Thanx.
Kan ik me best voorstellen. Een buizenversterker moet je goed matchen met de luisterruimte en gevoeligheid van de speakers.
Dat eastern electric setje stond op de beurs te spelen op kleine monitors (lage gevoelighied en lage impedantie) in een grote rumoerige zaal. 2X18w. Kansloos. Geen attack, geen slam, geen laag.
De PL dialogue II die ik luisterde bij Chattelin audio stond ook in veel te grote kamer voor het vermogen. De Master audio speakers konden de kamer niet vullen met slam.
Maar knoop je een buizenversterker aan hoge rendement speakers zoals Triangles of PMC dan staat je wat te wachten. Het hoog is, as far as I have heard, altijd schoner, gaver, zuiverder dan de transistor. Cymbals zijn zo mooi. Je kunt de muziek harder zetten omdat het hoog niet schell wordt. Stemmen heb ik ook nog nooit zo natuurlijk en detailrijk gehoord. Verder is de instrument scheiding vaak makkelijker met buizen. En warm? nee, niet echt.
Ik sluit de NAD C370 nog regelmatig aan (doet dienst als eindbak voor HT) en qua dynamiek en slam doen ze weinig voor elkaar onder.