Waarom geen 4 luidsprekers voor stereo

Gestart door thepioneer, maart 29, 2010, 20:56:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Don Logan

Ben bij de mountainbiker (Michiel) op bezoek geweest in Hengelo en heb zijn 3 dubbele installatie mogen bewonderen en beluisteren. Hieronder mijn verslag/bevindingen.
Na een kop lekkere sterke koffie en een stuk appelgebak met slagroom, geserveerd door Michiel begin ik aan de luistersessie.
Ik heb besloten om alle drie de combinaties afzonderlijk te beluisteren en dan het geheel. Als geluidsbron heb ik de beschikking over een dvd speler met Usb aansluiting. De gewone pc en een Dell Laptop zijn in reparatie dus die kan ik niet gebruiken.Er is sprake van een klassieke stereoopstelling maar dan in drievoud met de speakers iets naar binnen gedraaid .

Als eerste begin ik met luisteren, via een usb Stick, naar wat ik set a noem.De Denon versterker in combinatie met de Wharfedale speakers. Sommige typenummers ben ik echter vergeten op te schrijven maar deze kun je wel terugvinden bij de bijdragen van de "mountainbiker".
Deze combinatie klinkt mij in eerste instantie vrij neutraal en een beetje droog in de oren maar goed beluisterbaar. Na een klein halfuur lijkt het wel of de a combinatie wat harder gaat spelen en het geluid van Kassabian iets warmer word en draai de volumeknop iets terug tot kwart voor. Een dieseltje die een beetje warm moet draaien zullen we maar zeggen.Niet helemaal mijn ding maar toch niet verkeerd.

Als tweede ga ik luisteren, wederom via een usb stick, naar set b, de Marantz pm35 35 anniversssary edition met de reflexion speakers. Dit geheel klinkt een beetje blikkerig,zeg maar gerust Duits technoachtig met zeer zware en indringende bassen.Niks geen "warm" Marantzgeluid!!!! Ik besluit de source direct schakeling in te drukken en de versterker terug te draaien tot 10 over half.Er treed wel enige verbetering op.Dit is dus duidelijk niet mijn smaak en vind dat de Reflexxion speakers een vrij lomp geluid produceren.Mischien te gebruiken voor een house party?

Als laatste en derde test ik dus set c, Marantz pm40 en de Mission speakers.Ook weer via een Usb stick.De versterker staat op kwart voor. Ach ja wat een mooie sound.Doet een beetje Engels aan met niet echt veel power maar wel dynamisch en fluweelzacht. Komt natuurlijk ook een beetje door Massive Attack waar we naar luisteren.Voor deze combi heb ik een beetje een zwakke plek. De eigenaar heeft deze set eind 1991!!! gekocht maar klinkt alsof hij nog nieuw is. Dit is volgens mij de beste van de drie en ben natuurlijk niet helemaal objectief omdat ik zelf de pm42 heb de grotere broer van de pm40!!! Volgens sommige Marantz liefhebbers mogen deze modellen (Phillips?) niet de naam Marantz dragen maar ik vind het geluid 100% ok.

En dan op het eind het klapstuk!!! De hele handel tegelijk in een klassieke stereoopstelling. De Dvd speler is aangesloten op de Denon Versterker en de beide Marantzen op de tape out van de Denon.Eerst ga ik luisteren naar muziek vanaf een usb stick en daarna een dvd kijken. De pm 35 staat op 10 over half direct source knop ingeschakeld en de Pm40 en Denon op kwart voor.Alle drie de versterkers zijn na de eerste ronde uitgezet zodat we koud starten.We beginnen met lcd soundsystem, daarna Isaac Hyes en vervolgens Spaanse bands en nog een paar groepen die ik niet ken maar Michiel wel.
Ik moet in eerste instantie wel even wennen aan de sound. Na een kwartiertje luisteren klinkt het hele gebeuren verbazingwekend goed om niet te zeggen heel erg goed zelfs en zuiver met een goed klassiek stereobeeld. Ik besluit om de pm35 en Reflexxion b set af te schakelen en alleen naar a en c set te luisteren.Mmmm beetje merkwaardig.Ik mis deze b set duidelijk in het totaalbeeld terwijl ik deze afzonderlijk niet echt fraai vond.Ik schakel hem weer in en we gaan kijken naar een dvd van The Who live in the Royal Albert Hall.John Entwistle leefde nog want hij speeld op de bass. Het geluid maar ook beeld is werkelijk waanzinnig goed en het lijkt wel of ik voor het podium sta.Ik hoor Eddy Vedder en Paul Weller tijdens een gast optreden zeer nauwkeurig en transparant!!!

Eindconclussie van mij.
Ik kom tot de conclussie dat het mogelijk is om met relatief eenvoudige middelen een zeer goede en mooie sound te creeren.Het is volgens mij zelfs mogelijk om in deze setting apparatuur te gebruiken die ik als enkele set persoonlijk ronduit lelijk vind klinken ( set b).Het bied tevens mogelijkheden om verschillende merken en types apparatuur te combineren.

Tot slot wil ik Michiel bedanken voor zijn gastvrijheid en de leuke avond

JohnWx

 notworthy

leuke  dag gehad mannen zo te lezen en te horen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

lo

Mooi omschreven en idd een zeer verrassende conclusie  pompom
Zo zie je maar "out of the box" denken is zo verkeerd nog niet.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

jrm

Leuk en boeiend verslag!

Zo zie je maar weer, niets is wat het lijkt....

Don Logan

Ben alleen vergeten om de pm 35 te testen op de Mission en Wharfedale Speakers. De denon had ik ook wel eens willen horen op de Mission Speakers.Mischien iets voor de volgende keer? Trouwens mountainbiker( Michiel) is een tijdje uit de running omdat zijn computers allemaal kaduuk zijn.Hij kan dus niet op het internet maar zal vanzelf wel weer een keer verschijnen.

JohnWx

Citaat van: Don Logan op juli 27, 2011, 17:31:44
Ben alleen vergeten om de pm 35 te testen op de Mission en Wharfedale Speakers. De denon had ik ook wel eens willen horen op de Mission Speakers.Mischien iets voor de volgende keer? Trouwens mountainbiker( Michiel) is een tijdje uit de running omdat zijn computers allemaal kaduuk zijn.Hij kan dus niet op het internet maar zal vanzelf wel weer een keer verschijnen.

die had hij toch niet met elkaar verbonden  :-)

hoop dat het weer snel doet allemaal
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mountainbiker

Citaat van: Don Logan op juli 27, 2011, 17:31:44
Ben alleen vergeten om de pm 35 te testen op de Mission en Wharfedale Speakers. De denon had ik ook wel eens willen horen op de Mission Speakers.Mischien iets voor de volgende keer? Trouwens mountainbiker( Michiel) is een tijdje uit de running omdat zijn computers allemaal kaduuk zijn.Hij kan dus niet op het internet maar zal vanzelf wel weer een keer verschijnen.

Ben ergens te gast en kan nu eindelijk op internet want al mijn k*t computers zijn naar de kl*te. De Denon is nu aangesloten op de mission speakers en de pm40 op de Wharfedale.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op augustus 04, 2011, 17:00:33
Citaat van: Don Logan op juli 27, 2011, 17:31:44
Ben alleen vergeten om de pm 35 te testen op de Mission en Wharfedale Speakers. De denon had ik ook wel eens willen horen op de Mission Speakers.Mischien iets voor de volgende keer? Trouwens mountainbiker( Michiel) is een tijdje uit de running omdat zijn computers allemaal kaduuk zijn.Hij kan dus niet op het internet maar zal vanzelf wel weer een keer verschijnen.

Ben ergens te gast en kan nu eindelijk op internet want al mijn k*t computers zijn naar de kl*te. De Denon is nu aangesloten op de mission speakers en de pm40 op de Wharfedale.

welkom


wat scheelt er precies met de pc/laptop misscien heb ik of andere nog wel spullen liggen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Whisper.nl

Leuk verhaal om te lezen.

Drie sets met elk z'n eigen geluid.

Alle drie tegelijk dan komt er een "mooie" sound uit. notworthy

Opmerkelijk. zo zie je maar weer alles is mogelijk in de audio wereld.  :-D

Groet Whisper  byebye

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

mountainbiker

Bedankt jwx voor je aanbod maar ik heb het probleem opgelost door een simpele 2 hands pc, met beeldscherm, via mp voor 75 euro te kopen via iemand hier uit de buurt.Ben nu dus weer online na 3 weken tevergeefs prutsten met notabene legale versies van windows xp. Wat een ellende met die handel en ben er ook niet zo goed in.Vorig jaar is me een Dell kaduuk gegaan omdat de ventilator van de voeding niet meer werkte en daardoor oververhit raakte.In maart een laptop van Dell waarvan de garantie net 2 maanden was vervallen (kan mischien nog gefixt worden door een kennis) en 3 weken terug een oude Hp die Crashte vanwege een virus die door de scanner glipte waarop windows niet meer te installeren viel en de harde schijf ook niet geformateerd kon worden.ga me nu weer lekker bezig houden met muziek en een beetje audio.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op augustus 06, 2011, 20:53:57
Bedankt jwx voor je aanbod maar ik heb het probleem opgelost door een simpele 2 hands pc, met beeldscherm, via mp voor 75 euro te kopen via iemand hier uit de buurt.Ben nu dus weer online na 3 weken tevergeefs prutsten met notabene legale versies van windows xp. Wat een ellende met die handel en ben er ook niet zo goed in.Vorig jaar is me een Dell kaduuk gegaan omdat de ventilator van de voeding niet meer werkte en daardoor oververhit raakte.In maart een laptop van Dell waarvan de garantie net 2 maanden was vervallen (kan mischien nog gefixt worden door een kennis) en 3 weken terug een oude Hp die Crashte vanwege een virus die door de scanner glipte waarop windows niet meer te installeren viel en de harde schijf ook niet geformateerd kon worden.ga me nu weer lekker bezig houden met muziek en een beetje audio.

Als je garantie 2 maanden voorbij is heb je nog wel recht op garantie bij Dell

en een virus die een schijf niet meer kan formatteren bestaat echt niet weet niet waar je woont precies
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mountainbiker

Ik heb iemand van Dell aan de telefoon gehad en die kon dit via een code zien (klopte ook nog).Wat betreft die andere computer.Wat het ook moge zijn ben blij dat die het niet meer doet want die ik nu heb is veel beter.Was echt een traag oud barrel en er waren nog wel meer problemen met het apparaat en ga er geen tijd meer insteken ga nu lekker bezig met muziek luisteren :yes: op mijn geluidinstallatie en films kijken.Ben effe helemaal klaar met computers frusty.In ieder geval bedankt voor  je reacties
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op augustus 06, 2011, 23:21:22
Ik heb iemand van Dell aan de telefoon gehad en die kon dit via een code zien (klopte ook nog).Wat betreft die andere computer.Wat het ook moge zijn ben blij dat die het niet meer doet want die ik nu heb is veel beter.Was echt een traag oud barrel en er waren nog wel meer problemen met het apparaat en ga er geen tijd meer insteken ga nu lekker bezig met muziek luisteren :yes: op mijn geluidinstallatie en films kijken.Ben effe helemaal klaar met computers frusty.In ieder geval bedankt voor  je reacties


je hebt gelijk wat je tegenwoordig 2de hands koopt en wat je ermee kan doen


heb nu een veel nieuwere pc dan mijn zoontje die alleen maar gamed en nooit update of wat dan ook mega reclame banners erop en veel zoekbalken maar dat ding is gewoon mega snel met opstarten etc.etc.  frusty


soms is de houdbaarheids datum gewoon over  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mountainbiker

G*dv*d*g*dv*r eerst dat wekenlange gedonder met die kl*te computers en nu weer gezeik met de pm35.Eerst heel zacht geluid op het linkerkanaal en toen zekering erdoor.Nieuwe zekering deed ook pang.Heb ik ook al een keer gehad met de pm40.Weet haast zeker dat er een eindtransistor is doorgefikt.Ga er nog wel een keer mee aan de slag in de donkere wintermaanden.Had gelukkig nog een oude Onkyo tx-900 reciever staan en die maar aangesloten.Klinkt trouwens niet eens echt verkeerd
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

WimPeu

Balen man... Maar goed dat je een back-up systeem hebt...lijkt ook wel computer... shutup

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES