Streaming voor en tegens

Gestart door WimPeu, november 15, 2010, 09:19:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Zoldar

Citaat van: lemon op november 04, 2011, 11:45:10
Citaat van: WimPeu op november 04, 2011, 09:34:17
Wav files zijn 2 maal zo groot als een Flac. Dus geen ietiepietsie. Tussen Flac en Wav zit totaal geen verschil. Flac is niet gecomprimeerd het is een ingepakte file. Uitgepakt is ie weer helemaal 100% de CD.

Waarschijnlijk bedoel je dat er in kwaliteit van het audiosignaal uiteindelijk geen verschil zit. Daar kan ik voor een groot deel in meegaan. Maar aangezien enkel de grote van de files al verschillen zijn ze dus daarin al niet helemaal het zelfde. Wel zijn AIFF en WAV. files bijna volledig identiek in omvang en kwaliteit. Ik kan verder geen verschil horen tussen een FLAC en WAV of AIFF file. Mits het dezelfde weg heeft bewandeld.

Ik bedoel daarmee dat een FLAC file dat door mijn WDTV-live hub als PCM-signaal naar mijn versterker/steamer wordt gestuurd beduidend minder goed klinkt als een signaal dat door mijn vertrekker/streamer als flac  wordt opgehaald en dus ook door mijn versterker wordt 'uitgepakt'.

Ik denk dat hier ook de meeste problemen door ontstaan en de verwarring over de aanname dat streamen minder goed zou klinken. Veel mensen die het uitproberen hebben simpelweg niet de juiste oplossing om het digitale signaal zo origineel mogelijk door de beste DAC in hun netwerk te laten uitpakken. En tot voor kort zat de beste oplossing daarvoor in hun CD/SACD speler. Nu de mogelijkheden voor streamen toenemen, verbetert ook de kwaliteit van die apparatuur. En beschikken de streamers over net zulke goede DAC als de CD/SACD spelers.

daar zeg je wat. er zitten meer stappen in het proces van streamen.

Bij streamen:
Flac (of LPCM) data vervoeren van harde schijf/internet naar streamer
Flac uitpakken naar LPCM (kan in streamer)
LPCM converteren en versterken naar een line signaal (kan in streamer of losse DAC/receiver)

Bij CD weergave:
Wav files van schijf halen en foutcorrectie toepassen
LPCM converteren en versterken naar een line signaal

Ik laat nu de server de Flac files uitpakken als LPCM naar de SB Touch sturen. Die hoeft alleen nog maar het door te sluizen naar de losse DAC. Subtiel verschil maar het ontlast de SB touch en is hoorbaar beter.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Cornelis1921

 :-D Laatste woorden: streaming is voor dummies! byebye When music matters...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

lemon

Citaat van: Cornelis1921 op november 24, 2011, 07:07:56
:-D Laatste woorden: streaming is voor dummies! byebye When music matters...

Deze opmerking getuigt niet van veel kennis van zaken. Wie streamt heeft als ie zijn cd goed kopieert met behulp van een Exact Audio Copy programma een veel betere geluidsbron dan je met je originele cd op een goede speler kunt krijgen. Immers zo'n programma vergelijkt de kopie die het maakt met gegevens over de juistheid van het audiofile op internet.

Dat betekent dat streamers al een stapje voor hebben op cd spelers. De cd-speler die dergelijke gegevens over de juistheid van het audiofile zoals het door de speler wordt gelezen op internet vergelijkt ben ik nog niet tegengekomen.

Dus kun je door te streamen gebruik maken van een betere kopie, die je met je cd speler niet tot je beschikking hebt.

Zoldar

die snap ik niet.

Ik rip ook met EAC. Maar wat is het nut van controloren of je wel de volledige data hebt geript? Leuk om te weten hoor 99.2% accurate rip. Maar EAC stopt de ontbrekende data er niet bij voor je of wel?  :-o

ben er wel mee eens dat de rip vaak beter klinkt dan de CD.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: lemon op november 26, 2011, 12:57:36
Citaat van: Cornelis1921 op november 24, 2011, 07:07:56
:-D Laatste woorden: streaming is voor dummies! byebye When music matters...

Deze opmerking getuigt niet van veel kennis van zaken. Wie streamt heeft als ie zijn cd goed kopieert met behulp van een Exact Audio Copy programma een veel betere geluidsbron dan je met je originele cd op een goede speler kunt krijgen. Immers zo'n programma vergelijkt de kopie die het maakt met gegevens over de juistheid van het audiofile op internet.

Dat betekent dat streamers al een stapje voor hebben op cd spelers. De cd-speler die dergelijke gegevens over de juistheid van het audiofile zoals het door de speler wordt gelezen op internet vergelijkt ben ik nog niet tegengekomen.

Dus kun je door te streamen gebruik maken van een betere kopie, die je met je cd speler niet tot je beschikking hebt.

Dan ga ik toch mee met de tegelspreuk van Cor  byebye
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lemon

Citaat van: Zoldar op november 26, 2011, 17:45:48
die snap ik niet.

Ik rip ook met EAC. Maar wat is het nut van controloren of je wel de volledige data hebt geript? Leuk om te weten hoor 99.2% accurate rip. Maar EAC stopt de ontbrekende data er niet bij voor je of wel?  :-o

ben er wel mee eens dat de rip vaak beter klinkt dan de CD.

Nee als je cd eenmaal extreme fouten bevat stopt het programma waarmee je een exact audio kopietje maakt, er geen ontbrekende informatie bij. Maar........

Wat je rip programmaatje dan WEL doet is de aftasting langzamer doen, opnieuw doen, nog een keer en eventueel daarna nogmaals. Net zo lang tot het wel de juiste info heeft of dat het in ieder geval meer info heeft dat dichter bij het origineel komt. Dan kan het doordat het de gegevens met gegevens over het te kopiëren file op internet vergelijkt.

Dat betekent dus dat slecht leesbare stukken van de cd wel degelijk hersteld worden omdat ze beetje voor beetje worden gelezen en dat zeer slecht leesbare stukken in geval verbeterd worden, zodat ze in ieder geval beter klinken. Een cd speler kan dit niet.

Kortom als je een goede cd speler hebt die kan streamen (.....!!!!!.....) Dan kan die speler van een beter audiofile gebruik maken dan wanneer je hetzelfde materiaal rechtstreeks vanaf je cd afspeelt.

Mensen die denken dat streamen slechter klinkt kunnen beter eerst een en ander uitproberen zonder met enig argument ter zake, niet ter zake doende opmerkingen te plaatsen.... violent1 nonono violent1

Lees ook: http://liten.be//xwMmc


JohnWx

Ik vind het slechter klinken  byebye
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marvin

Doe je toch iets niet goed John.




(bericht mogelijk gemaakt door Apple).

JohnWx

Citaat van: marvin op november 27, 2011, 12:58:21
Doe je toch iets niet goed John.




(bericht mogelijk gemaakt door Apple).

zal absoluut maar daarom voor mij nog wel minder/anders 8-)


nee zal absoluut net zo klinken of anders maar vind het zo een gedoe nu pak ik een cd en klaar of spotify via pc naar USB DAC
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

spotify is toch ook streamen? filetje van a naar b zonder een draaiend schijfje?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op november 27, 2011, 13:04:39
spotify is toch ook streamen? filetje van a naar b zonder een draaiend schijfje?

ja maar onder echt streamen versta ik je gehele cd collectie en je HD tracks streamen naar een zeer mooie DAC en niet naar een receiver maar dat is mijn mening
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maurice

Citaat van: John Wx op november 27, 2011, 13:10:45
Citaat van: Zoldar op november 27, 2011, 13:04:39
spotify is toch ook streamen? filetje van a naar b zonder een draaiend schijfje?

ja maar onder echt streamen versta ik je gehele cd collectie en je HD tracks streamen naar een zeer mooie DAC en niet naar een receiver maar dat is mijn mening
Een receiver heeft ook een dac aan boord John ;)
Of dat ding nu apart verpakt zit, of in een ander apparaat opgenomen, het blijft een dac.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

JohnWx

Citaat van: Maurice op november 27, 2011, 20:16:20
Citaat van: John Wx op november 27, 2011, 13:10:45
Citaat van: Zoldar op november 27, 2011, 13:04:39
spotify is toch ook streamen? filetje van a naar b zonder een draaiend schijfje?

ja maar onder echt streamen versta ik je gehele cd collectie en je HD tracks streamen naar een zeer mooie DAC en niet naar een receiver maar dat is mijn mening
Een receiver heeft ook een dac aan boord John ;)
Of dat ding nu apart verpakt zit, of in een ander apparaat opgenomen, het blijft een dac.


ik heb het over een losse audiofiele dac / opstelling  :angel:


receiver is toch niet audiopiel  clown1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

ik ben hier niet mee begonnen  HLP  :angel:
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Maurice

Citaat van: Zoldar op november 27, 2011, 22:01:29
ik ben hier niet mee begonnen  HLP  :angel:
Ik heb ook wijselijk mijn mond gehouden  :angel: :zzz:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude