UD5005/NR1501 geen geluid bij 'DTS-HD MA 5.1' Blu-ray(s)

Gestart door Remco, februari 22, 2011, 01:36:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Remco

Eigenlijk zegt het onderwerp alles al... bij het afspelen van een Blu-Ray met 'DTS-HD MA 5.1' heb ik zeer veel moeite om geluid te krijgen.

Zat vanavond 'The American' te kijken (niet zo'n beste film trouwens  :gaap:), begon met helemaal geen geluid... toen wat geklooi met aan en uit etc. ineens geluid. Als ik hem kort op 'pauze' zet ben ik echter het spoor weer kwijt (in beide displays, dus bij de NR1501 en de UD5005 staat wel keurig de DTS aanduiding?!  shutup

Ik heb nog een andere Blu-ray liggen met 'DTS-HD MA 5.1', zelfde problemen. Met Dolby geluidskanalen geen enkel probleem!! Deze Blu-ray's hebben echter alleen maar DTS, dus ze lijken waardeloos.

Instelligen zijn volgens mij normaal:
Op de NR1501 staat surround op 'auto' (heb alles al wel geprobeerd, ook direct... zonder resultaat!)
Op de UD5005 staat sound op bitstream (anders heb ik helemaal geen 5.1)

De apparaten zijn met een normale HDMI kabel aan elkaar geknoopt (BR ingang op de NR1501) en ik heb een 5.1 speakeropstelling. De UD5005 heeft de laatste firmwareupdate. En ik heb echt alle instellingen al wel doorgelopen, ...zucht!

Ik dacht eerst dat het aan een Blu-ray disc lag, maar nu blijkt dus dat ik het met meerdere heb. Ook met een Blu-ray waar zowel (true-)dolby en DTS op zit, zodra ik DTS kies... gaat het mis!

Wie kan mij helpen? Ik wordt er een beetje gek van...  :yes:

p.s. ik weet dus ook niet eens aan welk apparaat het ligt, de NR of de UD?!
NR1501N (Klipsch HDT300) / UD5005N

Stadium III

Als je op de MODE knop duwt van de UD5005 Remote waar staat dan de HD audio formaat op

Verder zou ik toch een andere HDMI kabel proberen kan nooit kwaad
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Remco

Citaat van: Stadium III op februari 22, 2011, 07:39:56
Als je op de MODE knop duwt van de UD5005 Remote waar staat dan de HD audio formaat op

Verder zou ik toch een andere HDMI kabel proberen kan nooit kwaad
Goeiemorgen! Staat op "HD Audio uitvoer", gisteren ook even met "Mix" geprobeerd... hielp niet. Ik ga straks even met kabels aan de slag, maar zou het daar aan kunnen liggen? Wat ik ook even zal proberen is de UD op de TV aan te sluiten, kijken of dat verschil maakt.

Kortom, ik ga nog even verder met testen! Baal er wel van...  shutup
NR1501N (Klipsch HDT300) / UD5005N

Remco

Ik heb nu echt alles geprobeerd wat binnen mijn fantasie ligt...


  • Alle instellingen acties gisterenavond;
  • Vandaag kabels vervangen. Geen resultaat, probleem blijft;
  • UD rechtstreeks op de TV, werkte prima alleen TV geeft PCM door. Met andere kabels ongetwijfeld op te lossen, maar dat lijkt natuurlijk een 'wrok around' en geen echte oplossing voor het probleem;
  • UD op een andere HDMI ingang op de NR1501. Nog steeds soms geluid, vaker niet..  :no:

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het aan de NR1501 ligt. Heeft iemand een tip voor mij om daar met zekerheid achter te komen, met de middelen die ik nu in huis heb?

De NR1501 komt bij de MM vandaan. Als ik hem ga terugbrengen voor onderzoek ofzo, dan ben ik hem weken kwijt vrees ik... dus dat doe ik liever niet.

Even een ander vraagje; heeft de NR ook firmware en zo ja, is die zelf te updaten (wellicht is het een 'software' probleem...)

Thanks!
Remco

NR1501N (Klipsch HDT300) / UD5005N

still life

denk dat je nr problemen heeft met HD-formaten, gewoon DD zal wsl goed werken..
in auto selecteert de nr de beste kwaliteit, mss kun je hem een formaat (DD) forceren?
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Remco

Citaat van: still life op februari 22, 2011, 12:36:14
denk dat je nr problemen heeft met HD-formaten, gewoon DD zal wsl goed werken..
in auto selecteert de nr de beste kwaliteit, mss kun je hem een formaat (DD) forceren?
Ik vrees dat je gelijk hebt. Dan hebben we te maken met een 'bug', want de NR zou de HD formaten gewoon aan moeten kunnen...


(Uit de NR1501 gebruiksaanwijzing)

Het 'forceren' lukt (mij) niet... zoals gezegd, ik heb het alleen met DTS-HD en dus niet met de 'normale' Dolby formaten.
NR1501N (Klipsch HDT300) / UD5005N

still life

#6
yep, zou geen probleem mogen zijn

dit vond ik terug:

CiteerTarget model: Marantz NR1501

Symptom1:The sound is interrupted while playing the [Dolby Digital Plus] signal.
Symptom2:The sound is not outputted or noisey while playing the [DTS HD Master Audio] signal.

Cause 1 and 2:Output data of HDMI of SONY PS3 has failure.

nu slaat dit op weergave vanaf een ps3, maar het zal iets dergelijks zijn
mss een defect op de hdmi output van je UD of NR?  nopompom

ben je zeker dat je hdmi kabel 1.3 of beter is?

CiteerHDMI 1.3 -Deze versie bevat verbeteringen in zowel de audio als video elementen. Door de komst van Blu-Ray (en het toenmalige HD DVD) brengt deze versie ook de mogelijkheid om digitale bitstreams (data stromen) door te voeren voor de nieuwe hoge resolutie audio formaten als Dolby TrueHD en DTS HD.

HDMI 1.3a -Naast de boven genoemde audio verbeteringen, vergroten HDMI 1.3 and 1.3a de video bandbreedte die overgebracht kan worden van een bron naar het scherm. Dit betekent dat er bijvoorbeeld grotere kleurdiepten (kleur paletten) doorgestuurd kunnen worden en ook hogere resolutie dan het huidige 1080p. HDMI 1.3(a) is de meest gangbare versie op dit moment.

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Remco

Citaat van: still life op februari 22, 2011, 13:00:20
[...]
ben je zeker dat je hdmi kabel 1.3 of beter is?

Ik heb Vivanco 42102 kabels erbij gekregen...

CiteerSpecificaties:
Gecertificeerde High Speed with Ethernet kabel
Full HD 1080p
3D ondersteuning 1080p Dual stream
4K ondersteuning, 4096 x 2160 pixels bij 24 Hz
Data overdracht: 10,2 Gbps
Kabel lengte 0,75 meter
Koperen conductoren
24K vergulde kontakten
(bron: Vivanco.nl)

Volgens mij is dat OK, toch? Heb net ook even een andere kabel, een 'ProWire 42909' geprobeerd... 'euvel' blijft bestaan  redface.
NR1501N (Klipsch HDT300) / UD5005N

still life

looks good.. kunnen we ook weer uitsluiten

en heb je een HD tv?
mss als volgende stap eens alles op 720 instellen, om evt conflicten tss je apparatuur te vermijden..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

still life

CiteerHowever, a bug that I do know that the NR1501 firmware update fixes is a 1/4 second (or so) audio dropout that happens when using a BD player and HDMI connections. The dropout is "heard" at the start of the next DVD chapter or CD track when you use the "advance" (>>|) button to skip to the next chapter of a DVD or the next track of a CD. Typically several measures will be missed from the sound at the start of the skipped-to CD track. This bug is actually described as a "feature" in the NR1501's manual, but they'll fix it if you complain.

My NR1501 had this bug and it was fixed by getting the firmware updated. It took several weeks, though, because my NR1501 was the first the regional repair center had received for an update and they had to get the necessary firmware reprogramming hardware from Marantz. If you're lucky, your local repair center may already have it.

blijkbaar is er een firmware update voor dit probleem op de nr1501..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Remco

Ontzettend fijn dat je met me meedenkt Still!! Ik kom er namelijk echt niet uit  redface.

Over de update: Ik heb iets meer dan alleen een drop-out van een paar seconden ...bovendien alleen bij DTS-HD. En als ik met '>>|' naar een volgend nummer/hoofdstuk ga heb ik ook geen drop-out, bij DD of normale muziek CD's. Van wanneer is die quote als ik vragen mag? Mijn NR1501 is net een maandje oud.

Brengt mij overigens (weer) op de vraag, hoe kan ik de firmwareversie checken en/of updaten? Zo langzamerhand lijkt het toch een software issue...

Oh en ja, ik heb een HD TV (Samsung 37C6000) maar ik begrijp niet helemaal wat die kwaad zou kunnen doen in deze kwestie. De UD is immers aangesloten op de NR1501. Of mis ik hier nog iets?
NR1501N (Klipsch HDT300) / UD5005N

still life

gewoon gezocht op nr1501 firmware, quote kwam van avs forum of audioholics vandaan..

voor firmware moet je bij het marantz service centrum zijn
je zou denken dat een recent aangekocht apparaat up to date is, maar..MM kan die al een tijd staan hebben..

onlangs was hier ook een handshake kwestie tss een samsung & marantz
oplossing was beeld via component aansluiten..

heb ook ergens gelezen dat als je een andere bron selecteert & terug naar BR, je terug geluid kan hebben..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Remco

Ik heb de hele zaak gereset naar fabrieksinstellingen, stroom er af gehad en opnieuw aangesloten met alle kabels... ook dat mag niet baten!

Resumé:  Soms wel geluid, soms niet op en dat dus alléén op 'DTS-HD MA 5.1'. Op Dolby werkt het prima. Als ik, als het geluid is weggevallen (door bijvoorbeeld 'pauze' en skippen naar een ander hoofdstuk), op de NR1501 een paar keer switch met de 'surr.mode', 'auto', 'stereo' etc. is er ineens weer (5.1) geluid! Zucht...

Toch maar terug naar de MM? Zo ja, met welk component de UD of de NR?
Iemand nog andere suggesties?

NR1501N (Klipsch HDT300) / UD5005N

Stadium III

Als ik het zo hoor terug naar de MM en dan een firmware update laten doen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Remco

Citaat van: Stadium III op februari 22, 2011, 17:12:12
Als ik het zo hoor terug naar de MM en dan een firmware update laten doen
Ik vrees inderdaad dat er weinig anders op zit...  shutup

Heeft het zin om er vooraf even een mailtje aan te wagen richting Audioservice? Of gaan die zeggen, u moet ermee naar de dealer.
NR1501N (Klipsch HDT300) / UD5005N