Waarom geen 4 luidsprekers voor stereo

Gestart door thepioneer, maart 29, 2010, 20:56:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Citaat van: mountainbiker op juni 20, 2011, 12:34:15
Een dergelijk concert heb ik een keer beleefd in het Muziektheater in Enschede van een bekende Belgische band waarvan ik de naam kwijt ben.Het leek wel een concert aaneengesloten basdrum violent1 en je kon niet eens horen of het mono,stereo of surround was zo werd het geluid overstemd door de basdrum. Gelukkig waren de kaartjes gewonnen bij een prijsvraag!!!
Heb je de betreffende optreden ook op cd of iets dergelijks gehoord? ,ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op juni 20, 2011, 12:15:09
Mag ik even opmerken dat het weergeven van de realiteit in 99% van de gevallen een wassen neus is  :wink:
Een simpel voorbeeld ...het optreden van Porcupine Tree Anesthetize in Tilburg word door vrijwel iedereen die daarbij geweest is bestempeld als een klankmatig slecht optreden waarbij de bassen werkelijk om de oren vlogen,en er werd ook weer veelste hard gedraait,ik heb daar de dvd en bd van en dat klinkt gewoon super,zo zie je maar weer hoe de boel in de studio opgepoetst word .
Ik kan natuurlijk nog veel meer voorbeelden gaan geven van slechte optredens en de van daaruit mooi komende producties .
Uiteindelijk bepaald ieder zelf wat voor hem/haar het mooiste klinkt .

sommige optredens vast wel Marco

Ben meerder malen bij Fritz de With aanwezig geweest en bij Onno Scholze Jaap de jong Tom Dunnebier etc. etc. bij opname's die ze maakte en door een goed uitgekozen/match van een set je tot een zeer hoog realiteits gehalte kan komen en in mijn beleving doe je dat niet met 6 speakers en 3 versterkers
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

Ik ben van mening dat 4 verschillende luidsprekers aangestuurd door 2 verschillende versterkers tot een heel bevredigend resultaat kan leiden.
Zo heb ik hier zelf een samenstelling van (5) luidsprekers die enorm van elkaar verschillen en dat het dan toch klinkt als 1 geheel .
Maar ook in de auto(s) maak ik gebruik van verschillende versterkers en luidsprekers met als resultaat dat ik het toch lekker vind klinken .

Wellicht is de term "HiFi" niet helemaal op zijn plaats ,maar noem het dan "MyFi" ......en dat is wat ik iig wil  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: jwx op juni 20, 2011, 12:43:08
sommige optredens vast wel Marco

Ben meerder malen bij Fritz de With aanwezig geweest en bij Onno Scholze Jaap de jong Tom Dunnebier etc. etc. bij opname's die ze maakte en door een goed uitgekozen/match van een set je tot een zeer hoog realiteits gehalte kan komen en in mijn beleving doe je dat niet met 6 speakers en 3 versterkers
Ik ben naar honderden live optredens geweest John ,en ik kan dan stellen dat geen enkel concert zoals ik die op de zilveren schijf klinkt zoals ik het live heb meegemaakt.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op juni 20, 2011, 12:48:24
Ik ben naar honderden live optredens geweest John ,en ik kan dan stellen dat geen enkel concert zoals ik die op de zilveren schijf klinkt zoals ik het live heb meegemaakt.

Dan krijgen we de discussie wat gaan we opnemen en wat gaan we laten horen

Een rockband, of een zangeres en een drummer en een gitarist en een Bassist

Ik ben met Hifigek en Harry en nog een paar van het forum bij een live cd opname geweest van STS Digital en als je dan thuis de cd draait kan je een hoog realiteits nivo halen en dan zal je niet krijgen met een groot concert

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

En andersom is het vaak ook het geval, van de finesse in de muziek tot aan de tekst die gezongen wordt.
Het klinkt live bijna nooit zo als op de cd. Dat vind ik vervelend, ga je naar een live optreden en dan verzint die gek er gewoon een paar zinnen bij die niet op de cd stonden. Hoe kan ik dan in godsnaam mee lallen met een borrel teveel op?!  :-D

JohnWx

Citaat van: Marco op juni 20, 2011, 12:46:38
Ik ben van mening dat 4 verschillende luidsprekers aangestuurd door 2 verschillende versterkers tot een heel bevredigend resultaat kan leiden.
Zo heb ik hier zelf een samenstelling van (5) luidsprekers die enorm van elkaar verschillen en dat het dan toch klinkt als 1 geheel .
Maar ook in de auto(s) maak ik gebruik van verschillende versterkers en luidsprekers met als resultaat dat ik het toch lekker vind klinken .

Wellicht is de term "HiFi" niet helemaal op zijn plaats ,maar noem het dan "MyFi" ......en dat is wat ik iig wil  :yes:

Oooohh maar dat heb ik ook nergens gezegd alleen dan ga je niet uit van Hifi maar van Myfi en dat is ook mooi om van te genieten misschien wel mooier


Denk ook niet dat je bij een concert staat af te vragen hadden ze nou maar andere bekabeling gebruikt nu is het laag te overheersend


Heb ook een stuk gelezen dat de "echte" audiofielen veel verder van de realiteits afzitten dan de gemiddelde muziek liefhebber

Weet niet of je de Music Emotion heb van januari daar schrijft Ruud Jonker over audiofielen en emotie
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: marvin op juni 20, 2011, 12:56:15
En andersom is het vaak ook het geval, van de finesse in de muziek tot aan de tekst die gezongen wordt.
Het klinkt live bijna nooit zo als op de cd. Dat vind ik vervelend, ga je naar een live optreden en dan verzint die gek er gewoon een paar zinnen bij die niet op de cd stonden. Hoe kan ik dan in godsnaam mee lallen met een borrel teveel op?!  :-D

De teksten van Hazes veranderen toch altijd steeds  HB
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Mexicaanse Hond

Citaat van: Marco op juni 20, 2011, 12:15:09
Mag ik even opmerken dat het weergeven van de realiteit in 99% van de gevallen een wassen neus is  :wink:
Een simpel voorbeeld ...het optreden van Porcupine Tree Anesthetize in Tilburg word door vrijwel iedereen die daarbij geweest is bestempeld als een klankmatig slecht optreden waarbij de bassen werkelijk om de oren vlogen,en er werd ook weer veelste hard gedraait,ik heb daar de dvd en bd van en dat klinkt gewoon super,zo zie je maar weer hoe de boel in de studio opgepoetst word .
Ik kan natuurlijk nog veel meer voorbeelden gaan geven van slechte optredens en de van daaruit mooi komende producties .
Uiteindelijk bepaald ieder zelf wat voor hem/haar het mooiste klinkt .
Het verschil tussen het concert en het resultaat op DVD/BD is eenvoudig te verklaren, Marco.
Het zaalgeluid stond gewoon heel slecht afgesteld, maar een opname is nooit puur het zaalgeluid. Wel bij klassieke muziek, maar bij versterkte muziek is dat doorgaans niet het geval.
Een deel gaat via DI direct naar de mengtafel en er wordt ook veel d.m.v. close miking gedaan. Op die manier kan men de slechte akoestiek van een zaal of een slechte zaalafstelling omzeilen.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Vroeger vond ik rockconcerten en dergelijke geen muziek voor HiFi
Toen weer wel
Toen weer niet
Nu weer wel

Maar dan krijg je weer de discussie muziek smaak wel of niet versterkt etc. etc. etc. en die gaan vaak niet goed

Snap ook nooit waarom er nooit een demo is met bv:


http://www.youtube.com/watch?v=6XspR65gDRE


Band heeft mijn aandacht gewekt Marco  notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Ze voldoen wel aan de"audiofiele" eisen :


* DMM mastered
* Double 180 gram black vinyl

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

Citaat van: f.luisteraar op juni 20, 2011, 13:11:19
Het verschil tussen het concert en het resultaat op DVD/BD is eenvoudig te verklaren, Marco.
Het zaalgeluid stond gewoon heel slecht afgesteld, maar een opname is nooit puur het zaalgeluid. Wel bij klassieke muziek, maar bij versterkte muziek is dat doorgaans niet het geval.
Een deel gaat via DI direct naar de mengtafel en er wordt ook veel d.m.v. close miking gedaan. Op die manier kan men de slechte akoestiek van een zaal of een slechte zaalafstelling omzeilen.
Hoe het werkt is bij mij bekend Harry.
Feit is dat het bijwonen van een optreden de realiteit is want je bent daar immers bij ,in de studio maken ze daar Myfi van  :wink:

Ik heb trouwens ook wel eens een bezoek aan een studio gebracht ,en wat je daar hoort zou ik thuis ook wel willen horen,en dan bedoel ik niet de mix maar de werkelijnke instrumenten ,ik denk dat er op het moment maar 1 persoon dat gevoel kan benaderen ....en dat is Marvin met zijn PA geweld .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Mexicaanse Hond

Je bent welkom om eens te komen luisteren als we op vrijdagavond oefenen aan de Oude Velperweg.  :yes:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Mexicaanse Hond

Citaat van: Marco op juni 20, 2011, 13:39:46
Hoe het werkt is bij mij bekend Harry.
Feit is dat het bijwonen van een optreden de realiteit is want je bent daar immers bij ,in de studio maken ze daar Myfi van  :wink:

Ik heb trouwens ook wel eens een bezoek aan een studio gebracht ,en wat je daar hoort zou ik thuis ook wel willen horen,en dan bedoel ik niet de mix maar de werkelijnke instrumenten ,ik denk dat er op het moment maar 1 persoon dat gevoel kan benaderen ....en dat is Marvin met zijn PA geweld .

Ja, als je een popconcert op oorverdovend niveau wilt horen, zeker. Maar dat is niet het hele muziekspectrum.

En zou je liever hebben dat ze zo'n bagger zaalgeluid op DVD/BD zouden zetten dan?
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JeroenLeeuwarden

Citaat van: f.luisteraar op juni 20, 2011, 13:46:36
Ja, als je een popconcert op oorverdovend niveau wilt horen, zeker. Maar dat is niet het hele muziekspectrum.

En zou je liever hebben dat ze zo'n bagger zaalgeluid op DVD/BD zouden zetten dan?

Ik denk dat, wanneer je slechts 4 speakers gebruikt tijdens een live concert, je altijd bagger geluid krijgt.

Of hadden we het daar niet over?

clown1
Marantz pm 7000, cd 6000 ose, st 6000, dv4200 ose, PMC db1+s, Norstone stands, van den Hull the track speakerkabel.