Netkabels...?

Gestart door MadVillain, mei 04, 2007, 23:46:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Kokkie

Heb trouwens diy netkabels besteld bij conrad. Het is een LAPP kabel geworden, exact dezelfde als de isotek powercords van 99euro. bij conrad 2,67 euro per meter!!!!
Accuphase E 301
Denon DVD 2900
Audio Physic Spark
Audiolab M480
Audiolab Kalimba
Audiolab Flux
Volledige Jaap de Jong bekabeling
Micro Seiki DD1

gerard

Mijn diy lapp kabel deed het bij mijn sr4600 iets beter dan de standaard kabel, iets ruimtelijker...?

Dezelfde lapp doet het nu bij m'n Rega Mira3 minder, bas wordt trager, minder goede timing.
De standaard kabel van de Mira heeft daar geen last van, dus zit die er weer aan.

Mijn eerste indruk is dat door de afgeschermde kabel de dynamiek afneemt.
Ik blijf uiteraard proberen met andere (onafgeschermde) diy kabels  :-D
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Kokkie

Ik heb dat eerder gehoord over netkabels dat het bij veel mensen de kwaliteit verminderd.
Maar tot nu toe geloof ik er nog niet in. zodra ik alles binnen heb en gemaakt heb ga ik luisteren of het verschil maakt.
Accuphase E 301
Denon DVD 2900
Audio Physic Spark
Audiolab M480
Audiolab Kalimba
Audiolab Flux
Volledige Jaap de Jong bekabeling
Micro Seiki DD1

MadVillain

Citaat van: gerard op juni 25, 2008, 22:06:03
Mijn diy lapp kabel deed het bij mijn sr4600 iets beter dan de standaard kabel, iets ruimtelijker...?

Dezelfde lapp doet het nu bij m'n Rega Mira3 minder, bas wordt trager, minder goede timing.
De standaard kabel van de Mira heeft daar geen last van, dus zit die er weer aan.

Mijn eerste indruk is dat door de afgeschermde kabel de dynamiek afneemt.
Ik blijf uiteraard proberen met andere (onafgeschermde) diy kabels  :-D

Zelf merk ik tov mijn oude netkabel ook meer ruimtelijkheid. Ik heb nu LAT International AC2-mkII

Bearke65

Niets is zo controversieel als netkabels lijkt telkens weer in al die discussies over dit onderwerp. Ik kan alleen zeggen dat ik me in de loop van de jaren steeds meer bewust ben geworden wat schone stroom kan doen en als er iets in mijn set is wat in belangrijke mate heeft bijgedragen aan een uitstekende muziekweergave is het dat wel. Daarbij valt echter wél op te merken dat de verbeteringen des te groter worden hoe dichter ze bij de bron plaatsvinden. De (stevige) wandcontactdoos van waaruit mijn set gevoed wordt bevindt zich pal aan de andere kant van de muur waar mijn meterkast zich bevindt. Daar levert overigens een aparte stroomgroep de voeding voor de set.

Alles is zo kort mogelijk gehouden. De stroomkabels zijn niet langer dan nodig is. Het vervangen van standaard netkabels door betere exemplaren leverde een kwaliteitswinst op die groter was dan met interlinks cq ls kabels te halen was. Wat al verloren gaat aan het begin van de set zal immers nergens anders in de set verbeterd kunnen worden. Dus ja: ga zelf eens aan de slag met een goede stroomvoorziening, leen eens een paar netkabels of maak zlef een paar DIY kabels, de investering zal zich zeker lonen!

MvG

Bert Dekker
http://my.hifi.nl/index.php?user=825
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

pg

nou volg ik al een tijdje dit gebeuren en dacht ik ach als je er niks aan doe kan je niet mee praten.
nu weet ik niet of het goed is allemaal maar ik proberen.
kabel gamma of zo is leuk kom stroom door en dat is het dan wel geknepen geluid geen rust eerder gelijk gillen van speakers.(dikte weet ik niet meer)
kabel van werk3 keer 1,5mm was wel een stuk beter wat rust en laag gillen werd stukken minder.
aparte groep met 3 keer 4mm merk er weinig van is groep gewoon van gamma met smeltzekering.
nu heb ik een supra blok en kabel gehaald en die bracht nog wat meer rust in het gebeuren en wat meer klank en laag.
dit waren mij bevindingen door het te proberen maar vind het allemaal kleine verbeteringen en in het geheel moet het allemaal klopen denk ik.

HiFi gek

Citaat van: Bearke65 op juli 13, 2008, 22:29:44
Niets is zo controversieel als netkabels lijkt telkens weer in al die discussies over dit onderwerp. Ik kan alleen zeggen dat ik me in de loop van de jaren steeds meer bewust ben geworden wat schone stroom kan doen en als er iets in mijn set is wat in belangrijke mate heeft bijgedragen aan een uitstekende muziekweergave is het dat wel. Daarbij valt echter wél op te merken dat de verbeteringen des te groter worden hoe dichter ze bij de bron plaatsvinden. De (stevige) wandcontactdoos van waaruit mijn set gevoed wordt bevindt zich pal aan de andere kant van de muur waar mijn meterkast zich bevindt. Daar levert overigens een aparte stroomgroep de voeding voor de set.

Alles is zo kort mogelijk gehouden. De stroomkabels zijn niet langer dan nodig is. Het vervangen van standaard netkabels door betere exemplaren leverde een kwaliteitswinst op die groter was dan met interlinks cq ls kabels te halen was. Wat al verloren gaat aan het begin van de set zal immers nergens anders in de set verbeterd kunnen worden. Dus ja: ga zelf eens aan de slag met een goede stroomvoorziening, leen eens een paar netkabels of maak zlef een paar DIY kabels, de investering zal zich zeker lonen!

MvG

Bert Dekker
http://my.hifi.nl/index.php?user=825


Mijn bevindingen zijn precies het zelfde , ik heb normaal een netsnoer van 365 euro op mijn Marantz SA7-S1 , en nu heb ik momenteel een netsnoer te leen van 2000 euro .
Het verschil is een stuk groter dan ik had verwacht en duidelijk groter dan de winst die te behalen valt met duurdere interlinks en speakerkabels .

Op mijn Accuphase E-408 versterker heb ik normaal een netsnoer van 199 euro , en nu heb ik daar ook zo'n zelfde netsnoer van 2000 euro op ( in bruikleen ) , maar hier is het verschil een heel stuk minder dan bij de cd speler .

De beide dure netsnoeren zijn niet van mij , ik heb ze geleend om uit te proberen en ik mag ze zes weken bij mij houden om dan een beslissing te nemen of ik ze koop , ik krijg dan wel heel veel korting gelukkig .


Groeten  EDWIN  B

mahansz

de vraag die bij mij nu gelijk naar boven komt: Is dit dan wel in de juiste verhouding  :? :?
Een cd-speler van €5000 met een netkabel van €2000 vind ik persoonlijk onzin. Je kan in mijn optiek dan dat geld beter stoppen in andere componenten: dit zal volgens mij meer muziekwinst opleveren dan een netkabel. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een modificatie van de speler, betere versterking/speakers etc.
Zelf heb ik ook betere netsnoeren achter mijn set hangen en merk ook wel verschil, maar dit gaat voor mijn gevoel buiten proporties.... :|
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

JohnWx

had je dan niet beter een andere versterker / duurdere kunnen nemen ?
maar ja het is wel hobby en lekker kloten met kabeltjes kan wel leuk zijn.
er zijn mensen die verzuipen het in de maand of vergokken het dan ook maar liever een dure netkabel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mars

 stupid

vinikook , is gewoon leuk , met kabeltjes kloten . En het is onze hobby toch?
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

gerard

 stupid

Ik ben benieuwd of jullie complete snoeren kopen of zelf gaan knutselen met losse kabel en stekkers.
Ik vind het leuk om zelf kabeltjes te maken en te vergelijken.   :yes:

Zijn er hier doe het zelvers die goeie ervaringen hebben met bepaalde kabelmerken??
Dan hoef ik zelf niet alle merken te proberen... :-D

Gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

HiFi gek

Citaat van: mahansz op juli 17, 2008, 17:54:58
de vraag die bij mij nu gelijk naar boven komt: Is dit dan wel in de juiste verhouding  :? :?
Een cd-speler van €5000 met een netkabel van €2000 vind ik persoonlijk onzin. Je kan in mijn optiek dan dat geld beter stoppen in andere componenten: dit zal volgens mij meer muziekwinst opleveren dan een netkabel. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een modificatie van de speler, betere versterking/speakers etc.
Zelf heb ik ook betere netsnoeren achter mijn set hangen en merk ook wel verschil, maar dit gaat voor mijn gevoel buiten proporties.... :|


Beste MAHANSZ

Ten eerste zijn de beide netsnoeren niet van mij , ik heb ze 6 weken in bruikleen .
En als ik ze zou kopen kan ik ze kopen met  een enorme korting die zeer aantrekkelijk is .
Over die korting die ik kan krijgen heb ik echter moeten beloven aan de dealer om dat niet naar buiten toe te brengen om te voorkomen dat de dealer zwaar in de problemen komt met de importeur ( ik betaal in feite de 2de hands prijs ) , dus ik noem geen prijs en geen merk van de netsnoeren .

2000 euro zou ikzelf ook nooit uitgeven aan een netsnoer , ik moet er niet aan denken .
                                                                                                                                                     Het betreffende netsnoer is van ongekende kwaliteit en van een bekend merk .
Het netsnoer kreeg ik volledig nieuw met nul draaiuren , en het presteerde meteen al aanzienlijk beter dan mijn eigen netsnoer van Nordost -Shiva , het gaat hier over de Marantz SA7-S1 en niet over de versterker .
Het netsnoer heeft nu twee weken in kunnen spelen , maar volgens de winkelier heeft het ongeveer vier weken nodig om volledig in te spelen .

Het verschil schijnt hem te zitten in de afschermingsmantel , die is maar liefst 16mm dik .
Die afschermingsmantel zorgt ervoor dat er totaal geen stoorsignalen opgepikt kunnen worden of buiten de kabel kunnen treden , de signaaladers zijn een goud/zilver kombinatie .
Mijn eigen Nordost-Shiva netsnoer heeft een isolatie mantel van maar 6mm dik , het is een erg dunne transparante mantel waarbij je de aders duidelijk ziet .
Zo'n dunne afscherming heeft dus een nadeel dat het geen stoorsignalen tegen kan houden waardoor er onrust optreed en er een hoop informatie verloren gaat in het signaal .

Dit hele verhaal is mij dus haarfijn uitgelegt door de desbetreffende winkelier en deze persoon geniet een grote bekendheid in de high end wereld .

Ik ben ook al persoonlijk bij de man thuis geweest om zijn privé installatie te beluisteren , er staat daar voor een kleine 60.000 euro schat ik , maar dit heeft niets met de netsnoeren te maken .

Verder is mij verteld dat een bron meer baat heeft aan een goed netsnoer dan een versterker , hoe verder van de bron af des te kleiner het resultaat is .

Op mijn versterker gebruik ik een Van Den Hul -Mainstream netsnoer en deze heeft ook een dikke afschermingsmantel van 16mm evenals het geleende netsnoer van 16mm .
Hier presteerde het 2000 euro netsnoer nieuw uit de doos slechter dan de Van Den Hul , inmiddels na drie dagen inspelen is dit nu andersom ( maar nog niet veel verschil hoorbaar ) , het moet eerst nog vier weken lang inspelen .
Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat wat mij is verteld over die afscherming van netsnoeren toch wel waar blijkt te zijn want beide netsnoeren zijn nu dus even dik qua mantel en de verschillen pakken aanzienlijk minder uit dan tussen de dunne Nordost op de cd speler , en het is nu ook de versterker i.p.v. de bron en zouden  de verschillen tussen de netsnoeren minder groot uitpakken .

Dit hele verhaal achter de techniek van netsnoeren is mij dus uitgelegt en niet mijn eigen verzinsel .
Ik sta er persoonlijk ook achter omdat ik duidelijk de verschillen kan horen .


Groeten  EDWIN  B


HiFi gek

Citaat van: jwx op juli 17, 2008, 23:48:47
had je dan niet beter een andere versterker / duurdere kunnen nemen ?
maar ja het is wel hobby en lekker kloten met kabeltjes kan wel leuk zijn.
er zijn mensen die verzuipen het in de maand of vergokken het dan ook maar liever een dure netkabel


John

Met een andere versterker zou ik heel veel meer geld moeten neer leggen voor maar een beetje verschil .
Je hebt zelf in een audiowinkel gewerkt heb je wel eens gemeld .
Dan weet je waarscheinlijk uit eigen ervaring dat hoe beter de versterker is des te hogere bedragen je moet neertellen voor iets meer verbetering .
Mijn Accuphase E-408 wordt toch gezien als zo'n beetje de top voor geïntegreerde versterkers .
Dan zou ik een godsvermogen moeten neertellen voor iets beter geluid , dan kom je terecht in de voor en eind versterkers en is het einde zoek .
Dan heb je ook nog eens extra netsnoeren en interlinks nodig , kortom niet te betalen meer .


Groeten  EDWIN  B

mahansz

#73
hai edwin,

duidelijke uitleg, snap wat je bedoelt.
Maar het ging mij niet zozeer om de bedragen, maar meer om de verhouding. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je de speler ook met korting gekocht hebt, dan zou de verhouding dus weer hetzelfde kunnen zijn.... (om maar een voorbeeld te geven)
Om mijn gedachtengang te verduidelijken: stel je geeft 25% van de waarde van een willekeurig apparaat uit aan de voedingskabel uit (om nog maar niet te spreken over andere bekabeling, ontkoppeling etc.), zou dit de juiste manier van een optimaal resultaat bewerkstelligen?

Zie het anders meer als een stelling: hoe zou de ideale verhouding zijn tussen de verschillende componenten in een volledige set?
Ik zie het als volgt (om het eenvoudig te houden, neem ik slechts één bron op):


  • luidsprekers 40%
  • bron 20%
  • versterking 20%
  • interlink 5%
  • luidsprekerbekabeling 10%
  • rest 5% (2x netsnoer voor versterker en bron, spikes, ontkoppelingsspul etc)

hoe ziet de rest dit?
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Bearke65

#74
Citaat van: HiFi gek op juli 19, 2008, 13:18:25

Beste MAHANSZ

Ten eerste zijn de beide netsnoeren niet van mij , ik heb ze 6 weken in bruikleen .
En als ik ze zou kopen kan ik ze kopen met  een enorme korting die zeer aantrekkelijk is .
Over die korting die ik kan krijgen heb ik echter moeten beloven aan de dealer om dat niet naar buiten toe te brengen om te voorkomen dat de dealer zwaar in de problemen komt met de importeur ( ik betaal in feite de 2de hands prijs ) , dus ik noem geen prijs en geen merk van de netsnoeren .

2000 euro zou ikzelf ook nooit uitgeven aan een netsnoer , ik moet er niet aan denken .
                                                                                                                                                     Het betreffende netsnoer is van ongekende kwaliteit en van een bekend merk .
Het netsnoer kreeg ik volledig nieuw met nul draaiuren , en het presteerde meteen al aanzienlijk beter dan mijn eigen netsnoer van Nordost -Shiva , het gaat hier over de Marantz SA7-S1 en niet over de versterker .
Het netsnoer heeft nu twee weken in kunnen spelen , maar volgens de winkelier heeft het ongeveer vier weken nodig om volledig in te spelen .

Het verschil schijnt hem te zitten in de afschermingsmantel , die is maar liefst 16mm dik .
Die afschermingsmantel zorgt ervoor dat er totaal geen stoorsignalen opgepikt kunnen worden of buiten de kabel kunnen treden , de signaaladers zijn een goud/zilver kombinatie .
Mijn eigen Nordost-Shiva netsnoer heeft een isolatie mantel van maar 6mm dik , het is een erg dunne transparante mantel waarbij je de aders duidelijk ziet .
Zo'n dunne afscherming heeft dus een nadeel dat het geen stoorsignalen tegen kan houden waardoor er onrust optreed en er een hoop informatie verloren gaat in het signaal .

Dit hele verhaal is mij dus haarfijn uitgelegt door de desbetreffende winkelier en deze persoon geniet een grote bekendheid in de high end wereld .

Ik ben ook al persoonlijk bij de man thuis geweest om zijn privé installatie te beluisteren , er staat daar voor een kleine 60.000 euro schat ik , maar dit heeft niets met de netsnoeren te maken .

Verder is mij verteld dat een bron meer baat heeft aan een goed netsnoer dan een versterker , hoe verder van de bron af des te kleiner het resultaat is .

Op mijn versterker gebruik ik een Van Den Hul -Mainstream netsnoer en deze heeft ook een dikke afschermingsmantel van 16mm evenals het geleende netsnoer van 16mm .
Hier presteerde het 2000 euro netsnoer nieuw uit de doos slechter dan de Van Den Hul , inmiddels na drie dagen inspelen is dit nu andersom ( maar nog niet veel verschil hoorbaar ) , het moet eerst nog vier weken lang inspelen .
Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat wat mij is verteld over die afscherming van netsnoeren toch wel waar blijkt te zijn want beide netsnoeren zijn nu dus even dik qua mantel en de verschillen pakken aanzienlijk minder uit dan tussen de dunne Nordost op de cd speler , en het is nu ook de versterker i.p.v. de bron en zouden  de verschillen tussen de netsnoeren minder groot uitpakken .

Dit hele verhaal achter de techniek van netsnoeren is mij dus uitgelegt en niet mijn eigen verzinsel .
Ik sta er persoonlijk ook achter omdat ik duidelijk de verschillen kan horen .


Groeten  EDWIN  B


He Edwin

Inderdaad een duidelijk verhaal waar ik me in herken: Aan mijn CD-14 hangt een Siltech Ruby Hill kabel, die werkt beter aan de Cd-speler dan aan mijn Densen B-200 VV.
Die van den Hul Mainsstream is voor het geld een verdomd goede kabel waar je een stuk meer voor moet gaan neertellen als die die wilt gaan verbeteren. Ik heb er vroeger mijn CD-14 mee aan het net gehangen en de performance werd pas echt verbeterd toen die Ruby Hill aangesloten werd. Met een enorm lage noisefloor en een groter dynamisch bereik als gevolg.
Nu dient de van den Hul tijdelijk nog even als kabel tussen de (opgewaardeerde) wandcontactdoos en het PS Audio Quintet stekkerblok wat al een enorme stap was ten opzicht van de DIY kabel die er eerst aanhing. Aangezien het verschil GROOT was weet ik dat een volgende stap naar een betere kabel (ook weer een Ruby Hill denk ik) ook een flinke stap zal zijn. Die van de Hul is nu immers nog een bottleneck waarvan ik weet dat de performance van de set een hele sprong gaat maken als die kabel is opgewaardeerd.

Ik heb uit eigen ervaring gemerkt: hoe meer aandacht aan een goede stroomvoorziening hoe beter. Hoe dichter die plaatsvinden bij de basis (bron, wandcontactdoos en (aansluiting met) stekkerblok hoe beter het resultaat.

Nog een leuke tip: (zilver)solder de contactovergangen tussen de kabels en de klemmen in de wandcontactdoos eens. Laat dan maar eens weten hoe het daarna klinkt :-)

Grtz Bert
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet