) resulteert in een TOC Error of het haperen. DE Sony maakt het allemaal geen drol uit, die speelt alles, van gekopieerd tot en met ernstig bekrast....

Ben er nog niet helemaal uit welke gaat blijven, advies is welkom

cz79

En een plaatje van de Sony XA20ES.

Toch wel gaaf met zo'n puck/stabilisator :-D

Rob46

Hmmm fraaie speler Chris. Die Sony's zijn zo gek nog niet  :yes: Ben heel erg benieuwd hoe dat klinkt, en benieuwd of de Meridian nog gerepareerd gaat worden.

xander32

#1324


Dat is nog eens een degelijke cd-lade :yes:.

Zoldar

Die Sony ES spelers zijn tanks. Qua sound niet iedereens cup of tea maar stop er een fatsoenlijken power kabel aan en je hebt een dijk van een speler. Geld alleen voor es de rest is bagger.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cz79

Sound wordt meer bepaald door de Meridian DAC in deze situatie, de Sony is enkel loopwerk

Whisper.nl

Citaat van: cz79 op november 24, 2013, 11:27:37
Sound wordt meer bepaald door de Meridian DAC in deze situatie, de Sony is enkel loopwerk

Mooi loopwerk, dat is zeker.  notworthy

Groet whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79

Maar dat is de Meridian ook, zeker in combi met de DAC.

PS de lade van de Meridian is nagenoeg massief en net zo dik als de Sony, het is enkel de puck die de SOny zo aantrekkelijk en stabiel maakt

Rob46

Dat 'klinkt' dan als een meer dan prima loopwerk Chris!

joep

Citaat van: Rob46 op november 24, 2013, 13:07:04
Dat 'klinkt' dan als loopwerk!

Koopwerk, bootwerk, overwerk, meerwerk.....

God wat ben ik weer grappig. Hoogste tijd dat ik die scharnieren van de klerenkast eindelijk eens ga vervangen.


cz79

Hoeveel heb je gedronken Joep?  :-D


cz79


cz79

Ik heb een aantal dagen geleden nog een flinke winst weten te boeken met de Master Set Procedure, kost je wel een halve dag maar dan heb je ook wat.
Ben nog niet helemaal klaar, en mijn speakers stonden al bijna goed (op het gehoor) toch is er een aantal cm verschoven en dat kan dus een winst betekenen.

Leuke is dat deze procedure, net als de Wilson Audio Set Procedure (WASP), veel rekening houdt met de woonkamer en de bijbehorende akoestiek, iets wat bij veel andere methodes geheel over het hoofd wordt gezien (Cardas, etc), ze zeggen daar dat het puur mathematisch is maar theoretische berekeningen kloppen niet in elke huiskamer, dus het is gewoon een kwestie van uitproberen, en daar is de Master Set Procedure op gericht.

Ik heb de CD van Jennifer Warnes wel gebrand, andere CD's zullen ook wel voldoen maar ze raden het op iedere site aan deze te gebruiken, dus ik heb hem even gekopieerd en gebrand op CD.
-------------------------------------------
-------------------------------------------
Read and Try:

Master Set Procedures

The Needed Tools:
The only items needed to perform Master Set are your ears, a setup recording, a tape .measure, and a small level. Master Set can be performed by one or two persons.

The Set Up Recording:

Ballad of a Runaway Horse by Jennifer Warnes:
You can find this song on Jennifer Warnes – Famous Blue Raincoat, 20th Anniversary Edition, or Rob Wasserman – Duets, or Trios
This song works because of its simplicity and the steadiness of the voice line and the bass line, especially the bass line.
Other recordings could be used provided that they have a simple steady bass line that is easy to hear. I've found the above song to work best.

Initial Set Up

Remove any bass traps and other room treatments that you may have in the room and turn off the subwoofer, if you have one.
Set the speakers against the rear wall, and perpendicular to it. Speakers should be as far apart as reasonable. Important considerations are to keep speakers 2 to 3 feet away from side walls, and for the listener to be at the point of an equilateral triangle with the speakers. You can measure the dimensions with a tape measure or just make them approximate.
NOTE: Master Set works best if done along the long wall of the listening room, as that best mitigates room reflections, however it can be done along the short wall if necessary. For the first DIY attempt, try and use the long wall.
Because the speakers will be physically moved, it is best to remove any speaker spikes at this time so as to facilitate moving the speaker or stand.
I have found it helpful to use a tape measure laid out perpendicular from the wall when making the speaker movements. The movements need to be kept small and the best way to do this is with the tape measure as a reference otherwise the movements tend to be too large.

Be Patient. Master Set will likely take you from 1 to 3 hours. The movements are small, and at first go it may be a bit hard to hear the differences that I have described. But just keep at it. You can email me if you have questions or difficulty in the procedures.

Step 1: Setting the "anchor" speaker

This step sets one of the speakers as an "anchor" in the room. Either speaker will do. This step also has the goal of finding the smoothest bass response in the room.
First, just listen to the song, and notice the strong steady bass line in the first 2 verses. There are 19 notes in each verse, though the 2nd verse does have some extra 8th notes added. Listen carefully and notice that some of the bass notes have a "plonky" and/or exaggerated sound character. In this step you will be searching for the spot that will smooth out this "plonky" character of the note as it resonates in the room.

With both speakers playing, move the speaker out from wall about 6 inches and toe in the speaker directly to the listening position. Notice as the sound moves from being centered to this side. Continue to move the speaker out in small increments, ½" or so, until the sound is totally from this one speaker. Mark, or make note, of this spot.

Now, continue to move this speaker out from the wall in very small increments, 1/8th" or 2-3mm., and listen to the first 2 verses of the song. You are listening for any difference in the bass response of the 19 notes. Continue these small movements until you find a slight lessening in the bass resonance character. There may be more than one spot where this can occur. However, for keeping this simple, just find the first spot that smoothes out the bass. You may wish to make another very very small movement or two from this spot to find the very best spot.

Note: if you are having trouble discerning any difference in the bass with both speakers playing, you may wish to disconnect the speaker set against the wall temporarily, in order to better hear any bass differences. However it's best to keep both speakers playing.
If you move the one speaker out too far into the room the sound will reconnect with the speaker against the wall, and move back to the center. You do not want this to occur.
It is important to find the best bass in the zone where all sound comes from just the one speaker. That will keep this setting independent from the other speaker when you move the other speaker out into the matching position!

Once the smoothest bass response has been found you can set this speaker into a "final" position and level it. This speaker is now "anchored", and will not be moved again during the procedure.

Step 2: Setting the other speaker.
This step will move the other speaker into place and be adjusted to match the sound pressure of the "anchor" speaker. Move the speaker out from the wall about 6 inches, toeing the speaker directly in to the listening position. Now begin moving the speaker out at very small increments, no more than 1/8th in. or 2-3 mm. at a time, and only listen to the bass line. Continue to move the speaker out at these small increments until you hear a lessening of the bass resonances. Once you find a lessening in the bass make a small movement or two of 1/16th in, or 1-2 mm. and listen for the best response. You will also tend to notice that all of the music tends to smooth out and become much more clean and clear sounding as the two speakers equalize.
NOTE: You may be able to feel the bass resonance in your feet. This makes finding the best bass spot quite easy as the resonance will disappear in your feet.

You have now found the placement spot where the speakers are equally pressurizing the room. This is what you are looking for, and essentially you are done with Master Set.

Step 3: You can tweak the midrange setting at this point by varying the toe in of the speaker by toeing out in 1/16th increments. My own experience is that I have never found any real difference in midrange sound from this procedure.
Also, you can raise the front of the speaker a couple of degrees. This is known as adjusting the rake angle, and I have found this to be a good effect. Set the speaker permanently and level it.

Finalizing:

Now, move to several positions in the room and listen. Notice if the sound stays the same in any location. If there is some movement of the sound as you move around the room, you will have to reposition the second speaker slightly.
If you've done Master Set correctly, the sound will be the same from any listening position in the room as long as you are out a couple feet from a wall. The music will only change in perspective, such as if you move around in a concert venue.
In my current listening room my favored seat is on a perpendicular axis with the right speaker, yet the music is perfectly centered between the two speakers.

Final Comments

The sound you obtain with Master Set should have a perfect left-right stereo image with very clean clear instrumental and vocal sounds.
Listen first to your most favorite songs and recordings and notice how they now sound.
If you have any room treatments or bass traps, you may return them to the room at this time, and note any if there is any change.
Turn the subwoofer back on. You may have to turn it down slightly or reposition it as you will likely hear some bass resonance from the sub. I just turned mine down a bit.