Bedankt Still Life voor je reactie hierbij wat opmerkingen n.a.v.
Misschien moet ik wat duidelijker over hoe te werk ben gegaan met de automatsche metingen. Graag reacties.Ik heb de microfoon op een fotostatief gezet op oorhoogte op de betreffende luisterplekken, dus op de bank, op stoelen. Front 2 Klipsch F1, centre een sony centrespeaker en surround 2 sony's op statieven. Dus geen front high, back high en subwoofer.
Na de meting alles gecheckt en opgeslagen. Afstanden kloppen, Audessey heeft een aanpassing gedaan. De waardes van de ls in db zijn teruggebracht met -
netjes.Na deze meting beluister ik het resultaat in stereo en pure en source digital. Wat opvalt bij het gebruik van de uitkomsten van Audessey dat de bassen nog nadrukkelijker (zwaarder klinker, bedompter) Het klopt dat dynamic volume het er niet beter op maakt.
Wellicht dat kurkvloer een boosdoener is, er ligt bij ons niets op de kurkvloer en de muren zijn wel bedekt met lijsten etc maar het klinkt wel hard (bijv bij een visite of veel mensen op bezoek) Ik heb ook geprobeerd de F1's veel verder van de muur te zetten om te kijken of de bas wat minder nadrukkelijk aanwezig is. Het maakt niets uit. Ik heb het dan niet over zo'n harde bas maar een erg diepe en voelbare bas. Nu vind ik dit laatste niet het ergste want dat deel geeft ook gevoel aan muziek, maar niet als het overheerst.
Los van alles moet ik wel zeggen dat de receiver mij nog steeds boeit en dat ik hierin ook alle vertrouwen heb ! Ik zeg dit omdat ik op dit moment weer heel veel muziek luister en dat is wel eens anders geweest toen ik afknapte van mijn eerste suroundgebeuren. Dus dat is positief. Het geluid is grootser, breder ws door de vloerstaanders die ik nog niet eerder had.
Even over de basisinstellingen vandaag.
Vandaag draaide ik Leonard Cohen - 10 new songs. Een heerlijke cd. Bij stereo moet de bas terug naar -6 (liefst nog verder maar dat gaat niet)en de treble op + 1. Pure/source digital is niet goed naar te luisteren op stand 34 of hoger, veel te veel bas. Dat geld ook voor Solomon Burke - Nothing is impossible die ik ook geluisterd heb. Het is dus niet zo dat het geluid bagger vind, maar ik wil er meer uithalen, minder donker en gezien de instelling die ik nu gebruik moet ik verder met uitzoeken.
De ls kabels zijn ok, de akoestiek aanpakken, of Audisey opnieuw of anders inregelen ? Andere luidsprekers speelt wel door mijn hoofd en is ook geen probleem. De F1's heb ik heel voordelig en zijn pas een 1/2 jaar oud en zien er nog als nieuw uit. Misschien de F1's als surround ? En op front wat speakers die minder de neiging hebben om het geluid te kleuren en een heldere klank geven
, een droge maar wel voelbare bas dus minder vermoeiend.Budget max 500 - 600,00 voor een paar.
Pietr bedankt voor je reactie over de Mordaunt Short Mezzo 6. Ik zal je bevindingen meenemen,het leek mij wel een aardig alternatief en niet te duur....