Dank voor alle waardevolle reacties. Dit gaat een lange zoektocht worden vermoed ik.
Ik ga de boekenplank speakers nogmaals beluisteren, maar op de juiste hoogte. Deze speakers stonden op planken opgesteld op 2 meter hoog en dat heeft het beeld zwaar vertekend vermoed ik. En mocht ik alsnog iets lagere bass willen kan ik altijd een kleine actieve woofer erbij nemen.
Ik ben nog steeds verbaasd over de discussie dat vloerstaanders niet goed tot uiting komen in een beperkte ruimte. Uiteraard als je het volume maximaal zet dan zal de geluidsdruk extreem hoog zijn, maar op een rustig luistervolume (bijv. -44/-40) zou het acceptabel moeten zijn. En nogmaals de luisterruimte is 4,5m bij 4m, maar deze ruimte is onderdeel van een grotere ruimte.
Er is maar 1 uitweg over: speakers thuis uitproberen.
Overigens: ik begrijp dat elke speaker zijn eigen klankkleur heeft, maar eigenlijk zou dit niet mogen. Immers, je luistert naar een nummer wat al afgemixt is in de studio en dus zou je dus met speakers moeten luisteren die "neutraal" en alleen het "geluid doorgeven" zoals bedoeld is. Ook zaken zoals bass, treble etc zou je dus neutraal moeten hebben staan.
Op deze manier probeer ik naar nummers te luisteren, terwijl ik in het verleden vrolijk met de equalizer aan de slag ging. Ik vraag me af of een equalizer vandaag de dag nog nodig is...(misschien een andere topic hiervoor aanmaken)
De reden waarom ik dit even aanhaal, is omdat ik 5 nummers had meegenomen en zowel thuis als in de auto als in de hifi zaak heb beluisterd. En dat zullen dus in totaal 10 tot 15 verschillende speakers zijn geweest. Maar de nummers klonken totaal anders per speaker in termen van helderheid, punch, etc.
Nogmaals dank jullie allemaal. Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang. Ik zal volgende week weer gaan luisteren.