Luistersessie: Marantz PM15-S2 incl. speakers

Gestart door japan78, augustus 19, 2011, 15:52:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Citaat van: Marantz 81 op augustus 21, 2011, 23:54:51
Citaat van: japan78 op augustus 19, 2011, 20:49:03
Citaat van: drees62 op augustus 19, 2011, 20:02:55
Citaat van: japan78 op augustus 19, 2011, 19:38:13

. . . de luisterruimte is 4,5m bij 4m . . .

Deze ruimte ga je zonder zware akoestische aanpassingen waarschijnlijk nooit geschikt krijgen voor vloerstaanders. I've been there, done that  :wink:
In mijn ruimte van 4,8 x 4 m zijn monitors by far de betere oplossing. Je moet daarom ook echt de speakers van je keuze thuis beluisteren om te weten of je niet direct problemen hebt met het laag (staande golf). Op basis van de afmetingen van je ruimte kan ik je nu al een probleem voorspellen op ongeveer 40 Hz.
Geloof me, liever minder maar strakke bas dan een boemerig geluid waar je helemaal simpel van wordt. Heeft niets te maken met hard of zacht spelen.
Overigens kan je uiteindelijk met een goede sub nog een heel mooi laag bereiken. Door te spelen met plaatsing en fase kun je dan een zeer acceptabel laag krijgen.

Mijn  advies dus: monitors! :yes: :yes:

Drees, ik heb nu 13 jaar oude vloerstaanders van Sony (2,5 weg speakers) en ik heb de passieve woofer uitgezet, dus ik vind het nog meevallen in de huidige 2.0 setup. De luisterruimte is weliswaar 4,5m bij 4m, maar de totale ruimte is 4,5m bij 10m en het is een herenhuis (4 verdiepingen) met alleen open trappen dus al het geluid loopt door het hele huis (gevolg: klagende medebewoners). Daarom twijfelde ik eerst sterk tussen monitors en vloerstaanders, want tijdens mijn luistersessie vond ik de monitors absoluut niet goed uitkomen...

Dit gaat nog een lange zoektocht worden ;)

Een Monitor speaker is eigenlijk ook voor kleinere luister ruimte,s het best geschikt ,wat mij ook opviel bij hobo dat de monitor speakers helemaal verkeerd stonden opgesteld wat ook een verkeerd beeld geeft ,staan met zijn alleen op een plank 1,5/2 meter hoog  i.p.v op de grond op een stand

Het is ook wat jezelf het mooieste vindt klinken en wat je wensen zijn

Je kan nog zoveel lezen ,maar beste is gewoon om te gaan luisteren het verschilt ook nogal per persoon wat bestempeld wordt als het beste geluid  :wink:

Wat ik gelezen heb kun je het beste voor een vloerstaander gaan  byebye
Interessant; monitoren het best geschikt voor kleinere ruimtes ... Vertel eens  :yes: ...

Voor de rest heb ik gelijke ervaringen als Drees62 betreft zuilspeakers versus monitoren in een beperkte ruimte, wat m.i. een ruimte van 4,5 x 4 meter ook is. Heb zelf heel mooie Usher MD-1`s gehad maar m`n huidige, zijnde diens vervangers, presteren vele malen beter in mijn ook beperkte ruimte.


Sander.

JohnWx

Citaat van: xander32 op augustus 22, 2011, 08:25:35
Citaat van: Marantz 81 op augustus 21, 2011, 23:54:51
Citaat van: japan78 op augustus 19, 2011, 20:49:03
Citaat van: drees62 op augustus 19, 2011, 20:02:55
Citaat van: japan78 op augustus 19, 2011, 19:38:13

. . . de luisterruimte is 4,5m bij 4m . . .

Deze ruimte ga je zonder zware akoestische aanpassingen waarschijnlijk nooit geschikt krijgen voor vloerstaanders. I've been there, done that  :wink:
In mijn ruimte van 4,8 x 4 m zijn monitors by far de betere oplossing. Je moet daarom ook echt de speakers van je keuze thuis beluisteren om te weten of je niet direct problemen hebt met het laag (staande golf). Op basis van de afmetingen van je ruimte kan ik je nu al een probleem voorspellen op ongeveer 40 Hz.
Geloof me, liever minder maar strakke bas dan een boemerig geluid waar je helemaal simpel van wordt. Heeft niets te maken met hard of zacht spelen.
Overigens kan je uiteindelijk met een goede sub nog een heel mooi laag bereiken. Door te spelen met plaatsing en fase kun je dan een zeer acceptabel laag krijgen.

Mijn  advies dus: monitors! :yes: :yes:

Drees, ik heb nu 13 jaar oude vloerstaanders van Sony (2,5 weg speakers) en ik heb de passieve woofer uitgezet, dus ik vind het nog meevallen in de huidige 2.0 setup. De luisterruimte is weliswaar 4,5m bij 4m, maar de totale ruimte is 4,5m bij 10m en het is een herenhuis (4 verdiepingen) met alleen open trappen dus al het geluid loopt door het hele huis (gevolg: klagende medebewoners). Daarom twijfelde ik eerst sterk tussen monitors en vloerstaanders, want tijdens mijn luistersessie vond ik de monitors absoluut niet goed uitkomen...

Dit gaat nog een lange zoektocht worden ;)

Een Monitor speaker is eigenlijk ook voor kleinere luister ruimte,s het best geschikt ,wat mij ook opviel bij hobo dat de monitor speakers helemaal verkeerd stonden opgesteld wat ook een verkeerd beeld geeft ,staan met zijn alleen op een plank 1,5/2 meter hoog  i.p.v op de grond op een stand

Het is ook wat jezelf het mooieste vindt klinken en wat je wensen zijn

Je kan nog zoveel lezen ,maar beste is gewoon om te gaan luisteren het verschilt ook nogal per persoon wat bestempeld wordt als het beste geluid  :wink:

Wat ik gelezen heb kun je het beste voor een vloerstaander gaan  byebye
Interessant; monitoren het best geschikt voor kleinere ruimtes ... Vertel eens  :yes: ...

Voor de rest heb ik gelijke ervaringen als Drees62 betreft zuilspeakers versus monitoren in een beperkte ruimte, wat m.i. een ruimte van 4,5 x 4 meter ook is. Heb zelf heel mooie Usher MD-1`s gehad maar m`n huidige, zijnde diens vervangers, presteren vele malen beter in mijn ook beperkte ruimte.


Sander.

stupid

een kleine ruimte is voor mij een kleine slaapkamer van 2x2.5 maar vanaf zo een 16 m2 kan bijna alles
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

joep

Het spijt me John maar hier moet ik je toch echt ongelijk geven. Ik denk dat als je echt eerlijk bent je zult moeten toegeven dat S E X in een ruimte van 2 x 2,5 meter voor jou ook niet mogelijk is. Toch zeker niet echt op een comfortabele manier.

JohnWx

Citaat van: joep op augustus 22, 2011, 10:56:53
Het spijt me John maar hier moet ik je toch echt ongelijk geven. Ik denk dat als je echt eerlijk bent je zult moeten toegeven dat S E X in een ruimte van 2 x 2,5 meter voor jou ook niet mogelijk is. Toch zeker niet echt op een comfortabele manier.

alleen lukt het net Joep, maar wel met raam open  hello


je hebt dit toch niet gevisualiseerd in je hoofd of puur op hoogte breedte maal diepte ongeveer uitgerekend  HLP


dank voor het opkrikken van me zelfvertrouwen zal het vanmiddag gelijk voorleggen bij de therapeut  :angel:

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

Citaat van: joep op augustus 22, 2011, 10:56:53
Het spijt me John maar hier moet ik je toch echt ongelijk geven. Ik denk dat als je echt eerlijk bent je zult moeten toegeven dat S E X in een ruimte van 2 x 2,5 meter voor jou ook niet mogelijk is. Toch zeker niet echt op een comfortabele manier.

vloerstaand allemaal geen probleem..  :angel:
gewoon kwestie van ff een staande golf op gang te trekken..   :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Citaat van: still life op augustus 22, 2011, 13:44:49
Citaat van: joep op augustus 22, 2011, 10:56:53
Het spijt me John maar hier moet ik je toch echt ongelijk geven. Ik denk dat als je echt eerlijk bent je zult moeten toegeven dat S E X in een ruimte van 2 x 2,5 meter voor jou ook niet mogelijk is. Toch zeker niet echt op een comfortabele manier.

vloerstaand allemaal geen probleem..  :angel:
gewoon kwestie van ff een staande golf op gang te trekken..   :-D

de huisarts schreef me audyssy voor het werkte wel het werd een rechte lijn met een licht kromming
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Citaat van: John Wx op augustus 22, 2011, 14:28:39
Citaat van: still life op augustus 22, 2011, 13:44:49
Citaat van: joep op augustus 22, 2011, 10:56:53
Het spijt me John maar hier moet ik je toch echt ongelijk geven. Ik denk dat als je echt eerlijk bent je zult moeten toegeven dat S E X in een ruimte van 2 x 2,5 meter voor jou ook niet mogelijk is. Toch zeker niet echt op een comfortabele manier.

vloerstaand allemaal geen probleem..  :angel:
gewoon kwestie van ff een staande golf op gang te trekken..   :-D

de huisarts schreef me audyssy voor het werkte wel het werd een rechte lijn met een licht kromming

Nou snap ik Theo zijn enthousiasme... :schater:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

QuattroNL

Citaat van: Whisper.nl op augustus 19, 2011, 21:18:54
Citaat van: John Wx op augustus 19, 2011, 20:33:23
Citaat van: Whisper.nl op augustus 19, 2011, 16:05:43
Monitor : Rogers Ls3a  of LS3/5A

Pro
prachtige speaker. mooie sound, prima spreiding. veel details.

Con
Laag is gematigd aanwezig.

Groet Whisper

zijn ze misschien qua prijs niet in de zelfde klasse wat Wim zegt maar ik vind vaak een "goedkopere" speaker met een mooie versterker prettig klinken beter als andersom

Vooral de tweede LS3/5A.  Ga voor de fun maar eens luisteren naar deze.
Zal niet makkelijk zijn want ie is schaars.
Maar Je zult versteld staan wat voor mooie sound daar uit komt.

Zijn ze niet een beetje lastig aan te sturen?
11 ohm nominaal en 82,5 dB?  :-o

2-3k $ is niet misselijk...
Ik heb al jaren de Rogers LS2a/2. Spelen heerlijk. Niet echt bijzonder in het laag. Maar toch mis ik wat. Er blijft voor mijn gevoel teveel in de speaker hangen.

'k Zag de LS3 ook wel eens op MP voorbij komen. Leek me ook wel wat maar toen niet gedaan.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Whisper.nl

#23
Citeer
Zijn ze niet een beetje lastig aan te sturen?
11 ohm nominaal en 82,5 dB?  :-o

2-3k $ is niet misselijk...
Ik heb al jaren de Rogers LS2a/2. Spelen heerlijk. Niet echt bijzonder in het laag. Maar toch mis ik wat. Er blijft voor mijn gevoel teveel in de speaker hangen.

'k Zag de LS3 ook wel eens op MP voorbij komen. Leek me ook wel wat maar toen niet gedaan.

Ik geeft je gelijk dat de Rogers LS3/5a niet een gemakkelijke speaker is.
Wat de prijs betreft, soms moet je ergens tegen "aanlopen".
Regelmatig MP enz. in de gaten houden.

Ik heb een tijd de Rogers Ls3a in huis gehad.
Heb een aantal leden over de vloer gehad die waren zeer te spreken over deze speaker.
Zelf was ik er ook erg blij mee.
Dat er teveel in de speaker bleef hangen ? Die ervaring deel ik niet.
Alles komt heel mooi los van de speaker enz. enz.
Kijk maar in de begin periode bij de Set Van voor verdere details.

Formum lid heeft 'm van mij overgenomen en wat ik ervan lees is ie er erg blij mee.

De prijs. Kijk eens bij Karel in Enschede (detail info graag via PM) die heeft waarschijnlijk nog wel een paar setjes staan.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Marantz 81

Citaat van: xander32 op augustus 22, 2011, 08:25:35
Interessant; monitoren het best geschikt voor kleinere ruimtes ... Vertel eens  :yes: ...

Voor de rest heb ik gelijke ervaringen als Drees62 betreft zuilspeakers versus monitoren in een beperkte ruimte, wat m.i. een ruimte van 4,5 x 4 meter ook is. Heb zelf heel mooie Usher MD-1`s gehad maar m`n huidige, zijnde diens vervangers, presteren vele malen beter in mijn ook beperkte ruimte.


Sander.

I.v.m staande golven en ze best veel druk kunnen leveren in een ruimte tot zeg 20 m2

Ik heb 30 m2 en 1 woofer kan niet genoeg lucht verplaatsen voor het echte laag en het klinkt naar mijn mening minder vol ook door de ruimte oppervlakte en een 1 woofer ,eerst zat ik op een zolder kamer van 20m2 met schuin dak en daar maakte ze toch wel veel meer indruk als dat ze hier doen

Mijn monitoren kunnen best goed laag neerzetten dat je denkt van  :-o maar dan moet het allemaal erg hard om dat te bereiken

uitzonderingen daar gelaten je hebt ook monitoren met 8 of 10 inch woofers  byebye

japan78

Dank voor alle waardevolle reacties. Dit gaat een lange zoektocht worden vermoed ik.

Ik ga de boekenplank speakers nogmaals beluisteren, maar op de juiste hoogte. Deze speakers stonden op planken opgesteld op 2 meter hoog en dat heeft het beeld zwaar vertekend vermoed ik. En mocht ik alsnog iets lagere bass willen kan ik altijd een kleine actieve woofer erbij nemen.

Ik ben nog steeds verbaasd over de discussie dat vloerstaanders niet goed tot uiting komen in een beperkte ruimte. Uiteraard als je het volume maximaal zet dan zal de geluidsdruk extreem hoog zijn, maar op een rustig luistervolume (bijv. -44/-40) zou het acceptabel moeten zijn. En nogmaals de luisterruimte is 4,5m bij 4m, maar deze ruimte is onderdeel van een grotere ruimte.

Er is maar 1 uitweg over: speakers thuis uitproberen.

Overigens: ik begrijp dat elke speaker zijn eigen klankkleur heeft, maar eigenlijk zou dit niet mogen. Immers, je luistert naar een nummer wat al afgemixt is in de studio en dus zou je dus met speakers moeten luisteren die "neutraal"  en alleen het "geluid doorgeven"  zoals bedoeld is. Ook zaken zoals bass, treble etc zou je dus neutraal moeten hebben staan.

Op deze manier probeer ik naar nummers te luisteren, terwijl ik in het verleden vrolijk met de equalizer aan de slag ging. Ik vraag me af of een equalizer vandaag de dag nog nodig is...(misschien een andere topic hiervoor aanmaken) ;)

De reden waarom ik dit even aanhaal, is omdat ik 5 nummers had meegenomen en zowel thuis als in de auto als in de hifi zaak heb beluisterd. En dat zullen dus in totaal 10 tot 15 verschillende speakers zijn geweest. Maar de nummers klonken totaal anders per speaker in termen van helderheid, punch, etc.

Nogmaals dank jullie allemaal. Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang. Ik zal volgende week weer gaan luisteren.

Marantz 81

Citaat van: japan78 op augustus 23, 2011, 20:01:57
Overigens: ik begrijp dat elke speaker zijn eigen klankkleur heeft, maar eigenlijk zou dit niet mogen. Immers, je luistert naar een nummer wat al afgemixt is in de studio en dus zou je dus met speakers moeten luisteren die "neutraal"  en alleen het "geluid doorgeven"  zoals bedoeld is. Ook zaken zoals bass, treble etc zou je dus neutraal moeten hebben staan.


Dat klopt er is veel keus en er zijn ook veel mooie merken  :yes: hetgeen wat het mooiste klinkt kun je alleen zelf bepalen

Uiteraard ben ik een dynaudio fanaat ,maar dynaudio is wel zo,n speaker wat je erin stopt komt eruit  :wink:

xander32

Citaat van: Marantz 81 op augustus 22, 2011, 17:40:35
Citaat van: xander32 op augustus 22, 2011, 08:25:35
Interessant; monitoren het best geschikt voor kleinere ruimtes ... Vertel eens  :yes: ...

Voor de rest heb ik gelijke ervaringen als Drees62 betreft zuilspeakers versus monitoren in een beperkte ruimte, wat m.i. een ruimte van 4,5 x 4 meter ook is. Heb zelf heel mooie Usher MD-1`s gehad maar m`n huidige, zijnde diens vervangers, presteren vele malen beter in mijn ook beperkte ruimte.


Sander.

I.v.m staande golven en ze best veel druk kunnen leveren in een ruimte tot zeg 20 m2

Ik heb 30 m2 en 1 woofer kan niet genoeg lucht verplaatsen voor het echte laag en het klinkt naar mijn mening minder vol ook door de ruimte oppervlakte en een 1 woofer ,eerst zat ik op een zolder kamer van 20m2 met schuin dak en daar maakte ze toch wel veel meer indruk als dat ze hier doen

Mijn monitoren kunnen best goed laag neerzetten dat je denkt van  :-o maar dan moet het allemaal erg hard om dat te bereiken

uitzonderingen daar gelaten je hebt ook monitoren met 8 of 10 inch woofers  byebye
Wanneer ik de verhuizing achter de rug heb zal ik je eens uitnodigen om naar m`n Ushers monitoren te komen luisteren :wink:.


Sander.

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op augustus 23, 2011, 21:55:09
Citaat van: japan78 op augustus 23, 2011, 20:01:57
Overigens: ik begrijp dat elke speaker zijn eigen klankkleur heeft, maar eigenlijk zou dit niet mogen. Immers, je luistert naar een nummer wat al afgemixt is in de studio en dus zou je dus met speakers moeten luisteren die "neutraal"  en alleen het "geluid doorgeven"  zoals bedoeld is. Ook zaken zoals bass, treble etc zou je dus neutraal moeten hebben staan.


Dat klopt er is veel keus en er zijn ook veel mooie merken  :yes: hetgeen wat het mooiste klinkt kun je alleen zelf bepalen

Uiteraard ben ik een dynaudio fanaat ,maar dynaudio is wel zo,n speaker wat je erin stopt komt eruit  :wink:

heb ik ook met vreten  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marantz 81

Ja das goed Sander lijkt me leuk  :-) aanstaande zaterdag neemt wim zijn Usher monitoren mee ,als ik het goed heb zijn dat dezelfde kwa opbouw

John misschien een langs de dokter dan  :schater: :schater:  zo te lezen neemt je lichaam niks op  :-P