Akoestiek is het probleem van mijn woonkamer, zoals al eerder vermeld. Ik heb gespeeld met pritex, kussens, dekens en opstelling.
De opstelling heb ik veranderd, de speakers staan nog verder in de kamer en geven zo een heel mooi geluidsbeeld en staging. In vergelijk met veel sets op X-Fi beurs, zeker beter!
Helaas ben ik nog steeds slachtoffer van sterke reflecties, met name in het hoog en heel pietsie in het laag. Bij een redelijk volume is dat allemaal buitengewoon in orde, super geluid(!!), maar zodra ik wat harder wil spelen >80 dB(geschat) komen de problemen waarbij het geluid in de hoge regionen TE worden, waardoor je zachter wil zetten(bij audiofiele opnamen weinig tot geen last overigens, maar wel bij bijv. Kasier Chiefs of Keane). Het geluidsbeeld lijkt te veranderen.
Door middel van kleine aanpassingen met pritex e.d. is wel een deel op te lossen. Maar reflecties van het plafond niet. Ik heb al gekeken om eventueel een akoestisch plafond te plaatsen(mbv platen van Knauf Cleaneo of andere merken) gewoon in het luister gedeelte 2 platen ophangen(zie topic HT forum: MVG bruine cafe waarbij 1 plaat is gebruikt). Maar dat gaat me momenteel, om verschillende redenen, toch net te ver.
Deze speakers hebben me al veel gegeven sinds het bezit ervan. Ik ben veel meer muziek gaan luisteren, veel meer aan het genieten. Maar toch niet voldoende vanwege de akoestiek.
Ik heb de laatste tijd de speakers verschillend aangesloten:
A - alleen PM natuurlijk
B - alleen SR met Audyssey
C - SR met PM zonder Audyssey
D- SR met PM met Audyssey.
Daarbij komen de Opties A en D het beste uit de vergelijk.
A - Veel rust, detail en dynamiek, heel erg mooi geluidsbeeld alleen bij hoger volume dus last van reflecties.
D - geen last van reflecties, iets betere bas. Alleen rust, detail en dynamiek in iets mindere mate.
Om alleen in optie D te draaien en dus de PM alleen op Power Amp Direct te gebruiken, is zonde van de super versterker Marantz PM15s2. Deze versterker is echt fantastisch, maar daarvoor is wel in een goede akoestiek nodig.
Omdat ik wel wil genieten van goed geluid en uiteindelijk niet teveel akoestische maatregelen in huis wil hebben, moet er dus overgestapt worden naar Room Correction. Iedereen die dit al eerder verteld hebben, chapeau!!
De volgende opties zijn mogelijk:
* DSPeaker doet eigenlijk alleen bass, weer een extra kastje en dus weer 700 euro erbij.
* Anthem ARC systeem doet tot 5 kHz, zal veel doen in mijn stiuatie, maar misschien niet al te veel omdat het tot 5 kHz gaat. Wel een heel erg mooi systeem met goed inmeetsysteem.
* Audyssey XT(32) met eventuele pro setup, waarbij mij de pro setup systeem nog steeds niet bevalt.
Eigenlijk zit ik nu dus te kijken naar Audyssey XT32 al dan niet met Pro installer ready. Helaas heeft Marantz niet een receiver met XT32 anders had ik best extra geld willen uitgeven. Dus we gaan mogelijk op zoek naar iets anders, Onkyo TX-NR3009 heeft nu mijn interesse, prijs rond 1200-1300 euro. Integra is helaas te duur voor mij, op de aanbieding van Ron: DTR 8.9 na dan(indien ook nog beschikbaar).
Voordeel van hogere klasse receiver is dat eventueel ook de Metrum DAC weg kan. Minder kastjes!
Iemand nog meningen?
Nu nog maar eens genieten van Live - Secret Samadhi!