Citaat van: Maurice op juni 13, 2011, 10:07:16
Over het kwantificeren:
Doet mij trouwens bedenken dat de soortelijke weerstand van koper volgens mij lager is dan bij zilver.
De soortelijke weerstand van koper is ca 10% groter dan van zilver. Dus de keuze voor zilver is niet gek als je alleen op weerstand let. Een ander voordeel is dat zilveroxide ook geleidend is, koperoxide geleidt erg slecht. Maar ja, de prijs van zilver is wel heel erg veel hoger dan van koper. En voor die 10% extra weerstand (van zowiezo erg lage koperweerstand) is dat geen verstandige afweging.
Citaat van: Maurice op juni 13, 2011, 10:07:16
Een weerstand in een filter werkt als laagdoorlaat, oftewel, doet iets met het frequentiebereik. Plaats je een weerstand parallel aan een speakerunit, dan werkt dit als rendementsaanpassing, waardoor de unit minder hard doorklinkt.
Ook hier moet ik even corrigeren. Een weerstand heeft geen invloed op de frequentie, een condensator wel.
Een weerstand parallel aan de speaker is een gevaar voor je versterker.
Laat ik het verduidelijken met een plaatje:
Schema C:
Uitgaande van een weerstand van 4 ohm en een speaker van 4 ohm (impedantie) levert het een vervangingswaarde op van 2 ohm (ongeveer, want de impedantie van de speaker is afhankelijk van de frequentie). Plaats je de weerstand in serie (schema D ) dan krijg je een vervangingsweerstand van 8 ohm.
Je ziet nu ook dat een kabel van zilver of koper geen bal uitmaakt kwa weerstand die voor een standaard luidspekerkabel altijd al < 0,01 ohm is.
Ook voor een interlink kan zilver op basis van weerstand niet echt een verschil maken. Hou er tevens rekening meer dat de kabel tussen twee apparaten zit: de ingangsweerstand is bijv. 47 kOhm.
Wil je de frequentie aanpassen (zoals in filters) dan kijk eens naar schema A en B (even simpel ter verduidelijking).
Schema A: hier zal de condensator de hoge frequenties doorlaten en zal de luidspreker minder hoog weergeven.
Schema B: hier zullen de hoge frequenties worden doorgelaten ten faveure van de lage frequenties: gevolg is meer hoge tonen uit je speaker.
Een kabel (interlink) mag je zien als schema A: hoe hoger de capaciteitswaarde van de kabel, des te meer verlies van hoog.
Er is nog een andere component die meewerkt aan 'kleuring' van het geluid: inductie. Bij filters worden ook spoelen toegepast om het laag en hoog aan te passen.
Inductie speelt bij een interlink geen rol, tenzij er in de kabel spoelen zijn verwerkt.
Wat maakt dat een kabel kleurt (de frequentiekarakteristiek aanpast)?
De meest voor de hand liggende reden is capaciteit, van de kabel en connectors.
Maar waarom je dat zou willen doen is mij een raadsel. De moderne apparatuur heeft knoppen om dat zelf naar wens te regelen. Een vaste regelaar (met onbekende waarde) zoals een kabel hoort m.i. toch niet thuis in een hifiset.
Ron