Luistersessie: Marantz PM15-S2 incl. speakers

Gestart door japan78, augustus 19, 2011, 15:52:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

japan78

Beste forumleden,

Afgelopen week heb ik een luistersessie gehad bij een hifi zaak. Het ging om de Marantz PM15-S2 inclusief een aantal speakers waaronder de Monitor Audio GX-200, Dynaudio Excite X32 en een aantal boekenplank speakers.

Ik had een CD meegenomen met nummers van Norah Jones (Come Away With Me, Sunrise), Nelly Furtado (Try, Say), Alicia Keys (Empire State of Mind Part II), Adele (Rollin') en Taio Cruz (Break your heart).

Ik begon eerst met luisteren op diverse boekenplank speakers van B&W, Dynaudio etc waarna ik overstapte op de vloerstaande speakers. Het verschil was voor mij buitengewoon significant. De vloerstaande speakers brachten meer dynamiek, breder geluidsbeeld en meer 'punch'.

Vervolgens bleef ik luisteren naar de Monitor Audio GX-200 en de Dynaudio Excite X32. Ik vond de Dynaudio iets te laid back en dus terughoudend, terwijl ik de Monitor Audio weer bij bepaalde nummers iet te uitbundig vond in bass. Bij muziek van Norah Jones klonk de Monitor Audio GX-200 uitstekend, maar zodra ik popmuziek luisterde zoals Taio Cruz werd liep de bass gewoonweg vol, terwijl ik op de versterker de bass terug had gedraaid.

Dus ik ben er nog niet helemaal uitgekomen en ik zal nog een keer komen luisteren, maar dan zal de Monitor Audio GX-200 afgezet worden tegen een Dali en een Dynaudio X36.

Ik zal de versterker en speakers niet alleen voor muziek gebruiken, maar ook voor films.

Mocht een van jullie nog een andere type/merk speakers aanraden in de range van Monitor Audio GX-200 - Dynaudio Excite x32, dan hou ik me aanbevolen.



Whisper.nl

Monitor : Rogers Ls3a  of LS3/5A

Pro
prachtige speaker. mooie sound, prima spreiding. veel details.

Con
Laag is gematigd aanwezig.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

WimPeu

Geloof niet dat die Rogers in dezelfde divisie spelen als de genoemde speakers Monitor Audio GX-200 en Dynaudio Excite x32.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

KeesKees

Ik heb onlangs de SA15S2 en PM15S2 gekocht met daarbijn dali mentor 6: bevalt prima!


P.S. Akoestiek moet nog wat aangepast worden; er hangen bv nog geen gordijnen. Als alles klaar is zal ik het topic in mijn set aanvullen.
PM15S2 - SA15S2 - Cisco 8485DVB HD PVR
- Dali Mentor 6 - VdH First Ultimate MkII - VdH the Wave - In-akustik Premium 2,5 mm²


japan78

Citaat van: KeesKees op augustus 19, 2011, 16:58:25
Ik heb onlangs de SA15S2 en PM15S2 gekocht met daarbijn dali mentor 6: bevalt prima!


P.S. Akoestiek moet nog wat aangepast worden; er hangen bv nog geen gordijnen. Als alles klaar is zal ik het topic in mijn set aanvullen.

Hoe groot is je luisterruimte. Mijn woonkamer is 4,5m bij 10m maar de luisterruimte is 4,5m bij 4m. Ik verwacht dat vloerstaanders zullen passen indien niet te hard wordt gespeeld. Tijdens de luistersessie heb ik op -40 geluisterd wat ook het luistervolume bij mij thuis is.

Ik zal zeker nog met de Dali luisteren, maar deze heeft ook dubbele woofers, dus ik vermoed dat de bass hier ook iets te aanwezig zal zijn als bij de Monitor Audio GX-200.

KeesKees

luistergedeelte is zo'n 5x5 meter; er is wel een open doorgang naar keuken en er zit ook een voorkamer aan vast, dus het geluid heeft wat dat betreft wel de ruimte. Ik draai niet hard; nu Ramses Shaffy op -61 dB. Succes met de zoektocht.
PM15S2 - SA15S2 - Cisco 8485DVB HD PVR
- Dali Mentor 6 - VdH First Ultimate MkII - VdH the Wave - In-akustik Premium 2,5 mm²

drees62

Citaat van: japan78 op augustus 19, 2011, 19:38:13

. . . de luisterruimte is 4,5m bij 4m . . .

Deze ruimte ga je zonder zware akoestische aanpassingen waarschijnlijk nooit geschikt krijgen voor vloerstaanders. I've been there, done that  :wink:
In mijn ruimte van 4,8 x 4 m zijn monitors by far de betere oplossing. Je moet daarom ook echt de speakers van je keuze thuis beluisteren om te weten of je niet direct problemen hebt met het laag (staande golf). Op basis van de afmetingen van je ruimte kan ik je nu al een probleem voorspellen op ongeveer 40 Hz.
Geloof me, liever minder maar strakke bas dan een boemerig geluid waar je helemaal simpel van wordt. Heeft niets te maken met hard of zacht spelen.
Overigens kan je uiteindelijk met een goede sub nog een heel mooi laag bereiken. Door te spelen met plaatsing en fase kun je dan een zeer acceptabel laag krijgen.

Mijn  advies dus: monitors! :yes: :yes:

JohnWx

Citaat van: Whisper.nl op augustus 19, 2011, 16:05:43
Monitor : Rogers Ls3a  of LS3/5A

Pro
prachtige speaker. mooie sound, prima spreiding. veel details.

Con
Laag is gematigd aanwezig.

Groet Whisper

zijn ze misschien qua prijs niet in de zelfde klasse wat Wim zegt maar ik vind vaak een "goedkopere" speaker met een mooie versterker prettig klinken beter als andersom
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

japan78

Citaat van: drees62 op augustus 19, 2011, 20:02:55
Citaat van: japan78 op augustus 19, 2011, 19:38:13

. . . de luisterruimte is 4,5m bij 4m . . .

Deze ruimte ga je zonder zware akoestische aanpassingen waarschijnlijk nooit geschikt krijgen voor vloerstaanders. I've been there, done that  :wink:
In mijn ruimte van 4,8 x 4 m zijn monitors by far de betere oplossing. Je moet daarom ook echt de speakers van je keuze thuis beluisteren om te weten of je niet direct problemen hebt met het laag (staande golf). Op basis van de afmetingen van je ruimte kan ik je nu al een probleem voorspellen op ongeveer 40 Hz.
Geloof me, liever minder maar strakke bas dan een boemerig geluid waar je helemaal simpel van wordt. Heeft niets te maken met hard of zacht spelen.
Overigens kan je uiteindelijk met een goede sub nog een heel mooi laag bereiken. Door te spelen met plaatsing en fase kun je dan een zeer acceptabel laag krijgen.

Mijn  advies dus: monitors! :yes: :yes:

Drees, ik heb nu 13 jaar oude vloerstaanders van Sony (2,5 weg speakers) en ik heb de passieve woofer uitgezet, dus ik vind het nog meevallen in de huidige 2.0 setup. De luisterruimte is weliswaar 4,5m bij 4m, maar de totale ruimte is 4,5m bij 10m en het is een herenhuis (4 verdiepingen) met alleen open trappen dus al het geluid loopt door het hele huis (gevolg: klagende medebewoners). Daarom twijfelde ik eerst sterk tussen monitors en vloerstaanders, want tijdens mijn luistersessie vond ik de monitors absoluut niet goed uitkomen...

Dit gaat nog een lange zoektocht worden ;)



Whisper.nl

Citaat van: John Wx op augustus 19, 2011, 20:33:23
Citaat van: Whisper.nl op augustus 19, 2011, 16:05:43
Monitor : Rogers Ls3a  of LS3/5A

Pro
prachtige speaker. mooie sound, prima spreiding. veel details.

Con
Laag is gematigd aanwezig.

Groet Whisper

zijn ze misschien qua prijs niet in de zelfde klasse wat Wim zegt maar ik vind vaak een "goedkopere" speaker met een mooie versterker prettig klinken beter als andersom

Vooral de tweede LS3/5A.  Ga voor de fun maar eens luisteren naar deze.
Zal niet makkelijk zijn want ie is schaars.
Maar Je zult versteld staan wat voor mooie sound daar uit komt.  hello

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

japan78

Citaat van: Whisper.nl op augustus 19, 2011, 21:18:54
Citaat van: John Wx op augustus 19, 2011, 20:33:23
Citaat van: Whisper.nl op augustus 19, 2011, 16:05:43
Monitor : Rogers Ls3a  of LS3/5A

Pro
prachtige speaker. mooie sound, prima spreiding. veel details.

Con
Laag is gematigd aanwezig.

Groet Whisper

zijn ze misschien qua prijs niet in de zelfde klasse wat Wim zegt maar ik vind vaak een "goedkopere" speaker met een mooie versterker prettig klinken beter als andersom

Vooral de tweede LS3/5A.  Ga voor de fun maar eens luisteren naar deze.
Zal niet makkelijk zijn want ie is schaars.
Maar Je zult versteld staan wat voor mooie sound daar uit komt.  hello

Groet Whisper  byebye

Ik heb ge-googled op die speakers en die zijn 1500 eur per stuk?? En ze zijn haast niet meer te vinden...

Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Whisper.nl

#13
Citaat van: WimPeu op augustus 19, 2011, 16:20:19
Geloof niet dat die Rogers in dezelfde divisie spelen als de genoemde speakers Monitor Audio GX-200 en Dynaudio Excite x32.

Hi Wim,

Even een misverstand uit de wegruimen: vind je Rogers duurder of goedkoper dan genoemde ranche ??

GRoet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Marantz 81

Citaat van: japan78 op augustus 19, 2011, 20:49:03
Citaat van: drees62 op augustus 19, 2011, 20:02:55
Citaat van: japan78 op augustus 19, 2011, 19:38:13

. . . de luisterruimte is 4,5m bij 4m . . .

Deze ruimte ga je zonder zware akoestische aanpassingen waarschijnlijk nooit geschikt krijgen voor vloerstaanders. I've been there, done that  :wink:
In mijn ruimte van 4,8 x 4 m zijn monitors by far de betere oplossing. Je moet daarom ook echt de speakers van je keuze thuis beluisteren om te weten of je niet direct problemen hebt met het laag (staande golf). Op basis van de afmetingen van je ruimte kan ik je nu al een probleem voorspellen op ongeveer 40 Hz.
Geloof me, liever minder maar strakke bas dan een boemerig geluid waar je helemaal simpel van wordt. Heeft niets te maken met hard of zacht spelen.
Overigens kan je uiteindelijk met een goede sub nog een heel mooi laag bereiken. Door te spelen met plaatsing en fase kun je dan een zeer acceptabel laag krijgen.

Mijn  advies dus: monitors! :yes: :yes:

Drees, ik heb nu 13 jaar oude vloerstaanders van Sony (2,5 weg speakers) en ik heb de passieve woofer uitgezet, dus ik vind het nog meevallen in de huidige 2.0 setup. De luisterruimte is weliswaar 4,5m bij 4m, maar de totale ruimte is 4,5m bij 10m en het is een herenhuis (4 verdiepingen) met alleen open trappen dus al het geluid loopt door het hele huis (gevolg: klagende medebewoners). Daarom twijfelde ik eerst sterk tussen monitors en vloerstaanders, want tijdens mijn luistersessie vond ik de monitors absoluut niet goed uitkomen...

Dit gaat nog een lange zoektocht worden ;)

Een Monitor speaker is eigenlijk ook voor kleinere luister ruimte,s het best geschikt ,wat mij ook opviel bij hobo dat de monitor speakers helemaal verkeerd stonden opgesteld wat ook een verkeerd beeld geeft ,staan met zijn alleen op een plank 1,5/2 meter hoog  i.p.v op de grond op een stand

Het is ook wat jezelf het mooieste vindt klinken en wat je wensen zijn

Je kan nog zoveel lezen ,maar beste is gewoon om te gaan luisteren het verschilt ook nogal per persoon wat bestempeld wordt als het beste geluid  :wink:

Wat ik gelezen heb kun je het beste voor een vloerstaander gaan  byebye