Ben bij de mountainbiker (Michiel) op bezoek geweest in Hengelo en heb zijn 3 dubbele installatie mogen bewonderen en beluisteren. Hieronder mijn verslag/bevindingen.
Na een kop lekkere sterke koffie en een stuk appelgebak met slagroom, geserveerd door Michiel begin ik aan de luistersessie.
Ik heb besloten om alle drie de combinaties afzonderlijk te beluisteren en dan het geheel. Als geluidsbron heb ik de beschikking over een dvd speler met Usb aansluiting. De gewone pc en een Dell Laptop zijn in reparatie dus die kan ik niet
gebruiken.Er is sprake van een klassieke stereoopstelling maar dan in drievoud met de speakers iets naar binnen gedraaid .
Als eerste begin ik met luisteren, via een usb Stick, naar wat ik set a
noem.De Denon versterker in combinatie met de Wharfedale speakers. Sommige typenummers ben ik echter vergeten op te schrijven maar deze kun je wel terugvinden bij de bijdragen van de "mountainbiker".
Deze combinatie klinkt mij in eerste instantie vrij neutraal en een beetje droog in de oren maar goed beluisterbaar. Na een klein halfuur lijkt het wel of de a combinatie wat harder gaat spelen en het geluid van Kassabian iets warmer word en draai de volumeknop iets terug tot kwart voor. Een dieseltje die een beetje warm moet draaien zullen we maar zeggen.Niet helemaal mijn ding maar toch niet verkeerd.
Als tweede ga ik luisteren, wederom via een usb stick, naar set b, de Marantz pm35 35 anniversssary edition met de reflexion speakers. Dit geheel klinkt een beetje blikkerig,zeg maar gerust Duits technoachtig met zeer zware en indringende bassen.Niks geen "warm" Marantzgeluid!!!! Ik besluit de source direct schakeling in te drukken en de versterker terug te draaien tot 10 over
half.Er treed wel enige verbetering op.Dit is dus duidelijk niet mijn smaak en vind dat de Reflexxion speakers een vrij lomp geluid produceren.Mischien te gebruiken voor een house party?
Als laatste en derde test ik dus set c, Marantz pm40 en de Mission speakers.Ook weer via een Usb
stick.De versterker staat op kwart voor. Ach ja wat een mooie sound.Doet een beetje Engels aan met niet echt veel power maar wel dynamisch en fluweelzacht. Komt natuurlijk ook een beetje door Massive Attack waar we naar luisteren.Voor deze combi heb ik een beetje een zwakke plek. De eigenaar heeft deze set eind 1991!!! gekocht maar klinkt alsof hij nog nieuw is. Dit is volgens mij de beste van de drie en ben natuurlijk niet helemaal objectief omdat ik zelf de pm42 heb de grotere broer van de pm40!!! Volgens sommige Marantz liefhebbers mogen deze modellen (Phillips?) niet de naam Marantz dragen maar ik vind het geluid 100% ok.
En dan op het eind het klapstuk!!! De hele handel tegelijk in een klassieke stereoopstelling. De Dvd speler is aangesloten op de Denon Versterker en de beide Marantzen op de tape out van de Denon.Eerst ga ik luisteren naar muziek vanaf een usb stick en daarna een dvd kijken. De pm 35 staat op 10 over half direct source knop ingeschakeld en de Pm40 en Denon op kwart voor.Alle drie de versterkers zijn na de eerste ronde uitgezet zodat we koud starten.We beginnen met lcd soundsystem, daarna Isaac Hyes en vervolgens Spaanse bands en nog een paar groepen die ik niet ken maar Michiel wel.
Ik moet in eerste instantie wel even wennen aan de sound. Na een kwartiertje luisteren klinkt het hele gebeuren verbazingwekend goed om niet te zeggen heel erg goed zelfs en zuiver met een goed klassiek stereobeeld. Ik besluit om de pm35 en Reflexxion b set af te schakelen en alleen naar a en c set te luisteren.Mmmm beetje merkwaardig.Ik mis deze b set duidelijk in het totaalbeeld terwijl ik deze afzonderlijk niet echt fraai vond.Ik schakel hem weer in en we gaan kijken naar een dvd van The Who live in the Royal Albert Hall.John Entwistle leefde nog want hij speeld op de bass. Het geluid maar ook beeld is werkelijk waanzinnig goed en het lijkt wel of ik voor het podium sta.Ik hoor Eddy Vedder en Paul Weller tijdens een gast optreden zeer nauwkeurig en transparant!!!
Eindconclussie van mij.
Ik kom tot de conclussie dat het mogelijk is om met relatief eenvoudige middelen een zeer goede en mooie sound te creeren.Het is volgens mij zelfs mogelijk om in deze setting apparatuur te gebruiken die ik als enkele set persoonlijk ronduit lelijk vind klinken ( set b).Het bied tevens mogelijkheden om verschillende merken en types apparatuur te combineren.
Tot slot wil ik Michiel bedanken voor zijn gastvrijheid en de leuke avond