Luidsprekertips en ervaringen met SR 6004

Gestart door Arjen, augustus 15, 2011, 10:19:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen

Hallo,

ik ben Arjen en ik plaats voor de eerste keer een onderwerp op het Marantzforum. Sinds begin mei ben ik in het bezit van een SR 6004. Hiervoor had ik een Harman Kardon Stereo receiver maar na ruim 3 jaar wilde ik graag (opnieuw) een surround receiver aanschaffen. In 2000 ben ik voor het eerst begonnen met "surround" en dat is mij toen lelijk tegengevallen (Denon 2802/Tannoy Mercury's kleine luidsprekers/Harman Kardon DVD 25 speler) Ik heb toen na een jaar alles m.u.v. de dvd speler verkocht. Ik kon niet wennen aan de klank, de "sound".

Nu ben ik ruim 10 jaar later weer opnieuw begonnen met surround en heb ik als eerste de SR 6004 gekocht. Enthousiast gemaakt door goede recensies  De volgende stap is nu het aanschaffen van luidsprekers die passen bij het klankbeeld van deze receiver.
Ik heb eerst mijn oude Mission's 762i er op aangesloten en nu dienen een paar voordelige Klipsch F1 luidsprekers als front. Deze luidsprekers produceren echter erg veel bas en versluieren het middengebied.
Ik gebruik voornamelijk de stand "pure direct". Bij acoustische muziek ben ik niet ontevreden, echter bij popmuziek, soul jazz etc wordt de klank overheerst door de warme bassen en krijgen stemmen iets onnatuurlijks, naar mijn idee het middengebied.In de "stereo"stand moet de bas behoorlijk in de min.
Voordat ik op zoek wil gaan naar een hifiadres om te gaan luisteren wil ik graag van gebruikers die deze receiver ook bezitten of een vergelijkbare, welke ervaringen jullie hebben bij het klankbeeld van de SR 6004, de veel gebruikte instellingen,tips  en de luidsprekers (het liefst vloerstaanders)die beter aan mijn wensen zouden voldoen. Het luistergedeelte van mijn woonkamer meet ongeveer 4 x 3,70. Ik heb een kurkvloer, de muren zijn geverfd, de zitmeubels zijn van leer.  Ik woon in Gorssel (tussen Deventer en Zutphen) en een luistersessie bij iemand in de omgeving van Deventer, Zutphen thuis om te ervaren hoe het kan "klinken"zou ook een prima optie voor mij. zijn. Alvast bedankt voor je reactie.
Arjen

JohnWx

Welkom hier op het forum



Je kan bijna wel elke speaker er aan hangen

Je moet eigenlijk de Klipsch verwisselen met de 762i is gewoon een mooie monitor speaker denk ik

Wil je nieuw of tweede hands kopen ? 2de hands koop je soms pareltjes voor weinig

Veel mensen vinden het erg mooi met Monitor Audio en met Canton Focal

Wat luister je het liefst naar stereo of film of beide ?


welkom in de wereld van hifi


vr gr John puur stereo

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Arjen

Hallo John,

bedankt voor je reactie !

Ik ben oorspronkelijk een stereo liefhebber. Mijn eerste versterker was een.... Marantz de 1060 of 1040 meen ik en daarna later een Luxman L1 met B&W dm5's en een Nakamichi 580. Die zijn allemaal van het (strijd)toneel verdwenen door ouderdom.

Ik heb een uitzonderlijk goed gehoor voor klank en muziek en dat heeft z'n goede en minder goede kanten. Ik luister veel naar country, blues en aanverwant(J.Cash, Bob Dylan, Van Morrison, Leonard Cohen en nog veel meer). Daarnaast muziek dvd's en soms een film.
Nieuw of gebruikt maakt mij niet zoveel uit al is mijn budget beperkt. Monitor Audio (bijv BX5 en BX2)wordt aanbevolen door areadvd en What hifi dus die link heb ik ook gelegd,nog bedankt, en wellicht de Mordaunt Short Mezzo 6  die nu voordelig te krijgen is. Wellicht Dali (wordt ook veel genoemd op het forum) bijvoorbeeld Concept 6. Focal ken ik alleen als merk, wat zijn de eigenschappen van dit merk ? Van Canton sprak mij de GLE 490 aan deze heeft nogal wat vrije ruimte nodig en die heb ik niet. Zo'n 20- 30 cm van de muur zou ideaal zijn. Maar de match moet een beetje passen vandaar mijn vraag naar ervaringen op dit gebied en de klankleur van receivers identiek aan de SR 6004. Ik ga in ieder geval de Missions eens terugzetten en kijken of er verschil te horen is. Al vond ik deze ook behoorlijk donker klinken (voldoende afstand van de muur,goede lskabels).Wellicht spelen de omgevingsfactoren ook een rol (muur,kurk,leren meubels). Mijn wens is vloerstaanders maar wellicht is de luisterruimte te klein..Totale afmetingen woonkamer ongeveer 32m2, zitgedeelte 16 m2 klassieke opstelling.

Groetjes
Arjen

still life

hi & welcome..

mijn voorlaatste avr was een 6004,( check mijn set topic/sig)..
verder denk ik dat je nog niet met adsy/inmeten/regelen aan de gang bent geweest  nopompom

persoonlijk & mss ben je er wel 'tegen', maar wie met klankmatige klachten komt
zou daar eerst eens mee moeten gaan testen/verbetering proberen te halen..

CiteerFocal ken ik alleen als merk, wat zijn de eigenschappen van dit merk ? Van Canton sprak mij de GLE 490 aan.... Maar de match moet een beetje passen vandaar mijn vraag naar ervaringen op dit gebied en de klankleur van receivers identiek aan de SR 6004

voornaamste match die je moet maken is te vinden tss de amp/speakers qua aansturing
hoe versterkers & speakers klinken wordt vooral daardoor bepaald icm de akoestiek..  :angel:

I mean: hoe een blues/country cd moet klinken ligt al lang besloten in de (hopelijk goeie) mix
lineair gezien ga je deze mix enkel versterken & balanced weergeven/afluisteren in je kamer/ruimte

het hoorbare audio-spectrum situeert zich ergens tss 20Hz/kHz => dit omvat alle smaken/stijlen
& goeie speakers kunnen dat makkelijk zat weergeven..

CiteerMijn wens is vloerstaanders maar wellicht is de luisterruimte te klein..Totale afmetingen woonkamer ongeveer 32m2, zitgedeelte 16 m2 klassieke opstelling.

8-) & hoeft geen probleem te zijn..

alleen niet telkens (met de natte vinger) vlijtig met de bass/treble regeling tweaken

m.i. is dat myfi  :no: eigen sound < vs > hifi  :yes: (volgens opname)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Arjen



Hallo Still Life,

bedankt voor je reactie.

Ik heb 2x de set automatisch af laten regelen door Audesey. De 1e keer met de Missions 762i en 6 verschillende plekken. De resultaten waren niet om over naar huis te schrijven, meer bas en benadruken van de hoge tonen. Ik heb de speakerconfig toen handmatig ingesteld en dit klonk beter maar etc.

Ik heb de afstand van de speakers tov van de muur iets vergroot, lsdraad en aansluiting nagelopen etc zonder resultaat. In stereo weinig dynamiek, akoestische muziek redelijk, versterkte muziek te wollig en warm, versluiering van het middengebied. In pure digital voller,breder maar te donker. Deze gang van zaken heb ik ook toegepast op de 2 Klipsch F1 speakers.

Het zelfde verhaal alleen bemerk ik wel een betere kanaalscheiding. Vanaf welke positie-instelling/positie ik ook luister het geluid wordt goed verspreid (ik heb het niet over de klank)Ik heb ook de dynamische equalizer gebruikt en geprobeert om de equalizer instelling handmatig aan te passen aan mijn wensen, dus minder diepe bas en meer midden. Zonder resultaat.

Naar mijn idee ben ik toch al wel aardig bezig geweest. Ik probeer zoveel mogelijk in pure digital te luisteren en niet aan de treble en bass instelling te komen in de stereostand  maar dat klinkt vaak niet goed etc. Wat zou nog verder tot verbetering kunnen leiden ? Kabels ? Db meter ? Akoestiek of andere luidsprekers ?
Ik zal je topic ook bekijken wellicht dat deze extra info en hulp biedt.

Arjen

pietr

#5
Ik heb een SR6004 en had daarop eerst de Monitor Audio RX6 aangesloten. In de winkel klonken ze goed, thuis kwamen ze minder goed uit de verf. Dat lag ook aan het feit dat ze dicht tegen de muur stonden (ook al heeft de RX6 een basreflexpoort aan de voorzijde). Ik heb ze verkocht en heb vandaag speakers gekocht van Tannoy: Revolution Signature DC6T voor een erg mooie prijs. Ook weer Engelse speakers dus. Ik wilde eigenlijk speakers van Canton kopen, maar ik was bang dat ze te schel zouden klinken bij mij (tegelvloer, leren banken etc.). Ik kan je nog niet vertellen hoe de speakers klinken in combinatie met de SR6004.
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T

still life


je bent dus niet tevreden bent met ADSY, rest de vraag of je een beetje goed/correct hebt ingemeten ?

CiteerIk heb 2x de set automatisch af laten regelen door Audesey. De 1e keer met de Missions 762i en 6 verschillende plekken. De resultaten waren niet om over naar huis te schrijven, meer bas en benadruken van de hoge tonen.

het is idd best om alle metingen te doen: maar wel rond een centrale positie/sweetspot
(op het forum is heel wat na te lezen over inmeten..)

& of je dyn volume gebruikt of niet => met D.vol. hangt een soort sluier (compressie) over je geluid
dit is nl een dynamiekremmer & bij muziek klinkt dat imho nergens naar  puke

op die basis ADSY afschrijven is a big  nonono maar het kan goed zijn dat je een vette akoestiek hebt & prima zonder D.EQ. kunt ,
die kurkvloer bvb zal je wsl als laag-vriendelijk ervaren..  :-D


CiteerIk zal je topic ook bekijken wellicht dat deze extra info en hulp biedt.

is mss  8-) vanwege mijn surrounds uit de canton GLE-lijn

Citaat van: Arjen op augustus 15, 2011, 17:35:45
Wat zou nog verder tot verbetering kunnen leiden ? Kabels ? Db meter ? Akoestiek of andere luidsprekers ?


Arjen

LS-kabels: met 2.5mm² koper zit je in principe goed..

db-meter: best essentieel om handmatig af/bij te stellen, zeker als je de ADSY-meting wil overtreffen

akoestiek: valt altijd wel wat aan te verbeteren, in principe pakt ADSY dit vrij goed aan

andere speakers? tja: die F1 is idd niet meteen de meest verfijnde speaker
als je prima stereo wil bekomen, kun je daar m.i. best wat hoger gaan..  :angel:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Cadfael

Ik heb ook de mordaunt short overwogen, maar vond ze iets te donker en mompelig overkwamen. Na een vergelijk met deze, kefs en b&w's ben ik bij mn huidige speakers terecht gekomen waar ik erg tevreden mee ben. Deze klinken veel gedetailleerder. En de laagte is wel iets minder aanwezig maar daar heb ik een sub voor.

Ik kijk voornamelijk films, en af en toe luisteren we wel eens wat jazz/blues of klassieke muziek.
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

Arjen

Bedankt Still Life voor je reactie hierbij wat opmerkingen n.a.v.
Misschien moet ik wat duidelijker over hoe te werk ben gegaan met de automatsche metingen. Graag reacties.Ik heb de microfoon op een fotostatief gezet op oorhoogte op de betreffende luisterplekken, dus op de bank, op stoelen. Front 2 Klipsch F1, centre een sony centrespeaker en surround 2 sony's op statieven. Dus geen front high, back high en subwoofer.

Na de meting alles gecheckt en opgeslagen. Afstanden kloppen, Audessey heeft een aanpassing gedaan. De waardes van de ls in db zijn teruggebracht met - netjes.Na deze meting beluister ik het resultaat in stereo en pure en source digital. Wat opvalt bij het gebruik van de uitkomsten van Audessey dat de bassen nog nadrukkelijker (zwaarder klinker, bedompter) Het klopt dat dynamic volume het er niet beter op maakt.

Wellicht dat kurkvloer een boosdoener is, er ligt bij ons niets op de kurkvloer en de muren zijn wel bedekt met lijsten etc maar het klinkt wel hard (bijv bij een visite of veel mensen op bezoek)  Ik heb ook geprobeerd de F1's veel verder van de muur te zetten om te kijken of de bas wat minder nadrukkelijk aanwezig is. Het maakt niets uit. Ik heb het dan niet over zo'n harde bas maar een erg diepe en voelbare bas. Nu vind ik dit laatste niet het ergste want dat deel geeft ook gevoel aan muziek, maar niet als het overheerst.

Los van alles moet ik wel zeggen dat de receiver mij nog steeds boeit en dat ik hierin ook alle vertrouwen heb ! Ik zeg dit omdat ik op dit moment weer heel veel muziek luister en dat is wel eens anders geweest toen ik afknapte van mijn eerste suroundgebeuren. Dus dat is positief. Het geluid is grootser, breder ws door de vloerstaanders die ik nog niet eerder had.

Even over de basisinstellingen vandaag.
Vandaag draaide ik Leonard Cohen - 10 new songs. Een heerlijke cd. Bij stereo moet de bas terug naar -6 (liefst nog verder maar dat gaat niet)en de treble op + 1. Pure/source digital is niet goed naar te luisteren op stand 34 of hoger, veel te veel bas. Dat geld ook voor Solomon Burke - Nothing is impossible die ik ook geluisterd heb. Het is dus niet zo dat het geluid bagger vind, maar ik wil er meer uithalen, minder donker en gezien de instelling die ik nu gebruik moet ik verder met uitzoeken.

De ls kabels zijn ok, de akoestiek aanpakken, of Audisey opnieuw of anders inregelen ? Andere luidsprekers speelt wel door mijn hoofd en is ook geen probleem. De F1's heb ik heel voordelig en zijn pas een 1/2 jaar oud en zien er nog als nieuw uit.  Misschien de F1's als surround ? En op front wat speakers die minder de neiging hebben om het geluid te kleuren en een heldere klank geven :wink:, een droge maar wel voelbare bas dus minder vermoeiend.Budget max 500 - 600,00 voor een paar.

Pietr bedankt voor je reactie over de Mordaunt Short Mezzo 6. Ik zal je bevindingen meenemen,het leek mij wel een aardig alternatief en niet te duur....

Marantz 81

Hallo Arjen welkom hier  :-)

Ik heb de Klipsch F2 gehad in het verleden ,voor het geld geen verkeerde speaker ,maar dezelfde ervaring ermee als dat jij hebt teveel aangezet laag waardoor het midden gebied dichtloopt en hoog is wel mooi opzich maar kan wat scherp zijn , en heb nog veel meer gehad

ik denk dat dit wel eens hele mooie speaker kan zijn voor in jou ruimte  http://link.marktplaats.nl/474801643  of deze  http://link.marktplaats.nl/471359569

of opzoek gaan naar de Dali Ikon 5

zelf heb ik ook een vrij harde acoustiek  4,8 bij 6,2 meter kamer en heb de Ikon 6 SE hier gehad ,klinkt gewoon erg goed uitgebalanceerd en gecontroleerd in het laag

Gezien je oppervlakte van woonkamer en ervaring tot nu toe ,lijkt mij die IKON 5 of Suite 1.7 de beste keuze  2 X 13 CM Woofers

de Ikon 6 heeft 2 X 16 CM Woofer

groeten Arjan  byebye

still life

mss eens de ADSY waardes posten ? of eens proberen met de fronts op small
& dan steeds hoger crossen tot ze minder 'pompen' (80Hz zal je vast beter bevallen)

dan kun je stellen: ja maar: dan mis ik alles daaronder ? 
:yes: & indien aanwezig in de opname, ook de bijhorende problemen..  clown1

CiteerLos van alles moet ik wel zeggen dat de receiver mij nog steeds boeit en dat ik hierin ook alle vertrouwen heb ! Ik zeg dit omdat ik op dit moment weer heel veel muziek luister en dat is wel eens anders geweest toen ik afknapte van mijn eerste suroundgebeuren. Dus dat is positief. Het geluid is grootser, breder ws door de vloerstaanders die ik nog niet eerder had.

TTIWWP

benieuwd naar je opstelling..

verder denk ik dat je idd met een sterk gekleurd geluid zit, & die F1's  nopompom ..

je komt vermoedelijk van monitors af & deze laagproblemen spelen daar gewoon veel minder
het diepe laag mankeer je daarbij maar het is mss nog de beste oplossing voor jouw ruimte

but I like nice fronts (zuilen)..  :yes: dus uitkijken voor goeie (neutrale) weergevers maar...

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

#11
Oh oh,..

Verkeerde topic, verkeerd forum zelfs...  :-D

Marvin

Je zou eens kunnen experimenteren met wat beddengoed op de vloer te leggen, wat kussens onder de banken of iets dergelijks. Even een laken achter de speakers, laken over de lederenbank, etc.
Gewoon eens proberen wat dat doet met je akoestische problemen.

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin

Niet in de vorm van; Oh wat een verkeerd forum is dit!

:wink: