Citaat van: still life op augustus 24, 2011, 18:06:18
Citaat van: still life op augustus 24, 2011, 15:23:07
Citaat van: japan78 op augustus 23, 2011, 20:01:57
Dank voor alle waardevolle reacties. Dit gaat een lange zoektocht worden vermoed ik.
Ik ben nog steeds verbaasd over de discussie dat vloerstaanders niet goed tot uiting komen in een beperkte ruimte.
klopt imho ook niet.. hoeft geen probleem te zijn
CiteerGraag enige beargumentering, allicht wordt ik daar weer een beetje wijzer van .
Sander.
draait om (het ontstaan van) staande golven, problematiek die in elke ruimte speelt..
hier mooi omschreven:
Citaat van: Ruud13Een staande golf is een kameraangelegenheid: de luchtkolom in je kamer wordt aangestoten door bepaalde tonen die uit de luidspreker komen.
Ook met een gesloten systeem kun je kanjers van staande golven krijgen.
Wel is het zo als je luidsprekers kiest die weinig laag weergeven en je hebt last van staande golven in dat laag dat dan de heftigheid van een staande golf minder kan zijn als je een luidspreker kiest die gering laag weergeeft.
Overigens bereik je met een klankregeling in de min ook dat je minder laag weergeeft waardoor staande golven te pruimen worden. Het kiezen van een luidspreker die minder laag weergeeft is zeg maar een verkapte klankgegeling.
dan nog een stukje over anti-mode/geluid als oplossing:
Citaat van: Ruud13Het probleem met een staande golf is, dat de mate waarin deze optreedt afhankelijk is van de tijdsduur van de weergegeven (grond)toon die de resonerende luchtkolom aanstoot. Als de toon lang aanhoudt neemt gaandeweg de amplitude toe. Met andere woorden het continu op een bepaalde sterkte weergeven van een toon die een staande golf in het vertrek opwekt geeft alleen maar een indicatie voor die toon bij die sterkte. In werkelijkheid is dat gedrag van staande golven veel complexer: je hebt immers ook te maken met kortdurende signalen van die frequentie en die hebben weer een heel ander soort tegensignaal nodig. Je dient in je tegensignaal rekening te houden met het opbouwende gedrag van de staandegolf. Als je alleen maar een filter inbouwt waardoor de frequentie waarop de staande golf optreedt niet meer wordt weergegeven mis je een stuk in het laaggebied. Als je de compensatie instelt op continue tonen ben je weliswaar die stereotype ranzige dreun kwijt maar mis je - of beter gezegd misvorm je - wel het laag als de toon kort duurt.
Volgens mij kun je dit alleen maar goed krijgen als je er voor zorgt dat op de plek waar je luistert het tot stand komen van die staande golf ongeacht de aard van het aangeboden signaal geen kans krijgt. Je kunt zeg maar niet volstaan met een statische compensatie van de staande golf.
Ik lees; staande golven spelen op in iedere ruimte. Een middel om de staande golven te verminderen is om te kiezen voor speakers welke wat terughoudend zijn in de bass.
Met mijn boeren verstand zeg ik dan: speakers welke van nature, door diens fysiek, terughoudend zijn in bass zijn m.i. vooral monitoren. En hoe beperkter de ruimte, hoe sneller deze zich met bass laat vullen en de kans op storende effecten t.g.v. staande golven zal toenemen. Volgens mij pleit dat dan nog steeds voor monitoren in een kleine ruimte en/of zeer slanke zuilspeakers (betreft bouw en afstemming bass).
De keuze binnen die eerst categorie, monitoren is m.i. zeer uitgebreid, dat i.t.t. slanke/slank afgestemde zuilspeakers.
Sander.