Eerste indruk PMC Twenty.23
Dit weekend naar de nieuwe PMC twenty.23 geluisterd. De dealer had ook mijn huidige speakers staan, Triangle Genese Trio, deze zijn als referentie gebruikt. Ik heb bij deze dealer ook vaak naar andere PMC's geluisterd zoals de FB1i.
PMC twenty.23 (2de van links)
Mooi slanke speaker om te zien. Strakke look. Zijn redelijk lage speakers, komen een beetje klein over tov andere zuil luidsprekers. Ze staan mooi zo, naar achteren kantelend. De mid bass unit is ook kleiner dan je gewend bent te zien.
Het meest opvallende bij PMC's blijft toch die mooie strakke bass. Voor zo'n kleine speaker en driver verwacht je dat niet. Het laag is mooi strak, goed aanwezig, punchy. Gaat ook veel verder door dan je verwacht. Dit geeft een mooi fundament aan alles wat je opzet. Het is niet wollig of boomy en zeker niet "warm". Dit zijn eigenschappen die je verwacht bij PMC en de twenty.23 doet daar nog een klein schepje bovenop, lijkt het. Zo diep gaat het. De kleine driver gaat zich wreken zodra je hard gaat draaien. Dan lijkt er als eerst het laag wat in te boeten. Dan draai je al ruim op ruzie met de buren niveau.
Het meest opvallende komt van de nieuwe tweeter. Het hoog sprankeld nu meer. Is duidelijk meer aanwezig met meer detail en kan hier en daar ook wat venijn laten zien.
In mindere mate geld dat ok voor het midden. Dit is meer open dan ik me herinner van de FB1i. Het geeft je een meer open en frisse blik op de muziek. Geluidsbeeld lijkt ook een fractie breder dan de oude PMC's.
Het droge character van de PMC's is gebleven. Geen kleuring of romantiek te bekennen.
De Triangle's zijn monitors. Triangle gebruikt dezelfde titanium tweeter met een hoorn en dezelfde middentoner als in de Quartet/Lyrr, maar dan met een rubber rolrand . Dit zorgt voor een ultra helder en gedeatileerd hoog en midden. Up front ook. cymbals op delicate sound of thunder hebben nog meer metaal en de inkijk op het stereobeeld is nog makelijker, alles weer een stap transparanter. De soundstage is groter, brede, hoger en met meer diepgang. Stemmen en gitaar licks kennen geen geheimen meer. Keerzijde is dat al dat detail en forwardheid met name sommige vertsterkers wat hard kan worden.
De midden/bass unit doet het prima als middentoner maar komt duidelijk tekort in de bass tov de PMC. Qua bereik valt het nog mee. Het is er wel maar lang niet genoeg om in balans te zijn met dat heerlijke hoog/midden. Sub is een noodzaak bij deze monitor. Er is hier en daar ook meer kast en kleuring te horen.
Volgende luister afspraak:
- Monitor Audio GX300
- PMC Twenty.24 (grotere broer 23)
- Magellan Cello SW2