Citaat van: rexp op augustus 02, 2011, 10:57:30
Maar even serieus nu, met een afwijkende center heb je nooit een mooie bubbel. Zeker in dit geval, de KEF center levert zoveel minder hoog dat Audyssey wanhopig probeert om de geluidssterkte op 16 kHz gelijk te trekken: center +6, fronts -4. Er wordt niet gemeten wat het beste klinkt, maar wat de vlakste respons geeft op een zo breed mogelijk spectrum. Dat daarbij allerlei informatie in het hoog verloren gaat doet er niet toe.
Dat is een
veronderstelling van je neem ik aan? Want de praktijk is anders.
Apparatuur wordt zodanig gemaakt dat (minimaal) in het gebied 20-20kHz er een zo gelijkmatige weergave is. Ook opnames worden (als het goed is) zorgvuldig gemaakt en gemixt/teruggeluisterd in een 'neutrale' ruimte. Ook luidsprekers worden zodanig ontwikkeld dat ze een gelijkmatige weergave hebben in het audiogebied. Tot zover is alles onder controle.
Maar wat niet onder controle is, is de luisterruimte van de consumenten (op een handjevol na die een dedicated HT hebben gemaakt).
Onze kamer reflecteert, absorbeert en veroorzaakt staande golven.
Nu komt Audyssey in actie: door precies te meten welke invloed de kamer op het geluid heeft, kun je dat corrigeren. Het is dus niet een kwestie van 'vlaktrekken'.
Door intelligent te corrigeren, wordt dus juist wel het beste geluid verkregen, of eigenlijk teruggekregen. Dat zich dat grafisch vertaalt in een vlakke grafiek is een manier om het weer te geven.
Er gaat dus geen geluid verloren, maar juist herwonnen.
En dat alles levert een geweldige luisterervaring op, getuige de diverse verslagen.
ron