De set van Jan - Marantz is terug!!!

Gestart door Janver, mei 01, 2010, 21:44:50

Vorige topic - Volgende topic

Welke bron richting gaan we naar toe?

Cd speler
4 (21.1%)
Multi speler (Marantz of Oppo, alleen voor cd/sacd)
3 (15.8%)
Platenspeler
4 (21.1%)
Nieuwere streamer
8 (42.1%)

Totaal aantal stemmen: 19

Stemmen gesloten: november 29, 2012, 08:49:53

Marvin

Jan, je kan die pro pakketten zelf ook kopen.
Wel wat duurder dan een paar bezoekjes hoor!
Maar ik vind het ook best jammer dat er niet meer opties open gaan in de receiver zelf, -en zoals je aangeeft moet je niet teveel met luidsprekers gaan wisselen en je zithoek moet bepaald zijn, zomaar even wat schuiven kost je €250,-
Of zoiets het je waard is kan alleen jij bepalen.
Vooralsnog is het voor ons roepen van de zijkant, ik heb ook geen toverdoos.

--Verstuurd zonder netwerk--

Janver

Akoestiek is het probleem van mijn woonkamer, zoals al eerder vermeld. Ik heb gespeeld met pritex, kussens, dekens en opstelling.

De opstelling heb ik veranderd, de speakers staan nog verder in de kamer en geven zo een heel mooi geluidsbeeld en staging. In vergelijk met veel sets op X-Fi beurs, zeker beter!

Helaas ben ik nog steeds slachtoffer van sterke reflecties, met name in het hoog en heel pietsie in het laag. Bij een redelijk volume is dat allemaal buitengewoon in orde, super geluid(!!), maar zodra ik wat harder wil spelen >80 dB(geschat) komen de problemen waarbij het geluid in de hoge regionen TE worden, waardoor je zachter wil zetten(bij audiofiele opnamen weinig tot geen last overigens, maar wel bij bijv. Kasier Chiefs of Keane). Het geluidsbeeld lijkt te veranderen.
Door middel van kleine aanpassingen met pritex e.d. is wel een deel op te lossen. Maar reflecties van het plafond niet. Ik heb al gekeken om eventueel een akoestisch plafond te plaatsen(mbv platen van Knauf Cleaneo of andere merken) gewoon in het luister gedeelte 2 platen ophangen(zie topic HT forum: MVG bruine cafe waarbij 1 plaat is gebruikt). Maar dat gaat me momenteel, om verschillende redenen, toch net te ver.

Deze speakers hebben me al veel gegeven sinds het bezit ervan. Ik ben veel meer muziek gaan luisteren, veel meer aan het genieten. Maar toch niet voldoende vanwege de akoestiek.

Ik heb de laatste tijd de speakers verschillend aangesloten:
A - alleen PM natuurlijk
B - alleen SR met Audyssey
C - SR met PM zonder Audyssey
D- SR met PM met Audyssey.

Daarbij komen de Opties A en D het beste uit de vergelijk.

A - Veel rust, detail en dynamiek, heel erg mooi geluidsbeeld alleen bij hoger volume dus last van reflecties.
D - geen last van reflecties, iets betere bas. Alleen rust, detail en dynamiek in iets mindere mate.

Om alleen in optie D te draaien en dus de PM alleen op Power Amp Direct te gebruiken, is zonde van de super versterker Marantz PM15s2. Deze versterker is echt fantastisch, maar daarvoor is wel in een goede akoestiek nodig.

Omdat ik wel wil genieten van goed geluid en uiteindelijk niet teveel akoestische maatregelen in huis wil hebben, moet er dus overgestapt worden naar Room Correction. Iedereen die dit al eerder verteld hebben, chapeau!!

De volgende opties zijn mogelijk:

* DSPeaker doet eigenlijk alleen bass, weer een extra kastje en dus weer 700 euro erbij.
* Anthem ARC systeem doet tot 5 kHz, zal veel doen in mijn stiuatie, maar misschien niet al te veel omdat het tot 5 kHz gaat. Wel een heel erg mooi systeem met goed inmeetsysteem.
* Audyssey XT(32) met eventuele pro setup, waarbij mij de pro setup systeem nog steeds niet bevalt.

Eigenlijk zit ik nu dus te kijken naar Audyssey XT32 al dan niet met Pro installer ready. Helaas heeft Marantz niet een receiver met XT32 anders had ik best extra geld willen uitgeven. Dus we gaan mogelijk op zoek naar iets anders, Onkyo TX-NR3009 heeft nu mijn interesse, prijs rond 1200-1300 euro. Integra is helaas te duur voor mij, op de aanbieding van Ron: DTR 8.9 na dan(indien ook nog beschikbaar).
Voordeel van hogere klasse receiver is dat eventueel ook de Metrum DAC weg kan. Minder kastjes!

Iemand nog meningen?

Nu nog maar eens genieten van Live - Secret Samadhi!
Hier kan uw reclame staan!

xander32

Wim zal een Integra adviseren en Drees een Anthem :yes:.
Of was dat nou andersom :roll: ¿

TurboMarco

En ik adviseer een Onkyo TX-NR3009 ,dit vanwege de huidige nieuwprijs en omdat het verder een prachtig apparaat is en de Audyssey XT is een upgrade tov de versie die in de SR6004 zit .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D9, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

still life

stupid

oftewel een SR7005  :evil:

dat kreng verbaast me nog dagelijks, & dan niet vanwege zijn fenominale vermogen  :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

WimPeu

Citaat van: xander32 op oktober 14, 2012, 11:59:04
Wim zal een Integra adviseren en Drees een Anthem :yes:.
Of was dat nou andersom :roll: ¿

Citaat van: Janver op oktober 14, 2012, 11:51:59

De volgende opties zijn mogelijk:

* DSPeaker doet eigenlijk alleen bass, weer een extra kastje en dus weer 700 euro erbij.
* Anthem ARC systeem doet tot 5 kHz, zal veel doen in mijn stiuatie, maar misschien niet al te veel omdat het tot 5 kHz gaat. Wel een heel erg mooi systeem met goed inmeetsysteem.
* Audyssey XT(32) met eventuele pro setup, waarbij mij de pro setup systeem nog steeds niet bevalt.

Ik adviseer niks meer.  :wink:  Vind wel weer apart dat zonder het thuis ooit te hebben geprobeerd ADSY pro niet bevalt en het ARC systeem als heel mooi en goed bestempeld wordt. Iets met hype ofzo vermoed ik.   HLP

[edit]
Heb niet goed gelezen (maar goed begrijpen doe ik het ook nog niet)  HLP

Eigenlijk zit ik nu dus te kijken naar Audyssey XT32 al dan niet met Pro installer ready. Helaas heeft Marantz niet een receiver met XT32 anders had ik best extra geld willen uitgeven. Dus we gaan mogelijk op zoek naar iets anders, Onkyo TX-NR3009 heeft nu mijn interesse, prijs rond 1200-1300 euro. Integra is helaas te duur voor mij, op de aanbieding van Ron: DTR 8.9 na dan(indien ook nog beschikbaar).
Voordeel van hogere klasse receiver is dat eventueel ook de Metrum DAC weg kan. Minder kastjes!

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Als ik dan toch mag adviseren   :-D. Zou ik de PM15 en de SR verkopen en een receiver uit de hogere klasse kopen met een top RC. Of dat nou een Marantz ,Anthem of Onkyo is maakt niet veel uit denk ik. Ik heb de PM11 verkocht vanwege de kwaliteit van de Onkyo 3008 en op het HT forum hebben meerdere mensen voor een Anthem hun high end stereo spullen ingeruild....
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Janver

Waarom ARC geprezen wordt, is eigenlijk heel erg simpel. Er zit een buitengewoon goede gecalibreerde inmeetmicrofoon in en doordat de gebruiker zelf kan zien wat er gebeurt hoe er gecorrigeerd zal worden, werkt het overzichtelijker dan Audyssey. Daarnaast heeft een pc meer en betere rekencapaciteit dan de meeste receivers, getuigt ook o.a. De werking van Audyssey-pro.

Daarnaast zeg ik niet dat ARC beter presteert dan Audyssey, alleen het systeem is mooier.

Het enige dat mij tegenstaat is dat ARC niet het gehele spectrum corrigeert, misschien ook niet nodig, maar mijn gevoel zegt dat zoiets bij mij wel nodig is.

Bij Hobo kan eventueel het verschil tussen ARC en Audyssey XT32 vergeleken worden, maar daar hebben ze relatief weinig keuze van XT32 apparaten in vergelijkbare prijsklasses. Ik heb nog maar weinig winkels gezien die en Onkyo NR3XXX en Anthem apparaten voeren.

Momenteel(voor het eerst Onkyo) geinteresseerd in TX-NR3009, zeker gezien de "bang for buck" die je ervoor krijgt.

WimPeu

Zit een Anthem 500 ook niet in dat budget? Als je meer wilt finetunen is een Anthem beter. Ik zie trouwens nu al gebeuren bij veel Anthem gebruikers dat ze maar blijven inmeten. Door de vele mogelijkheden treed er een gevoel van dat het beter kan op. Ik heb dat onlangs voor het stereo weer helemaal gedaan maar als het HT gebeuren daar dan nog bij komt. Met ADSY zit je wel "vast" aan die ene meting maar geeft daarbij ook een gevoel van...wat goed is goed laten. Pro is niet het wahalla en ARC ook niet. Met een normale ADSY XT32 kun je ook hele goede resultaten behalen. Hebben de nieuwe Marantzen dan weer geen XT32?

joep

Als ik e.e.a. allemaal zo lees denk ik dat je een beetje de weg kwijt bent. Je zou eigenlijk "back to basic" moeten gaan, zoals je nu bezig bent kom je er niet uit en blijf je geld uitgeven. Stuur me een PM met je adres. Is het te doen dan moeten we eerst maar eens rustig gaan luisteren voordat je geld blijft weggooien.

Zoldar

ik sluit me aan bij joep. eerst ff een keer met en stapel muziek luisteren.

je noemt problemen in het hoog bij +80db. zijn de speakers dan nog in hun comfort zone?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Cornelis1921

Citaat van: joep op oktober 14, 2012, 13:51:59
Als ik e.e.a. allemaal zo lees denk ik dat je een beetje de weg kwijt bent. Je zou eigenlijk "back to basic" moeten gaan, zoals je nu bezig bent kom je er niet uit en blijf je geld uitgeven. Stuur me een PM met je adres. Is het te doen dan moeten we eerst maar eens rustig gaan luisteren voordat je geld blijft weggooien.
HB
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: Zoldar op oktober 14, 2012, 14:05:49
ik sluit me aan bij joep. eerst ff een keer met en stapel muziek luisteren.

je noemt problemen in het hoog bij +80db. zijn de speakers dan nog in hun comfort zone?
HB
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Janver

Ik heb deze speaker op 2 verschillende plekken al eerder gehoord; daar waar ik gekocht heb en ruim een maand geleden in de winkel om te vergelijken met een andere versterker.

Daar waar ik gekocht heb, was het geluid sowieso warmer (niet scherp) dan bij mij thuis, maar dat kon ik ook verklaren door de versterker (hybride versterker).

In de winkel voor eventueel andere versterker, was de akoestiek volledig aangepakt. Er was een akoestisch dempend plafond, volledige vloerbedekking en veel akoestische aanpassingen op de wanden. De speakers stonden daar in het midden van de ruimte(2 meter van de muur) en speelden vrij luid. Daar speelde het op klasse A versterker en mooie cd-speler(samen +/- 8000 Euro  violent1 ) wat ook al heel erg bijzonder was.
De verkoper ging helemaal op in versterking en zei zelfs dat de versterking het belangrijkste was van de keten.

Dus ik weet wat de speaker kan hoewel deze mogelijk op luider spelen een iets inkakkend middengebied zou kunnen hebben(het is tenslotte een 2-weg), maar zo sterk kan het nooit zijn.

Ik heb ook vergeten te melden dat links van mijn set nog een raampartij heb van 3 bij 2.5 meter waar wel wat gordijnen zijn, maar deze kan ik niet de gehele dag gesloten houden en de gordijnen zijn vrij dun.

Misschien ligt het ook wel aan mij, maar ik denk het niet. Ik had het ook bij de vorige speakers maar dat dichtte ik toe aan de Focals die per definitie al een scherper hoog hebben. Wanneer ik dichtbij de speakers ga zitten en daarmee eigenlijk geen invloed heb van reflecties, alleen direct wat er uit de speakers kom, is er geen felheid.

gerard

Iemand nog meningen?

Geen van allen gehoord maar ik ben me wel aan het inlezen, interessant allemaal.
Yamaha wordt wel eens overgeslagen maar daar lees ik ook erg veel positieve/tevreden reviews over, zowel voor muziek als film, zeker ook tov onkyo.
Bijvoorbeeld de RX A 2010 of 3010.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes