Citaat van: mahansz op juli 17, 2008, 17:54:58
de vraag die bij mij nu gelijk naar boven komt: Is dit dan wel in de juiste verhouding
Een cd-speler van €5000 met een netkabel van €2000 vind ik persoonlijk onzin. Je kan in mijn optiek dan dat geld beter stoppen in andere componenten: dit zal volgens mij meer muziekwinst opleveren dan een netkabel. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een modificatie van de speler, betere versterking/speakers etc.
Zelf heb ik ook betere netsnoeren achter mijn set hangen en merk ook wel verschil, maar dit gaat voor mijn gevoel buiten proporties....
Beste MAHANSZ
Ten eerste zijn de beide netsnoeren niet van mij , ik heb ze 6 weken in bruikleen .
En als ik ze zou kopen kan ik ze kopen met een enorme korting die zeer aantrekkelijk is .
Over die korting die ik kan krijgen heb ik echter moeten beloven aan de dealer om dat niet naar buiten toe te brengen om te voorkomen dat de dealer zwaar in de problemen komt met de importeur ( ik betaal in feite de 2de hands prijs ) , dus ik noem geen prijs en geen merk van de netsnoeren .
2000 euro zou ikzelf ook nooit uitgeven aan een netsnoer , ik moet er niet aan denken .
Het betreffende netsnoer is van ongekende kwaliteit en van een bekend merk .
Het netsnoer kreeg ik volledig nieuw met nul draaiuren , en het presteerde meteen al aanzienlijk beter dan mijn eigen netsnoer van Nordost -Shiva , het gaat hier over de Marantz SA7-S1 en niet over de versterker .
Het netsnoer heeft nu twee weken in kunnen spelen , maar volgens de winkelier heeft het ongeveer vier weken nodig om volledig in te spelen .
Het verschil schijnt hem te zitten in de afschermingsmantel , die is maar liefst 16mm dik .
Die afschermingsmantel zorgt ervoor dat er totaal geen stoorsignalen opgepikt kunnen worden of buiten de kabel kunnen treden , de signaaladers zijn een goud/zilver kombinatie .
Mijn eigen Nordost-Shiva netsnoer heeft een isolatie mantel van maar 6mm dik , het is een erg dunne transparante mantel waarbij je de aders duidelijk ziet .
Zo'n dunne afscherming heeft dus een nadeel dat het geen stoorsignalen tegen kan houden waardoor er onrust optreed en er een hoop informatie verloren gaat in het signaal .
Dit hele verhaal is mij dus haarfijn uitgelegt door de desbetreffende winkelier en deze persoon geniet een grote bekendheid in de high end wereld .
Ik ben ook al persoonlijk bij de man thuis geweest om zijn privé installatie te beluisteren , er staat daar voor een kleine 60.000 euro schat ik , maar dit heeft niets met de netsnoeren te maken .
Verder is mij verteld dat een bron meer baat heeft aan een goed netsnoer dan een versterker , hoe verder van de bron af des te kleiner het resultaat is .
Op mijn versterker gebruik ik een Van Den Hul -Mainstream netsnoer en deze heeft ook een dikke afschermingsmantel van 16mm evenals het geleende netsnoer van 16mm .
Hier presteerde het 2000 euro netsnoer nieuw uit de doos slechter dan de Van Den Hul , inmiddels na drie dagen inspelen is dit nu andersom ( maar nog niet veel verschil hoorbaar ) , het moet eerst nog vier weken lang inspelen .
Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat wat mij is verteld over die afscherming van netsnoeren toch wel waar blijkt te zijn want beide netsnoeren zijn nu dus even dik qua mantel en de verschillen pakken aanzienlijk minder uit dan tussen de dunne Nordost op de cd speler , en het is nu ook de versterker i.p.v. de bron en zouden de verschillen tussen de netsnoeren minder groot uitpakken .
Dit hele verhaal achter de techniek van netsnoeren is mij dus uitgelegt en niet mijn eigen verzinsel .
Ik sta er persoonlijk ook achter omdat ik duidelijk de verschillen kan horen .
Groeten EDWIN B