Leuke / Objectieve Interlink test

Gestart door Marantz 81, juni 10, 2011, 21:01:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

lo

Dit gaat hem niet meer loslaten, euhhh...... of andersom :-D
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Maurice

Citaat van: lo op juni 13, 2011, 10:35:50
Dit gaat hem niet meer loslaten, euhhh...... of andersom :-D
Ikke wel hoor, kan er prima mee leven dat ik het niet begrijp  clown1
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Zie trouwens net dat de soortelijk weerstand van zilver lager is dan die van koper, dus mijn argument over weerstand gaat niet op. Goud heeft wel een hogere soortelijke weerstand dan koper.

Edit: gaat wel op, koper heeft een hogere soortelijke weerstand en zal dus meer filteren.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

lo

Zie je wel....... nooit meer loslaten notworthy
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Perfect_audio

Citaat van: Maurice op juni 13, 2011, 10:07:16
Over het kwantificeren:

Doet mij trouwens bedenken dat de soortelijke weerstand van koper volgens mij lager is dan bij zilver.
De soortelijke weerstand van koper is ca 10% groter dan van zilver. Dus de keuze voor zilver is niet gek als je alleen op weerstand let. Een ander voordeel is dat zilveroxide ook geleidend is, koperoxide geleidt erg slecht. Maar ja, de prijs van zilver is wel heel erg veel hoger dan van koper. En voor die 10% extra weerstand (van zowiezo erg lage koperweerstand) is dat geen verstandige afweging.

Citaat van: Maurice op juni 13, 2011, 10:07:16
Een weerstand in een filter werkt als laagdoorlaat, oftewel, doet iets met het frequentiebereik. Plaats je een weerstand parallel aan een speakerunit, dan werkt dit als rendementsaanpassing, waardoor de unit minder hard doorklinkt.
Ook hier moet ik even corrigeren. Een weerstand heeft geen invloed op de frequentie, een condensator wel.
Een weerstand parallel aan de speaker is een gevaar voor je versterker.

Laat ik het verduidelijken met een plaatje:
Schema C:
Uitgaande van een weerstand van 4 ohm en een speaker van 4 ohm (impedantie) levert het een vervangingswaarde op van 2 ohm (ongeveer, want de impedantie van de speaker is afhankelijk van de frequentie).  Plaats je de weerstand in serie (schema D ) dan krijg je een vervangingsweerstand van 8 ohm.
Je ziet nu ook dat een kabel van zilver of koper geen bal uitmaakt kwa weerstand die voor een standaard luidspekerkabel altijd al < 0,01 ohm is.
Ook voor een interlink kan zilver op basis van weerstand niet echt een verschil maken. Hou er tevens rekening meer dat de kabel tussen twee apparaten zit: de ingangsweerstand is bijv. 47 kOhm.

Wil je de frequentie aanpassen (zoals in filters) dan kijk eens naar schema A en B (even simpel ter verduidelijking).
Schema A: hier zal de condensator de hoge frequenties doorlaten en zal de luidspreker minder hoog weergeven.
Schema B: hier zullen de hoge frequenties worden doorgelaten ten faveure van de lage frequenties: gevolg is meer hoge tonen uit je speaker.

Een kabel (interlink) mag je zien als schema A: hoe hoger de capaciteitswaarde van de kabel, des te meer verlies van hoog.

Er is nog een andere component die meewerkt aan 'kleuring' van het geluid: inductie. Bij filters worden ook spoelen toegepast om het laag en hoog aan te passen.
Inductie speelt bij een interlink geen rol, tenzij er in de kabel spoelen zijn verwerkt.

Wat maakt dat een kabel kleurt (de frequentiekarakteristiek aanpast)?
De meest voor de hand liggende reden is capaciteit, van de kabel en connectors.
Maar waarom je dat zou willen doen is mij een raadsel. De moderne apparatuur heeft knoppen om dat zelf naar wens te regelen. Een vaste regelaar (met onbekende waarde) zoals een kabel hoort m.i. toch niet thuis in een hifiset.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Mexicaanse Hond

Wat is er mis om bij een hifi-installatie zonder toonregeling bekabeling te gebruiken als finetuning? Niets lijkt me.

Ik ben zelf blij dat er i.t.t. de Musical Fidelitiy A1 Final Edition en de Primaluna Prologue Two op de PM-94 wél toonregeling zit.
Dat geeft me de mogelijkheid bij mindere opnames het hoog wat te temmen dan wel wat op te draaien.

Laten we ons alsjeblieft niet gaan gedragen als hifi-evangelisten door te stellen dat onze oplossing de enig ware en goede is.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Dex

Wat je dus eigenlijk zegt Harry, is dat het signaal wat vanaf de drager door de keten gaat voordat wij het kunnen waarnemen als geluid, op één of meerdere
plaatsen mag worden beïnvloed.
Terwijl de HiFi doctrine luidt dat dit bij een echte HiFi /High End keten niet nodig en zelfs onwenselijk is, omdat we daarmee kleuring toevoegen
aan het opgeslagen medium en de oorspronkelijke puurheid van het opgeslagen medium daarmee aantasten.
Als excuus om dit toch te doen (het beïnvloeden dus) wordt aangevoerd dat we wanneer we star de doctrine volgen, we geen rekening kunnen houden met
de akoestiek van de luisterruimte (of beter de gebreken daaraan) waardoor het oorspronkelijke geluid wat we zouden moeten horen sowieso niet weergegeven zou kunnen worden.

De diverse manieren om invloed uit te kunnen oefenen zijn door het gebruik van andere kabels (met ingebouwde filters) of door de componenten
in de set-up zodanig op elkaar af te stemmen dat een bepaald evenwicht wordt verkregen wat in de omstandigheden als optimaal voor die ruimte mag worden gezien.
En natuurlijk niet te vergeten de fysiologische mogelijkheden om te beïnvloeden zoals toonregelingen en actieve equalizers.
Bij dit alles hou ik nog geen rekening met de mogelijkheid dat een opgeslagen medium van oorsprong al fouten bevat welke door slechte
mastering zijn ontstaan.

Als ik het teruglees ben ik bijna bang om een CD af te spelen of een LP te draaien.
Gelukkig maak ik me alleen maar druk om het geluid wat ik hoor in mijn luisterruimte en of dat naar mijn zin is.
Zolang ik daar tevreden mee ben zal de rest mij een würschtjen wezen.... byebye

PS: Bij het typen loopt de tekst oneindig door, ik moet dus zelf steeds een harde return maken.  :angel:

JohnWx

Citaat van: Dex op juni 14, 2011, 12:16:00
Wat je dus eigenlijk zegt Harry, is dat het signaal wat vanaf de drager door de keten gaat voordat wij het kunnen waarnemen als geluid, op één of meerdere
plaatsen mag worden beïnvloed.
Terwijl de HiFi doctrine luidt dat dit bij een echte HiFi /High End keten niet nodig en zelfs onwenselijk is, omdat we daarmee kleuring toevoegen
aan het opgeslagen medium en de oorspronkelijke puurheid van het opgeslagen medium daarmee aantasten.
Als excuus om dit toch te doen (het beïnvloeden dus) wordt aangevoerd dat we wanneer we star de doctrine volgen, we geen rekening kunnen houden met
de akoestiek van de luisterruimte (of beter de gebreken daaraan) waardoor het oorspronkelijke geluid wat we zouden moeten horen sowieso niet weergegeven zou kunnen worden.

De diverse manieren om invloed uit te kunnen oefenen zijn door het gebruik van andere kabels (met ingebouwde filters) of door de componenten
in de set-up zodanig op elkaar af te stemmen dat een bepaald evenwicht wordt verkregen wat in de omstandigheden als optimaal voor die ruimte mag worden gezien.
En natuurlijk niet te vergeten de fysiologische mogelijkheden om te beïnvloeden zoals toonregelingen en actieve equalizers.
Bij dit alles hou ik nog geen rekening met de mogelijkheid dat een opgeslagen medium van oorsprong al fouten bevat welke door slechte
mastering zijn ontstaan.

Als ik het teruglees ben ik bijna bang om een CD af te spelen of een LP te draaien.
Gelukkig maak ik me alleen maar druk om het geluid wat ik hoor in mijn luisterruimte en of dat naar mijn zin is.
Zolang ik daar tevreden mee ben zal de rest mij een würschtjen wezen.... byebye

PS: Bij het typen loopt de tekst oneindig door, ik moet dus zelf steeds een harde return maken.  :angel:

Vind wel dat jij maar een x aantal woorden mag gaan gebruiken net zoals bij de krant met een columnist, steeds als ik je stukjes lees red ik het niet met 1 bak koffie  :lol: ga zo door leest lekker weg
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Dex

Tja, het is nu eenmaal een forum en daar worden meningen uitgewisseld toch?   clown1
En vaak heb ik een uitgesproken mening over de onderwerpen waarop ik reageer.  :angel:
Dus wees gerust, ik ga gewoon zo door.  :yes:

Mexicaanse Hond

Citaat van: Dex op juni 14, 2011, 12:16:00
Wat je dus eigenlijk zegt Harry, is dat het signaal wat vanaf de drager door de keten gaat voordat wij het kunnen waarnemen als geluid, op één of meerdere
plaatsen mag worden beïnvloed.

PS: Bij het typen loopt de tekst oneindig door, ik moet dus zelf steeds een harde return maken.  :angel:

Van mij mag iedereen alles doen wat 'ie wil, zolang dat maar niet lijdt tot overlast bij anderen.
Beetje a la Frank Zappa:

Do what you wanna, do what you will,
As long as you don't mess up your neighbor's thrill.

Verder erger ik me ook aan het ontbreken van een zachte return.  :roll:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Mexicaanse Hond

Citaat van: f.luisteraar op juni 14, 2011, 15:45:52
Zo is het beter: Van mij mag iedereen alles doen wat 'ie wil, zolang dat maar niet lijdt leidt tot overlast bij anderen.
Ik mag mijn berichten niet meer veranderen, dus dan maar zo.  :roll:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Maurice

Citaat van: marvin op juni 14, 2011, 18:25:16
Dan is een luistersessie van jou bij mij uitgesloten.
Tegen de tijd dat de gasten op de apparatuur gaan spugen mogen ze van mij thuis blijven.   :wink:


Misschien dat ik m'n bericht straks even verander, ik mag dat namelijk...  clown1
Gauw gekwoot, want dan blijft de boodschap behouden  clown1

Maar nu graag weer on-topic! :police:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: Perfect_audio op juni 13, 2011, 12:00:21
Ook hier moet ik even corrigeren. Een weerstand heeft geen invloed op de frequentie, een condensator wel.
Een weerstand parallel aan de speaker is een gevaar voor je versterker.
Moet natuurlijk een spoel zijn  redface
Te snel gelezen met teveel verzachtende omstandigheden te weinig licht  shutup
Hoeft geen gevaar te zijn, bij filters wordt het vaak genoeg gebruikt om het hoog af te zwakken. Kan door enkel een parallel, enkel een serie of zowel serie als parallel weerstand te plaatsen.
Zie bijv hier onderaan een interactief rekenvoorbeeld: http://www.12vhifi.nl/filters.html

Citeer
Laat ik het verduidelijken met een plaatje:
Schema C:
Uitgaande van een weerstand van 4 ohm en een speaker van 4 ohm (impedantie) levert het een vervangingswaarde op van 2 ohm (ongeveer, want de impedantie van de speaker is afhankelijk van de frequentie).  Plaats je de weerstand in serie (schema D ) dan krijg je een vervangingsweerstand van 8 ohm.
Je ziet nu ook dat een kabel van zilver of koper geen bal uitmaakt kwa weerstand die voor een standaard luidspekerkabel altijd al < 0,01 ohm is.
Ook voor een interlink kan zilver op basis van weerstand niet echt een verschil maken. Hou er tevens rekening meer dat de kabel tussen twee apparaten zit: de ingangsweerstand is bijv. 47 kOhm.

Wil je de frequentie aanpassen (zoals in filters) dan kijk eens naar schema A en B (even simpel ter verduidelijking).
Schema A: hier zal de condensator de hoge frequenties doorlaten en zal de luidspreker minder hoog weergeven.
Schema B: hier zullen de hoge frequenties worden doorgelaten ten faveure van de lage frequenties: gevolg is meer hoge tonen uit je speaker.

Een kabel (interlink) mag je zien als schema A: hoe hoger de capaciteitswaarde van de kabel, des te meer verlies van hoog.

Er is nog een andere component die meewerkt aan 'kleuring' van het geluid: inductie. Bij filters worden ook spoelen toegepast om het laag en hoog aan te passen.
Inductie speelt bij een interlink geen rol, tenzij er in de kabel spoelen zijn verwerkt.

MIT  violent1
Of natuurlijk langere interlinks die opgerold zijn...

Citeer
Wat maakt dat een kabel kleurt (de frequentiekarakteristiek aanpast)?
De meest voor de hand liggende reden is capaciteit, van de kabel en connectors.
Maar waarom je dat zou willen doen is mij een raadsel. De moderne apparatuur heeft knoppen om dat zelf naar wens te regelen. Een vaste regelaar (met onbekende waarde) zoals een kabel hoort m.i. toch niet thuis in een hifiset.

Ron
Tja, je wilt het niet, maar het is toch altijd aanwezig, en blijkbaar doet elke fabrikant het weer anders.... Merk ook echt matching verschillen. Zo ben ik helemaal niet weg van Monster kabels in een Marantz set op Engelse speakers, maar kan het in een heel kille set weer goed doen.
Maar de basis van je set moet goed zijn, net als je akoestiek. Daarna zijn kabels geneuzel in de marge qua regelmogelijkheden, hoe duidelijk de verschillen soms ook zijn. Mijns inziens lost een akoestische aanpassing meer rendement op.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude